Samenstelling
Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester;
Tom De Boeck, districtsschepen;
Paul De Ranter, districtsschepen;
Carine Leys, districtsschepen;
Carolyn Krekels, districtsschepen;
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2021_DCHO_00010 - Cockerillplaats, Kapelstraat, kruispunten Emiel de Harvenstraat/Jozef Leemanslaan. Wegeniswerken SWOU11997 - Voorontwerp - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2019_CBS_10707 - District Hoboken. Cockerillplaats, Kapelstraat, kruispunten Emiel de Harvenstraat/Jozef Leemanslaan. Wegeniswerken SWOU11997 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring
2019_DCHO_00296 - Cockerillplaats, Kapelstraat, kruispunten Emiel de Harvenstraat/Jozef Leemanslaan. Wegeniswerken SWOU11997 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring
Algemene financiële opmerkingen
Het voor deze opdracht vereist budget wordt voorzien in 2200/5062500000/224/2HOB010101M01575/2HO090200.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Cockerillplaats, Emiel de Harvenstraat, Jozef Leemanslaan, Kapelstraat zijn lokale straten.
Aanleiding en context
fase
| actie
| datum
| jaarnummer
|
adviezen
| coördinatieoverleg openbaar domein seniorenraad
| 7 september 2020 21 september2020
| --- ---
|
projectdefinitie
en concept
| goedkeuring districtscollege
| 3 december 2019
| 296
|
projectdefinitie en concept mobiliteitsvoorwaarden
| goedkeuring college
| 20 december 2019
| 10707
|
Het districtscollege keurde in zitting van 3 december 2019 (jaarnummer 00296) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Cockerillplaats, Kapelstraat, kruispunten Emiel de Harvenstraat/Jozef Leemanslaan goed.
Het college nam in zitting van 20 december 2019 (jaarnummer 10707) kennis van de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Cockerillplaats, Kapelstraat, kruispunten Emiel de Harvenstraat/Jozef Leemanslaan en keurde de mobiliteitsvoorwaarden goed..
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een voorontwerp en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voorontwerp ter goedkeuring voor.
Argumentatie
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:
- er is onderzocht of er verkeerslichten moeten komen. Dit is niet nodig, er komt wel een observatiecamera waarvan de locatie nog wordt bepaald;
- op het kruispunt met de Kapelstraat wordt de poort zone 30 en voorrangsregeling ondersteund door de inrichting van een verkeersplateau;
- de zoektocht naar een geschikte locatie voor het vélostation is nog bezig, in het voorontwerp is een locatie voorgesteld op het kruispunt van de Kapelstraat met de Lumbeeckstraat maar deze locatie voldoet niet aan de eisen van bereikbaarheid;
- één van de bestaande bomen is ziek gebleken en gerooid, deze boom wordt tijdens de heraanleg gecompenseerd op een betere plek;
- in plaats van een wadi wordt een brede verzonken zone ingericht waar regenwater kan infiltreren, deze zone krijgt een plek buiten de wortelzones van de bestaande bomen;
- nabij het kruispunt met de Kapelstraat en spooroverweg wordt voor lage beplanting gekozen voor een optimale zichtbaarheid van alle weggebruikers;
- de bushalte ter hoogte van huisnummers 6 tot en met 10 is ingericht als een haltehaven zodat halterende bussen het vrijmaken van het kruispunt niet hinderen; Omwille van de nabijheid van twee inritten kan deze halte niet verhoogd worden ingericht;
- de oversteek van het fietspad ter hoogte van de spooroverweg is opgeschoven om voldoende plaats vrij te houden tussen het fietspad en spooroverweg zodat een automobilist hier kan wachten tot hij het fietspad kan kruisen (fietsverkeer heeft hier voorrang);
- de afdraaibeweging Kapelstraat-west naar Jozef Leemanslaan krijgt voor bussen/vrachtwagens een bochtverbreding in de vorm van een rammelstrook; Hierdoor zal één van de bomen langs de Jozef Leemanslaan moeten worden gerooid;
- het kruispunt Kapelstraat-Lumbeeckstraat is voorlopig toegevoegd aan het projectgebied voor de inrichting van het vélostation;
- het dubbelrichtingsfietspad dat binnen het project van de Hertoglei tot aan de spooroverweg loopt wordt binnen ons project doorgetrokken om de verbinding te maken met de Sint-Bernardusroute.
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 20 plaatsen in de bestaande toestand naar 16 plaatsen in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een bomenbalans van 14 bomen in de bestaande toestand naar 30 bomen in de nieuwe toestand.
Balans onverhard oppervlak
Het concept resulteert in een
balans onverhard oppervlak circa 1020m² in bestaande toestand circa 2380m² in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Adviezen
Coördinatieoverleg Openbaar Domein
Gunstig onder voorwaarden
Besluit
Het districtscollege hoboken beslist:
Artikel 1
Het districtscollege keurt het voorontwerp goed (10 november 2020) voor de wegeniswerken in de Cockerillplaats, Kapelstraat, kruispunten Emiel de Harvenstraat/Jozef Leemanslaan, district Hoboken, mits verder onderzoek naar de mogelijkheid van een aparte afslagstrook om naar de Kapelstraat richting Moretusburg te rijden, komende uit de Louisalei, en mits het projectgebied beperkt blijft tot de oostkant van de spoorweg.
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
Artikel 3
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/publieke ruimte/ontwerp
| definitief ontwerp en indien vereist een archeologienota opmaken
|
SW/Mobiliteit
| draft signalisatieplan opmaken
|
bestuurscoördinator district
| communicatie en participatietraject organiseren |