Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Sint-Bernardsesteenweg is een bovenlokale straat.
Volgens artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Inleiding
Het projectgebied omvat de N148 of Sint-Bernardsesteenweg vanaf het kruispunt met de R11 Krijgsbaan tot aan de spooroverweg op de grens met Hemiksem.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
De aanwezige functies liggen verspreid over het projectgebied:
- een horecazaak op de hoek met de Krijgsbaan;
- een tankstation tussen de Romestraat en Parijslaan;
- een Carrefour tussen de Parijslaan en Warschaustraat;
- een autodealer tussen de Karel De Cuyperstraat en de Moerelei.
Voetgangers
Fietsers
Openbaar vervoer
Gemotoriseerd verkeer
Algemene randvoorwaarden
Ambitie
Met een herinrichting van de Sint-Bernardsesteenweg wordt de wegindeling afgestemd op de toegestane snelheid, er komt een volwaardige fietsinfrastructuur, veilige en overzichtelijke oversteekplaatsen, en beter gespreide en integraal toegankelijke bushaltes.
Door de ingebuisde grachten te compenseren in bufferbekkens ter hoogte van het Schoonselhof en maximaal te ontharden blijft het groene karakter behouden en de waterhuishouding in evenwicht.
Ontwerpend onderzoek
Er zijn 3 scenario’s onderzocht voor de inrichting van het fietspad
| 1,75m breed - aangrenzende enkelrichtingsfietspaden | 2,00m breed - aangrenzende enkelrichtingsfietspaden | 3,00m breed - vrijliggend dubbelrichtingsfietspad |
voordelen | veilig en redelijk | veilig en comfortabel (breed) | beperking aantal oversteekbewegingen ter hoogte van zijstraten |
vlotte aansluiting op fietspaden | minder grachten moeten worden gedempt | ||
conform fietsvademecum | goedkoper | ||
geen grondinnames nodig |
| ||
nadelen | impact op rijbaanbreedte | minder vlotte aansluiting op fietspaden ten noorden en zuiden | |
grachten moeten worden gedempt | verminderde veiligheid ter hoogte van inritten en zijstraten | ||
beperkte breedte |
| grondinnames nodig of lokale versmallingen rijbaan |
Het scenario met enkelrichtingsfietspaden van 2,00m breed is weerhouden omdat het de meeste voordelen biedt.
Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden.
Nieuwe wegprofiel:
Voetgangers
Fietsers
Openbaar vervoer
Groen
Water
Parkeerbalans
Is in deze fase nog niet gekend.
Bomenbalans
Is in deze fase nog niet gekend.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Sint-Bernardsesteenweg ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
fase | actie | datum | jaarnummer |
advies | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 24 augustus 2020 | |
projectdefinitie en concept | college | 4 december 2020 | 10085 |
Het agentschap wegen en verkeer (AWV) wenst de Sint-Bernardsesteenweg her aan te leggen in het kader van een verbeterde fietsinfrastructuur. Het dubbelrichtingsfietspad vandaag is te smal en de kruispunten zijn onoverzichtelijk en niet veilig voor alle weggebruikers.
Studiebureau Evolta heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
Het college keurde in zitting van 4 december 2020 (jaarnummer 10085) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken op de Sint-Bernardsesteenweg, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter advies voor.
Het budget zal voorzien worden op 5153000000/2LMS030102A00000/224/2100.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarde dat:
Deze voorwaarden zullen in fase voorontwerp nader worden onderzocht en verwerkt.
De districtsraad adviseert de projectdefinitie en het concept (23 maart 2020) gunstig voor de wegeniswerken in de Sint-Bernardsesteenweg, district Hoboken.