Terug
Gepubliceerd op 07/01/2021

2021_DCHO_00009 - Sint-Bernardsesteenweg. Wegeniswerken. SWOU11248 - Projectdefinitie en concept. Advies - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 05/01/2021 - 19:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Tom De Boeck, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2021_DCHO_00009 - Sint-Bernardsesteenweg. Wegeniswerken. SWOU11248 - Projectdefinitie en concept. Advies - Goedkeuring 2021_DCHO_00009 - Sint-Bernardsesteenweg. Wegeniswerken. SWOU11248 - Projectdefinitie en concept. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Sint-Bernardsesteenweg is een bovenlokale straat. 

Volgens artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. 

Argumentatie

Inleiding 

Het projectgebied omvat de N148 of Sint-Bernardsesteenweg vanaf het kruispunt met de R11 Krijgsbaan tot aan de spooroverweg op de grens met Hemiksem.
 

Analyse
 
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Gebruik 

De aanwezige functies liggen verspreid over het projectgebied:

- een horecazaak op de hoek met de Krijgsbaan;

- een tankstation tussen de Romestraat en Parijslaan;

- een Carrefour tussen de Parijslaan en Warschaustraat;

- een autodealer tussen de Karel De Cuyperstraat en de Moerelei.

  • Mobiliteit 

Voetgangers

  • Er is een breed voetpad langs de noordwestzijde van de Sint-Bernardsesteenweg tussen het kruispunt met de Krijgsbaan en Broydenborglaan. 
  • Er zijn beveiligde oversteekplaatsen met verkeerslichten ter hoogte van het kruispunt met de Krijgsbaan en de Groenstraat - Broydenborglaan en met zebrapad ter hoogte van de Budapeststraat - Klaverbladdreef, de Romestraat waar een bushalte is langs weerszijden van de rijweg en ter hoogte van de Carrefour. 

Fietsers

  • Er is een dubbelrichtingsfietspad langs de zuidoostzijde van de rijweg over de volledige lengte van het projectgebied.
  • Met zijn variabele breedte van 1,50-2,00m is het fietspad veel te smal.
  • Het fietspad langs de Sint-Bernardsesteenweg vormt een kernroute voor het functionele fietsroutenetwerk.
  • Het recreatief netwerk kruist de Sint-Bernardsesteenweg ter hoogte van de Budapeststraat – Klaverbladdreef.
  • De Sint-Bernardusroute (geplande fietspad langs de spoorweg) geeft uit op het projectgebied.
  • Er zijn te weinig oversteekplaatsen voor fietsers.

Openbaar vervoer

  • Er zijn 8 bushaltes binnen het projectgebied.
  • Geen van deze bushaltes zijn integraal toegankelijk ingericht. 
  • Er zijn maar 3 haltes voorzien van een schuilhuisje.
  • De haltes ter hoogte van het Schoonselhof bevinden zich te ver (ca. 100m) van het kruispunt met de Krijgsbaan.

Gemotoriseerd verkeer

  • De rijweg (gemiddeld 8,00m) is te breed in verhouding tot de toegestane snelheid van 50km/u.
  • De kruispunten met de Krijgsbaan en de Broydenborglaan – Groenstraat zijn  lichtengeregeld.
  • Dit is een urgentieroute en een route voor uitzonderlijk vervoer.
  • Groen 
  • Dit deel van de Sint-Bernardsesteenweg heeft een mooi groen karakter. Dit wordt mee bepaald door het aangrenzende Schoonselhof, de groene buffer langs de wijk Nachtegalenhof en het bosgoed en weide nabij de spooroverweg en grens met Hemiksem.
  • Langs de zuidoostzijde loopt een gracht die ter hoogte van de bebouwing ingebuisd is. 
  • Techniek 
  • De riolering en verlichting worden vernieuwd.

Algemene randvoorwaarden

  • Aansluiting op nieuwe ontwerp Krijgsbaan en fietspad F13 (Sint-Bernardusroute).
  • Keerlus tramlijn 10.
  • Snelheidsregime 50km/u.
  • Inrichting fietsinfrastructuur conform het vademecum Fietsvoorzieningen.
  • Herinrichting fiets- en voetgangersoversteekplaatsen.
  • Inrichting van minstens 1 haltehaven.

Ambitie

Met een herinrichting van de Sint-Bernardsesteenweg wordt de wegindeling afgestemd op de toegestane snelheid,  er komt een volwaardige fietsinfrastructuur, veilige en overzichtelijke oversteekplaatsen, en beter gespreide en integraal toegankelijke bushaltes. 

Door de ingebuisde grachten te compenseren in bufferbekkens ter hoogte van het Schoonselhof  en maximaal te ontharden blijft het groene karakter behouden en de waterhuishouding in evenwicht.

Ontwerpend onderzoek
 
Er zijn 3 scenario’s onderzocht voor de inrichting van het fietspad

 

1,75m breed    -  aangrenzende enkelrichtingsfietspaden

2,00m breed    - aangrenzende enkelrichtingsfietspaden

3,00m breed - vrijliggend dubbelrichtingsfietspad

voordelen

veilig en redelijk

veilig en comfortabel (breed)

beperking aantal oversteekbewegingen ter hoogte van zijstraten 

vlotte aansluiting op fietspaden
 ten noorden en zuiden van projectgebied

minder grachten moeten worden gedempt

conform fietsvademecum

goedkoper

geen grondinnames nodig

 

nadelen

impact op rijbaanbreedte

minder vlotte aansluiting op fietspaden ten noorden en zuiden 

grachten moeten worden gedempt

verminderde veiligheid ter hoogte van inritten en zijstraten

beperkte breedte

 

grondinnames nodig of lokale versmallingen rijbaan

 

Het scenario met enkelrichtingsfietspaden van 2,00m breed is weerhouden omdat het de meeste voordelen biedt. 

Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. 

Nieuwe wegprofiel:

  • Rijbaanbreedte 6,70m  (7,80-8,00m in de bestaande toestand)
     afgestemd op snelheidsregime en gebruik.
  • Schrikstrook van 0,50m tussen rijweg en fietspad.
  • Enkelrichtingsfietspaden 2,00m langs weerszijden van de rijweg.
  • Voetpad minimum 1,50m langs noordwestzijde tussen kruispunten Krijgsbaan en Verenigde Natieslaan.
  • Langs weerszijden groene bermen tot aan perceelsgrens (behalve waar een voetpad ligt).

Voetgangers

  • Behoud bestaande oversteekplaatsen, behalve ter hoogte van de Romestraat want deze bushalte gaat weg.
  • Inrichting compactere kruispunten met middeneilanden waar mogelijk.

Fietsers

  • Behoud bestaande fietsoversteekplaatsen.
  • Nieuwe fietsoversteekplaatsen ter hoogte van Verenigde Natieslaan, Broydenborglaan – Groenstraat, Budapestlaan – Klaverbladdreef, omgeving Carrefour en Sint-Bernardusroute (nieuw fietspad langs spoor) – Moerelei.

Openbaar vervoer

  • Integraal toegankelijke inrichting, verhoogd perron voorzien van blindengeleiding.
  • Nieuwe locatie voor de bushaltes nabij het kruispunt met de Krijgsbaan gekoppeld aan oversteekplaatsen.
  • Locaties van de bushaltes ter hoogte van Groenstraat en omgeving Carrefour wijzigen niet veel.
  • Bushalte Romestraat verhuist naar omgeving Klaverbladdreef.
  • Bushalte Moerelei – Herbekestraat blijft behouden (rand projectgebeid).

Groen

  • Voor de inpassing van nieuwe bushaltes in combinatie met fiets- en voetpaden zullen op sommige plaatsen bomen en struiken gerooid moeten worden.
  • Deze impact op het groen wordt zo veel mogelijk beperkt.

Water

  • Grachten worden gedempt om plaats te maken voor de fietspaden.
  • Compensatie door buffergrachten langs perceel Schoonselhof.

Parkeerbalans
 
Is in deze fase nog niet gekend. 

Bomenbalans
 Is in deze fase nog niet gekend.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Sint-Bernardsesteenweg ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

adviesCoördinatieoverleg Openbaar Domein
24 augustus 2020

projectdefinitie en concept
college
4 december 2020
10085

Het agentschap wegen en verkeer (AWV) wenst de Sint-Bernardsesteenweg her aan te leggen in het kader van een verbeterde fietsinfrastructuur. Het dubbelrichtingsfietspad vandaag is te smal en de kruispunten zijn onoverzichtelijk en niet veilig voor alle weggebruikers.

Studiebureau Evolta heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

Het college keurde in zitting van 4 december 2020 (jaarnummer 10085) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken  op de Sint-Bernardsesteenweg, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter advies voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget zal voorzien worden op 5153000000/2LMS030102A00000/224/2100.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein van 24 augustus 2020 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie  op voorwaarde dat:

  • de ontwerprichtlijnen en rijwegbreedtes van het draaiboek Openbaar Domein worden toegepast;  
  • de inrichtingsprincipes “Zone 30”, conform het draaiboek Openbaar Domein, worden toegepast op de zijstraten van de Sint-Bernardsesteenweg;
  • het ontwerp wordt afgestemd op de plannen van het project “Krijgsbaan” en het PCV dossier “kruispunt  Groenstraat – N148”, en ook de timing van de werken op elkaar afgestemd worden;
  • de inrichting ter hoogte van Karel Cuypersstraat wordt herbekeken in functie van logische fietsbewegingen en een haltehaven, rekening houdend met de impact op en maximaal behoud van het bestaande schermgroen;
  • bij De Lijn geïnformeerd wordt of de doodlopende sporen van de trambaan kunnen verwijderd worden in functie van de ruimtelijke kwaliteit van het kruispunt, bredere voetpaden (terras/horeca) en bijkomend groen;
  • zoveel mogelijk groen wordt gecompenseerd in het wegprofiel, door bijkomende bomen in schrikstrook, tussen fietspad en rijbaan, te voorzien;
  • de grachten zoveel mogelijk behouden worden en waar nodig de RWA afvoer drainerend in te buizen en niet te supprimeren;
  • de terminologie en de naamgeving van de typologie wordt aangepast, conform het Mobiliteitsplan Antwerpen; 
  • onderzocht wordt of de oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien kunnen worden van een plaatselijke middenberm;
  • ter hoogte van Boedapeststraat – Klaverbladreef onderzocht wordt of de fietsoversteek kan ontdubbeld worden om de logische fietsbewegingen te garanderen;
  • een aangepaste locaties voor een ondergrondse glascontainer wordt onderzocht in overleg met SB/SR;
  • het kruispunt met de Krijgsbaan naar verkeersveiligheid bijkomend wordt onderzocht;
  • ter hoogte van het kruispunt aan de spoorwegovergang onderzocht wordt of een stuk dubbelrichtingsfietspad kan voorzien worden;
  • de aansluiting met F13 verder uitgewerkt wordt ;
  • voor de fietsers comfortabele aansluitingen naar de zijstraten worden voorzien en het overliggend fietspad voorzien wordt van een comfortabele aansluiting op de rijweg;
  • onderzocht wordt of er nog bijkomende zebrapaden voorzien moeten worden ter hoogte van Klaverbladdreef en Carrefour ;
  • onderzocht wordt of er overal voldoende opstelruimte voor voetgangers voorzien is ter hoogte van de kruispunten.

Deze voorwaarden zullen in fase voorontwerp nader worden onderzocht en verwerkt. 

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030102 - Heraanleg bovenlokale infrastructuren

Besluit

Het districtscollege hoboken legt het volgende voor aan de districtsraad hoboken:

Artikel 1

De districtsraad  adviseert de projectdefinitie en het concept (23 maart 2020) gunstig voor de wegeniswerken in de Sint-Bernardsesteenweg, district Hoboken.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200323_COD_verslag_Sint_Bernardsesteenweg_def.pdf
  • 2414170 WR PPT01 COD 0.0.pdf