Terug
Gepubliceerd op 28/12/2020

2020_CBS_10739 - Omgevingsvergunning - OMV_2020095370. Runcvoort ZN. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 24/12/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10739 - Omgevingsvergunning - OMV_2020095370. Runcvoort ZN. District Merksem - Goedkeuring 2020_CBS_10739 - Omgevingsvergunning - OMV_2020095370. Runcvoort ZN. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020095370

Gegevens van de aanvrager:

AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Runcvoort ZN te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nrs. 100Z en 174K5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Vegetatiewijzigingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van de omgeving Runcvoorthof: uitgraven van een infiltratievijver en aanleggen van fiets- en wandelpaden.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/02/2019: vergunning (201969) voor de exploitatie van een bronbemaling Runcvoorthof;

-          08/01/2018: vergunning (20172138) voor het herbestemmen, restaureren en renoveren van het Runcvoorthof.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          inrichting:

  • park aangelegd in het laatste kwart van de 18de of de eerste helft van de 19de eeuw in vroeg-landschappelijke stijl, later sterk uitgebreid, vandaag ingericht als openbaar park.

Huidige toestand

  • bescherming (ID: 300121) Runcvoortpark als landschappelijk element;
  • vaststelling (ID: 11523) van Huis Runcvoort bij school Virgo Maria als  bouwkundig erfgoed Vlaanderen;
  • bescherming (ID: 7066 ) als stads- of dorpsgezicht, intrinsiek Kasteel Runcvoort met omgeving;
  • bescherming (ID: 7061) van kasteel Runcvoort als monument bouwkundig erfgoed Vlaanderen;

-          inrichting:

  • het open parkgedeelte bestaat uit (lig- en ravot-) gazons met daarop bomengroepen op een verhoogde voet die samengesteld zijn uit verschillende boomsoorten van tweede grootte, hoofdzakelijk inheems of ingeburgerd met een paar uitheemse soorten;
  • het heuveltje aan de zuidzijde van de vijver, dat waarschijnlijk werd opgehoogd met specie afkomstig van de verbreding van de gracht, is onder meer beplant met een meerstammige hemelboom;
  • het heuveltje is langs twee zijden via trappen toegankelijk;
  • uit dezelfde periode is ook een Mariagrot in rotswerk aan het begin van het lindenlaantje bewaard gebleven. 

Gewenste toestand

-          inrichting park:

  • het uitgraven van een infiltratievijver;
  • het aanleggen van fiets- en wandelpaden;
  • rooien van bomen;
  • groenaanleg;
  • materialen: kleiklinkers, kassei, porfiersplit, grind, blauwe hardsteen.

-          Inrichting straat: Burgemeester Leon Cornettepad;

  • heraanleggen van de straat, materiaal in kleiklinkers;
  • aanleggen van autoparkeerplaatsen in kasseien
  • aanleggen van 1 mindervalideplaats met beugel;
  • plaatsen van bomen.

Inhoud van de aanvraag

-          omgevingsaanleg Runcvoorthof: uitgraven van een infiltratievijver en aanleggen van nieuwe weg en fiets- en wandelpaden.

 

Omschrijving vegetatiewijzigingen

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

14 augustus 2020

14 september 2020

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

14 augustus 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

14 augustus 2020

19 augustus 2020

Geen bezwaar

Onroerend Erfgoed

12 september 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

14 augustus 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

14 augustus 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud

14 augustus 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

14 augustus 2020

7 september 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

14 augustus 2020

24 augustus 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

14 augustus 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

14 augustus 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

14 augustus 2020

8 september 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode..

 

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 12/06/2017.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat de omgevingsaanleg voor het Runcvoorthof. De aanvraag is conform de bestemmingsvoorschriften en dus functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande doodlopende straat met het draaipunt achteraan voor het Runcvoorthof wordt heraangelegd. Het einde van de straat wordt verlegd zodat het kasteel volledig in het park komt te liggen.

 

De aanvraag handelt over een gedeelte van het park dat in vorige aanleg niet mee was opgenomen. Door het verdwijnen van een gedeelte van de kloostervleugel is het gedeelte achter het kasteel nu ook publiek toegankelijk. Rond het kasteel worden verschillende fiets- en wandelpaden aangelegd. Tevens wordt voor het kasteel een infiltratievijver uitgegraven. Verder worden verschillende bomen gerooid en wordt opnieuw groenaanleg voorzien.

 

Visueel-vormelijke elementen

Voor het aanleggen van de paden in het park wordt gekozen voor sterke materialen die in overeenstemming zijn met het park. De gekozen materialen zijn kleiklinkers, kasseien, porfiersplit, grind en blauwe hardsteen.

 

Voor het aanleggen van de straat wordt gekozen voor sterke materialen die in overeenstemming zijn met het beeld van een straat. De gekozen wegmaterialen zijn kleiklinkers en kasseien. De geplande werken hebben een gunstig effect op de beeldkwaliteit van de straat.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar het Agentschap Onroerend Erfgoed. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies met volgende beoordeling:

“Ons advies is gunstig als de handelingen voldoen aan volgende voorwaarden:

-          het pad in originele kasseien ten westen van het kasteel wordt in het voorstel omgevormd tot een porfierpad. In de besprekingen rond de aanleg van de klinkerpaden in het park is er steeds gesteld dat dit pad diende herlegd te worden en niet mocht vervangen worden door een andere verharding. In functie van toegankelijkheid mag er eventueel wel een porfierpad van max 1m langs worden gelegd

-          als beplanting voor de trappen naar het kasteel wordt een massieve beukenhaag voorzien. Ook hier werd in het verleden reeds aangegeven dat een lage sierheester wenselijker was om niet het idee van een afsluiting binnen het park te creëren.

Als ze aan deze voorwaarden voldoen, doet geen van de gevraagde handelingen afbreuk aan de bescherming. Als ze niet aan de voorwaarden voldoen, dan is ons advies ongunstig.

-          heraanleg westelijk pad met de aanwezige historische kasseien

-          vervangen beukenhaag voor de trappenpartij door een lage beplanting met bloeiende sierheesters”

 

De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de stedenbouwkundige vergunning worden opgelegd.

 

Bodemreliëf

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de dienst onroerend erfgoed/ archeologie . De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen buiten woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven de 3000 m² (ca. 37 547m²) en ingreep in de bodem boven 1000 m² (reliëfwijziging van ca. 5 500m², waaronder 502 m² aan uitgraving gracht). De aanvrager is publiekrechtelijk en het gebied is gelegen buiten agrarisch gebied. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

 

Een archeologienota werd ingediend door ABO nv en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 12/06/2017 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/3601). Het programma van maatregelen beval een landschappelijke boorcampagne, gecombineerd met een proefputten- en proefsleuvenonderzoek voorafgaand aan de geplande werken. Het uitgestelde vooronderzoek werd uitgevoerd door Studiebureau Archeologie, de resultaten werden gebundeld en gerapporteerd in een nota waarvan aktename door het agentschap Onroerend Erfgoed op 28/01/2019 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/9841). Het bijhorende programma van maatregelen gaf het terrein vrij voor verder vervolgonderzoek. Aan deze bindende voorwaarden werd voldaan.”

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de milieudienst. De dienst geeft volgende beoordeling:

“Het is onduidelijk wat de hoofdbestemming is van het perceel waarop dit dossier van toepassing is. Volgens de gis-toepassing van de stad Antwerpen is dit parkgebied. Interne communicatie stelt dat het perceel net buiten parkgebied gelegen is.

Er wordt geen informatie teruggevonden over de geplande aanleg van fiets- en wandelpaden. Het is niet duidelijk waarom deze aangelegd worden (de paden in het park werden reeds vernieuwd in 2016) en of deze paden zich in het park of daarbuiten bevinden. De nieuwe verharding na de werken zal een oppervlakte van circa 460 m² hebben.

De informatie in het dossier is te beperkt om te kunnen beoordelen of er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn. Het uitgraven van een vijver is in principe niet vergunningsplichtig. Een tussentijdse opslagplaats voor uitgegraven bodem (rubriek 61) zou dit eventueel wel kunnen zijn Uit het dossier kan echter niet opgemaakt worden of deze rubriek hier van toepassing is.

Op basis van de beperkte informatie in het aanvraagdossier kan dan ook geen correcte milieutechnische beoordeling opgemaakt worden.”

 

Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt zijn er geen opmerking tegen de omgevingsaanleg van het Runcvoorthof.

 

De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de heraanleg van het westelijk pad moet gebeuren met de aanwezige historische kasseien;

3.      de beukenhaag voor de trappenpartij moet vervangen worden door een lage beplanting met bloeiende sierheesters.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 juli 2020

Volledig en ontvankelijk

14 augustus 2020

Start 1e openbaar onderzoek

24 augustus 2020

Einde 1e openbaar onderzoek

22 september 2020

Beslissing toepassing administratieve lus

2 oktober 2020

Start laatste openbaar onderzoek

12 oktober 2020

Einde laatste openbaar onderzoek

10 november 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 januari 2021

Verslag GOA

15 december 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

Het openbaar onderzoek is niet tijdig uitgehangen.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 augustus 2020

22 september 2020

2

0

0

0

12 oktober 2020

10 november 2020

0

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

1.      Kosten parkaanleg: De bezwaarindiener is niet tevreden met de kosten die moeten gemaakt worden voor deze werken. Volgens hem zijn dit nutteloze kosten.

Beoordeling: Het bezwaar is een vermoeden van de bezwaarindiener en betreft geen stedenbouwkundig aspect. Het bezwaar is ongegrond.

 

2.      Veiligheid en hygiëne: De bezwaarindiener merkt op dat in het park veel ongedierte rondloopt. En of dit wel veilig is voor de bezoekers met kinderen.

Beoordeling: Het bezwaar heeft niets te maken met de aanleg van het park. Het is daarom geen stedenbouwkundig aspect en dus is het bezwaar ongegrond.

 

3.      Bereikbaarheid park: Doordat bij de vorige heraanleg van het park de poorten zijn verwijderd, is het park nu 24 u open. Volgens de bezwaarindiener wordt hierdoor het park ‘s nachts betreden door hangjongeren met het nodige nachtlawaai tot gevolg. Tevens maken sluikstorters hier ook gebruik van.

Beoordeling: Het toegankelijk maken van het park, behoort niet tot deze aanvraag. Dit is tijdens de vorige aanleg, zoals de bezwaarindiener al opmerkte, beslist. Het is tevens geen stedenbouwkundig punt en dus is het bezwaar ongegrond.

 

4.      Opnieuw heraanleg: De bezwaarindiener is van mening dat het park niet opnieuw moet heraangelegd worden. Het park is recentelijk opnieuw aangelegd.

Beoordeling: De aanvraag handelt over een gedeelte van het park dat in vorige aanleg niet mee was opgenomen. Door het verdwijnen van een gedeelte van de kloostervleugel is het gedeelte achter het kasteel nu ook publiek toegankelijk. Dit vrijgekomen gedeelte wordt nu aangelegd in hetzelfde materialenpalet als het park. Het reeds aangelegde gedeelte zit niet vervat in de aanvraag. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de heraanleg van het westelijk pad moet gebeuren met de aanwezige historische kasseien;

3.      de beukenhaag voor de trappenpartij moet vervangen worden door een lage beplanting met bloeiende sierheesters.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.