Terug
Gepubliceerd op 28/12/2020

2020_CBS_10726 - Omgevingsvergunning - OMV_2020148318. Turnhoutsebaan 323. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 24/12/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10726 - Omgevingsvergunning - OMV_2020148318. Turnhoutsebaan 323. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_10726 - Omgevingsvergunning - OMV_2020148318. Turnhoutsebaan 323. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020148318

Gegevens van de aanvrager:

Dorien en Quinten Calliauw - Quireyns met als adres Turnhoutsebaan_DE 323 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Turnhoutsebaan_DE 323 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 30 sectie A nr. 449B

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          vaststelling  (ID: 104277) van modernistische driegevelvilla als bouwkundig erfgoed;

-          20/07/1965: vergunning (627#23322) voor het wijzigen van de voorgevel;

-          01/01/1948: toelating (626#11322) voor het aanbouwen van een werkplaats;

-          01/01/1938: toelating (329#15464) voor het bouwen van een villa met zuiveringsstelsel.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie:

  • eengezinswoning in een halfopen bebouwing met twee bouwlagen onder een schilddak;
  • de 1ste verdieping bevat een complementaire functie met een wachtkamer en twee werkkamers, waarschijnlijk voor een vrij beroep;

-          bouwvolume:

  • de twee bouwlagen bevinden zich op een souterrain met garage (half ondergrondse en bovengrondse verdieping);
  • bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping is circa 23 m, rechts achteraan bevindt zich een overdekt terras;

-          gevelafwerking voor- en zijgevel:

  • modernistische geveluitstraling;
  • gladde gele gevelsteen;
  • houten zwarte buitenschrijnwerk omlijst door blauwe hardsteen;

-          gevelafwerking achtergevel: roodbruine klampsteen.

 

Huidige toestand

 

-          vaststelling  (ID: 104277) van modernistische driegevelvilla als bouwkundig erfgoed;

-          functie en bouwvolume:

  • conform vergunde toestand;
  • de complementaire functie is niet meer aanwezig, de kamers zijn omgevormd naar slaapkamers;

-          gevelafwerking voor- en zijgevel: minimale wijzigingen t.o.v. de vergunde voorgevel (vergunning 1965);

-          gevelafwerking achtergevel: raam in het schilddak is vergroot.

 

Gewenste toestand

 

-          functie en bouwvolume:

  • bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping is circa 23 m;
  • links achteraan de gelijkvloerse verdieping wordt de keuken omgevormd tot overdekt terras;
  • rechts achteraan de gelijkvloerse verdieping wordt de veranda omgevormd naar een keuken;

-          gevelafwerking voor- en zijgevel:

  • buitenschrijnwerk wordt aangepast achteraan de zijgevel;
  • achteraan de zijgevel wordt er circa 2,6 m muur gesloopt;

-          gevelafwerking achtergevel: gevelsteen wordt wit geschilderd.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          omvormen van de complementaire functie op de 1ste verdieping tot slaapkamers;

-          omvormen van veranda tot keuken op gelijkvloers rechts achteraan;

-          omvormen van gelijkvloerse uitbouw met keuken tot overdekt terras links achteraan;

-          wijzigen van de zijgevel;

-          afbreken van circa 2,6 m zijmuur;

-          schilderen van de achtergevel in een witte kleur.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

25 november 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed: gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed zijn onderworpen aan de wenselijkheid van behoud.
     

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat het omvormen en opnemen van de complementaire functie, met werkkamers en wachtkamer op de eerste verdieping, bij de eengezinswoning. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Turnhoutsebaan.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume. Achteraan het gelijkvloers wordt ter hoogte van de rechter perceelgrens de veranda omgevormd tot de nieuwe keuken. Daarnaast wordt in de gelijkvloerse uitbouw de keuken gedeeltelijk omgevormd tot een overdekt terras. De bestaande en vergunde verharding van het perceel blijft ongewijzigd en ook de gelijkvloerse bouwdiepte van ca. 23 m wijzigt niet. Verder beogen de werken geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen – cultuurhistorische aspecten

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand dat opgenomen is in de inventaris Onroerend Erfgoed. De woning, aangeduid als Modernistische driegevelvilla, is vastgesteld als bouwkundig erfgoed. De driegevelvilla in kleurrijke modernistische stijl telt twee traveeën en twee bouwlagen op souterrain met garage. De hoofdbouw is gevat onder een hoog schilddak en de grote achterbouw onder platte bedaking. Conform artikel 5 (Cultuurhistorisch erfgoed) van de bouwcode zijn gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed, onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Gezien de aanvrager enkel de achtergevel wenst te schilderen in een witte kleur en beperkte wijzigingen uit te voeren aan de zijgevel, kunnen de voorgestelde werken toegestaan worden.

 

De lichte kleurstelling van de achtergevel is gunstig te adviseren omwille van de stedelijke opwarming.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het afbreken van de vrijstaande muur, die in het verlengde van de zijgevel loopt achteraan de woning, over een afstand van ca. 2,6 m is ruimtelijk aanvaardbaar. Het slopen van de tuinmuur en het voorzien van een groot raam met houten natuurkleurig buitenschrijnwerk in de zijgevel, zorgt ervoor dat het contact tussen de woning en de aangrenzende stadstuin wordt versterkt, hetgeen de woonkwaliteit ten goede komt.

 

De gelijkvloerse wijzigingen zorgen ervoor dat er grote ramen tot op de grond worden voorzien. Hierdoor neemt de luchttoevoer en de daglichttoetreding in de gelijkvloerse leefruimten toe, wat de woonkwaliteit verhoogt, en wordt het contact tussen de verblijfsruimten en de buitenruimte extra versterkt.

 

De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 november 2020

Volledig en ontvankelijk

25 november 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 januari 2021

Verslag GOA

14 december 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.