Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020135437 |
Gegevens van de aanvrager: | Marjan Michels met als adres Van Noortstraat 15 bus 1 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Van Noortstraat 15, 15A en 15B te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 6 sectie F nr. 1463A11 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en opsplitsen van een eengezinswoning naar een meergezinswoning met 2 entiteiten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/10/2019: pre-advies ingewonnen bij vermoeden van vergunning;
- 17/03/1926: toelating (1926#23336) voor binnenveranderingen;
- 08/05/1922: toelating (1922#13239) voor binnenveranderingen;
- 05/05/1911: toelating (1911#700) voor binnenveranderingen;
- 20/04/1909: toelating (1909#547) voor binnenveranderingen;
- 08/09/1871: toelating (1871#699) voor een huis.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- op de gelijkvloerse verdieping tot aan achterste perceelsgrens;
- op de 1ste verdieping tot 19,5m bouwdiepte;
- op de 2de verdieping uitbouw van 1,4m;
- gevelafwerking:
Huidige en gewenste toestand
- functie: meergezinswoning met 2 entiteiten;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- het opsplitsen van een eengezinswoning met bruto vloeroppervlakte van circa 485m², opname van 2 entiteiten in het vergunningenregister;
- regulariseren van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 4 november 2020 | 30 november 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 4 november 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 4 november 2020 | 14 december 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 4 november 2020 | 13 november 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund | 4 november 2020 | 1 december 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat een regularisatie voor renovatiewerken aan een tweewoonst. Volgens de dienst geacht vergund vermeldt het kadaster mogelijke wijzigingen in 2011 waarbij op dat moment 2 appartementen bekend zijn. Oude woonkaarten bevatten voldoende bewijs voor 2 woningen. De dienst geeft een positief advies voor twee woningen waardoor de wijziging van de eengezinswoning in twee wooneenheden als geacht vergund kan beschouw worden. De voorliggende aanvraag omvat dus geen wijzigingen inzake het aantal woongelegenheden. Het aantal woongelegenheden blijft op twee. Ook de functie blijft onveranderd waardoor er geen sprake is van een functiewijziging en de aanvraag functioneel inpasbaar blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De veranda achteraan werd gesloopt en vervangen door een verharding (terras). Het aandeel ontharde ruimte (tuin) blijft ongewijzigd. De tuin is voldoende groot (20%) om als kwalitatief beschouwd te worden.
De interne indeling op alle bouwlagen wordt gewijzigd en de uitbouw achteraan wordt op het gelijkvloers en de 1ste verdieping voorzien van isolatie met een dikte van maximaal 15 cm. Verder wordt het bouwvolume van de aanvraag niet aangepast. Wegens de beperkte ingrepen worden er geen storende effecten verwacht inzake schaal en ruimtegebruik en zijn de wijzigingen voor dit aspect toelaatbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel van het pand wijzigt enkel door het toevoegen van twee dakramen in de daklaag (zadeldak), door het wijzigen van de raamverdeling en door het voorzien van een nieuwe voordeur. Deze ingrepen hebben geen negatieve invloed op de beeldkwaliteit van het pand zelf of op de Van Noortstraat.
De achtergevel bestond voornamelijk uit wit geschilderde baksteen. Dit wordt in de voorliggende aanvraag aangepast in een zandkleurige gevelpleister voor het hoofdvolume, witte gevelpleister op de 1ste verdieping en wit geglazuurde baksteen op de twee onderste bouwlagen van de uitbouw. Deze materialen zijn aanvaardbaar wegens hun lichte kleurstelling die eenvoudig inpasbaar zijn.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De tweewoonst heeft een totale oppervlakte van 486 m² BVO. De aanvraag voorziet in een woongelegenheid van 139 m² NVO en van 151 m² NVO, telkens voorzien van twee slaapkamers. Beide woongelegenheden zijn in verhouding tot het aantal slaapkamers voldoende groot en hebben voldoende buitenruimte. Beide woongelegenheden hebben een logische indelingen met meer open ruimte en meer woonkwaliteit.
De voorliggende aanvraag vormt een verbetering inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Op basis van het advies van de dienst geacht vergund bestaat de woning reeds uit twee woonentiteiten. Er is dan ook geen sprake van de wijziging van het aantal wooneenheden. De parkeerparagraaf is bijgevolg niet van toepassing. De inhoud van de aanvraag heeft geen impact op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 oktober 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 4 november 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 januari 2021 |
Verslag GOA | 15 december 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.