Terug
Gepubliceerd op 28/12/2020

2020_CBS_10727 - Omgevingsvergunning - OMV_2020137439. Van Deynsestraat 72. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 24/12/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10727 - Omgevingsvergunning - OMV_2020137439. Van Deynsestraat 72. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_10727 - Omgevingsvergunning - OMV_2020137439. Van Deynsestraat 72. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020137439

Gegevens van de aanvrager:

de heer MHAMED ZAGAGHI met als adres Van Deynsestraat 72 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Deynsestraat 72 te 2100 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 28 sectie A nr. 66E

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning met een extra bouwlaag

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/05/1949: vergunning (626#12139) voorgevel;

-          01/01/1929: vergunning (329#4920) bouwen koepel.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning in gesloten bebouwing;

-          2 bouwlagen onder plat dak met bouwdiepte van 15 meter op het gelijkvloers;

-          materialisatie voorgevel:

  • rode gevelsteen;
  • houten buitenschrijnwerk;
  • dorpels en plint in blauwe hardsteen;
  • simili bezetting op raambalk verdieping.

Huidige toestand

-          eengezinswoning in gesloten bebouwing;

-          2 bouwlagen onder plat dak met bouwdiepte van 15 meter op het gelijkvloers en getande uitbouw tegen de linker perceelsgrens van 15 meter op de verdieping;

-          luifel in polycarbonaat tegen de achtergevel;

-          volledig verharde koer van 25,5m²;

-          materialisatie voorgevel:

  • rode gevelsteen;
  • grijs pvc buitenschrijnwerk;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • simili bezetting op alle raam- en deurbalken.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning in gesloten bebouwing;

-          3 bouwlagen onder plat dak met bouwdiepte van 15 meter op het gelijkvloers en getande uitbouw tegen de linker perceelsgrens van 15 meter op de verdieping;

-          volledig verharde koer van 25,5m²;

-          materialisatie voorgevel:

  • rode gevelsteen;
  • grijs pvc buitenschrijnwerk;
  • dorpels en plint in blauwe hardsteen;
  • simili bezetting op alle raam- en deurbalken.

Inhoud van de aanvraag

-          het hoofdvolume wordt voorzien van een extra bouwlaag onder groendak;

-          verwijderen van de gelijkvloerse terrasoverkapping.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer

elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De lichtdoorlatende oppervlakte van de opening is minimaal 10% van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte, met een minimum van 1 vierkante meter.

De eetkamer heeft geen rechtstreekse daglichttoetreding

Elke verblijfsruimte dient minimaal één te openen gevel- of dakdeel te hebben zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden.

De eetkamer heeft geen rechtstreekse luchttoetreding

  • Artikel 27 Open ruimte:
    Verhardingen zoals een terras, een autostalplaats of een tuinhuis zijn in zij- en achtertuinen beperkt toegestaan, met een maximum van 20 m² voor tuinen tot 60 m².
    De buitenruimte is ca. 25 m² en wordt volledig verhard.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De functionele inpasbaarheid wordt gunstig beoordeeld. De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande vergunde functie van eengezinswoning blijft behouden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De optopping van de bestaande woning met een bijkomende bouwlaag wordt gunstig beoordeeld. De Van Deynsestraat wordt gekenmerkt door eengezinswoningen met twee tot drie bouwlagen waarbij de derde bouwlaag enkel op het hoofdvolume voorkomt (bouwdiepte hoofdvolume: circa 8 meter). De aanvraag blijft in harmonie met het kenmerkende straatbeeld.

 

De koer dient gedeeltelijk onthard te worden. In een tuin met een oppervlakte kleiner dan 60m² kan maximaal 20m² verhard worden (artikel 27 van de bouwcode). Een groene en onverharde tuin bevordert de regenwaterinfiltratie en vermindert de opwarming van de stad. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevelopbouw en de materialisatie van de bijkomende bouwlaag worden gunstig beoordeeld. De uitwerking gebeurt met dezelfde rode gevelsteen en schrijnwerk en ook de similibezetting op de balk boven de raamopening wordt herhaald. De afmetingen van de raamopening zijn een exacte kopie van de raamopening in de onderliggende bouwlaag.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De eetkamer op het gelijkvloers kan geen rechtstreeks licht en lucht ontvangen omwille van de badkamer die tussen deze ruimte en de tuin gelegen is. Dit is niet aanvaardbaar (bouwcode, artikel 24). Daardoor heeft deze ruimte ook geen relatie met de tuin wat op zijn beurt een verlies in woonkwaliteit betekent. De bijgevoegde (laatste) vergunning in het dossier toont dat er aanvankelijk geen badkamer was voorzien. De aanwezigheid van een badkamer op deze plaats is vreemd. Overigens is er ook een badkamer aanwezig op de verdieping, waar de slaapkamers gelegen zijn. Daarom wordt in voorwaarde opgenomen om de badkamer te supprimeren ten gunste van een grotere eetkamer. Het raam in de achtergevel dient vergroot te worden, tot minimum de opgelegde grootte zoals beschreven in artikel 24 van de bouwcode.  Zo worden de keuken en de eetkamer geconnecteerd met de tuin en verhoogt het wooncomfort van de woning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      maximaal 20m² van de koer kan verhard worden. De overige delen moet groen en waterdoorlatend ingericht worden;

2.      de badkamer op het gelijkvloers te supprimeren ten behoeven van een grotere eetkamer, die aansluit op de tuin. Het raam dient vergroot te worden tot minimaal de oppervlakte zoals vastgelegd in artikel 24 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

3 november 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 januari 2021

Verslag GOA

14 december 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      maximaal 20m² van de koer kan verhard worden. De overige delen moet groen en waterdoorlatend ingericht worden;

2.      de badkamer op het gelijkvloers te supprimeren ten behoeven van een grotere eetkamer, die aansluit op de tuin. Het raam dient vergroot te worden tot minimaal de oppervlakte zoals vastgelegd in artikel 24 van de bouwcode;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.