Terug
Gepubliceerd op 28/12/2020

2020_CBS_10714 - Omgevingsvergunning - OMV_2020130186. Waterhoenlaan 18. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 24/12/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10714 - Omgevingsvergunning - OMV_2020130186. Waterhoenlaan 18. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_10714 - Omgevingsvergunning - OMV_2020130186. Waterhoenlaan 18. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020130186

Gegevens van de aanvrager:

NV ACCORBEX - INVEST met als adres Santvoortbeeklaan 18 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Waterhoenlaan 18 te 2050 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 13 sectie N nr. 800B2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning met handelsgelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/09/2011: vergunning (20114310) vernieuwen van ramen;

-          05/05/1972: vergunning (18#54808) interne constructieve wijzigingen.

Vergunde toestand

-          meergezinsgebouw:

  • gelijkvloerse winkel met achterliggende bergruimtes en 2 garages;
  • 2 bovenliggende tweeslaapkamerappartementen;

-          pand van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing.

Huidige toestand

-          meergezinsgebouw:

  • gelijkvloerse reca met achterliggend een reca-terras, bergruimtes en 2 garages;
  • 2 bovenliggende tweeslaapkamerappartementen;

-          pand van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          terras achteraan het appartement op de 1ste verdieping.

Gewenste toestand

-          meergezinsgebouw:

  • gelijkvloerse reca met achterliggend een reca-terras, bergruimtes en 2 garages;
  • 2 bovenliggende tweeslaapkamerappartementen met elk een eigen terras;

-          pand van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          volume-uitbreiding links achteraan op beide verdiepingen.

Inhoud van de aanvraag

-          regularisatie van de gelijkvloerse functiewijziging van handel naar reca;

-          regularisatie van een beperkte gelijkvloerse uitbreiding aan de achtergevel;

-          uitbreiden van de verdiepingen en inrichten van inpandige terrassen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

6 november 2020

4 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

6 november 2020

18 november 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

6 november 2020

25 november 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • Artikel 30: er is geen aangepast toilet.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 27 Open ruimte: de tuin is volledig verhard.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijking van de voorschriften

Er moet een aangepast toilet voorzien worden voor de recazaak, conform artikel 30 eerste lid en artikel 31, inzonderheid 1° en 2° van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid om de aanvraag in overeenstemming te brengen met deze verordening.

 

Functionele inpasbaarheid

De regularisatie van de functiewijziging van detailhandel naar reca wordt gunstig geadviseerd aangezien het pand gelegen is in het afgebakend kernwinkelgebied Linkeroever. De ruimte op het gelijkvloers behoudt een commerciële functie.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De volumetrie van de aanvraag blijft in overeenstemming met de kenmerkende bouwdiepte. Het volume wordt uitgebreid tot op dezelfde bouwdiepte als het linker- en rechteraangrenzende pand.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het reca-terras in de tuin wordt uitgesloten uit de vergunning. Een reca-terras komt in conflict met open, groene, rustige binnengebieden en creëert hinder naar de omwonenden. Het reca-terras moet aan de straatzijde ingericht worden. Hiervoor dient echter een aanvraag ingediend te worden.

 

De terrassen op de verdieping creëren zicht op het rechteraanpalende perceel. Daarom dient er een scherm geplaatst te worden van minstens 60 centimeter breed tegen de rechter perceelsgrens of een ontoegankelijke terraszone ingericht te worden met een breedte van eveneens 60 centimeter. Dit wordt illustratief in rood op de verdiepingsplannen nieuw toestand aangeduid.

 

De appartementen zijn vergunde tweeslaapkamerappartementen. Het wooncomfort van de appartementen verhoogt door de uitbreiding van het volume met telkens ca. 8 m². Dit resulteert in een netto-vloeroppervlakte van respectievelijk 66 m² naar 75 m².

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de terrassen ter hoogte van de rechter perceelsgrens te voorzien van een ondoorzichtbaar scherm van minstens 0,60 m breed en 1,90 m hoog of te voorzien van een ontoegankelijke terraszone van 0,60 m op 0,60 m, zoals in rood aangeduid op de plannen ROOD_BA_VERBOUWENAPPARTEMENTEN_P_N_01.pdf en ROOD_BA_VERBOUWENAPPARTEMENTEN_P_N_02.pdf.

2.      er moet minstens één aangepast toilet zijn dat voldoet aan de artikel 30 eerste lid en artikel 31, inzonderheid 1° en 2° van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid;

3.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Uitsluitingen

5.      het reca-terras in de tuinzone op het gelijkvloers, zoals in rood aangeduid op de plannen ROOD_BA_VERBOUWENAPPARTEMENTEN_P_N_00.pdf. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

6 november 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 januari 2021

Verslag GOA

17 december 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de terrassen ter hoogte van de rechter perceelsgrens te voorzien van een ondoorzichtbaar scherm van minstens 0,60 m breed en 1,90 m hoog of te voorzien van een ontoegankelijke terraszone van 0,60 m op 0,60 m, zoals in rood aangeduid op de plannen ROOD_BA_VERBOUWENAPPARTEMENTEN_P_N_01.pdf en ROOD_BA_VERBOUWENAPPARTEMENTEN_P_N_02.pdf.

2.      er moet minstens één aangepast toilet zijn dat voldoet aan de artikel 30 eerste lid en artikel 31, inzonderheid 1° en 2° van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid;

3.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

Uitsluitingen

5.      het reca-terras in de tuinzone op het gelijkvloers, zoals in rood aangeduid op de plannen ROOD_BA_VERBOUWENAPPARTEMENTEN_P_N_00.pdf.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.