Terug
Gepubliceerd op 28/12/2020

2020_CBS_10711 - Omgevingsvergunning - OMV_2020141723. Sint-Thomasstraat 32. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 24/12/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10711 - Omgevingsvergunning - OMV_2020141723. Sint-Thomasstraat 32. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_10711 - Omgevingsvergunning - OMV_2020141723. Sint-Thomasstraat 32. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020141723

Gegevens van de aanvrager:

BV Cocon met als adres Mechelsesteenweg 1 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Thomasstraat 32 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6 sectie F nr. 1382Y9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06/08/2020: weigering (2020123) voor het verbouwen van een meergezinswoning;

-          18/10/2019: weigering (20192447) voor het verbouwen van een meergezinswoning naar 9 woonentiteiten;

-          17/09/2003: vergunning (86#20613) voor het verbouwen van een woning (bouwen van een dakkapel ter hoogte van de achtergevel;

-          23/02/1987: vergunning (18#68846) voor verbouwing gelijkvloers.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinsgebouw met 9 woonentiteiten geacht vergund.

-          3 bouwlagen onder een zadeldak;

-          gelijkvloerse achterbouw met achterliggende garages;

-          bepleisterde en beschilderde lijstgevel;

Huidige toestand

-          meergezinsgebouw met 12 woonentiteiten: 3 woonentiteiten per bouwlaag en 3 woonentiteiten in de dubbele dakverdieping;

-          volume conform vergunde/vergund geachte toestand;

-          aluminium buitenschrijnwerk op het gelijkvloers en wit geschilderd houten buitenschrijnwerk op de bovenliggende verdiepingen;

-          erfdienstbaarheid in functie van doorrit naar enkele achterliggende garageboxen;

-          vaststelling (300418) als bouwkundig erfgoed ‘herenhuis in neoclassicistische stijl’.

Gewenste toestand

-          meergezinsgebouw met 9 woonentiteiten:

  • 4 eenslaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van circa 57m²;
  • 5 tweeslaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van circa 74m², 80m² en 90m²;
  • de gemiddelde netto-vloeroppervlakte van alle woningen bedraagt circa 69m²;

-          3 bouwlagen onder een zadeldak;

-          uitpandige terrassen aan de achtergevel;

-          bepleisterde gevel met gewijzigde raamindeling.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume:

  • ophogen plat dak gelijkvloerse achterbouw;
  • ophogen achterste dakvlak van het behouden zadeldak;
  • uitloop van de liftschacht in het voorste dakvlak;
  • aanbrengen uitpandige terrassen aan de achtergevel;

-          interne verbouwingswerken van 9 zelfstandige woningen;

-          wijzigen van de voorgevel: herstellen van historische voorgevel met een witte bepleistering en een aanpassing van de raamindeling van de gelijkvloerse plint.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

4 november 2020

30 november 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

4 november 2020

10 november 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

4 november 2020

11 december 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

4 november 2020

8 december 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

4 november 2020

30 november 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De huidige functie als meergezinswoning blijft behouden en is bijgevolg functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De Sint-Thomasstraat is een eerder smalle straat met over het algemeen herenhuizen van drie bouwlagen. Langs de straathoeken is er een schaalvergroting. Het pand te Sint-Thomasstraat 32 maakt deel uit van deze kenmerkende typologie. In de voorliggende aanvraag worden vooral interne wijzigingen voorgesteld die de interne kwaliteit van het gebouw verbeteren. De inpasbaarheid van het bouwvolume blijft gegarandeerd.

Zo wordt ter hoogte van het gelijkvloers het aantal woonentiteiten verlaagd van 3 naar 2. Aan de hand van een patio wordt voldoende lichttoetreding voorzien in de twee woonentiteiten waardoor zowel de densiteit als de woonkwaliteit verbeterd wordt.

De eerste, tweede en derde verdiepingen bestaan uit telkens een één- en een tweeslaapkamerappartement die allen voorzien zijn van een terras aan de achterzijde. Door het doortrekken van de lift naar de vierde verdieping wordt ook de toegang tot het appartement op de vierde verdieping kwalitatiever. Op deze vierde verdieping is tot slot nog een eenslaapkamerappartement voorzien met een dakterras op de dakkapel van de onderliggende verdieping. 

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel is in harmonie met het straatbeeld. De gelijkvloerse voorgevel wordt naar historisch model hersteld, waardoor het gebouw zich terug beter inpast in het straatbeeld. De voorgevel wordt in zijn totaliteit geschilderd in een witte kleur. De daklaag wordt vernieuwd en bekleed in antracietgrijze zinken panelen. In het dakvlak worden verschillende dakramen voorzien die de woonkwaliteit in de ruimtes moeten vergroten. Een dissonant in het dakvlak wordt veroorzaakt door het doortrekken van de lift naar de vierde verdieping. Hier kan gemotiveerd worden dat de kwaliteitswinsten door het toegankelijk maken van de vierde verdieping, de beperkte visuele hinder overstijgen. Deze uitbouw zal weinig zichtbaar zijn vanaf de straat.

 

De uitwerking van de achtergevel kan positief geadviseerd worden. Deze wordt ook opnieuw bepleisterd in een witte kleur. Daarnaast wordt nieuw schrijnwerk voorzien in donkergrijs gemoffeld aluminium en worden verschillende raamopeningen ruimer gemaakt met het oog op meer lichttoetreding. De balustrades aan de terrassen en de bijhorende constructie worden uitgewerkt in zwart staal.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het pand is opgenomen in de vastgestelde inventaris van bouwkundig erfgoed omwille van de architecturale en historische waarde. Het pand is geïnventariseerd als een ‘herenhuis in neoclassicistische stijl’, en maakt deel uit van de Sint-Thomasstraat 

met burgerhuizen uit de tweede helft van de negentiende eeuw, waarvan verschillende in gave toestand verkeren.

Artikel 5 §1 van de bouwcode stelt dat voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en gebouwen gelegen in CHE-gebied de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen wordt aan de 

wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.

De stedelijke dienst monumentenzorg adviseert voorwaardelijk gunstig op basis van volgende argumenten: “De omvorming tot kwalitatieve appartementen is vanuit erfgoedoogpunt aanvaardbaar. Het aanpassen van de gelijkvloerse voorgevel zorgt voor een gevel die zich opnieuw beter inpast in het straatbeeld. Het buitenschrijnwerk in de voorgevel wordt vervangen. Detailtekeningen moeten worden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg voor verder advies. De aanpassingen aan het dakvolume zijn vanuit erfgoedoogpunt aanvaardbaar. Het dak werd meermaals verbouwd, de voorgestelde volumewijziging doet geen afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand.”

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De meergezinswoning wordt ingericht met negen woningen, wat overeenstemt met het aantal vergund geachte woningen. Door interne wijzigingen en het voorzien van uitpandige terrassen aan de achterzijde verhoogt de woonkwaliteit van de appartementen en kan de aanvraag positief geadviseerd worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      detailtekeningen van het buitenschrijnwerk in de voorgevel voor verder advies voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg; 

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

4 november 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 januari 2021

Verslag GOA

15 december 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      detailtekeningen van het buitenschrijnwerk in de voorgevel voor verder advies voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.