Terug
Gepubliceerd op 28/12/2020

2020_CBS_10695 - Omgevingsvergunning - OMV_2020130442. Bordeauxstraat 7A. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
do 24/12/2020 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10695 - Omgevingsvergunning - OMV_2020130442. Bordeauxstraat 7A. District Antwerpen - Weigering 2020_CBS_10695 - Omgevingsvergunning - OMV_2020130442. Bordeauxstraat 7A. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020130442

Gegevens van de aanvrager:

de heer Olivier Reijnhoudt met als contactadres Mikhof 9 te 2930 Brasschaat en YUCATAN BV met als contactadres Mikhof 9 te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Bordeauxstraat 7A te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 2 sectie B nr. 45W4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

herinrichten van een recreatiecentrum en functiewijziging van recreatie naar kantoren voor de derde verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06/11/2020: omgevingsvergunningaanvraag (20202914) voor het opdelen van een loft in 3 lofts;

-          12/06/2020: weigering (20201089) voor het opdelen van een loft in drie kleinere appartementen;

-          07/02/2020: voorwaardelijke vergunning (20193853) voor het verbouwen van een recreatiecomplex en aanbrengen nieuwe raamopeningen in scheimuur;

-          13/06/2019: weigering (20183678) voor het regulariseren van een woongelegenheid in het dakvolume (loft 4.03) (linkse loft 4de verdieping aan Kribbestraat);

-          07/12/2018: vergunning (20182797) voor het regulariseren van een wooneenheid onder het dakvolume zijde Kribbestraat (loft 4.02);

-          30/03/2018: vergunning (20173421) voor het herinrichten van een recreatieruimte met horeca;

-          12/08/2011: vergunning (20113212) voor het herinrichten van een handelsruimte;

-          23/04/2010: vergunning (20101219) voor het herinrichten Pirateneiland;

-          29/02/2008: weigering (3152#932) voor het herinrichten van een pakhuis;

-          07/03/2001: vergunning (20003219) voor het inrichten van een dakterras bij een loft (rechtse loft 4de verdieping aan Kribbestraat);

-          17/06/1999: vergunning (86#980129) voor veranderingswerken (kelder/bergruimte naar recreatieruimte) en inrichten van het gelijkvloers;

-          22/01/1998: vergunning (86#970421) voor het bouwen van een terras en creëren van een woonentiteit binnen de dakvlakken (loft 4de verdieping Bordeauxstraat);

-          11/09/1996: vergunning (86#950405) voor het verbouwen van een pakhuis en het inrichten tot jeugdrecreatie.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • dagrecreatie en dareca op 5 onderste bouwlagen:

-          kelderverdieping: dagrecreatie met bergingen en technische lokalen;

-          gelijkvloerse verdieping: 5 aparte “horeca-units” (dareca)  rondom de binnenkoer.

-          verdiepingen 1 tem 3: dagrecreatie;

  • verdieping 4: 3 lofts (wonen) en tentoonstellingsruimte (dagrecreatie), schilder- en kunstenatelier (dienstverlening) voor het gedeelte tussen de 2 lofts aan de Kribbestraat.

-          bouwvolume:

  • twee verhoogde halsgevels van totaal vijf traveeën en drie bouwlagen + topgevels onder twee zadeldaken;

-          gevelafwerking:

  • gevels in baksteen met gebruik van natuurstenen doorlopende lekdrempels, banden, kordons en ornamenten (wortel- en schijfmotieven);

-          inrichting perceel:

  • achterliggend ± T-vormig complex met kleine binnenplaats, toegankelijk langs twee zijden via een binnenstraat;

Huidige toestand

-          vaststelling (ID: 7237) van The Antwerp Grainwork Company als bouwkundig erfgoed;

-          functie idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • verdieping 4: een grote loft (wonen) met bovenliggend dakterras aan zijde van de Bordeauxstraat en 3 appartementen aan zijde van de Kribbestraat (maakt geen deel uit van de aanvraag);

-          bouwvolume idem vergunde toestand;

-          gevelafwerking idem vergunde toestand;

-          inrichting idem vergunde toestand, uitgezonderd van de vluchttrappen en vluchtwegen.

Gewenste toestand

-          functie idem vergunde toestand met:

  • verdieping 3: kantoorruimtes (kantoren), vergaderzalen en bergingen;

-          bouwvolume idem vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

  • voorgevels: idem vergunde toestand;
  • zijgevels:

-          nieuw buitenschrijnwerk voor de raamopeningen van de gemeenschappelijke delen van verdieping 1-3;

-          akoestisch vast geïsoleerde roosters voor de raamopeningen van de gemeenschappelijke delen van verdieping 4.

-          inrichting idem vergunde toestand, uitgezonderd van de vluchttrappen en vluchtwegen.

Inhoud van de aanvraag

-          het wijzigen van de functie op de 3de verdieping van dagrecreatie naar kantoren;

-          het wijzigen van de gemeenschappelijke delen en vluchtwegen;

-          het maken van intern structurele wijzigingen;

-          het wijzigen van de zijgevel (wijzigen van de scheidingsmuur).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

12 november 2020

15 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

12 november 2020

20 november 2020

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

12 november 2020

16 november 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

12 november 2020

20 november 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

12 november 2020

12 november 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

12 november 2020

10 december 2020

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

12 november 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

12 november 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk cultureel, historisch en/of esthetische waarde van de bestaande bebouwing en zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18 Algemene bepalingen:

-          niveauverschillen van meer dan 18 cm moeten overbrugd worden, ofwel met een trap in combinatie met een helling, ofwel met een trap in combinatie met een lift, ofwel met een helling in combinatie met een lift. De plannen bevatten te weinig informatie omtrent de niveauverschillen tussen de algemene verdiepingen en de verdiepingen van de sanitaire cellen (bv. tussen verdieping 2, namelijk pas +7,27 m en de bijhorende sanitaire cel). Hierdoor kan er niet getoetst worden aan dit artikel;

  • artikel 22 Algemene bepalingen, toegangen en deuropeningen:

-          er is geen draairichting de deur naar de trap tussen de kelderverdieping en de gelijkvloerse binnenkoer opgetekend. Hierdoor kan er niet getoetst worden aan dit artikel;

-          verdieping 3: de kantoorruimtes zijn telkens groter dan 400 m². Alle delen dienen als gevolg te voldoen. Er zijn veel binnendeuren met een netto deuropening kleiner dan 90 cm;

  • artikel 24 Draairuimte:

-          vóór en achter elke toegang of deur moet een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd. er is geen draairichting de deur naar de trap tussen de kelderverdieping en de gelijkvloerse binnenkoer opgetekend. Hierdoor kan er niet getoetst worden aan dit artikel;

-          verdieping 3: de kantoorruimtes zijn telkens groter dan 400 m². Alle delen dienen als gevolg te voldoen. Op enkele plaatsen is geen vrije vlakke draairuimte mogelijk;

  • artikel 25 Vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast deur:

-          er is geen draairichting voor de deur naar de trap tussen de kelderverdieping en de gelijkvloerse binnenkoer opgetekend. Hierdoor kan er niet getoetst worden aan dit artikel;

  • artikel 27 Parkeerplaatsen:

-          de toegangen en (nood)uitgangen van de verschillende units rond de binnenkoer conflicteren met de voorziene parkeerplaatsen;

  • artikel 30 afmetingen sanitaire cellen:

-          de ruwbouwmaten van een aangepaste sanitaire voorziening met douche en toilet, al dan niet met wastafel, moeten minstens 2,40 meter op 2,45 meter zijn. De sanitaire cellen voor de andersvaliden, met douche, op de eerste, tweede en derde verdieping voldoen niet aan dit artikel.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

de refters/vergaderzalen rond de aangrenzende tuin op de derde verdieping zijn niet voorzien van opengaande ramen, waardoor deze ruimtes niet verlucht zijn.

De vergaderzalen zijn volledig ingesloten en hebben geen daglicht.

  • artikel 25 Toegankelijkheid van de functie:

de parkeerruimtes op de binnenkoer belemmeren een goede toegankelijkheid naar de units die uitgeven op deze binnenkoer, als toegankelijkheid naar de te voorziene brandladders;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen

de fietsenstalling wordt niet uitgebreid.

 

Sectorale regelgeving

MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet een functiewijziging op de 3de verdieping.

Deze wordt omgevormd van recreatie naar 2 kantoren met een gezamenlijke bruto oppervlakte van +/- 1000 m².

De voorgestelde functiewijziging kan gunstig beoordeeld worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanpassingen worden voorzien binnen het bestaande volume.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is op enkele punten in strijd met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. Hier kunnen geen afwijkingen op worden toegestaan, de aanvraag dient hierom te worden geweigerd.

Bovendien kon door het ontbreken van essentiële informatie de aanvraag niet op alle punten worden afgetoetst aan de verordening.

Hierbij aansluitend dient opgemerkt dat ook de nieuwe meterlokalen langsheen de Bordeauxstraat niet integraal toegankelijk zijn. Zo is er in de meterlokalen onvoldoende vrije ruimte naast de deur aan krukzijde. Bij een eventuele vergunning zal worden opgelegd de deuren te verschuiven. In het kader van integrale toegankelijkheid vinden we het als stad belangrijk dat ook bewoners en gebruikers met een beperking zelfstandig hun meterstand kunnen controleren.

 

De refters/vergaderzalen rond de aangrenzende tuin op de derde verdieping zijn niet voorzien van opengaande ramen waardoor deze ruimtes niet verlucht kunnen worden. In  afwijking van dit artikel zal bij een vergunning worden opgelegd deze ruimtes te voorzien van een mechanische ventilatie.

De twee vergaderzalen zijn volledig ingesloten waardoor ook deze ruimten niet verlucht kunnen worden, er geen zicht is en er geen daglicht is. Dit is voor een werkruimte niet aanvaardbaar. Indien een vergunning wordt bekomen, zal als voorwaarde worden opgelegd om ook deze ruimten te voorzien van een mechanische ventilatie. Verder moet de wand in beide vergaderzalen naar de bureaus en dus ook naar de straat maximaal beglaasd worden voorzien.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het pand is vastgesteld als bouwkundig erfgoed (ID: 7237). Het betreft de voormalige gebouwen van "The Antwerp Grain Work Company", een natie die is ontstaan in 1904 door samenvoeging van vijf oudere naties.   Het kantoorgebouw van de natie werd opgericht in 1880 (zie gevelsteen).  Bij de samenvoeging van de naties in 1904 werd de site uitgebreid in de Kribbe –en Bordeauxstraat met bijhorende magazijnen, stallingen en dienstwoningen in 1904.

 

Aan de zijde van de Kribbestraat bevinden zich art-nouveau geïnspireerde gevels. Een lijstgevel van respectievelijk negen en tien traveeën en drie en een halve of vier en een halve bouwlaag onder zadeldak. Baksteenbouw met kleurige baksteenbanden, boven de puilijst gemarkeerd door lisenen onderling verbonden door segmentbogen, hogerop aflijnend geprofileerd kordon en houten kroonlijst. Markante, hoger opgaande gevelbekroningen met natuurstenen art-nouveau-ornamenten en panelen met opschrift "1904 The Antwerp Grain Work Company". Rechthoekig en segmentboogvensters, eerstgenoemde voor dienstwoningen en mezzaninoverdieping. Begane grond met segmentboog- en rechthoekige poorten.

 

Omwille van de erfgoedwaarde van het pand is de dienst monumentenzorg om haar advies gevraagd. Zij stellen dat het complex beeldbepalend is omdat de stedenbouwkundig, architecturale en esthetische waarde hoog is. De interne wijzigingen zijn beperkt en doen geen wezenlijke afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand.

 

Nog op basis van het advies van monumentenzorg wordt gesteld dat het vervangen en het plaatsen van bijkomend schrijnwerk naar oorspronkelijk model (materiaal, detaillering, profilering) dient te gebeuren. Geadviseerd wordt om dit voorafgaandelijk aan de productie voor te bespreken met de dienst monumentenzorg. Op basis van een foto-inventaris van het bestaande schrijnwerk (aan te leveren door de aanvrager) kunnen zij adviseren naar welk voorbeeld het schrijnwerk hermaakt moet worden. Vervolgens dienen er detailtekeningen van het nieuwe schrijnwerk aangeleverd te worden. Hierbij is het belangrijk mee te geven dat het schrijnwerk niet overal uniform is. Het is dan ook belangrijk om zich er van te gewisse dat er vanuit het juiste schrijnwerk vertrokken wordt. De bijkomende openingen of aanpassingen zijn aanvaardbaar voor zover ze worden voorzien in eenzelfde vormgeving en voor zover het gevelparement opnieuw wordt aan- of ingevuld conform de bestaande gevels (speklagen dan opnieuw speklagen, juiste keuze baksteen….).

Bovenstaande zal bij een eventuele vergunning worden opgelegd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 10 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging op de 3de verdieping naar kantoren:

-          1027 m² kantoren met parkeernorm 1,1/100 m² : 11,3 parkeerplaatsen

 

Bijstelling mobiliteit in functie van RUP Eilandje:

In het RUP Eilandje is een maximum parkeernorm van 1/100m² opgenomen voor kantoren: 1027 m² x 1/100 m² = 10.3 parkeerplaatsen.

 

De werkelijke parkeerbehoefte van de functiewijziging naar kantoren is 10.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er worden 2 parkeerplaatsen ingericht in het binnengebied. Gehuurde plaatsen worden niet mee geteld als nuttige plaatsen volgens het POET-principe (parkeren op eigen terrein). Bovendien zijn deze plaatsen veel te klein en verhinderen ze de toegang naar de units op het gelijkvloers.

Deze parkeerplaatsen kunnen dan ook niet beschouwd worden als nuttige plaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan.

 

Er worden 2 parkeerplaatsen ingericht in het binnengebied. Deze parkeerplaatsen doen in sterke mate afbreuk aan het concept en de werking van het gebouw. Bovendien zijn deze plaatsen veel te klein en verhinderen ze de toegang naar de units op het gelijkvloers. Het in- en uitrijden van auto’s genereert onaanvaardbare overlast naar omwonenden en andere gebruikers van het gebouw.

 

Omwille van deze redenen dienen deze 2 plaatsen uitgesloten te worden. Bijgevolg wordt vastgesteld dat er geen parkeerplaatsen kunnen voorzien worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 10.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 10 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor de kantoorruimte moeten 13 bijkomende fietsenstallingen voorzien worden:

-          1027m² x 1,25/100m² = 12,8.

 

In de kelder is een bestaande fietsenstalling. Deze wordt niet uitgebreid en is te klein voor de verschillende functies en vergunningen in dit gebouw. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. De aanvraag dient deze voorzien om in aanmerking te kunnen komen voor vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften, o.a. strijdigheden met de verordening toegankelijkheid.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

12 november 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 januari 2021

Verslag GOA

18 december 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.