In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei zijn bovenlokale straten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een gewijzigd voorontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht.
In de Gitschotellei-Drakenhoflaan is het concept van de tram op een middenberm verlaten.
De huidige tramberm langs de huizen wordt verder doorgetrokken tot aan het kruispunt Boekenberglei-Drakenhoflaan. Hierdoor kunnen de bomen en het dwarsparkeren aan één zijde van de straat behouden blijven. Aan de andere zijde verandert het dwarsparkeren in langsparkeren ten voordele van het tramspoor.
Er zijn verschillende integraal toegankelijke tramperrons voorzien:
De reeds bestaande haltes ter hoogte van de Sint-Rochusstraat worden integraal toegankelijk.
In de Boekenberglei, tussen de Drakenhoflaan en de Menegemlei is het linksparkeren gewijzigd in rechtsparkeren. Dit omdat er een nieuwe tramhalte gevraagd werd door De Lijn en omdat de veiligheid van uitstappende personen naast het tramspoor niet gegarandeerd kon worden.
Mobiliteitsvoorwaarden
Gitschotellei-Drakenhoflaan: trambedding wijzigt van middenberm naar decentraal stad uitwaarts, analoog aan het eerste deel van de Gitschotellei.
Boekenberglei keerlus: tramritten worden herverdeeld over de twee sporen.
Door de herwerking van het ontwerp en herschikking van het tramnet worden de tramdoortochten evenwichtiger verdeeld over de woonwijk.
Zo zal tram M2, komende van Deurne Noord, niet meer de eindhalte nemen op de nieuwe keerlus Boekenberglei, maar rijden tot aan de halte van het nieuwe zwembad op de Ruggeveldlaan.
Tram M9 zal niet meer naar het eindpunt Silsburg rijden, maar ook naar de halte aan het zwembad. M9 en M2 worden hier “gekoppeld” waardoor reizigers eindelijk van Deurne Noord naar Deurne Zuid kunnen rijden. Zo ontstaat het eerste deel van de langverwachte districtentram.
M9 zal ook staduitwaarts rijden via de nieuwe sporen van de keerlus en halte houden aan de nieuwe halte Boekenberg. Stadinwaarts zal ze over de Cruyslei blijven rijden en de bestaande halte bedienen. Deze opsplitsing zorgt voor een betere spreiding van de tramdoortochten.
Eindpunt Silsburg wordt dan terug bediend door de tram komende van het Havenhuis over de Turnhoutsebaan (voorheen keerde deze aan de Stenenbrug) en Herentalsebaan. Deze tram zal T13 genoemd worden.
T10 komende van Berchem Station zal blijven rijden zoals destijds en neemt eindhalte aan de nieuwe keerlus Boekenberglei.
Door deze herschikking verdwijnt ook de keerlus op de Dascottelei. Hier komt een gecombineerde tram en bushalte.
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 330 plaatsen in de bestaande toestand naar 259 plaatsen in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans van 195 bomen naar 293 bomen in de nieuwe toestand.
Er zijn 130 bestaande bomen, 135 nieuwe bomen en 28 verplante bomen. Er worden 34 bomen gerooid.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Boekenberglei, Drakenhoflaan en de Gitschotellei liggen in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels, zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.
Inspraak bewoners 26-27 september 2017.
fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Deurne | 19 september 2015 | 338 |
goedkeuring districtscollege Borgerhout | 29 september 2015 | 279 | |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 11 december 2015 | 10406 |
voorontwerp | goedkeuring districtscollege Deurne | 7 november 2016 | 408 |
verdaagd districtscollege Borgerhout | 23 januari 2018 6 februari 2018 | 14 14 | |
adviezen | bewonersinfo | 26 – 27 september 2017 | -- |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 22 juni 2020 | -- | |
voorontwerp | goedkeuring college | 15 december 2020 | 10337 |
Het districtscollege van Deurne keurde in zitting van 14 september 2015 (jaarnummer 338) en het districtscollege van Borgerhout op 29 september 2015 (jaarnummer 279) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het college keurde in zitting van 11 december 2015 (jaarnummer 10406) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het districtscollege van Deurne keurde in zitting van 7 november 2016 (jaarnummer 408) het voorontwerp goed.
Het voorontwerp werd door het districtscollege van Borgerhout verdaagd op 23 januari 2018 en op 6 februari 2018 (jaarnummer 14).
Het college keurde in zitting van 15 december 2020 (jaarnummer 10337) het voorontwerp goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een gewijzigd voorontwerp op en legt dit ter kennis voor aan de betrokken diensten.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 5153000000/224/2LMS010402A00000/2SA020200 in 2021/2022/2023.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarden dat:
De tramhaltes zijn 60m lang gemaakt. Het ontdubbelen van het spoor gebeurt op het kruispunt Boekenberglei-Drakenhoflaan. Hierdoor kunnen 2 waardevolle bomen behouden worden.
De ontdubbelde tramkruising op het kruispunt is bekeken en verkeersveilig.
De perrons ter hoogte van het kruispunt Boekenberglei-Drakenhoflaan en Boekenberglei- Sint-Rochusstraat kunnen aan 2 zijden bereikt worden. Er wordt een veilige oversteek met tramstickers voorzien om de sporen veilig over te kunnen steken.
De parkeerplaatsen met een onveilige uitstapstrook zijn naar de huizenzijde van de rijbaan gebracht.
Een plateau zorgt voor extra veiligheid en afremming.
De bocht op het kruispunt met de Boekenberglei werd vergroot, zodat zwaar gemotoriseerd vervoer de bocht veilig kan nemen.
De fietspaden werden voorzien conform het draaiboek
De knik ter hoogte van het kruispunt Boekenberglei-Drakenhoflaan is uit het fietspad gehaald.
Er zijn dubbelrichtingsfietsoversteken voorzien ter hoogte van de Jozef Verbovenlei.
De fietsenstalling is overdekt.
Er is beslist dat de te verplanten bomen, verplant zullen worden.
De bestaande hoogstammige gezonde bomen worden maximaal behouden.
Er wordt nog gewacht op de lijst van Fluvius of de voorziene bomen op de gasleiding voldoen aan de veiligheidseisen van Fluvius.
Dit is voor de volgende fase.
Dit wordt opgenomen in volgende fase.
De blindengeleidelijnen zijn mee opgenomen in het plan.
De markering is mee opgenomen in het plan.
De legende is toegevoegd aan het plan.
Het districtscollege neemt kennis van het voorontwerp (10 augustus 2020) voor de wegeniswerken Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei, district Deurne en Borgerhout.
Het districtscollege neemt kennis van volgende mobiliteitsvoorwaarden: