Terug
Gepubliceerd op 04/01/2021

2021_DCDE_00001 - District Deurne. Een hart voor Deurne - Tijdelijke inrichting Frank Craeybeckxlaan - Te Couwelaarlei. Proefopstelling. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 04/01/2021 - 00:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2021_DCDE_00001 - District Deurne. Een hart voor Deurne - Tijdelijke inrichting Frank Craeybeckxlaan - Te Couwelaarlei. Proefopstelling. Advies - Goedkeuring 2021_DCDE_00001 - District Deurne. Een hart voor Deurne - Tijdelijke inrichting Frank Craeybeckxlaan - Te Couwelaarlei. Proefopstelling. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Aanleiding en context

In 2024/2025 worden de Frank Craeybecklaan en de Te Couwelaarlei opnieuw aangelegd als een belangrijke centrale plek in het district Deurne. Om een duidelijk zicht te krijgen op de noden en potenties van de buurt heeft de stad Antwerpen zich geëngageerd om een integraal actieplan op te maken. Hiervoor wordt de stad Antwerpen ondersteund door de Europese Unie, via het URBACT-project ‘Thriving Streets’. 

Op 29 maart 2019 (jaarnummer 2725) keurde het college het projectvoorstel goed voor de eerste fase van het URBACT-project Thriving Streets.

Op 17 januari 2020 (jaarnummer 380) keurde het college de partnerschapsovereenkomst goed en engageerde zich hiermee als partner binnen het URBACT-project Thriving Streets.

Op 21 februari 2020 (jaarnummer 1629) keurde het college  het projectvoorstel goed voor de tweede fase van het URBACT-project Thriving Streets.   

Eén van de ambities binnen ‘Thriving Streets’ is om meer ruimte te voorzien voor verblijfskwaliteit in het openbaar domein. Uit ruimtelijk en verkeerskundig onderzoek bleek dat het met beperkte ingrepen mogelijk is om drie pop-up parkjes in te richten op basis van de bestaande weginfrastructuur. Deze tijdelijke inrichting zal uitvoerig gemonitord en geëvalueerd worden waardoor dit experiment nuttige input kan leveren binnen het ontwerpproces van beide straten.

Het college keurde in zitting van 31 juli 2020 (jaarnummer 6535) de tijdelijke inrichting van de Frank Craeybeckxlaan en de opgesomde tijdelijke mobiliteitsvoorwaarden goed.

Na verder studiewerk werden de plannen nog verder aangepast zodat ze tot een optimaal resultaat en maximale verblijfsruimte zouden leiden. De gewijzigde plannen werden vervolgens uitgevoerd in november 2020 en de voorbije maanden werd de tijdelijke situatie geanalyseerd en gemonitord.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt nu voor om de huidige situatie van de tijdelijke inrichting via een proefopstelling bij te sturen.

Argumentatie

De tijdelijke inrichting met proefopstelling werd onthaald op veel positieve reacties van gebruikers (betreffende de bijkomende verblijfsruimte voor voetgangers en het bereikbaar worden van de plantsoenen), maar ook op kritiek van vooral fietsers die zich in de nieuwe situatie minder veilig voelen. Uit verschillende plaatsbezoeken is gebleken dat dit subjectief onveiligheidsgevoel terecht is en kan worden verbeterd door enkele beperkte bijsturingen. Deze komen er in essentie op neer dat de mogelijke aanwezigheid van fietsers op het segment met gemengd verkeer duidelijker zichtbaar wordt gemaakt én dat de mogelijkheid voor fietsers om aan een aangepaste snelheid gebruik te maken van de wandelzone beter leesbaar wordt gemaakt.   

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt daarom onderstaande bijsturingen en maatregelen voor:

  • De overbodig geworden sjablonen op de rijweg worden verwijderd.
  • In het segment van de Frank Craeybeckxlaan en de Te Couwelaerlei, waar het verkeer gemengd georganiseerd wordt, worden fietssjablonen aangebracht om automobilisten te attenderen op de eventuele aanwezigheid van fietsers. Deze fietssjablonen worden aangebracht ter hoogte van de fietspadaansluitingen (overgang van gescheiden naar gemengd verkeer) en telkens na elk zebrapad herhaald.
  • Er wordt een bijkomend zebrapad voorzien ter hoogte van het plantsoen van de Te Couwelaarlei naar het fonteinplantsoen op de Frank Craeybeckxlaan.
    Op die manier worden de toegenomen oversteekbewegingen van voetgangers beter geleid én beter zichtbaar gemaakt voor automobilisten, en wordt voetgangers ook een grote omweg bespaard.
  • Ter hoogte van de aansluiting Te Couwelaarlei wordt de rijweg anders afgebakend zodat er mogelijkheid is om een terugkeerbeweging te maken. Op die manier wordt bewoners met een garage in de Te Couwelaarlei een grote omrijbeweging bespaard. De doorlopende witte lijn wordt deels vervangen door een onderbroken witte lijn. Om tot een betere geleiding van het verkeer te komen, worden enkele bijkomende jerseys geplaatst.
  • Aan de zijde bibliotheek apotheek wordt een bijkomende parkeerplaats voor mensen met een handicap aangebracht, gezien uit klachten van de kant van de bewoners en van de bibliotheek blijkt dat het huidig aantal parkeerplaatsen voor mensen met een handicap niet volstaat. Om foutparkeren te vermijden, worden aansluitend drie fietsnietjes voorzien. Op die manier wordt ook meer bewegingsruimte voor de wandelaars gegarandeerd.
  • De haaientanden ter hoogte van de aansluiting van de Te Couwelaarlei op de Frank Craeybeckxlaan, zijde bibliotheek, worden opgeschoven om de verkeerssituatie leesbaarder te maken voor automobilisten die de Lidl-parking inrijden.
  • Aangezien uit observaties én uit meldingen van gebruikers is gebleken dat het kruispunt Frank Craeybeckxlaan-Eyendijkstraat vandaag als onveilig wordt ervaren, wordt de voorrangsregeling op het kruispunt gewijzigd. Voor het verkeer dat de Eyendijkstraat uitrijdt, worden op het wegdek haaientanden aangebracht ter ondersteuning van het verkeersbord B1.
  • Voor het laden en lossen in de Frank Craeybeckxlaan en de Te Couwelaarlei zullen een aantal langsparkeerplaatsen overdag omgevormd worden tot laad- en losplaatsen.

Deze proefopstelling van de tijdelijke inrichting zal worden gemonitord. Er is een tussentijdse evaluatie voorzien in februari 2021. Ook zal er een onlinebevraging georganiseerd worden.
Op basis hiervan zal er beslist worden of er nog bijsturingen moeten komen en of de tijdelijke inrichting kan blijven.
De definitieve aankleding van de pleintjes en parken is ten vroegste voorzien na de tussentijdse evaluatie.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Frank Craeybeckxlaan en Te Couwelaarlei zijn lokale straten. Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 16 december 2020 Gunstig advies

De verkeerspolitie heeft geen opmerkingen op het plan voor de tijdelijke inrichting van de Frank Craeybeckxlaan. 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0104 - Een goed bestuurd Deurne
2DEU010405 - Adviesraden
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010404 - Leefbaarheid woonbuurten en buurtleefbaarheidsaanpak

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling van de tijdelijke inrichting in de Frank Craeybeckxlaan - Te Couwelaarlei.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20201216_10552_DO_NT_Tijdelijk_Bewoners.pdf