Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor openbaar domein.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 139.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In het kader van het Onroerenderfgoedbesluit van 16 mei 2014, is het nodig om voor alle beschermde stadsgezichten een beheersplan op te maken. Door de ruimtelijke en architecturale kwaliteiten is de Koraalplaats populair bij haar bewoners en potentiële kopers. Men wil de woningen vaak aanpassen aan de huidige normen en eisen voor comfort, functionaliteit, energieverbruik, veiligheid … Jammer genoeg hebben deze aanpassingen en verbouwingen het verlies aan authenticiteit en eenheid in de hand gewerkt waardoor de Koraalplaats een heterogeen straatbeeld kent.
Storende en ingrijpende verbouwingen gebeuren vaak door onwetendheid en een gebrek aan kennis over de kwaliteiten en waarden van deze straat. De adviesverlenende overheden krijgen individuele en zeer diverse adviesaanvragen. Het beheersplan Koraalplaats moet dan ook bijdragen tot een onderbouwd beleid en een gebiedsgerichte visie. Het plan zal voor zowel de adviesverlenende overheden als de bewoners een houvast en leidraad zijn bij mogelijke verbouwingen.
Het resultaat van het project is het goedgekeurd beheersplan Koraalplaats. Dit resultaat is echter niet alleen een doel op zich, maar het is vooral een middel om de erfgoedwaarden van de wijk in stand te houden of te versterken. Het beheersplan Koraalplaats resulteert dus in een langetermijnvisie op het beheer van de wijk en is voor een looptijd van 24 jaar. Om een kwalitatief beheersplan op te maken, is het nodig om een studiebureau aan te stellen.
Het districtscollege keurt bestek GAC_2021_01693 voor "Opmaak beheersplan Koraalplaats" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Opmaak beheersplan Koraalplaats |
|
budgetplaats: 5042000000 |
volgt later |