Het huishoudelijk reglement vormt een aanvulling op het Decreet Lokaal Bestuur. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het Decreet Lokaal Bestuur en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement.
Naar aanleiding van de goedkeuring van het 'Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie' dient het huishoudelijk reglement van district Deurne te worden aangevuld: het huishoudelijk reglement dient de omstandigheden om digitaal te kunnen vergaderen, te omschrijven.
Door een addendum aan het huishoudelijk reglement toe te voegen, voldoet het huishoudelijk reglement van district Deurne aan deze nieuwe vereiste.
Overeenkomstig artikelen 38 en 126 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt de districtsraad een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over onder andere:
Deze bepalingen werden aan het decreet over het lokaal bestuur toegevoegd na goedkeuring van het Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie.
De districtsraad keurde op 17 december 2020 (jaarnummer 173) de wijzigingen op het huishoudelijk reglement district Deurne goed.
De Vlaamse Regering keurde op 16 juli 2021 het 'Decreet tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie' goed. De mogelijkheid om digitaal te vergaderen wordt formeel verankerd in dit decreet.
De districtsraad keurt het addendum 'Organisatie van raads- en commissievergaderingen in een digitale omgeving' bij het huishoudelijk reglement van district Deurne goed.