Het is goed dat de raadsleden uiteindelijk inzage kregen in de verkeersveiligheidsaudit voor 2020.
Het blijft spijtig dat hierover een open gedachtewisseling met de verkeerspolitie niet mogelijk bleek.
En uiteraard is verkeersveiligheid een stedelijke bevoegdheid.
Maar het blijft toch interessant om na te gaan hoe we als district met de ongevallencijfers specifiek voor ons district kunnen omgaan.
Graag pik ik er twee gegevens uit.
Eerst en vooral valt op hoeveel fietsslachtoffers er zijn in ons district. Maar liefst 80 en dat aantal viel ook de voorbije jaren te betreuren. Dit cijfer daalt dus niet. En dat is zorgwekkend. Ook in Berchem zijn er intussen ook meerdere ongevallen met elektrische fietsen, elektrische steps en andere elektrische voortbewegingstoestellen. Waarschijnlijk gaat het dan vooral om monowheels, misschien ook segways, hoewel die intussen aan populariteit hebben ingeboet.
Vandaar mijn eerste vraag : kan het district initiatieven nemen om bij de aanleg van het openbaar domein meer rekening te houden met fietsers, steps, monowheels die zich met een hogere snelheid voortbewegen? Kan het district meewerken aan sensibilisering naar doelgroepen toe (bijv. jongeren, maar ook senioren)? Zijn hierover afspraken gemaakt met de stad?
Daarnaast wil ik ook even stilstaan bij het lijstje van zwarte punten in ons district, de punten waar het meeste ongevallen plaats vinden. Het gaat dan meestal om kruispunten met de singel. De kruispunten Singel – Grotesteenweg en Elisabethlaan worden gelukkig al aangepakt. Dat zijn er al twee van de 8.
Mijn tweede vraag : hoe zit het met de andere gevaarlijke kruispunten? Dringt het district er bij de stad en het gewest op aan dat die ook prioritair aangepakt worden? Kunnen er in afwachting bewarende maatregelen getroffen worden, al is het maar door signalisatie ? Wat het kruispunt Singel – Borsbeekbrug betreft : hoe zal het aan en afrijden van politiewagens vanuit het nieuwe kantoor nu geregeld worden?
Bijlage – de 8 zwarte punten in ons district
Het district is al jaren vragende partij voor een grondige aanpak van deze kruispunten. AWV heeft het beheer over al onze zwarte punten. Gelukkig zijn er al een paar in de planning of zelfs uitgevoerd. Zoals het kruispunt van de Elisabethlaan met de Floralienlaan. Het district heeft hier zeer zwaar zijn stempel op kunnen drukken.
Ook het kruispunt van de Grotesteenweg met de singel en de Elisabethlaan zijn kortelings aan de beurt.
Het kruispunt van de Grotesteenweg met de Ringlaan en Fruithoflaan hebben we als district het nodige gedaan.
wo 22/12/2021 - 10:32