Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op27 mei 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 27 mei 2021 goed.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand mei 2021 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
structurele onderhoudswerken speel- en sportterreinen en speel- en sporttoestellen op verschillende locaties in het district Aannemersbedrijf Buytaert bvba |
19.780,57 EUR | 4005449418 | 5071000000 | Zitting 20 mei 2021 Jaarnummer 123 |
vernieuwing omheining Runcvoortpark Verbruggen nv | 12.333,47 EUR | 4005451390 | 5074000000 | Zitting 20 mei 2021 jaarnummer 131 |
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Volgens de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem dient de jaarrekening ter goedkeuring aan de districtsraad Merksem te worden voorgelegd.
De raad van bestuur van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem keurde op 23 april 2021 het werkingsverslag en de jaarrekening 2020 goed en legt deze ter goedkeuring voor aan de districtsraad Merksem en de algemene vergadering.
Het werkingsverslag van het district wordt opgenomen in het geheel van het geïntegreerde werkingsverslag van het lokaal cultuur-/vrijetijdsbeleid van alle districten en het overkoepelend stedelijk beleid.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de stadsafgevaardigde in de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem handelt overeenkomstig de instructies van de districtsraad. Dit betekent dat de districtsraad kennis moet nemen van de agenda van deze algemene vergadering en aan de stadsafgevaardigde of diens plaatsvervanger steminstructies moet geven.
De districtsraad Merksem geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde om alle punten van de agenda van de algemene vergadering van 30juni 2021 goed te keuren.
De goedgekeurde jaarrekening wordt vervolgens ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 949) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
Op 26 maart 2015 (jaarnummer 22) gaf de districtsraad positief advies over het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem, alsook over de wijziging van artikel 44 in de statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 264) werd het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst en de wijziging van artikel 44 in de statuten aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd. Op 25 maart 2019 (jaarnummer 246) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2019 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 16 december 2019 (jaarnummer 745) keurde de gemeenteraad de verlenging tot 31 december 2020 van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 14 december 2020 (jaarnummer 738) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2021 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 11 § 2 van de samenwerkingsovereenkomst voorziet dat de raad van bestuur, overeenkomstig de toepasselijke wetgeving, de jaarrekening vaststelt en vervolgens de vastgestelde rekening ter goedkeuring voorlegt aan de districtsraad, uiterlijk op 30 juni die volgt op het boekjaar waarop de jaarrekening betrekking heeft. In het districtsraadsbesluit dat wordt opgemaakt ter goedkeuring van de jaarrekening dienen ineens de steminstructies te worden opgenomen voor de algemene vergadering waarop de jaarrekening zal worden goedgekeurd.
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is lid van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem. Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 166) werd de heer Gilbert Verstraelen aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Met het bericht van 19 mei 2021 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem dat op 30juni 2021 een digitale algemene vergadering zal plaatshebben met volgende agendapunten:
De districtsraad Merksem neemt kennis van de volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem van 30 juni 2021:
De districtsraad Merksem keurt het werkingsverslag 2020 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
De districtsraad Merksem keurt de jaarrekening 2020 van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem goed.
De districtsraad Merksem geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Merksem alle punten van de agenda goed te keuren.
Binnengemeentelijke decentralisatie
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 12 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor de goedkeuring van masterplannen, bosbeheerplannen en landschapsbeheerplannen voor lokale parken en begraafplaatsen.
Het Bouckenborghpark is een belangrijk en centraal park in Merksem. Dit maakt dat het park zich goed leent als evenementenzone voor uiteenlopende activiteiten.
Om goed te kunnen inspelen op de vraag van organisatoren, en de belasting op het park in te perken, is een nieuwe evenementenzonering meer dan nodig.
Voor het Bouckenborghpark is in 2015 een beheerplan opgemaakt door Antea dat werd goedgekeurd door de districtsraad op 26 februari 2015 (jaarnummer 14). In dit beheerplan zijn niet enkel beheersmaatregelen en een toegankelijkheidsregeling opgenomen, tevens is er een evenementenzonering vastgelegd.
Om een ruimer aanbod aan evenementen te kunnen faciliteren in het park dringt een aanpassing van de evenementenzonering zich op.
In dat licht is er door de stad Antwerpen en het district Merksem een nieuwe evenementenfiche opgesteld.
Onroerend Erfgoed adviseert gunstig mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
*voor de geplande evenementen wordt zoals in het verleden op voorhand een toelating OE aangevraagd.
De cultuurraad adviseert gunstig.
Wij kunnen dit alleen maar positief adviseren omdat evenementen in Merksem terug naar het Bouckenborghpark zouden verhuizen.
Het is ook goed dat de voorwaarden goed beschreven zijn zodat iedereen weet wat mag en niet mag.
De sportraad adviseert gunstig.
De jeugdraad adviseert positief.
De leden van de jeugdraad gaven aan dat ze het enorm jammer vinden dat er geen grotere evenementen meer mogen plaatsvinden in het bouckenborgpark. Het is hiervoor nochtans de ideale locatie: buitenlucht, weinig buren, weinig geluidsoverlast, je komt er enkel als je er moet zijn… Daarnaast is het ook een mooie, leuke en aantrekkelijke locatie om grote evenementen te organiseren. Er werd ook de bedenking gemaakt of er in de evenementenzones rekening gehouden werd met de verhuis van de Scouts 4e Sint-Joirs en Jin Leo. De huidige zone zal overlappen met de terreinen die deze scoutsgroepen wekelijks zouden gaan gebruiken op zondag. Als er bijvoorbeeld een middelgroot evenement plaatsvind op een zondag heeft dit grote gevolgen voor hun activiteiten. Ook is er een vrees dat als er op een zaterdag iets plaatsvind op dit terrein, de afbraak, afval en overlast nog voor problemen zou zorgen voor hun wekelijkse werking.
In verband met de aanpassing van de evenementenzonering Bouckenborghpark geeft de MAS een positief advies met volgende opmerkingen:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Snelheid wordt doorgaans beschouwd als één van de belangrijkste (risico)factoren in de verkeersonveiligheid. Het beheersen van de snelheid is dan ook een belangrijk kernthema van het verkeersveiligheidsbeleid van de stad Antwerpen. Studies tonen aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.
Met de verdere invoering van een snelheidsbeperking van 30 km/uur in verblijfsgebieden wil het stadsbestuur de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid van alle weggebruikers, met in het bijzonder de voetgangers en fietsers in de stad, structureel verbeteren. Bovendien beoogt de stad Antwerpen met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten ook meer gebruiksvriendelijkheid, en betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en minder doorgaand verkeer.
De selectie van ontsluitingswegen (steenwegen, stadswegen en wijkwegen) zoals opgenomen in het ontwerp 'mobiliteitsplan - verbreden en verdiepen' vormt de basis en het uitgangspunt voor de afbakening van woon- en verblijfsgebieden. Hier staan het buurtleven en de woon- en verblijfskwaliteit centraal. Deze gebieden worden zones 30, waar het STOP-principe van toepassing is (prioriteit gaat naar de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, in deze volgorde: Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat gemotoriseerd vervoer). Buurtwinkels, voorzieningen, pleintjes, zit- en speelplekken, enzovoort moeten aangenaam en veilig te voet of met de fiets bereikt kunnen worden, dankzij een fijnmazig netwerk van lokale straten.
Binnen de stedelijke context werd voor deze lokale straten een verdere onderverdeling gemaakt in hoofdstraten, buurtstraten en woonstraten. Hoofdstraten ontsluiten woonbuurten en/of centra en verwerken in principe enkel autoverkeer met herkomst of bestemming binnen de desbetreffende buurt of wijk. Het snelheidsregime is in de regel 30 km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan een snelheidsregime van 50 km/uur gelden.
In het district Merksem worden vier bestaande zones 30 uitgebreid.
Zone 30 "Rietschoorvelden-Het Weelke"
De zone 30 "Rietschoorvelden-Het Weelke" wordt uitgebreid met Schoordijk.
Schoordijk is een korte, doodlopende woonstraat die enkel verkeer verwerkt met een herkomst en/of bestemming in de straat zelf.
Zone 30 "Omgeving Gasthuishoevestraat"
De zone 30 "Omgeving Gasthuishoevestraat" wordt uitgebreid met de Bredabaan, het gedeelte tussen de Vaartkaai en de Ingenieur Menneslaan.
Dit straatdeel is in het mobiliteitsplan eveneens aangeduid als woonstraat en is vandaag reeds gereglementeerd en gesignaleerd als ‘zone 30 schoolomgeving’.
Zone 30 "Kern Merksem"
De zone 30 "Kern Merksem" wordt uitgebreid met de zuidelijk gelegen straten van het industriegebied, gelegen tussen de Vaartkaai en de huidige zuidelijke begrenzing van de zone.
In deze industriestraten geldt vandaag nog een snelheidsregime van 50km/u. Fietsers rijden er gemengd met het gemotoriseerd verkeer wegens afwezigheid van aparte fietsinfrastructuur. Om de fietsveiligheid in deze straten te verhogen, is een lagere maximumsnelheid gewenst.
Volgende straten worden opgenomen in de zone 30: Duvelshoek (tot Carrettestraat), Eugeen Meeusstraat, Westkaai, Tarwestraat, Zuidkaai, Noordkaai, Olieslagerijstraat, Oostkaai, Griffinstraat en Glasstraat.
Zone 30 “Merksem Heide”
De zone 30 “Merksem Heide” wordt uitgebreid met de Nieuwdreef, het gedeelte tussen de Bredabaan en de Terlindenhofstraat.
De Nieuwdreef is een lokale hoofdstraat waar vandaag nog een snelheidsregime geldt van 50km/u. In het straatsegment tussen de Bredabaan en de Terlindenhofstraat rijden fietsers gemengd met het gemotoriseerd verkeer wegens afwezigheid van aparte fietsinfrastructuur. Om de fietsveiligheid in deze straat te verhogen, is een lagere maximumsnelheid gewenst.
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.
In zitting van 23 september 2013 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het "Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018" goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, asverschuivingen en andere vertragende maatregelen.
In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.
In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor de stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft de stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer "Speerpunten" worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die "Speerpunten" is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 schoolomgeving in het district Merksem werd goedgekeurd in de collegezitting van 10 juli 2015 (jaarnummer 6007). Dit besluit zal ook worden aangepast.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Merksem werd goedgekeurd in de collegezitting van 9 oktober 2020 (jaarnummer 8453). Dit aanvullend reglement wordt nu aangepast.
Op het grondgebied van het district Merksem liggen nu onderstaande uitbreidingen van vier bestaande zones 30 voor:
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De Lijn merkt het volgende op: "De Lijn kan akkoord gaan met de implementatie van de zone 30 te Merksem op voorwaarde dat de bus als maatgevend voertuig genomen wordt in kader van ontwerpen en evt. verkeerstechnische maatregelen die volgen om de snelheid af te dwingen."
De afdeling Mobiliteit meldt dat er bij heraanleg en/of snelheidsremmende voorzieningen in deze zone 30-straten rekening zal worden gehouden met eventuele doortocht van lijnbussen.
Geen advies ontvangen binnen de adviestermijn van een maand, dus gunstig.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 oktober 2020 (jaarnummer 8453).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
De aanpassingen in het parkeerbeleid worden sinds de invoering opgevolgd door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit).
Hieronder volgen de bijsturingen aan de huidige zones die het parkeerbeleid op straat verder kunnen verduidelijken of meer leesbaar maken en de samenhang ervan verhogen, dit voor zowel bewoners, bezoekers als werknemers.
Volgende aanpassingen worden doorgevoerd, zoals ook al werd beslist in de principebeslissing:
Aanpassingen district Merksem
Aanpassingen wijk Luchtbal, district Antwerpen
Aanpassingen Linkeroever, district Antwerpen
Extra aanpassingen aan het reglement
Op 7 september 2012 (jaarnummer 9432) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Proefopstelling - District Antwerpen. Zone Linkeroever' goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren op Linkeroever. Bovendien wordt hier ook de bewonerszone Linkeroever bepaald.
Op 8 mei 2020 (jaarnummer 4012) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.
Op 8 mei 2020 (jaarnummer 4013) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt en tot welke tariefcode ze horen.
De gemeenteraad keurde op 18 mei 2020 (jaarnummer 307) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.
Op 30 april 2021 (jaarnummer 3440) keurde het college de principebeslissing 'Invoeren bewonersparkeren - Deelgebieden Linkeroever, Merksem en Luchtbal' goed. Hierin werden de hoofdlijnen goedgekeurd die nu verder geconcretiseerd worden in dit aanvullend verkeersreglement en in de nieuwe versie van het aanvullend verkeersreglement 'parkeerzonering in alle districten' dat gelijktijdig met dit besluit geagendeerd wordt.
In het najaar van 2021 openen er twee nieuwe P+R gebouwen in Antwerpen. Eén op de Havana site in de wijk Luchtbal (district Antwerpen) en één op Keizershoek (district Merksem). Om te voorkomen dat pendelaars in de woonstraten rond de openbaar vervoersassen parkeren in plaats van in de P+R gebouwen, stelt Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (MPA) voor om het betalend parkeren uit te breiden in de districten Antwerpen en Merksem rond deze nieuwe P+R gebouwen en de openbaar vervoersassen.
In de loop van 2022 opent het nieuwe P+R gebouw op Linkeroever (district Antwerpen). Ook hier wil de stad Antwerpen voorkomen dat pendelaars in de straten van Linkeroever parkeren of op de huidige gratis (grotendeels tijdelijke) P+R's blijven parkeren. Hier stelt MPA voor om de zone met bewonersparkeren uit te breiden met de Blancefloerlaan, de huidige P+R's en de zone schijfparkeren om te vormen naar betalend parkeren. De huidige maaiveld P+R's worden ook geheel en gedeeltelijk opgebroken, tegelijk met de opening van het nieuwe P+R gebouw verderop de Blancefloerlaan en de omleidingsweg.
Naast deze uitbreidingen zijn er ook een aantal elementen in de artikels die geactualiseerd of aangepast moeten worden. Deze zaken hebben meestal geen implicaties op straat, maar zorgen er juist voor dat het reglement beter overeen komt met hoe het op straat is gereglementeerd. Het maakt de zones sluitend.
Dit besluit bepaalt welke straten bij welke tariefcode horen.
Het aanvullend verkeersreglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' legt vast in welke straten er betalend parkeren geldt, op welk moment en hoe lang er maximaal geparkeerd mag worden. Daarnaast wordt ook bepaald waar schijfparkeren van toepassing is op welke momenten. Ten slotte bepaalt dit reglement ook welke bewoners recht hebben op een bewonersvergunning en in welke straten ze daarmee onbeperkt mogen parkeren.
Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeerzonering in alle districten' ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 mei 2020 (jaarnummer 4013).
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken distric
De aanpassingen in het parkeerbeleid worden sinds de invoering opgevolgd door de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit).
Hieronder volgen de bijsturingen aan de huidige zones die het parkeerbeleid op straat verder kunnen verduidelijken of meer leesbaar maken en de samenhang ervan verhogen, dit voor zowel bewoners, bezoekers als werknemers.
Volgende aanpassingen worden doorgevoerd, zoals ook al werd beslist in de principebeslissing:
Aanpassingen district Merksem
Aanpassingen wijk Luchtbal, district Antwerpen
Aanpassingen Linkeroever, district Antwerpen
Extra aanpassingen aan het reglement
Op 7 september 2012 (jaarnummer 9432) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Proefopstelling - District Antwerpen. Zone Linkeroever' goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren op Linkeroever. Bovendien wordt hier ook de bewonerszone Linkeroever bepaald.
Op 8 mei 2020 (jaarnummer 4012) keurde het college het aanvullend reglement tot de politie van het wegverkeer 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel' in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed. Dit besluit bepaalt waar er betalend en waar er schijfparkeren geldt tijdens welke dagen en uren. Bovendien worden hier ook de bewonerszones bepaald.
Op 8 mei 2020 (jaarnummer 4013) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Parkeerzonering in alle districten' goed. Dit besluit bepaalt voor de straten waar betalend parkeren geldt en tot welke tariefcode ze horen.
De gemeenteraad keurde op 18 mei 2020 (jaarnummer 307) de laatste wijziging van het retributiereglement met betrekking tot parkeren op de openbare weg goed.
Op 30 april 2021 (jaarnummer 3440) keurde het college de principebeslissing 'Invoeren bewonersparkeren - Deelgebieden Linkeroever, Merksem en Luchtbal' goed. Hierin werden de hoofdlijnen goedgekeurd die nu verder geconcretiseerd worden in dit aanvullend verkeersreglement en in de nieuwe versie van het aanvullend verkeersreglement 'parkeerzonering in alle districten' dat gelijktijdig met dit besluit geagendeerd wordt.
In het najaar van 2021 openen er twee nieuwe P+R gebouwen in Antwerpen. Eén op de Havana site in de wijk Luchtbal (district Antwerpen) en één op Keizershoek (district Merksem). Om te voorkomen dat pendelaars in de woonstraten rond de openbaar vervoersassen parkeren in plaats van in de P+R gebouwen, stelt Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (MPA) voor om het betalend parkeren uit te breiden in de districten Antwerpen en Merksem rond deze nieuwe P+R gebouwen en de openbaar vervoersassen.
In de loop van 2022 opent het nieuwe P+R gebouw op Linkeroever (district Antwerpen). Ook hier wil de stad Antwerpen voorkomen dat pendelaars in de straten van Linkeroever parkeren of op de huidige gratis (grotendeels tijdelijke) P+R's blijven parkeren. Hier stelt MPA voor om de zone met bewonersparkeren uit te breiden met de Blancefloerlaan, de huidige P+R's en de zone schijfparkeren om te vormen naar betalend parkeren. De huidige maaiveld P+R's worden ook geheel en gedeeltelijk opgebroken, tegelijk met de opening van het nieuwe P+R gebouw verderop de Blancefloerlaan en de omleidingsweg.
Naast deze uitbreidingen zijn er ook een aantal elementen in de artikels die geactualiseerd of aangepast moeten worden. Deze zaken hebben meestal geen implicaties op straat, maar zorgen er juist voor dat het reglement beter overeen komt met hoe het op straat is gereglementeerd. Het maakt de zones sluitend.
Dit aanvullend verkeersreglement legt vast in welke straten er betalend parkeren geldt, op welk moment en hoe lang er maximaal geparkeerd mag worden. Daarnaast wordt ook bepaald waar schijfparkeren van toepassing is op welke momenten. Ten slotte bepaalt dit reglement ook welke bewoners recht hebben op een bewonersvergunning en in welke straten ze daarmee onbeperkt mogen parkeren.
Het besluit 'Parkeerzonering in alle districten' bepaalt dan weer welke straten bij welke tariefcode horen.
Beide besluiten krijgen dezelfde aanleiding en context en argumentatie om zo het volledig beeld van de aanpassingen weer te geven ook al moeten niet alle aanpassingen in beide besluiten behandeld worden.
Dit besluit heft bovendien het besluit 'Proefopstelling - District Antwerpen. Zone Linkeroever' op aangezien die zone in dit besluit wordt opgenomen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen. Er wordt budget voorzien op het budget van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel in districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 mei 2020 (jaarnummer 4012).
De Ferdinandusdijkstraat in het district Merksem:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Ferdinandusdijkstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 maart 2018 (jaarnummer 2455).
De Grasbloemstraat in het district Merksem:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 18 februari 2021 werd een aanvraag ingediend om een laad- en loszone te verwijderen.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans is positief: er is een vermeerdering van drie parkeerplaatsen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Grasbloemstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 januari 2015 (jaarnummer 350).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jozef Van Gansenstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 19 maart 2021 (2339).
De Roederdelft in het district Merksem:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Roederdelft in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 24 mei 2019 (jaarnummer 4470).
Merksem heeft een mooi petanque complex gelegen in het park Distelhoek.
Het “veld” van de petanquebaan ligt er vrijwel perfect bij en wordt goed onderhouden.
Een spijtige zaak is dat de overkapping van deze velden er echt wel vuil bijliggen. Doordat het dak van de overkapping een constructie is van gebogen glas/plexiglas is het vuil op het dak natuurlijk goed zichtbaar.
Ook op een aantal zijpanelen is graffiti gespoten dat het mooie complex wat troosteloos doet uitschijnen.
Vraag is dan ook of er mogelijk iets kan ondernomen worden om het dak en de zijpanelen van de petanque baan een onderhoudsbeurt te kunnen geven.
Telkens er een melding over schade of iets dergelijks het seniorenlokaal binnenkomt wordt er door de administratie onmiddellijk een order opgemaakt om zowel het gebouw als de petanquevelden te repareren / onderhouden.
Meestal komen die berichten van de sleuteldragers en vrijwilligers die daar actief zijn.
Onlangs nog is er voor de koepel een bon opgemaakt want er was door de storm een gedeelte losgekomen. Dit is gerepareerd. Voor de reiniging van de koepel , dat een tweetal keer per jaar gebeurd, zal nu ook een bon worden opgemaakt zodat deze eerstdaags grondig gereinigd zal worden.
Raadslid Elst
Dank u wel voor uw antwoord. Ik wist niet dat het zo geregeld onderhouden werd, maar blijkbaar wordt het dan wel zeer rap vuil, maar in ieder geval bedankt voor uw antwoord.
wo 28/07/2021 - 11:45Naar aanleiding van het ondertussen gekend Pfos dossier, of laat ons zeggen affaire te Zwijndrecht , kunnen wij, onze fractie , alleen maar onze bezorgdheid uiten inzake de veiligheid of beter de gezondheid van onze burgers.
We vragen ons daarbij af of er misschien ook geweten is hoe het met de bodem en vijvers en wateren in Merksem gesteld is en dit vooral in de omgeving van de volkstuintjes, weilanden, grazend vee alsook of er destijds bodemstalen werden genomen bij de uitbreiding van het Albertkanaal?
Of wordt ook hierover gezwegen als men boven de toegestane hoeveelheid gaat?
Kunnen de burgers hierover gerustgesteld worden?
Wordt dit regelmatig opgevolgd en worden onze inwoners geïnformeerd over de huidige toestand van de PFOS-bevuiling.
Geachte raadslid Dekesel
Dank voor uw vraag.
Zoals u weet heeft de Vlaamse regering een opdrachthouder aangesteld, de heer Karl Vrancken, die de aanpak rond PFOS-stoffen coördineert tussen de verschillende bevoegde diensten zoals OVAM, de VMM en het Agentschap Zorg en Gezondheid. Hij is eveneens verantwoordelijk voor de contacten met de lokale besturen. De Antwerpse schepen van leefmilieu, Tom Meeuws, had ook aangekondigd bijkomende metingen te doen op verschillende plaatsen op linker- en rechteroever om na te gaan in hoeverre de PFOS vervuiling zich ook uitstrekt over het grondgebied van stad Antwerpen.
Op Linkeroever liet het stadsbestuur op 7/6/2021 stalen nemen op 4 locaties op linkeroever. De resultaten daarvan, die op 14/6/2021 werden overgemaakt aan de stad en waarover de stad daags erop communiceerde, wijzen erop dat enkel vlak bij de werf (aan het Sint-Annabos) de bodemsaneringsnorm wordt overschreden. Het gaat daarbij om de bodemsaneringsnorm voor natuurgebied, die strenger is dan de bodemsaneringsnorm voor woongebied omwille van het feit dat negatieve ecotoxische effecten op natuur zich voordoen bij concentraties die lager liggen dan “humaan toxische” effecten op de mens.
Op alle gemeten locaties op linkeroever ligt de gevonden verontreiniging onder de bodemsaneringsnorm voor woongebied (BSN III van 18 µg/kg PFOS). Dat wil zeggen dat er op basis van de huidige meetresultaten geen aannemelijke risico’s zijn op negatieve effecten voor de volksgezondheid. Op plaatsen van bewoning schommelen de gevonden concentraties eerder rond de richtwaarde (en meer zuidwaarts richting Galgenschoor daar zelfs flink onder), wat wil zeggen dat de bodem daar alle functies en gebruiken toelaat.
De resultaten wijzen gelukkig ook op afnemende concentraties in functie van de afstand tot de vervuilingsbron 3M. De afnemende gradiënt maakt dat we er goede hoop op kunnen hebben dat op rechteroever en dus ook in Merksem (dat meer windafwaarts en oostwaarts ligt) de waarden onder de richtwaarden zullen liggen.
Niettemin besliste de stad om, in samenwerking met OVAM , ook op rechteroever bijkomende metingen te laten uitvoeren om zeker te zijn dat hier geen bodemsaneringsnormen worden overschreden. In Merksem zullen stalen worden genomen in de volkstuinen “De Zwaantjes” aan de Zwaantjeslei. Ook het opgepompt putwater zal worden geanalyseerd.
De stad zal het district en de betreffende volkstuiners zo snel mogelijk op de hoogte brengen van de resultaten.
Samengevat:
De stad brengt samen met OVAM de verspreiding van PFOS verder in kaart, ook in Merksem. Maar op basis van wat we nu voorlopig weten, is er geen reden tot paniek, eerder wel tot waakzaamheid.
Dat neemt uiteraard niet weg dat andere historische bronnen van vervuiling mogelijk zijn. De Vlaamse overheid coördineert dus de aanpak hiervan. In onze directe omgeving kan ik alvast meedelen dat dankzij de Oosterweelwerken de site Lobroekdok, die toch aan onze districtsgrens gesitueerd is, gesaneerd is geworden en dat dankzij het goede onderzoek van Lantis daar ook PFOS ontdekt is, waar we anders nooit iets van hadden geweten.
Kortom, we vertrouwen op de degelijke opvolging van deze problematiek door de bevoegde diensten en hogere overheden.
De stadsschepen bevoegd voor communicatie Claude Marinower kondigde ook heldere communicatie op de website van de stad aan. Onder de titel PFOS zal je daar alle informatie terugvinden.
Raadslid Dekezel
Wij zijn zeer tevreden met uw waakzaamheid en voor uw informatie. Dank u.
wo 28/07/2021 - 11:48Geachte schepen,
Afgelopen week raakte bekend dat minister van Mobiliteit Lydia Peeters 30 miljoen euro vrij maakt om onveilige routes naar school aan te pakken.
Ook ons district zou hiervan kunnen genieten. In het persbericht wordt concreet gesproken over projecten op de Bredabaan. Omdat verdere informatie eerder schaars is had ik daarom van u graag vernomen:
- over welke projecten op de Bredabaan gaat het juist?
- werden er door het district nog andere knelpunten doorgegeven? Zoja dewelke waren deze?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Bedankt voor uw vraag collega Gashi.
Minister Lydia Peeters stuurde de Vlaamse steden en gemeenten inderdaad een brief met de boodschap dat ze van de aanpak van de verkeersonveiligheid een absolute prioriteit wil maken in haar beleid. Daarom trok ze in het budget van het jaar 2021, 30 miljoen euro extra uit voor de aanpak van veiligheidsknelpunten op woon- schoolroutes.
In eerste instantie voorziet ze 15 miljoen euro voor de realisatie van quickwins op woon-schoolroutes op gewestwegen. De minister stelt dat het gaat om ‘quickwins’. Het moet gaan om “dossiers waar geen zware vergunningsprocedure aan gekoppeld is en snelle realisatie beoogd wordt”.
Via een interactieve selectiemethode, vertrekkend van een door de verkeerspolitie opgemaakte heatmap van de door de politie geregistreerde ongevallen en via een brainstormsessie aangereikt met de terrein- en dossierkennis van de mobiliteitsconsulenten werd een shortlist opgemaakt.
Voor Merksem kwamen daar inderdaad enkele knelpunten op de Bredabaan naar boven. Volgens het verslag, heeft de Bredabaan een grote barrièrewerking voor fietsers en voetgangers. Het grootste probleem situeert zich hier bij overstekende fietsers en voetgangers, vooral op de niet-lichtengeregelde oversteken. De Bredabaan ten noorden telt daarenboven 3 basisscholen, 2 secundaire scholen en 1 hogeschool en ten zuiden van de Bredabaan 3 basisscholen. Een aanpak in kader van verkeersveilige schoolroutes is hier dus gewenst. Er is ons nog niet concreet meegedeeld wat de werken juist inhouden, maar alles wijst erop dat het zal gaan over de niet-lichtengeregelde oversteken.
In tweede instantie zal een even groot bedrag worden vrijgemaakt voor de realisatie van quickwins op woon-schoolroutes op gemeentewegen. Ook deze subsidie is gericht op snel uitvoerbare maatregelen. De stad Antwerpen mag, door het grote aantal schoolvestigingen, een subsidie aanvragen voor 23 schoolroutes verdeeld over de hele stad. De stad lanceerde hierop een oproep aan alle districten om voorstellen in te dienen tegen 30 juni 2021. Bij deze selectie werden wij als district dus wel betrokken.
Zoals u weet ,zijn we met het districtsbestuur bekommerd over onze schoolomgevingen. Samen met collega schepen De Meyer pakken we alle schoolomgevingen in Merksem aan om deze veiliger en aangenamer te maken onder het project ‘Veilige Schoolomgevingen’. Toen we bericht kregen over de subsidie die Vlaanderen geeft voor veilige schoolroutes, zijn we er uiteraard meteen mee aan de slag gegaan.
Allereerst is het belangrijk om mee te geven dat er een aantal voorwaarden aan vasthangen. Het gaat hier expliciet over schoolroutes en niet over schoolomgevingen. Een schoolroute is een route die aansluit op een schoolomgeving en een belangrijke verbinding maakt tussen de schoolomgeving en bijvoorbeeld het openbaar vervoersnet of hoofdassen.
50% van de uitgaven komen in aanmerking voor de subsidie met een maximumbedrag van 100.000 euro. Dit wil zeggen dat het district zelf de helft moet bijleggen. Verder moeten de werken uitgevoerd worden binnen 12 maanden na goedkeuring en mogen ze niet opgestart worden voor de goedkeuring van de subsidie. Ook gaat het in die communicatie expliciet over gemeentewegen en komen gewestwegen niet in aanmerking.
Zoals reeds aangehaald moeten onze voorstellen ingediend zijn bij de stad voor 30 juni en dus zijn we nog volop aan het bekijken wat de mogelijkheden zijn binnen deze (toch wel strenge) voorwaarden. We zijn op zoek gegaan naar projecten die beperkt zijn in omvang, budget en tijd (zowel op vlak van ontwerp als van uitvoering). Enkele voorbeelden die we zullen voorleggen, zijn de Moeshofstraat als verbindingsweg tussen de Ringlaan en de site van Virgo Maria alsook het stuk Terlindenhofstraat tussen het Kroonplein en de Rodeloopstraat en het kruispunt van de F. Adriaenssensstraat en de Rodeloopstraat. Uiteraard laten we het ook niet na om de stad te adviseren om bovenlokale wegen, zoals de Lambrechtshoekenlaan, ook mee te nemen.
Hoe dan ook zal dit districtsbestuur op 30 juni een aantal voorstellen doorgeven aan de stad in kader van de veilige schoolroutes en wachten we, samen met u, af welke voorstellen het zullen halen en een subsidie van 50% kunnen aanvragen.
Raadslid Gashi.
Dank u wel mijnheer de schepen. Ik vind het inderdaad goed dat daar wordt geld voor vrij gemaakt. Nu u zegt mij over die projecten op de Bredabaan nog niet concreet is geweten, wat er gaat gebeuren op de Bredabaan. Maar we vermoeden dat dit vooral zal gaan over de route rond Sint-Eduardus en het TNA, het Technisch Atheneum. Ik wil vragen om extra aandacht te besteden aan voldoende verlichting. Ik zie daar vooral in de winter veel kinderen over steken. En wagens die heel snel hun remmen moeten dichtgooien omdat ze de kinderen te laat zien. En volgens mij komt dat, omdat er te weinig verlichting op de oversteekplaatsen is.
Als ik mij goed herinner, is er enkel tramperronverlichting daar en zijn er geen extra verlichtingen aangebracht op die oversteekplaats. Dus misschien is het goed om dat toch mee te nemen in de verdere onderhandelingen die gaan gebeuren. U zegt dat u qua gemeentelijke wegen voorstellen mag doen tot 30 juni. Ook daar vraag ik om om ook fietsoversteekplaatsen daar mee in op te nemen. Maar ook te kijken naar kinderen die minder mobiel zijn. Als je ziet hoe dat sommige straten erbij liggen en je moet dan maar als kind in een rolstoel zitten. Het is dus een beetje een oproep om ook hier rekening mee te houden. Maar ik ben zeker blij met uw antwoord. Dank u wel.
wo 28/07/2021 - 11:51Beste collega's
Voor de documentaire “Meer vrouw op straat” ging tv- en radiopersoonlijkheid Sofie Lemaire op zoek naar vrouwen uit de recente en niet zo recente geschiedenis die een plek in het straatbeeld verdienen. Uit de reeks bleek er een onevenwicht te zijn in het aantal straatnamen vernoemd naar mannen en vrouwen. Merksem telt voorlopig maar één straat vernoemd naar een vrouw. Dat staat in een schril contrast tegenover de 49 die naar mannen werden vernoemd (heiligen niet zijn meegerekend). Hierdoor ging ik op zoek naar een straat die van naam kan veranderen en een vrouw waarnaar de straat vernoemd kan worden.
Een straat die op een doordachte manier en eenvoudig van naam kan veranderen, is het stukje Terlindenhofstraat ter hoogte van het gerenoveerde Runcvoortpark. De Terlindenhofstraat* is een lange straat die loopt van de Nieuwdreef via de City Pirates tot aan het rondpunt van de Rode Loop. Nadien loopt ze via het Kasteel van Roosendael naar het Kroonplein. Daartussen maakt de straat ter hoogte van Chiro Sus nog een aftakking richting het Runcvoortpark. Dat deze aftakking dezelfde naam draagt als de hoofdstraat kan mogelijks verwarrend zijn voor bezoekers en voor hulpdiensten. Het komt ook nergens anders voor in ons district dat een zij-aftakking van een straat dezelfde naam kreeg. Elke andere zijstraat heeft in Merksem een eigen volwaardige naam gekregen. Deze aftakking van de Terlindenhofstraat zou ik graag voorstellen om van naam te veranderen. Het is nu ook het ideale moment om deze aftakking een eigen straatnaam te geven, doordat de nieuwe inwoners van het gerenoveerde kasteel nog niet hun intrek hebben genomen. De naamsverandering zou op dit moment dan een minimale last met zich meebrengen omdat er nu slechts twee domicilies moeten aangepast worden (Scouts de 61 en de academie voor beeldende kunsten. (Chiro Sus hun brievenbus bevindt zich aan de hoofdbaan van de Terlindenhofstraat en dient dus niet gewijzigd te worden.)). Deze straat wordt momenteel ook heraangelegd.
(*zie kaarten in de bijlagen van deze motie)
Er zijn nog twee straten die vernoemd zijn naar vrouwen, maar niet specifiek naar één bepaalde vrouw:
(straten vernoemd naar heiligen (zoals de Sint-Bartholomeusstraat) niet meegerekend)
(*bronnen: Zo was Merksem, Merksemse Kring voor Heemkunde en De Kijkuit, Koninklijke Kring voor Heemkunde Merksem)
Antonia Anna Lambotte-Pauli[1] werd geboren op 24 oktober 1885 en is terug te vinden in de geschiedenisboeken als de eerste vrouwelijke schepen van Merksem. In 1921 werd ze als CVP-lid verkozen in de gemeenteraad van Merksem en van die datum tot in 1950 was ze in Merksem schepen van onderwijs. Ze nam na dertig jaar afscheid van haar functie als schepen toen ze verkozen werd als senator. Gedurende deze dertig jaar was ze telkens de enige vrouw in het schepencollege. In de verdere geschiedenis van Merksem als Belgische zelfstandige gemeente (1831-1982) blijft ze ook nog steeds de enigste vrouwelijke schepen. In 1954 stopte ze als provinciaal senator. Ze overleed op 87-jarige leeftijd in het jaar 1972.
Antonia Pauli was in 141 jaar tijd de enige vrouw in het schepencollege en heeft de gemeente Merksem 30 jaar gediend als schepen. Pauli is dus een straffe dame geweest in de Merksemse politieke geschiedenis en verdient het ook om vereeuwigd te worden met haar eigen straat. Haar straat zou dan uitkomen op het Burgemeester Leon Cornettepad, de burgemeester waar ze samen tussen 1944 en 1950 in het schepencollege zat.
([1] Lambotte was de achternaam van haar man die ze soms ook gebruikte. In de geschiedenisboeken wordt er vermelding gemaakt van haar eigen achternaam en van beide achternamen.)
De volgende motie wordt ter stemming voorgelegd: De Merksemse districtsraad vraagt aan het stadsarchief om de straatnaam "Antonia Paulistraat" te onderzoeken als volwaardige eigen straatnaam voor de aftakking van de Terlindenhofstraat, dat loopt naar het Runcvoortpark, en bij positief advies dit voor te leggen aan het college en de gemeenteraad.
districtsraadslid Sander Rottiers trekt motie in.
di 13/07/2021 - 15:45Geachte collega's,
De Vaartkaai is een belangrijke schakel voor de verkeersafwikkeling van en naar de haven van Antwerpen en de daaraan verbonden industriegebieden langs het Albertkanaal. Niet enkel aan- en afvoer van goederen gebeurt daar via vrachtverkeer, ook heel wat personenvervoer heeft er plaats. De laatste jaren wordt voor dit personenvervoer steeds meer gebruik gemaakt van de fiets. Een goede trend die aangemoedigd moet worden, zeker als we kijken naar de ambities i.v.m. de Modal Shift waarbij we meer mensen op de fiets willen krijgen.
Een belangrijk aspect waarom mensen de stap naar de fiets nog niet durven nemen, is een gebrek aan veiligheid en comfort. Net daarom werden in het verleden aan de Vaartkaai t.h.v. de Fietsersbrug enkele verkeersremmers geplaatst die gemotoriseerd verkeer op de Vaartkaai moeten afremmen, zodat fietsers maar ook voetgangers een veilige oversteekplaats hebben van en naar het jaagpad.
Hoewel de opstelling met twee rijbaankussens -één in elke rijrichting- een verkeersveilige oversteek voor fietsers zou moeten garanderen, blijft het gewenste effect beperkt. Heel wat bestuurders slalommen tussen de kussens door, wat niet enkel gevaarlijk is voor fietsers, maar ook voor tegenliggend gemotoriseerd verkeer.
Op sociale media werd het probleem al aangekaart en in de pers bevestigde verkeersorganisatie Vias dat de opstelling niet correct is aangelegd. Zij stellen dat een verkeersplateau de aangewezen oplossing had geweest bij de heraanleg, maar stellen als alternatief voor om twee extra rijbaankussens te leggen, die het slalommen moet tegengaan. Nog een andere oplossing zou zijn om ter hoogte van de rijbaankussens een middenberm/-strook te ontharden, waardoor bestuurders wordt afgeraden om uit te wijken naar de tegengestelde rijrichting.
Daarom leg ik graag aan de districtsraad volgende motie voor ter stemming:
'De districtsraad van Merksem vraagt aan de Vlaamse Waterweg NV om de verkeersopstelling met rijbaankussens t.h.v. de Vaartkaai/Fietsersbrug te herbekijken en aanpassingen te doen, zodoende de veiligheid van fietsers en gemotoriseerd verkeer te verbeteren'
Districtsraadslid Arben Gashi trekt motie in.
di 13/07/2021 - 15:46