Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2021_MV_00104 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Uitbreiding roze parkeertariefzone

districtsraad Merksem
do 23/09/2021 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Johannes Builaert, districtsraadslid; Dominique Kums, districtsraadslid; Sander Rottiers, districtsraadslid; Peter Wellens, districtsraadslid; Bert Meuwis; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2021_MV_00104 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Uitbreiding roze parkeertariefzone 2021_MV_00104 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Uitbreiding roze parkeertariefzone

Motivering

Indiener(s)

Karin Staes

Gericht aan

Jari Frensch

Tijdstip van indienen

di 21/09/2021 - 09:55

Toelichting

Vanaf 4 oktober 2021 breidt de roze parkeertariefzone in Merksem uit naar de ruime omgeving van de Bredabaan tot aan het Fort van Merksem. Bewoners van deze zone hebben recht op 2 gratis parkeervergunningen per domicilie. De brieven om inwoners hierover te informeren zijn nog niet bij iedereen toegekomen. De kans bestaat dat niet iedereen op tijd zijn parkeervergunning heeft.

Bent u bereid om het nodige te doen zodat bewoners die laattijdig op de hoogte waren en daardoor niet tijdig over een parkeervergunning beschikken, tegemoet te komen?

Bespreking

Antwoord

Bedankt voor uw vraag collega Staes.

Het communicatieteam van het parkeerbedrijf heeft ons laten weten dat de brieven overal gepost zijn. In de Azalealei was er wel een probleem omdat de straat niet mee op de kaart stond als onderdeel van de betalende zone maar dit wordt per brief rechtgezet. Die brief wordt volgende week per post verstuurd.

Het kan uiteraard altijd gebeuren dat bewoners deze brief per ongeluk mee met de reclame hebben weggegooid. Desalniettemin werd er uitvoerig gecommuniceerd rond dit onderwerp. Er werd een persbericht uitgestuurd dat door de media werd opgenomen in de kranten en nieuwsberichten. Er zijn folders uitgedeeld aan de handelaars die deze kunnen afficheren voor hun klanten en er werden ook flyers onder de ruitenwissers gestoken van wagens die geparkeerd stonden binnen deze zone. Ook het district heeft via haar communicatiekanalen gecommuniceerd over de uitbreiding van de bewonersparkeerzone. U kon het trouwens ook lezen in de herfsteditie van de MXM. Op vlak van communicatie is dan ook alles gedaan om de bewoners tijdig te informeren en hen de tijd te geven om een bewonerskaart aan te vragen.

De tijd tussen het aanvragen van een bewonerskaart en het effectief bekomen ervan is normaal gezien maximum 10 dagen. De collega’s van het parkeerbedrijf hebben ons laten weten dat dit vaak sneller gaat aangezien dit voornamelijk automatisch verloopt. Bewoners die mij er op hebben aangesproken lieten weten dat het zelfs nog in orde was dezelfde dag van de aanvraag.

Moest het zo zijn dat er toch ergens iets is misgelopen en er enkelingen niet op de hoogte waren van de veranderingen, mogen die dat uiteraard altijd laten weten en dan brengen we dat zo snel mogelijk in orde.

Raadslid Staes

Dank u wel voor uw antwoord. Ik moet u wel tegenspreken, ik woon zelf in de zone en  ik heb tot op heden nog geen infobrief in de bus gekregen. Ik heb het niet weggegooid met de reclame, want ik heb een sticker ‘geen reclame’ op mijn brievenbus. Ik heb geïnformeerd bij mijn buren en die hebben ook nog niets in de bus gekregen. Als je gaan werken bent, ben je op die manier ook niet geïnformeerd. Ik vind het eigenlijk wel jammer, want dan kan je het nut van die infobrieven in vraag stellen, als ze niet op tijd in de bus komen. Het klopt dat er via andere kanalen ook is geïnformeerd, maar er zijn nog altijd mensen die niet op Facebook zitten, die het krantje niet lezen van Merksem. Het is net de kracht van zo een infobrief die persoonlijk in de bus komt en dat meestal wel gelezen wordt. En dan hoe snel dat het gaat, er staat dat er wel enige tijd in beslag kan nemen. Het klopt als je digitaal aanvraagt het snel in orde is. Maar als je bijvoorbeeld via een afspraak aan het loket gaat, dan gaat dat niet meer lukken, als je dat nu nog moet regelen. En er zijn altijd wel mensen die niet via de computer hun aanvraag indienen. Dat zijn trouwens ook een van de mogelijkheden die genoemd worden, dat via het stadsloket, dus ik vrees dat die mensen dat nooit op tijd hun kaart gaan hebben.  

wo 20/10/2021 - 09:20