Artikel 132 en 277 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van de districtsraad.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van de districtsraad.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
Artikel 278 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
De districtsraad vergaderde op 23 september 2021.
De districtsraad keurt de notulen van 23 september 2021 goed.
Tussenkomsten:
Districtsraadsleden Karin Staes, Bert Meuwis, Philippe Elst, Pieter De Cock en Mostafa Nassali
De districtsraad keurde de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed in de zitting van 22 oktober 2020 (jaarnummer 56).
De districten ontvingen de interne onderrichtingen voor aanpassing 3 van het meerjarenplan met dienstmededeling van 12 juli 2021 van de bedrijfseenheid Financiën.
De districtsraad Merksem keurt het volgende besluit goed met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 4 onthoudingen.
Voor: fracties N-VA, CD&V en Vooruit
Tegen: fracties Groen en Open vld
Onthouding: fractie Vlaams Belang
De districtsraad wijzigt de kredieten van het lopend boekjaar en stelt de kredieten van het volgend boekjaar vast.
De financiƫle gevolgen worden opgenomen in de decretaal opgelegde documenten, als bijlage aan dit besluit.
De districtsraad heeft de jaarrekening 2020 vastgesteld in de zitting van 27 mei 2021 (jaarnummer 36). Na vaststelling van de jaarrekening door de districtsraad, werd de jaarrekening voor goedkeuring verzonden aan de gouverneur.
De gouverneur heeft met besluit van 29 september 2021 de jaarrekening 2020 van het district Merksem goedgekeurd.
Met dit besluit wordt de goedkeuring van de gouverneur ter kennisneming gebracht aan de districtsraad.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn:
De districtsraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 29 september 2021 waarbij de jaarrekening 2020 van het district Merksem goedgekeurd wordt.
De artikelen 41 en 56 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college, onder meer inzake overheidsopdrachten.
Met het besluit van 18 oktober 2007 (jaarnummer 1598) besliste de districtsraad dat het districtscollege maandelijks kennis geeft van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst.
In de maand september 2021 nam het districtscollege een aantal beslissingen die voldoen aan de voorwaarden om ter kennisgeving voorgelegd te worden aan de districtsraad.
In de artikels 6 en 7 van het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) verplicht de gemeenteraad het college om per kwartaal kennis te geven aan de gemeenteraad van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt. De gemeenteraad beslist om aan de districtsraden te suggereren dat zij een gelijkaardige kennisgevingsplicht per kwartaal voorzien van districtscollege aan districtsraad, naar analogie met de kennisgevingsplicht van college aan gemeenteraad.
Volgens artikel 134 §1 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover hij beschikt en die hij nader bepaalt, overdragen aan de districtsraden.
Volgens artikel 134 §2 1° van het Decreet Lokaal Bestuur kan het college de bevoegdheden van gemeentelijk belang waarover het beschikt en die het nader bepaalt, overdragen aan de districtscolleges.
Omschrijving | Raming | Bestelbonnummer | Budgetplaats | Goedgekeurd besluit |
Vernieuwen openbare verlichting Rodeloopstraat Fluvius System Operator |
42.801,95 EUR | 4005460247 | 5072500000 | Zitting 2 september 2021 Jaarnummer 216 |
Begeleiding graafwerken door CTE-bomdeskundige BOM-BE BVBA | 17.375,60 EUR inclusief btw | 4005463083 | 5074000000 | Zitting 2 september 2021 jaarnummer 218 |
Vernieuwen wilgenwissen om betuining van de vijvers in Bouckenborghpark te sparen van erosie Heyrman-De Roeck NV | 29.694,01 EUR inclusief btw | 4005466532 | 5074000000 | Zitting 16 september 2021 jaarnummer 225 |
Heraanleg inkomzone en Gaston Berghmansdreef in het Bouckenborghpark Verbruggen BVBA | 605.182,18 EUR inclusief btw en 5% herzieningen | 4005462397 | 5074000000 | Zitting 16 september 2021 jaarnummer 226 |
Heraanleg speel- en sportterrein Winterling Donkergroen BV | 332.750,00 EUR inclusief btw en herzieningen | 4005466756 | 5071000000 | Zitting 16 september 2021 jaarnummer 227 |
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laaglandlaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 22 januari 2021 (jaarnummer 607).
In kader van Minder Hinder werkt Lantis aan de optimalisatie van de fietspaden langs de Laaglandlaan en de Eduard Waghemansbrug. Om de fietspaden aan weerszijden van de brug te kunnen verbreden, dient de rijbaan smaller te worden voorzien. Een snelheidsregime van 50km/u zal beter afgestemd zijn op de toekomstige, beschikbare rijbaanbreedte.
Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de "Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen" goed. De signalisatie van het fietspad wordt aangepast conform deze principenota.
In de Laaglandlaan (buiten de bebouwde kom) en het Laar geldt een snelheidsregime van 50km/u. Op de Eduard Waghemansbrug, die beide straten met elkaar verbindt, geldt nog een snelheidsregime van 70km/u. Zowel de Laaglandlaan, Eduard Waghemansbrug en het Laar zijn in het stedelijk mobiliteitsplan gecategoriseerd als lokale hoofdstraten met een bijhorend snelheidsregime van 50km/u. Omwille van consistentie in het snelheidsregime van gelijkwaardige straten, wordt ook de maximale snelheid op de brug teruggebracht naar 50km/u.
Een lagere maximumsnelheid op de brug zal ook de verkeersveiligheid ter hoogte van de kruispunten onderaan de brughellingen ten goede komen. De hoge snelheden en de beperkte zichtbaarheid op het verkeer komende van de brug zorgt vandaag immers voor potentieel gevaarlijke situaties.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Burgemeester Eduard Waghemansbrug in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 8 september 1997 (jaarnummer 1318).
De Melgesdreef in het district Merksem:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de "Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Melgesdreef in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 juli 2018 (jaarnummer 6616).
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen. Door het aanbrengen van verdrijvingsvlakken, parkeren voertuigen verder van het kruispunt en worden niet meer beschadigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Olieslagerijstraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 mei 2019 (jaarnummer 3996).
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt eveneens uitgevoerd.
Het aanvullend verkeersreglement wordt ook aangepast aan de huidige toestand in de straat.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Oostkaai in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 juni 2008 (jaarnummer 1388).
Tussenkomst door raadslid Arben Gashi
Artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Met de gemeenteraadbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werden de bevoegdheden van de gemeenteraad voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten gedelegeerd aan de districtsraden, in het kader van de uitoefening van de aan de districten overgedragen bevoegdheden.
Met de gemeenteraadbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoƶrdineerd. Artikel 11 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor openbaar domein.De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen ƩƩn aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. De stad Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aanbestedende overheid. De rioleringswerken zijn ten laste van Aquafin nv.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Bestek. Goedkeuring | 12 juli 2021 | ||
De Vlaamse Waterweg nv. Bestek. Goedkeuring | 13 augustus 2021 |
Het college keurde in zitting van 24 november 2017 (jaarnummer 10189) het aangepast definitief ontwerp goed.
Het college keurde in zitting van 5 oktober 2018 (jaarnummer 08966) de samenwerkingsovereenkomst met het district Merksem, De Vlaamse Waterweg nv en Water-link o.v. voor de wegeniswerken in de Carrettestraat, district Merksem, goed.
Het districtscollege van Merksem keurde in zitting van 4 oktober 2018 (jaarnummer 00302) de samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen, De Vlaamse Waterweg nv en Water-link voor de wegeniswerken in de Carrettestraat, district Merksem, goed.
Het districtscollege van Merksem keurde in zitting van 7 december 2017 (jaarnummer 00371) het aangepast definitief ontwerp goed.
Op 27 februari 2015 (jaarnummer 01653) keurde het college het actieplan Kaderplan Albertkanaal goed. EƩn van de opgenomen acties is het vastleggen van een locatie voor de nieuwe Vaartkaai gekoppeld aan visie Kop Van Merksem. In de stuurgroep Kanaalkant van 21 december 2016 werd beslist om de Carrettestraat definitief in te richten als een weg voor doorgaand verkeer om zo watergebonden bedrijvigheid mogelijk te maken op de Kop van Merksem.
De huidige inrichting van de Carrettestraat is niet geschikt om deze rol als stadsweg op te nemen. Daarom heeft de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling in samenwerking met Vlaamse Waterweg nv en andere partners de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is doorvertaald naar een ontwerp waarbij de Carrettestraat kan functioneren als een volwaardige ontsluitingsweg.
Gezien de functie van de Carrettestraat is een verkeersveilige inrichting met vlotte doorstroming voor alle verkeersdeelnemers essentieel. Onderstaande elementen werden meegenomen in het ontwerpproces. In de oorspronkelijke situatie reden fietsers grotendeels gemengd met het gemotoriseerd verkeer. Om de verkeersveiligheid te verbeteren worden er dubbelrichtingsfietspaden voorzien. Voor voetgangers waren de faciliteiten ondermaats. Dit wordt opgelost door het voetpad te verbreden, en daar waar nodig een veilige oversteeklocatie in te richten. Het parkeren gebeurde in bestaande toestand in de vorm van langsparkeren. Dit kan voor conflicten zorgen met doorgaand verkeer. De parkeerplaatsen in nieuwe toestand worden maximaal gegroepeerd.
Het aandeel van de stad Antwerpen en het district Merksem in de projectkost verhoudt zich in grootorde als volgt tot het aandeel van de overige aanbestedende overheden:
Aanbestedende overheid | Aandeel in de projectkost (afgerond) |
De stad Antwerpen | 13% |
Het district Merksem | 10% |
Aquafin nv | 62% |
De Vlaamse Waterweg nv | 15% |
Het toepasselijk bestek voorziet in een afzonderlijke betaling voor elk van de betrokken aanbestedende overheden. Er worden per aanbestedende overheid gescheiden schuldvorderingen (vergezeld door de gedetailleerde staat van de gerealiseerde werken waarop deze vorderingen steunen) en facturen opgemaakt.
Voor: fracties N-VA, Vooruit, CD&V, Open Vld en Vlaams Belang
Onthouding: fractie Groen
De districtsraad van Merksem keurt bestek GAC_2021_01804 voor "Wegeniswerken Carrettestraat" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
De districtsraad van Merksem keurt goed dat het college in haar naam de plaatsingsprocedure voert en de opdracht sluit en laat uitvoeren.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiƫle aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Carrettestraat - aandeel stad
|
|
budgetplaats: 5153000000 | volgt later |
Wegeniswerken Carrettestraat - aandeel district Merksem | budgetplaats: 5072500000 |
Tussenkomst door raadsleden Arben Gashi en Philippe Elst
Artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
De verschillende percelen werden door AG Vespa geëvalueerd;
Perceel | Ontwikkelingspotentieel | affectatie toegestaan? |
Gagelveldenstraat/Houthulststraat | Beperkt potentieel; mogelijk om bescheiden volume te bouwen zonder achterbouw (± 50m²). | ja, op voorwaarde maximaal te vergroenen/ontharden |
Nieuwdreef/Terlindenhofstraat | Potentieel mogelijk om perceel te bebouwen (± 87m²); Indien cornershop kan volledige benedenverdieping bebouwd worden met beperkt wonen op verdiepingen (duplex of 2 bescheiden appartementen). Door de complexe perceelvorm zou het een moeilijk ontwerp worden, waardoor duur in uitvoering; Door de openheid van het perceel is er momenteel een zichtas om aankomend verkeer uit de zijstraat tijdig op te merken. Bij ontwikkeling zou deze wegvallen door de spitse vorm. De enige hoge schaduwbomen in de omliggende straten zouden bovendien geveld moeten worden. | ja, reeds gebruikt als pleintje met bomen, zitelementen en fietsstalplaatsen |
Carettestraat | Geen ontwikkelingspotentieel. Het perceel ligt op de openbare weg en wordt gebruikt als voetpad en parkeerplaatsen. | ja, reeds gebruikt als openbaar domein |
Kluizenveldestraat | Geen ontwikkelingspotentieel. De perceelsoppervlakte is zeer gering en werd reeds opgenomen in de heraanleg van het plein. | ja, reeds opgenomen in heraangelegd plein |
Borrewaterstraat/Noordkaai | De hoofdbestemming van deze percelen zijn volgens het gewestplan respectievelijk “Industriegebieden” en “Bestaande waterwegen”. Voorlopig is er nog geen duidelijk ruimtelijk beeld over de toekomstontwikkeling van de omgeving. Voorlopig wordt deze grond nog niet overgedragen naar openbaar domein in afwachting van Masterplan Merksem Zuid. | neen |
Groene percelen in wijk Lambrechtshoeken | De twee publieke groenzones in woonwijk Lambrechtshoeken liggen in percelen voor openbaar nut (BPA nr 50 Het Weelke). Het is mogelijk om een gebouw met publieke bestemming te realiseren op een gedeelte van deze gronden. Regie Kinderopvang heeft interesse om een van de twee gronden te ontwikkelen als kinderopvang om het tekort in cluster 13 op te vangen. | neen |
Hooimate/Klein Beemdeke | Twee kleine groenzones in woonwijk Lambrechtshoeken, gelegen in zone ‘groene ruimte’ (BPA nr 50 Het Weelke). Deze gronden hebben bijgevolg geen ontwikkelingspotentieel en zijn reeds gebruikt als groene ruimte. | ja, reeds gebruikt als groenzone |
Lange Bremstraat | De percelen zijn grondrestanten van een vroegere verkaveling en hebben geen ontwikkelingspotentieel. | ja, reeds gebruikt als openbaar domein |
In mei 2021 ontving AG Vespa de vraag van het district Merksem en Stadsontwikkeling om enkele percelen, in privaat-eigendom van de stad Antwerpen, toe te kunnen voegen aan het lokaal openbaar domein van de stad Antwerpen, in beheer van het district Merksem:
In zitting van 4 oktober 2021 (jaarnummer 765) besliste het directiecomitƩ van AG Vespa het ontwerpbesluit "Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsontwikkeling. District Merksem. Verschillende locaties - affectatie stedelijk patrimonium in openbaar domein - Goedkeuring" ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.
De affectatie van de gronden gebeurt kosteloos. Volgende loten, in eigendom van de stad Antwerpen, met kostenplaats 5321000000 en volgende vastgoednummers worden geaffecteerd naar het openbaar domein en dienen door de dienst Financiën/Boekhouding/Vastactief te worden uitgeschreven:
Het districtsbestuur Merksem zal het nodige budget voorzien voor het onderhoud van het lokaal openbaar domein.
Voor: fracties N-VA, Vooruit, CD&V, Groen en Open Vld
Onthouding: fractie Vlaams Belang
De districtsraad Merksem geeft positief advies omtrent de affectatie van de volgende gronden in het openbaar domein van de stad Antwerpen met het oog op vergroening;
De districtsraad Merksem geeft positief advies omtrent de opname van de verworven gronden in het lokaal openbaar domein van district Merksem.
De Merksemse districtsraad vraagt dit punt te verdagen tot er een gezamenlijk overleg is geweest tussen de betrokken partijen van dit project.
Tegen: fracties N-VA, Vooruit, CD&V en Vlaams Belang
Voor: fracties Groen en Open Vld
Tussenkomsten raadsleden Sander Rottiers, Bert Meuwis, Pieter De Cock, Jan Dumon en Philippe Elst
Dit besluit handelt enkel over de principiƫle beslissing tot het herbestemmen van de percelen van de bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Jeugd en Sport in het Bouckenborghpark en het gezamenlijk bouwen van ƩƩn complex op de huidige locatie van de bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Jeugd en Sport , Bredabaan 557A, 2170 Merksem.
De middelen voor dit project zijn momenteel voorzien bij TV/jeugd en TV/sport (onder voorbehoud van goedkeuring aanpassing meerjarenplan 4 van de stad). Dit op de boekingsadressen:
Ā· TV/Jeugd: SUB_NR/INTERN/2100_2400/5322000000/221/2BRS040302P09818/2SA070750;
Ā· TV/Sport: SUB_NR/INTERN/2100_2200/5322600000/221/2BRS050201P09605/2SA070749.
Deze budgetten worden verfijnd naar de laatste ramingen wanneer de projectdefinitie duidelijk is. Dit zal in een toekomstige besluitvorming voorgelegd worden aan het college, wanneer opdrachthouderschap wordt aangevraagd.
Artikel 138 Decreet Lokaal Bestuur: Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
Op 24 juni 2016 (jaarnummer 9487) keurde het college het Landschapsbeheerplan voor Bouckenborghpark goed.
Op 23 november 2018 (jaarnummer 10312) keurde het college de jeugdconcessieovereenkomst voor GroepscomitƩ 4de Sint Joris Meisjesgidsen Merksem vzw goed.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen stad Antwerpen en AG Vespa goed.
Artikel 3 van de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen stad Antwerpen en AG Vespa: "Het patrimoniumbeheer van het stedelijk patrimonium. Artikel 3; §3.7 bepaalt dat AG Vespa haalbaarheidsstudies en analyses ruimtegebruik uitvoert voor het stedelijk patrimonium, de schattingen en de opmetingen organiseert en kan overgaan tot onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van stedelijke doelstellingen in het kader van het patrimoniumbeheer, van specifieke stadsprojecten of van bouwprojecten."
Op 7 mei 2021 (jaarnummer 3530) keurde het college de vraag voor het organiseren van een projectvergadering goed. Oprichten van scoutslokalen en OL Boukenborgh. Bredabaan 557 en 557A, 2170 Merksem.
Op 20 augustus 2021 (jaarnummer 6693) keurde het college het advies van de projectvergadering goed. Vaststelling algemeen belang met ruimtelijke impact - Oprichten van scoutslokalen en OL Bouckenborgh. Bredabaan 557 en 557A, 2170 Merksem.
De beleidsdomeinen van de bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Jeugd en Sport hebben beiden een werking in het Bouckenborghpark te 2170 Merksem:
De sportvelden situeren zich noordelijk in het park ter hoogte van een parking. De gebouwen situeren zich in het verlengde van die parking in de zuidwestelijke richting.
De toekomstige vastgoedovereenkomsten zullen worden afgesloten volgens de vigerende reglementen of voorwaarden.
Beide locaties zijn in sterk verouderde staat. Zo moet de buitenschil van de gebouwen vernieuwd worden, is er bij allebei een slecht binnenklimaat en zijn de technieken en het interieur aan vervanging toe. In het gebouw van de scouts zijn tevens veel asbesthoudende materialen aanwezig.
Beide locaties hebben nood aan een grondige renovatie of nieuwbouw. Er wordt voorgesteld een gezamenlijk nieuw, compacter en duurzamer volume te realiseren op ƩƩn terrein, namelijk op de huidige locatie van het kleedkamergebouw en cafetaria van de voetbalclub. Beide werkingen hebben ongeveer dezelfde gewenste oppervlaktes, exclusief de twee voetbalvelden. Het gewenste programma is combineerbaar in ƩƩn gebouw mits toegelaten wordt een extra verdieping te bouwen.
Aanvullend wil de huidige voetbalclub investeren in de heraanleg van ƩƩn voetbalveld tot een kunstgrasveld om het gebruik te intensifiƫren en dagelijks onderhoud in te perken. Bij de aanleg zal er rekening gehouden worden met de waterhuishouding van het park. De bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Jeugd en Sport zal de club ondersteunen met de aanleg.
Afwijking bestemming
Op datum 24 juni 2016 (jaarnummer 9487) keurde het college het landschapsbeheerplan van Bouckenborghpark goed. Hierbij staan beide gebouwen aangeduid als niet historisch waardevol. De zone rond de sportterreinen is openomen als āzone voor parkontwikkeling met mogelijkheden voor vrij sport, spel en publieke werkingā. De zone aan de huidige scoutslokalen is ingekleurd als āspeelzoneā. Volgens het gewestplan liggen zowel de sportterreinen alsook de scoutslokalen in parkgebied en zijn dus zonevreemd. Ook is een groot deel van het park beschermd landschap, de scoutslokalen bevinden zich hier tevens in. Bij de realisatie van het nieuw, gezamenlijk bouwproject kan het huidige scoutslokaal heraangelegd worden als park. Het nieuwbouwcomplex zal buiten het beschermd parkgebied liggen.
De projectvoorstelling is als bijlage toegevoegd ter verduidelijking van de situatie.
Omwille van het zonevreemde karakter van het gewenste bouwprogramma werd een projectvergadering aangevraagd. Deze vond plaats op maandag 21 juni 2021. De vraag van de bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/Jeugd en Sport wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgende punten:
De projectvergadering werd gunstig afgesloten. Het verslag hiervan werd goedgekeurd door het college op 20 augustus 2021 (jaarnummer 6693).
Het advies stipuleert:
Tijdens het uitwerken van het project dient er wel rekening te worden gehouden met volgende aandachtpunten:
De zone vroeger in gebruik door de scouts wordt omgevormd tot park, eens het gezamenlijk bouwproject gerealiseerd is. Dit is enkel een principebeslissing. Het bouwproject en opdrachthouderschap door AG Vespa zal in een apart besluit ter goedkeuring worden voorgelegd.
Voor: fracties N-VA, Vooruit, CD&V en Vlaams Belang
Onthouding: fracties Groen en Open Vld
Motivatie fractie Groen: Wij onthouden ons niet omdat we beide verenigingen geen nieuwe, moderne gebouwen gunnen, wel omdat er nog te veel vragen en onduidelijkheden zijn om positief advies te geven.
De districtsraad Merksem adviseert het principe gunstig om:
De districtsraad adviseert om het aangrenzende trapveld over te dragen van het beleidsdomein sport naar het beleidsdomein groen.
Het districtscollege geeft de opdracht aan:
Dienst | Taak |
TV/Jeugd en Sport | om het programma van eisen op te maken met maximaal gedeelde infrastructuur voor sport- en jeugdverenigingen; |
AG Vespa en TV/Jeugd en Sport | om de projectbegroting en timing in functie van toekennen van het opdrachthouderschap voor te bereiden. |
Binnenkort starten de werken aan de Gaston Berghmansdreef en komt er eindelijk, of toch tijdelijk, een einde aan het fout parkeren van vele auto's in de dreef en voor het kasteel van Bouckenborgh. Bij de laatste plannen die raadpleegbaar zijn zou men een ANPR-camera plaatsen om auto's die onterecht het park in rijden te gaan beboeten. Echter gaat beboeten nog steeds niet voorkomen dat er mensen, voornamelijk bezoekers buiten ons district dan, hun auto gaan parkeren in de dreef of voor het kasteel.
Daarom zou ik graag het voorstel willen doen om de aangrenzende parking in de Oude Bareellei van naam te wijzigingen. Door op de verschillende bewegwijzeringsborden te spreken over " P Bouckenborgh" ipv. "P Oude Bareellei" kunnen we bezoekers, die met de auto komen naar het Bouckenborghpark, veel meer gaan stimuleren om de pijlen te volgen richting deze parking, dan zich te parkeren in de dreef of aan het kasteel. De nieuwe naam dekt zo veel beter de lading, vermits bezoekers via deze parking ,doormiddel van twee paden, vrijwel meteen uitkomen in het park.
Graag had ik van het college vernomen wat ze van dit voorstel vinden.
Bedankt voor uw vraag, wij zullen uw voorstel laten onderzoeken.
ma 15/11/2021 - 10:17Op de raadscommissie van 25 januari van dit jaar kwam mijn collega Bavo De Mol na een melding door een buurtbewoner reeds tussen omtrent de parkeerproblematiek in de wijk rondom Grijsdijk. Na deze districtsraad werd er voor een beperkte tijd een snelheidsmeterbord opgehangen in de Grijsdijk. Ook kwamen er extra aanduidingen zone ‘30’ op het wegdek.
Deze minimale acties ten spijt werden we gisteren opnieuw uitgenodigd door dezelfde buurtbewoner. Zijn boodschap is duidelijk. Aan de parkeerproblemen is voorlopig nog niets veranderd. Ook de andere problemen inzake verkeersveiligheid moet hij nog steeds met lede ogen aankijken.
Ten eerste is er een parkeerprobleem:
Er is een enorme parkeerdruk in de wijk, mede door wagens en bestelwagens die bij gebrek aan bewonerskaarten niet in de betalende parkeerzone kunnen of beter willen staan. Door de grote parkeerdruk wordt er ook op de hoeken aan kruispunten geparkeerd. Dit mag uiteraard niet en leidt tot verminderde zichtbaarheid en bemoeilijkt ook het afslaan. Op de stukken waar er aan weerszijden van de rijbaan geparkeerd wordt is er bijvoorbeeld voor de vuilniswagen amper manoeuvreerruimte over om te passeren.
Naast de parkeerproblematiek is er ook een probleem van onaangepaste snelheid. Ondanks dat deze op het eerste zicht zeer rustige wijk een zone 30 werd wordt er nog steeds te snel gereden en te hard opgetrokken. Dit is een wijk waar onder andere veel gezinnen met jonge kinderen wonen. Plots overlopende spelende kinderen in combinatie met onaangepast rijgedrag gaan vroeg of laat voor problemen zorgen.
Concreet heb ik volgende 2 vragen:
Wat is het resultaat van de reeds genomen initiatieven? Is er data beschikbaar van het snelheidsmeter bord dat een tijd in de Grijsdijk hing of andere metingen?
Zijn er in de nabije toekomst nog verdere ingrepen in deze wijk gepland om de parkeerproblematiek en de verkeersveiligheid te verbeteren?
Bedankt voor uw vraag collega Meuwis.
Er werden in een recent verleden in deze wijk reeds vele snelheidsmetingen uitgevoerd door politie. Hierbij een overzicht:
De V85 is de maximale snelheid die door 85% van de bestuurders wordt gereden.
Grijsdijk: V85=28km/u, 1% zware overtreders
Hodonk: V85=31km/u, 2% zware overtreders
Waterleliestraat: V85=26km/u, 0.09% zware overtreders
Houthulststraat: V85=35km/u, 4% zware overtreders
Kollebloemstraat: V85=27km/u, 0.50% zware overtreders
Vuurkruisenlaan: V85=26km/u, 0.38% zware overtreders
Runcvoort, Erwtbloemstraat en Paasbloemstraat zijn aangevraagd maar nog niet uitgevoerd.
Uit deze objectieve metingen kunnen wij concluderen dat de gemiddelde gereden snelheid in de wijk niet problematisch is en het slechts in uitzonderlijke gevallen om overdreven snelheid gaat. Een structureel probleem van overdreven snelheid is er dus niet.
De straten in deze wijk hebben een vrij smal profiel wat snelheidsvertragend werkt. Indien we de hoeken in de wijk zouden markeren zodat er niet meer geparkeerd kan worden zal dit een groot parkeerverlies met zich meebrengen. Het ongevallenbeeld van deze wijk is niet van die aard dat we kunnen spreken van een opvallend verkeersveiligheidsprobleem en gezien de hoge parkeerdruk lijkt het ons dan ook niet aangewezen om deze maatregel uit te rollen in de wijk.
Zoals u weet is er vanaf oktober een uitbreiding van de roze parkeerzone van kracht in de straten rond de nieuwe Park & Ride, de zijstraten van de Bredabaan en de straten rond het ZNA Jan Palfijn. In een vorige districtsraad had ik reeds aangehaald dat deze uitbreiding van de zone geëvalueerd zal worden, wanneer deze een tijdje in gebruik is, alsook de straten die net buiten die zone liggen. Dit doen we om na te gaan of de parkeerdruk in die straten is toegenomen. Met die cijfers in de hand kunnen we, als dat nodig blijkt te zijn, een verdere uitrol van het bewonersparkeren afdwingen bij de stad.
Raadslid Meuwis
Schepen, dank u wel voor uw antwoord.
Ik weet niet op welke termijn deze metingen zijn gebeurd, over enkele dagen, over enkele weken, zijn dat momentopnames? Het feit dat u zegt, we gaan geen belijning toevoegen aan de hoeken, gaat dat de parkeerproblematiek nog verhogen, waarschijnlijk wel, maar uiteindelijk mogen die wagens daar niet staan. Regels zijn duidelijk, vijf meter moet je aan een hoek vrijhouden. Het feit dat er weinig of geen ongevallen gebeurd zijn, wil niet zeggen dat die niet kunnen gebeuren, dus het lijkt mij wel logisch of zeker in overweging te nemen, maar om de situatie van de meeste van die kruispunten te verbeteren. Dat hoeft niet met mega ingrepen te zijn, met simpele verflijnen, of arceringen, of paaltjes of blokjes . Met betonblokken kan je die kruispunten vrijhouden en zorgen dat er geen auto’s meer kunnen parkeren. Het feit dat daar geen auto’s meer kunnen parkeren, het feit dat daar wellicht auto’s van de betalende zone komen parkeren, mag ook geen aanleiding zijn om de parkeerproblematiek te gedogen. Die auto’s moeten daar niet staan, die moeten in hun eigen wijk parkeren. Ik hoop toch dat er nog initiatieven gaan komen, die deze problematiek ter plaatse gaan vaststellen.
ma 15/11/2021 - 10:20Geachte Schepen,
Ik merkte dat op het nieuw aangelegde tramperron aan de halte ‘Gasthuishoeve’ geen boomspiegels lijken te zijn voorzien. Nochtans werden op de plannen voor de heraanleg van het Duvelsplein 12 bomen voorzien op dit tramperron.
De 12 bomen die op het tramperron zouden komen moeten een maximaal groen karakter garanderen voor de bewoners die in de afgelopen jaren hun -reeds schaarse- groen in de wijk zagen verdwijnen t.g.v. de werken aan o.a. het Basketcenter, de Theunisbrug en het Duvelsplein. Voor het rechttrekken van de autoweg en trambaan moesten concreet enkele grote bomen wijken tussen het Horeca Center en de hoek van de Gasthuishoevestraat.
Daarom had ik graag van u vernomen:
- klopt het dat er geen boomspiegels voorzien zijn op het nieuwe tramperron? Hoe komt dit?
- zullen deze boomspiegels alsnog voorzien worden?
Goed nieuws, ik kan u zeggen dat de bomen dit plantseizoen nog voorzien worden. De boomspiegels worden dan ook pas aangelegd en afgewerkt. Ze zijn nu nog niet voorzien om het perron veilig en toegankelijk te houden. Maar ze komen er wel degelijk.
Raadslid Gashi
Bedankt voor uw antwoord, ik zou het inderdaad al raar gevonden hebben, maar een administratieve vergissing of een technische vergissing is altijd mogelijk.
Als u mij nog op één ding kan antwoorden, is daar ruimte voor voorzien in de grond voor de wortels? Of is dat enkel de grond uitsnijden en er een boom insteken? Ik vermoed dat het niet het geval is? Maar moest u mij binnenkort hierover kunnen antwoorden, is dat ook goed.
ma 15/11/2021 - 10:22Ons district staat voor een enorme uitdaging door de komst van de Oosterweelwerf. De Merksemnaar mag zich verwachten aan een serieuze impact op de mobiliteit. Meer en meer inwoners beseffen dat ook hun leefkwaliteit de komende 10 jaar onder druk komt te staan. Het is dan ook begrijpelijk dat ze met heel wat concrete vragen zitten. Bij deze leg ik het districtsbestuur, dat bij uitstek het bestuusniveau is dat het dichtst bij haar inwoners staat en daardoor ook een belangrijk aanspreekpunt is, de volgende vragen voor:
- wat is de precieze timing van de werken per maand opgesplitst per zone wat betreft:
Districtsraadslid Karin Staes houdt haar interpellatie en ligt de motie toe.
Tussenkomsten van districtsraadsleden Philippe Elst, Bert Meuwis, Peter Wellens en Pieter De Cock
Districtsschepen Jari Frensch geeft antwoord.
Wederwoord van districtsraadslid Karin Staes .
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
wo 10/11/2021 - 15:04De Oosterweelwerf is een project met een immense impact op de leefbaarheid van, in de eerste plaats de buurtbewoners van de werf, en bij uitbreiding van alle inwoners van Merksem. Buurtbewoners vragen zich af welke werken wanneer precies zullen uitgevoerd worden en wat daar dan de directe gevolgen van zullen zijn. Om het verloop van de werf te kunnen volgen en een adequaat antwoord te kunnen geven aan ongeruste inwoners stel ik volgende motie voor:
de districtsraad vraagt aan Lantis om:
- een systematische toelichting van de stand van zaken van de werfplanning op de dsitrictsraadscommissie te geven
- een periodiek toegankelijk werfoverleg met buurtbewoners te organiseren zodat ze op de hoogte zijn van wat wanneer gaat gebeuren en ze gericht vragen kunnen stellen zodat er kort op de bal kan gespeeld worden.
De districtsraad keurt het voorstel tot motie niet goed met 19 stemmen tegen en 4 stemmen voor.
Tegen: Builaert Johan (N-VA), Bungeneers Luc (N-VA), De Backer Dave (Vlaams Belang), De Cock Pieter (CD&V), De Kimpe Jean-Marie (Vlaams Belang), De Meyer Sonja (CD&V), Dekesel Tania (Vlaams Belang), Dogge David (N-VA), Dumon Jan (N-VA), Elst Philippe (Vlaams Belang), Frensch Jari (N-VA), Kums Dominique (Vooruit), Lamigan Imelda (N-VA), Nassali Mostafa (Vooruit), Sleeckx Luc (N-VA), Somers Lia (N-VA), Van den Bempt Patrick (N-VA), Verhoeven Iris (N-VA) en Wellens Peter (N-VA).
Voor: Gashi Arben (Groen), Meuwis Bert (Open Vld), Rottiers Sander (Groen) en Staes Karin (Groen)
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
wo 10/11/2021 - 15:14Geachte schepen,
Het zal u -als frequent bezoeker van ons Merksems fortdomein- vermoedelijk bekend zijn dat er zich daar een problematiek stelt van bodemerosie op de heuvels en forthellingen. Door onder andere veelvuldige betreding wordt de grond daar als het ware afgesleten en komen op den duur boomwortels bloot te liggen. Hierdoor komt de stabiliteit van de -vaak grote- bomen in het gevaar en dreigen deze bij stormen zoals afgelopen week om te vallen.
Momenteel maken bordjes de bezoekers van het fortdomein er attent op dat het verboden is om de heuvels en begroeide daken van het fort te betreden. Begrijpelijk hebben de heuvels een grote aantrekkingskracht om te spelen en worden deze bordjes dus vaak genegeerd. Toch vrees ik dat, als er niet snel actie wordt ondernomen, sommige bomen niet lang meer overeind zullen staan.
Daarom en gelet op het feit dat deze problematiek ook wordt aangekaart in het Beheersplan van het Fort dat vorig jaar werd goedgekeurd, wou ik hier graag van u weten:
- wat de visie is van het bestuur over de betreding van de hellingen door de verschillende gebruikers van het fort.
- wat de concrete stappen zijn die door het bestuur worden ondernomen om verdere erosie te voorkomen
- welke stappen worden ondernomen om de de vrijgekomen boomwortels opnieuw te stabiliseren.
- Voorts had ik graag vernomen of dergelijke problematiek zich ook nog stelt in andere parken van ons district. Zelf heb ik onlangs bemerkt dat aan de kant van de beek in Bouckenborgh ook boomwortels zichtbaar zijn. Is dit ook het gevolg van erosie door betreding of heeft dit een andere oorzaak?
Alvast bedankt voor uw antwoord.
Districtsraadslid Arben Gashi houdt zijn interpellatie.
Tussenkomst van districtsraadslid Bert Meuwis.
Districtsburgemeester Luc Bungeneers geeft antwoord.
Wederwoord van districtsraadslid Arben Gashi.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
wo 10/11/2021 - 15:06