Op het afleveren van administratieve stukken heft de stad Antwerpen hetzij een retributie hetzij een belasting, afhankelijk van het stuk waarover het gaat.
In de zitting van 17 december 2019 keurde de gemeenteraad volgende reglementen goed:
Op 31 december 2020 lopen deze reglementen af en worden ze integraal opgenomen in het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken.
Het innen van retributies is noodzakelijk om de kosten van de stad Antwerpen te dekken voor de geleverde diensten.
Het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken is van toepassing voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025. Deze periode stemt overeen met de verdere duurtijd van de huidige legislatuur met één extra jaar (2025) om de continuïteit te verzekeren.
Elektronische identiteits- en vreemdelingenkaarten en paspoorten
Door het ministerieel besluit van 28 oktober 2019 wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen een dringende en een zeer dringende procedure. De dringende procedure van levering na 2 dagen werd afgeschaft. Vanaf 1 januari 2020 is er enkel nog sprake van een spoedprocedure van levering na 1 dag.
Rijbewijzen
Er wordt niet langer een onderscheid gemaakt tussen rijbewijzen in kaartmodel of papieren rijbewijzen.
Dit onderscheid was ontstaan teneinde dubbele belasting te vermijden. Gemeenten ontvingen voor de afgifte van een papieren rijbewijs vanuit de FOD een bedrag van 3,75 EUR (2013_GR_00685 en 2014_GR_00231). Vanaf 1 mei 2013 werd deze tegemoetkoming van 3,75 EUR bij de afgifte van een papieren rijbewijs aan de gemeente niet langer overgemaakt.
De rijbewijzen die in papier worden overgemaakt en niet in kaartmodel zijn de Internationale rijbewijzen.
Extra inkomsten voor de stad Antwerpen worden geraamd op ongeveer 18.425,00 EUR (voorbeeld 2018: 5,00 EUR x 3.685).
Verzendingen per post
De verzendingen per post worden uit het retributiereglement gelaten. Voor verzendingen per post wordt geen retributie aangerekend.
Het college stelt aan de gemeenteraad voor het retributiereglement goed te keuren.
De gecoördineerde grondwet verleent bij volgende artikels 41, 162,lid 2,2°, 170, §4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.
Artikel 285 en volgende van het decreet lokaal bestuur bepalen de wijzen van bekendmaking van de reglementen.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Elektronische identiteits- en vreemdelingenkaarten
Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953.
Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, §2 van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953
Paspoorten
Artikelen 50-67 Consulair wetboek van 21 december 2013.
Artikel 2 en 6 Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten.
Rijbewijzen
Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies.
Artikel 41, lid 2, 14° van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen. Deze bevoegdheid kan niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd.
De invoering van de retributie op internationale rijbewijzen resulteert in een geraamde meerontvangst van 18.425,00 EUR op jaarbasis.
Inkomsten zullen ingeschreven worden bij de eerst volgende aanpassing van het meerjarenplan.
De middelen ten bedrage van 6.445.800,00 EUR zoals vermeld in de eerste lijn in de financiële tabel zijn op dit moment voorzien op 5318600000 / 2SBS050101A00000, budgetpositie 7315. Na goedkeuring van het retributiereglement door de gemeenteraad zal een IKA-light doorgevoerd worden om de middelen te verschuiven naar budgetpositie 7006020.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 goed.
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Retributie op de afgifte van administratieve stukken | 6.445.800,00 EUR |
budgetplaats: 5318600000 Onder voorbehoud van goedkeuring aanpassing meerjarenplan 2020-2025 door de gemeenteraad |
n.v.t. |
Retributie op de afgifte van administratieve stukken (verblijfskaarten type A) | 103.250,00 EUR | budgetplaats: 5318600000 | n.v.t. |