De districtsraad keurt de notulen van 29 november 2021 goed.
De districtsraad neemt kennis van het verslag van de raadscommissie van 22 november 2021.
Schepen Luc Moerkerke is op 31 december 2021 van rechtswege ontslagnemend. Hij wordt op die dag van rechtswege opgevolgd door Mariam El Osri.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Op de zitting districtsraad van 8 januari 2019 legde de heer Luc Moerkerke de eed af als districtsraadslid (jaarnummer 7) en als schepen (jaarnummer 11)
De gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen werd op 28 december 2018 aan de waarnemend-districtssecretaris bezorgd en door de voorzitter van de districtsraad ontvankelijk verklaard op 8 januari 2019 (jaarnummer 11). Deze gezamenlijke akte van voordracht van de kandidaat-schepenen vermeldt een einddatum voor het mandaat van schepen op 31 december 2021. In voorkomend geval is de schepen van rechtswege ontslagnemend op de ingevulde einddatum en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de akte van voordracht als opvolger is vermeld.
De akte van voordracht vermeldt 1 kandidaat-opvolgers voor dit mandaat: mevrouw Mariam El Osri. Zij legde de eed af als districtsraadslid op 8 januari 2019 (jaarnummer 7) en maakt nog steeds deel uit van de districtsraad. Zij gaf aan dit mandaat te willen opnemen.
.
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van rechtswege van schepen Luc Moerkerke, met ingang van 31 december 2021.
De districtsraad verklaart raadslid Mariam El Osri verkozen als schepen, met ingang van1 januari 2022.
Mevrouw Mariam el Osri legt in handen van de voorzitter van de districtsraad de volgende eed af: 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen, met ingang van 1 januari 2022'. De voorzitter verklaart mevrouw Mariam El Osri aangesteld in het mandaat van districtsschepen.
De districtsraad neemt kennis van de volgende rangorde van de districtsschepenen
Voor het reglement Winterverlichting wordt krediet voorzien op boekingsadres:
5036500000_BO_Verenigingen | 2BOR010402A00000 |
Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voorhet ondersteunen van wijkactiviteiten.
Net zoals in 2020 kunnen Borgerhoutenaren, verenigingen en ook scholen tijdens de winterperiode van 2021 de eigen straat en buurt verlichten. Het district wil opnieuw dit initiatief steunen.
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 26) keurde de districtsraad aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus goed.
Winterverlichting aan woningen, verenigingslokalen en scholen draagt bij tot het creëren van een aangename sfeer in de eindejaarsperiode. Verenigingen, scholen en buurtbewoners kunnen in groep een ondersteuning van maximum 200,00 EUR aanvragen voor aankoop van duurzame ledverlichting.
De ondersteuning voor winterverlichting kan via een reglement digitaal aangevraagd worden via de website van district . Dit is ook voor andere ondersteuningsproducten voor bewoners en verenigingen het geval.
Wet op de toelagen
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad 6 december 1983).
Het kaderbesluit ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
partij N-VA verlaat voor dit punt de zitting.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 16 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Stemden ja: Groen, VOORUIT, PVDA+
Stemden nee: /
Hebben zich onthouden: Open VLD, Vlaams Belang
De districtsraad keurt het ondersteuningsreglement 'winterverlichting', met een looptijd van 1 december 2021 tot en met 31 december 2025, goed.
Bij de goedkeuring van de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de districtsraad op 29 november 2021 (jaarnummer 64), werd een bedrag van 1.500,00 euro foutief toegewezen aan United '76 vzw. De activiteiten van deze vzw werden ondertussen overgenomen door Futsal Team borgerhout vzw . De nominatieve toekenning van 1.500,00 EUR aan Futsal Team borgerhout vzw wordt voorgelegd aan de districtsraad.
De ondersteuning wordt na goedkeuring volledig uitbetaald onder doelstelling 2BOR010402A00000.
Het krediet is voorzien op volgend boekingsadres:
budgetplaats:5031500000
budgetpositie: 6496800
functiegebied: 2BOR010402A00000
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal sportbeleid.
Het districtsbestuur Borgerhout ontving een ondersteuningsaanvraag van Futsal Team Borgerhout vzw voor de opstart van hun vereniging. Het dossiernummer in de verenigingendatabank is 145117.
Het district voorzag bij de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 (goedgekeurd in de districtsraad van 29 november 2021 jaarnummer 64) een bedrag van 1.500,00 euro voor dit initiatief
Futsal Team Borgerhout vzw vraagt een ondersteuning van 1.500,00 EUR voor de opstart van hun vereniging.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen (Belgisch Staatsblad, 6 december 1983).
Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) met basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid.
De districtsraad keurt de toekenning van de nominatieve ondersteuning van 1.500,00 euro aan Futsal Team Borgerhout vzw (ondernemingsnummer 0747.501.301) goed.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Het Schijn. De districten Deurne en Borgerhout hebben adviesbevoegdheid.
Het ontwerpteam COBE ApS - OMGEVING cvba - De Urbanisten BV maakte een voorontwerp op voor de projectcontour en een visienota voor het studiegebied.
In het voorontwerp Ringpark Het Schijn staat het concept van het waterpark centraal, waarbij de Schijnvallei opnieuw ten volle ontwikkeld wordt. De hoofdstroom wordt verlegd zodat nieuwe meanders, twee eilanden en zachte oevers toegevoegd kunnen worden aan de Schijnvallei. Ook na het pompgemaal wordt de stroom terug volledig opengelegd tot aan de Schijnpoort. Op deze manier wordt het Schijn weer prominent zichtbaar en vormt ze de identiteitsdrager van dit Ringpark met ruimte voor avontuurlijk spelen, waterbeleving en waterbuffering, alsook ruimte voor ecologie en volkstuinen.
De verlegging van de hoofdstroom is ook nodig om de kap Hof ter Lo beter te integreren in het Ringpark. Hierdoor wordt de kap beter bereikbaar voor wandelaars en fietsers met zachte hellingen. Voor bewoners van Borgerhout wordt de kap verbonden met Spoor Oost via een brug over de Noordersingel. Het programma op de kap is flexibel in te vullen naargelang de noden en de technische mogelijkheden.
Om het park beter te verbinden met Deurne worden de bestaande entreezones uitgebouwd tot buurtpleinen met - waar mogelijk - een levendige functie voor meer sociale veiligheid en een watertoevoer vanuit de wijk naar het Schijn voor waterbuffering. In het ontwerp zit de ambitie om een nieuwe entreezone te creëren in de Ten Eekhovelei. De realisatie en dimensie van deze nieuwe entree is afhankelijk van de lopende vrijwillige aankoopactie in de Ten Eekhovelei. Om de sociale veiligheid en de relatie tussen wijk en park te verbeteren is een flexibele stedenbouwkundige omvormingsstrategie 'levendige randen' ontwikkeld op maat van de verschillende bebouwde randen (visienota).
1. aanvaarden voorontwerp
De bovenbouw (Ringparken) en de onderbouw (Oosterweelverbinding) zijn onderling afhankelijk. Daarom is het van belang, op het moment dat de onderbouw wordt aangelegd, reeds een goed zicht te hebben op het gewenste ontwerp van de bovenbouw. Maar dit heeft ook als gevolg dat er een tijdssprong is tussen de uitwerking van het voorontwerp en het verdere ontwerpproces en de uitvoering van de bovenbouw. Daarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen het kader en de invulling in het ontwerp bovenbouw. Het kader wordt vastgelegd in het voorontwerp en de invulling wordt opengelaten tot definitief ontwerp na de tijdssprong. Voor wat betreft het kader is het voorontwerp driedimensionaal en gedetailleerder dan het conceptontwerp en geeft een duidelijk beeld van de geplande werken.
Verder werd er ook een visienota gevraagd. In die visienota wordt het voorontwerp gekaderd binnen een ruimer studiegebied. Daar wordt, conform het bestek, onder andere ingegaan op de relatie van het voorontwerp van het ringpark met de omliggende wijken, de doorkijk naar een grootschalige overkapping zoals afgesproken in het toekomstverbond, …
De documenten voor het voorontwerp van de projectcontour en de visienota werden opgeleverd door het ontwerpteam. Het 3D BIM model zal later aangeleverd worden, uiterlijk eind 2021.
Het co-creatief proces is complex, intensief en iteratief en vergt een proactieve houding van het ontwerpteam. In de opdracht is alle organisatie, voorbereiding, toelichting en desgevallend aanpassingen in functie van en ten gevolge van het co-creatieve proces, inbegrepen. Het ontwerpteam werkte het voorontwerp uit als synthese van het co-creatieve proces, maar stelt tevens een aantal openstaande onderzoeksvragen vast. Voor Ringpark Het Schijn betreft het onder meer volgende zaken die in het verder ontwerp en de (technische) afstemming tussen onder/bovenbouw verder uitgeklaard moeten worden:
De volledige en meer gedetailleerde lijst van openstaande onderzoeksvragen, zoals geformuleerd door het ontwerpteam, is terug te vinden in de visienota in bijlage.
Aanvullend kunnen overkoepelend een aantal openstaande onderzoeksvragen geformuleerd worden die voor alle of meerdere Ringparken van toepassingen zijn:
De raming van het ontwerpteam valt binnen het opgegeven taakstellend budget van 34,9 miljoen euro zoals omschreven in het bestek.
Bovenstaande wijzigingen en openstaande onderzoeksvragen vallen binnen de redelijke grenzen van wat als voorontwerp kan dienen in deze complexe context. Dit in acht genomen stelt AG Vespa voor om het voorontwerp te aanvaarden zoals opgeleverd door het ontwerpteam als resultaat van het co-creatief proces. De uitbetaling van de laatste schijf van deze fase zal gebeuren nadat het 3D BIM model en, indien van toepassing, hierboven vermelde ontbrekende opdrachtdocumenten ontvangen is/zijn, andere vorderingen mogen wel uitbetaald worden.
2. vastklikken voorontwerp
Het voorontwerp wordt goedgekeurd als resultaat van het co-creatief proces en daarmee inhoudelijk vastgeklikt. Dit wil zeggen dat er in deze fase geen wijzigingen meer aan zullen gebeuren en het als een stabiel ontwerp kan gedeeld worden met alle betrokken partners en stakeholders ter controle en advies. Het definitief ontwerp wordt met dit collegebesluit nog niet opgestart.
3. opstart advies en controle
In uitvoering van het collegebesluit van 29 oktober 2021 zal AG Vespa het voorontwerp ter advies voorleggen aan de districten en aan de leden van de stuurgroep Over de Ring die beleidsvoorbereidende adviezen maakt.
De stuurgroep Over de Ring zal vervolgens een advies formuleren omtrent:
Bovenstaand advies zal opnieuw aan het college worden voorgelegd. In navolging daarvan kan de stad Antwerpen desgevallend het definitief ontwerp opstarten voor delen van de Ringparken door voorwaardelijke gedeeltes van de geplaatste deelopdrachten te lichten. Dit zal in aparte besluiten voorgelegd worden ter goedkeuring.
Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Lantis en het team intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht. In de Werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap wegen en verkeer, Provincie, burgerbewegingen, private actoren, Aquafin, Natuurpunt, ANB, vervoersregio Antwerpen, De Lijn, woonhaven, NMBS, district Borgerhout en district Deurne).
Tijdens 4 focusgroepen en 6 werkateliers werd het ontwerp afgestemd met diverse omwonenden uit de buurt.
Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken, onder andere volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden:
De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt de stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen de stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad Antwerpen weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Aanleiding
De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.
Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in 7 Ringparken en een Scheldeoeververbinding. De Ringparken Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn zijn de noordelijke projectclusters die bovenop en naast de Oosterweelverbinding Rechteroever zullen aangelegd worden. Voor de leefbaarheidsprojecten verbonden aan de Oosterweelverbinding Rechteroever werd een taakstellend budget van 805 miljoen euro voorzien voor onder- en bovenbouw samen.
Op 17 december 2018 (jaarnummer 788) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed die tussen de stad Antwerpen en AG Vespa werd gesloten voor 4 projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding.
Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota goed tussen Lantis, de stad Antwerpen en de intendant. Hierin worden de krijtlijnen bepaald van de samenwerking tussen deze partijen voor de noordelijke Ringparken die bovenop en naast de Oosterweelverbinding zullen aangelegd worden.
Op 20 november 2020 verleende de Vlaamse overheid aan Lantis een omgevingsvergunning voor de werken op rechteroever (Oosterweelknoop, kanaaltunnels en verdiepte (en deels overkapte R1 tussen knooppunt Noord (R1/E19/A12) en knooppunt Oost/R1/E313). Deze vergunning is de ‘onderbouw’ waarop de Ringparken (‘bovenbouw’) zullen gerealiseerd worden.
Ringpark Het Schijn
Het Ringpark Het Schijn vormt één van de zeven Ringparken in relatie tot de Oosterweelverbinding en de daaraan gekoppelde leefbaarheids- en overkappingsprojecten. Het omvat volgende geselecteerde Ringprojecten:
Ringpark Het Schijn omvat het ontwerp en realisatie van een landschapspark aan de oostzijde van de R1 vanaf de Schijnpoortweg tot aan de Turnhoutsebaan en omvat een overkapping ter hoogte van Hof Ter Lo. De ruwbouw van de overkapping wordt door Lantis opgenomen in de infrastructuurwerken Oosterweelverbinding Rechteroever.
De realisatie van het project Ringpark Het Schijn is gekoppeld aan de realisatie van de Oosterweelverbinding. De onderbouw (het infrastructuurproject Oosterweelverbinding met alle aanhorigheden) en de bovenbouw (het Ringpark) dienen nog optimaal afgestemd te worden wat betreft ontwerp en uitvoeringsmodaliteiten. De afstemming gebeurt door middel van ontwerpend onderhandelen.
Het project wordt bij voorkeur uitgebreid door de verwerving van de terreinen ten westen en ten (zuid)oosten van de overkapping zodat een goede aansluiting kan gegarandeerd worden. Deze mogelijkheid van uitbreiding is voorzien in de ontwerpopdracht en in de kostenraming.
Het college keurde in zitting van 21 februari 2020 (jaarnummer 01754) de projectdefinitie, samen met de opdrachtdocumenten voor Ringpark Het Schijn in de districten Deurne en Borgerhout goed.
AG Vespa is contractpartij van de Inschrijver aan wie Perceel 4 (Ringpark Het Schijn) van de Opdracht wordt toegewezen en zal deze delen van de Opdracht in uitvoering aansturen en opvolgen. De stad Antwerpen duidde in de samenwerkingsovereenkomst aldus AG Vespa aan om in haar naam in de hoedanigheid van Aanbestedende Overheid op te treden.
Op 4 september 2020 (jaarnummer 7402) keurde het college de gunning goed van de ontwerpopdracht voor Ringpark Het Schijn aan COBE ApS - OMGEVING cvba -De Urbanisten BV.
Op 22 januari 2021 (jaarnummer 613) keurde het college de aanpak van de aankoop- en herontwikkelingsoperatie voor Ten Eekhovelei principieel goed.
Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2453) keurde het college de verhuisstrategie voor volkstuinen in Ringpark Het Schijn principieel goed.
Het studiebureau COBE ApS - OMGEVING cvba - De Urbanisten BV heeft de projectdefinitie vertaald in een voorontwerp.
Het college keurde op 29 oktober 2021(jaarnummer 8721) de principes goed van de goedkeuringsflow voor de voorontwerpen en dat deze in twee trappen zal verlopen. De stad Antwerpen en AG Vespa zijn immers rechtstreeks opdrachtgever van de ontwerpopdrachten, maar ook de andere partners binnen het proces De Grote Verbinding (Team Intendant, de Vlaamse Overheid (onder andere Lantis, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen) en de burgerbewegingen) nemen in deze ontwerpen een rol en verantwoordelijkheid op als co-financier, adviseur, kwaliteitsbewaker, procesbewaker, enzovoort. Daarom besliste het college om de besluitvorming omtrent de voorontwerpen in twee trappen op te nemen.
Op 19 november 2021 (jaarnummer 9149) keurde het college het voorontwerp voor het Ringpark Het Schijn goed en nam kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.
Hiermee zijn de voorontwerpen aanvaard en vastgeklikt en werd opdracht gegeven deze ter controle en advies voor te leggen aan de betrokken partners en districten. Er zal in eerste instantie nog geen doorstart gemaakt worden naar definitief ontwerp.
In een tweede trap zal, op basis van de verschillende adviezen, de stad Antwerpen later verdere besluiten nemen omtrent een eventuele fasering en doorstart van delen van de Ringparken.
Dit project wordt gefinancierd conform de afspraken over de financiering van het eerste pakket van leefbaarheidsprojecten ten belope van 1,25 miljard euro. Hierbij dragen de stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen samen 250 miljoen euro bij en het Vlaams Gewest 1 miljard via de Overkappingsruiter. De stad Antwerpen doet dat conform de afspraken gemaakt in de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en stad Antwerpen die werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2016 (jaarnummer 749) en handelt over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten.
Afhankelijk van noodzaak en opportuniteiten en in functie van de voortgang van de leefbaarheidsprojecten zal de stad Antwerpen tijdig middelen vrijmaken uit haar stedelijke begroting om kredietvastleggingen te doen om zo haar engagement van 107,5 miljoen euro te vervullen. Gezien de timing zal een deel van dit engagement in de volgende legislatuur (en meerjarenplanning) opgenomen worden. De stad Antwerpen heeft in 2020 reeds 2,28 miljoen euro voldaan en deze legislatuur ruim 90 miljoen euro voorzien in haar meerjarenplanning op volgende boekingsadressen:
Het vereist budget voor het afronden van het voorontwerp van het Ringpark waarover dit besluit handelt is voorzien op SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01993/2SA020200 (Ringpark Het Schijn).
De districtsraad Borgerhout adviseert het voorontwerp voor Ringpark Het Schijn, gelegen in district Borgerhout en district Deurne, als synthese van het co-creatief proces, gunstig onder de voorwaarden dat :
De districtsraad Borgerhout neemt kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Naar aanleiding van een parkeeronderzoek in de omgeving van het Laar, werd er op 20 augustus 2021 een onderzoek gestart naar het gebruik van de parkeerplaats ter hoogte van het nummer 14.
Op 14 oktober 2021 werd er tevens een aanvraag ingediend door een bewoner van de Helmstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Sinds 1 augustus 2021 moet het einde van een fietsstraat niet langer
aangeduid worden met verkeersbord F113. Het aanvullend verkeersreglement en de verkeerssignalisatie wordt hieraan aangepast.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lammekensstraat in de districten Antwerpen en Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 20 november 2020 (jaarnummer 9648).
Sinds 1 augustus 2021 moet het einde van een fietsstraat niet langer aangeduid worden met verkeersbord F113. Het aanvullend verkeersreglement en de verkeerssignalisatie wordt hieraan aangepast.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Karel Geertsstraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 10 november 2021 (jaarnummer 9066).
Het district Borgerhout is daarom vragende partij voor het invoeren van een specifieke verkeersveiligheidsingreep. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) ondersteunt deze vraag. Het éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd in de richting van de Koolstraat.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt tevens uitgevoerd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Delvastraat in het district Borgerhout, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 april 1996 (jaarnummer 615).
We vernamen dat de Vlaamse Minister Demir een budget heeft vrijgemaakt van € 2 miljoen voor de Stad Antwerpen + zijn districten.
zo ook zal Borgerhout een behoorlijk bedrag krijgen, ( Voor De toekomstbomen)
Mijn voorstel : Om jaarlijks uitzonderlijke bomen te planten In samenspraak met de bewoners
Omdat er te weinig interessant bomen in ons district (intra muros) staan op de openbare plaatsen.
Is het hoogdringens tijd daar iets aan te doen.
En het budjet daarvoor mee te gebruiken
Vooral op de nodige straten en pleinen,
IN BORGERHOUT DE BOOM VAN HET JAAR TE KIEZEN.
De voorwaarde dit elk jaar te doen,en moet een uitzonderlijk boom zijn..
Draait om markante bomen met een bijzondere verhaal, op een uitzonderlijke plaats ,kan gaan om historische verhaal of een boom met bijzondere waarde voor de gemeenschap ( herinnering aan het thuisfront) zie bijlagen een geurende boom speciaal ook voor bijtjes.
Dit kan 1 boom of een groep dezelfde bomen zijn Met vermelding plantjaar en zijn naam.
Kunnen de bewoners en vooral ook een opvoedend karakter hebben voor jongeren.
Door deze laatste groep duidelijk daarmee met te betrekken.
DAAROM MIJN VRAAG:
1.De districtsraadsleden van Borgerhout vragen aan het college van Borgerhout .
Het budjet van de Vlaamse Minister die via de stad verkregen wordt .
Te gebruiken om jaarlijk en verkiezing te doen onder de bewoners om de boom van het jaar te kiezen in Borgerhout.
2. En dit elk jaar van de legislatuur
En deze telkens te voorzien van het plantjaar en zijn naam.
En ook de reden van uitzondering om daar te planten.
Zo kunnen we bijdragen met de bewoners naar en meer groen in Borgerhout
En dit gedragen door de initiatief van de wijk of bewonersgroep.
Punt 2 vervangen door:
2. In overleg te gaan met Berchem en Deurne over een totaalplan voor de inrichting van de Vosstraat als zone 30 en het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen te vragen bijkomende middelen te voorzien, bovenop de budgetten die reeds door de districten worden voorzien voor de werken aan de Vosstraat.
Toelichting
Op de vosstraat wordt snel gereden. Daarom pleiten buurtbewoners al een tijdje voor een veilige, leefbare straat. Zo zijn er al verschillende vergaderingen geweest met de buurtbewoners van andere districten.
Antwerpen wil er verkeersdrempels plaatsen om de snelheid van de auto s te doen dalen, en ook rijbaanversmalling met rijbaankussen. Maar dit is maar een tijdelijke oplossing op zichzelf wel positief te noemen.
Veel beter is de straat in zijn geheel een nieuwe “ look” te geven wat de verschillende bewoners genegen zijn.
via onderhoudswerken en een degelijk wegprofiel zou krijgen van een zone 30 km ,
Met brede FIETSPADEN EN VERKEERSPLATEAU S EN BOMEN.
De leden van de meerderheidsfracties (Vooruit, Groen en PVDA) dienden op deze motie een amendement (jaarnummer 72). Met dit amendement keurde de districtsraad goed om het tweede artikel 'In overleg te gaan met Berchem en Deurne om in 2022-2023 samen de middelen te voorzien op het onderhoudsbudget . En dat Borgerhout die ook al voorziet.' te wijzigen als volgt :
2. In overleg te gaan met Berchem en Deurne over een totaalplan voor de inrichting van de Vosstraat als zone 30 en het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen te vragen bijkomende middelen te voorzien, bovenop de budgetten die reeds door de districten worden voorzien voor de werken aan de Vosstraat.
De leden van de districtsraad van Borgerhout vragen daarom aan het college van Borgerhout :
1.ook een duidelijke bevraging te doen bij haar inwoners van Borgerhout over de Vosstraat.
2. In overleg te gaan met Berchem en Deurne over een totaalplan voor de inrichting van de Vosstraat als zone 30 en het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen te vragen bijkomende middelen te voorzien, bovenop de budgetten die reeds door de districten worden voorzien voor de werken aan de Vosstraat.
3. Om de vosstraat en zone 30 km profiel te geven met brede FIETSPADEN,VOETPADEN,VERKEERSPLATEAU EN BOMEN.
4. Het Borgerhoutse bestuur vraagt aan CBS om een mobiliteitsplan voor de buurt op te maken, om het verkeer te verminderen in de Vosstraat.
Het Antwerps College van Burgemeester en Schepenen besliste in de zitting op 15 oktober over de verdere afbouw van de dienstverlening vanuit wat heet “Den BOF”.
De afdeling Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal (den BOF) biedt ter ondersteuning van evenementen en feestelijkheden materiaal aan zoals: tafels, stoelen, tenten, infoborden, afvalcontainers, elektriciteit en geluid en nog zoveel meer.
Daarnaast staat de afdeling ook in voor het inzamelen en ophalen van afval en het reinigen van de omgeving tijdens en na een evenement. Verder zorgen ze voor tansport van goederen en personen, een magazijnwerking voor stadsmateriaal en inboedels, ondersteuning op vlak van hout- en metaalbewerking (voor onder andere tentoonstellingen) en deco (voor onder andere de aanmaak van infoborden).
De stad zet een aantal ateliers van den BOF stop. Het gaat hier dus om de dienstverlening vanuit de stad waarbij de districten infoborden en Bi-prints konden verkrijgen zoals onder meer 'de breugelbakken' en ook het atelier hout gaat dicht. Het district kon in het verleden dankbaar gebruik maken van de diensten van dit atelier denk aan de Reuzenlaarzen die in aanloop en ter promotie van de Reuzenstoet de laatste jaren in het straatbeeld verschenen, maar ook aan bijv. affichekasten en allerlei bordjes. Het gaat om een verdere afbouw. Terwijl er de laatste jaren al restricties waren op wat besteld kon worden vanuit het district.
Ambtelijk heet dit de stopzetting in eigen beheer van de ateliers Hout en Metaal en het beroep doen op externe partners via een raamovereenkomst voor het printwerk dat momenteel wordt gedrukt door de afdeling Deco van de dienst SB/BOF vanaf het eerste kwartaal van 2022.
Vanuit Groen vinden we communicatie via infodragers in het straatbeeld bijzonder waardevol. We merken dat uitsluitend digitaal communiceren met bewoners ruim onvoldoende is, heel wat mensen bereiken we niet digitaal. Huis-aan-huis bussen doet de stad al langer niet meer. Het district heeft de centen niet om dit veel vaker dan uitzonderlijk te doen.
Vragen:
.
Eind september kreeg het districtscollege een presentatie 'verkeersveiligheidaudit' voor de jaren 2019 en 2020 door de bevoegde stadsdiensten.
Mijn vragen hierover aan het districtscollege:
.
De afgelopen weken ontvingen we net als voorgaande jaren veel meldingen en klachten van bezorgde buren over individuen die met bommetjes en vuurwerk voor de nodige overlast zorgen en de buurt onveilig maken. De erg luide (soms nachtelijke) knallen zorgen ervoor dat jonge kinderen maar ook volwassenen uit hun slaap gewekt worden en hierdoor angstig worden. Zij zijn helaas niet de enige, ook dieren en huisdieren schrikken op en raken in paniek.
De meest getroffen lichaamsdelen zijn de ogen (32%), het aangezicht (26%) en handen en vingers (30%). Ook blijkt dat de meeste vuurwerkslachtoffers het vuurwerk niet zelf aangestoken hebben. Zij waren enkel toeschouwer van de vuurwerkpiraat.
De stad lanceerde begin deze maand ism de brandweer de campagne “verknal je feestje niet” en we weten dat het Borgerhoutse jeugdwerk hier al het nodige werk in verricht en deze problematiek ook ernstig neemt.
Toch, met een extra week kerstvakantie die vandaag van start is gegaan neemt ook de kans toe dat deze problematiek de komende periode mogelijk zal toenemen. Vanuit uw bevoegdheid heeft u vast een plan klaar, we zijn dan ook benieuwd naar welke acties al ondernomen zijn en we nog zullen volgen? Heeft u tevens ook zicht op de manier waarop de politie dit handhaaft en of men bijvoorbeeld de vele camerabeelden gebruikt om deze individuen te identificeren?
.
Toelichting:
Het jaar loopt op zijn einde maar niet altijd prettig voor onze studerende jeugd.
De meeste studenten kijken ook vooruit naar de blok en examen.'
Ik vraag mij af of het district hier mee een rol wil in spelen voor het jaar 2022.
En ook wil vooruit kijken en plannen maken naar ons studerende jeugd.
Het openstellen van publieke studeer ruimtes.
Een initiatief dat op diverse plekken zeer goed onthaald wordt .(andere districten).
Dat de nieuwe variant van COVID in de maand januari op zijn hoogste punt zal zijn.
Nu dat er veel ouders thuiswerk moeten doen ,is dit niet altijd rustig plek om te studeren.
zoals in het verleden ,waar de vzw scun studie€ 2000 en vzw blaam € 1500 gekregen hebben voor het openstellen van hun lokalen voor studerende jongeren.
Maar ongetwijfeld zijn er nog locaties in Borgerhout waar jongeren terecht kunnen.
En deze ons als district minder zullen kosten, en deze toch al langs de subsidie kas zijn gepasseerd.
DAAROM MIJN VOLGENDE VRAGEN:
1. Welk is de visie van het college om de nodige publieke ruimtes openstellen aan onze studenten.
tijdens de blokperiodes? En neemt de schepen hier een verantwoordelijke rol om het DISTRICTHUIS,
ROMA,WERKHUIS,RATAPLAN. open te stellen aan onze studenten.Deze Krijgen voldoende middelen
Van het district.
2. welke initiatief heeft het district genomen in 2021 om studeer plaatsen te voorzien voor onze
Studenten
Welke plaatsen, en welke organisaties bijdragen hebben gekregen .
Zo ja kunt u een overzicht geven van het aantal dagen en aantal studenten.
3. Zal het college werk maken om in 2022 de nodige middelen vrij te maken om.
Studeren jongeren kennis te geven van de beschikbare lokatie in Borgerhout
Ook om locatie te bekostigen,en welk zijn deze
Informatie:http://www.antwerpe.be/nl/overzicht/distric-borgerhout
.
Op 26 februari 2016 werd door de districtsraad besloten dat de volgende plaatsen zouden worden voorzien van regenboogzebrapaden:
Verder werd er beslist om de mogelijkheid voor een bijkomend regenboogzebrapad, ter hoogte van het nieuw aan te leggen zebrapad aan het Laar, te onderzoeken en te realiseren.
Na de vorige door ons ingediende interpellatie van 24 maart 2021 met betrekking tot de stand van zaken stelde het bestuur dat de kosten voor de plaatsing van deze zebrapaden hoog waren maar dat ze toch het nodige ging doen om dit opnieuw te bekijken zodat de beslissing kan worden uitgevoerd.
Ondertussen is er niets gebeurd en mijn eerste vraag is dus waarom deze regenboogzebrapaden er op heden nog steeds niet zijn?
Ten tweede maakte Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters bekend dat elke gemeente of stad in Vlaanderen één aanvraag kan indienen bij het Agentschap Wegen en Verkeer om één regenboogzebrapad aan te leggen en te onderhouden.
Ik had bijgevolg graag van deze gelegenheid gebruik willen maken om het bestuur te verzoeken spoedig de nodige stappen te zetten zodat er eindelijk een regenboogzebrapad kan worden aangelegd op de Turnhoutsebaan ter hoogte van de Roma.
Een beknopte historiek van deze "woningen".
In 2014 zijn deze woningen aangekocht door AG VESPA.
Twee jaar zijn deze woningen in slechte staat blijven staan, weliswaar met de ramen en deuren dichtgemaakt.
In 2016 worden de woningen dan afgebroken, van éèn van de woningen blijft een diepe put achter van de kelder, maar de open plaatsen worden met een schutting en dranghekken afgeschermd.
In 2017 wordt de aanbesteding uitgeschreven voor de nieuwbouw van twee rijwoningen in de Langstraat 91 en 99 te 2140 Borgerhout.
In oktober 2018 ontvangen de buurtbewoners een schrijven van AG VESPA met de mededeling dat de bouwwerken op de betrokken plaatsen zullen starten in oktober 2018 en zouden afgerond worden einde 2019.
Maar als de ruwbouw in 2019 bijna af is zien zelfs de buurtbewoners dat er bepaalde zaken niet kloppen oa zou de voorgevel van pand 91 scheef staan.
Tijdens het braak liggen van deze percelen werden de zijgevels van de aanpalende panden met zeilen afgeschermd om ze te beschermen tegen de weersomstandigheden.
De ruwbouw van 91 en 99 werd gewoon tegen de zeilen gebouwd zodat deze zeilen er nu niet meer afgehaald kunnen worden.
Het niet zo fraaie resultaat is nog altijd te zien en de vraag rijst of deze zeilen nog wel hun functie kunnen uitoefenen en de zijgevels nog wel beschermen.
De achterbouw van pand 91 is afgebroken en nadien terug opgebouwd wegens fouten in de constructie.
Het uiteindelijke resultaat is nu dat volgens buurtbewoners er nog meer bouwovertredingen zijn en nu lopen er procedures door AG VESPA tegen de bouwheer.
In een schrijven aan de buurtbewoners in januari 2021 weet AG VESPA te melden dat de overeenkomst met de aannemer is stop gewet en dat de bouwwerven zullen dichtgemaakt worden om verdere schade biJ de buren te vermijden.
Verder nog de mededeling dat AG VESPA als overheidsinstantie gebonden is aan bepaalde procedures en dat een hervatting van de werken nog lang op zich zal laten wachten.
Vragen:
- Hoe komt het dat deze panden niet zijn opgenomen in het leegstandsregister van de stad Antwerpen en er dus ook geen krotbelasting op dient betaald te worden ?
- Is er al weet van vochtproblemen (zoals schimmelvormimg) bij de buren van deze panden ?
- Is er al zicht op wanneer deze panden eindelijk gaan afgewerkt worden of op zijn mist wind- en waterdicht gemaakt worden ?
.