Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
POVC Antwerpen | 31 juli 2020 | 13 oktober 2020 | Gunstig |
POVC Antwerpen | 16 oktober 2020 | Geen advies ontvangen |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 31 juli 2020 | 11 augustus 2020 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten | 31 juli 2020 | 11 augustus 2020 |
stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud | 31 juli 2020 | 10 augustus 2020 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen | 31 juli 2020 | Geen advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 31 juli 2020 | 3 augustus 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De Krijgsbaan, tussen Jaak Schram Plantsoen en Sint-Bernardsesteenweg, is een gemeenteweg met publiek karakter die door stad Antwerpen wordt beheerd. Het is een hoofdstraat die de entree vormt tot het centrum van Hoboken. Aan de Krijgsbaan zelf is geen bewoning; wel aan de bestaande ventweg. Er zijn (grote) publiek aantrekkende functies zoals volwassenenonderwijsinstelling, sporthal, zwembad, het park Sorghvliedt, Fort VIII en een hondenschool. In de zijstraten (Distelvinklaan en Pauwenlaan) zijn scholen gelegen. In het fietsroutenetwerk is deze straat geselecteerd als een bovenlokale functionele fietsroute. Ook speelt de straat een belangrijke rol in het openbaar vervoernetwerk.
De rijbaan heeft een breedte van ongeveer 5,50 meter. Aan de zuidzijde ligt enkel een voetpad tussen Broydenborglaan en Jaak Schram Plantsoen. Aan de noordzijde liggen een voetpad en een dubbelrichting fietspad.
De vergunningsaanvraag behelst de aanleg van een gedeelte RWA en DWA stelsel als ook een warmtenet onder de Krijgsbaan. Samen met de uitvoering van de riolerings- en warmtenetwerken, wordt de kans gegrepen om de bestaande wegenis te vernieuwen en om langs beide zijden van de rijbaan nieuwe fietspaden aan te leggen.
Om dit project te kunnen realiseren, is het nodig de rooilijn te wijzigen. Er geldt een gemeentelijk rooilijnplan goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 28 mei 1962 ‘Rijksweg Nr. 242 “Krijgsbaan,, vak St. Bernardse Steenweg – Fort 8 te Hoboken, Wijziging Rooilijnplan’ dat zal worden aangepast aan de gewijzigde gemeenteweg. Het dossier bevat dan ook een aangepast rooilijnplan ‘20200317_Krijgsbaan_Rooilijnplan’ waarop de wijzigingen zijn aangeduid, namelijk ter hoogte van het kruispunt met de Broydenborglaan, ter hoogte van het kruispunt met Distelvinklaan en ter hoogte van het kruispunt met Sint-Bernardsesteenweg.
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Op het kruispunt Krijgsbaan – Broydenborglaan wordt de rooilijn aangepast op de noordwestelijke hoek en op de zuidoostelijke hoek. Het gaat telkens om een afschuining van de rooilijn. Zo komt er meer ruimte vrij voor de aanleg van het voet- en fietspad op deze hoeken wat resulteert in meer veiligheid en comfort voor de voetganger en fietser.
Op de hoek Distelvinklaan met Sint-Bernardsesteenweg ligt een keerlus van de tram. De rooilijn van 28 mei 1962 loopt dwars door dit terrein. De rooilijn wordt hier verlegd, overwegend gelijklopend met de perceelsgrens van het terrein. De rooilijn wordt met andere woorden aangepast aan de huidige situatie op het terrein.
Krijgsbaan wordt verbreed aan de zuidoostelijke zijde. De rooilijn wordt opgeschoven in zuidelijke richting. De verbreding start oplopend ter hoogte van het kruispunt met de Pauwenlaan en eindigt ter hoogte van het kruispunt met de Sint-Bernardsesteenweg. De verbreding maakt het mogelijk aan beide zijden van de straat een veilig, voldoende breed en comfortabel fietspad aan te leggen. De fietspaden zijn voorzien van een schrikstrook ten opzichte van de rijweg. Ook de bushalte wordt in deze zone opgewaardeerd.
Voor het overige blijft de rooilijnbreedte van 26 meter zoals vastgelegd in het gemeentelijk rooilijnplan van 28 mei 1962 behouden.
Voor de fietsers is er in de Krijgsbaan weinig tot geen comfort. Aan de aansluiting met Jaak Schram Plantsoen moeten fietsers oversteken naar een dubbelrichtingsfietspad aan de noordzijde van de straat. Het dubbelrichtingsfietspad in de Krijgsbaan is te smal en bovendien zonder schrikstrook. Aan de zijde van Sint-Bernardsesteenweg moet de straat weer worden overgestoken naar de zuidzijde via een weinig veilige schuine oversteek. Omwille van de wegbreedte en door de aard van het verkeer zijn enkelrichtingsfietspaden aan beide zijden van de straat gewenst. Gezien de breedte van de straat en het gewenst maatgevend gebruik is snelheidsremming nodig. Aan de scholen (van voor de Pauwenlaan tot net na de Distelvinklaan) wordt de inrichting afgestemd op een schoolomgeving.
In functie van de aanleg van het nieuwe fietspad dienen een aantal bomen te worden gerooid. De zuidelijke zone ten oosten van de Broydenborglaan dient te worden ontbost voor de aanleg van het nieuwe fietspad. Het ontwerp van de bovenbouw houdt maximaal rekening met de bestaande bomen die worden behouden. Langsheen het hele tracé van de Krijgsbaan wordt nieuwe vegetatie aangeplant. Op een aantal locaties langs de Krijgsbaan worden nieuwe grachten aangelegd die voornamelijk zullen dienen als wadigrachten om het afstromende oppervlaktewater op te vangen.
De rijbaan wordt heraangelegd in een asfaltverharding, behalve de verhoogde inrichtingen die in betonstraatstenen worden aangelegd. De fietspaden worden voorzien in een roodbruine asfalt en de voetpaden in betonstraatstenen.
De werken voorzien de optimalisatie van de bestaande verkeersinfrastructuur met toevoeging van bijkomende fietspaden. De geplande werken zullen het huidige beeld niet aantasten, maar verbeteren en versterken daar waar mogelijk. Door de aanplant van de nieuwe bomen wordt ingezet op groenaanleg. De aangevraagde werken besteden specifieke aandacht aan het gebruiksgenot en de veiligheid van de weggebruikers. Het algemeen belang staat daarbij voorop. Er wordt ingezet op de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau waarbij wordt voldaan aan de huidige en toekomstige behoeften aan de zachte mobiliteit. De rooilijn wordt verlegd om de toegankelijkheid van de nieuwe gronden binnen de rooilijn te vrijwaren en de aanleg en het beheer ervan door de stad mogelijk te maken.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 3 juli 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 31 juli 2020 |
Start openbaar onderzoek | 10 augustus 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 8 september 2020 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 19 oktober 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 14 december 2020 |
Uiterste beslissingsdatum | 27 januari 2021 |
Verslag GOA | 29 oktober 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft een of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen. Minstens een van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
10 augustus 2020 | 8 september 2020 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020078071 |
Gegevens van de aanvrager: | stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Krijgsbaan 20, Krijgsbaan ZN, Broydenborglaan ZN, Distelvinklaan ZN, Pauwenlaan ZN, Nachtegaallaan ZN en Roodborstlaan ZN te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 37 sectie C nrs. 0, 693N, 695P, 705E, afdeling 38 sectie B nrs. 590W, 628T2, 628P2, 628Y2, 628B3, 628A3, 628R2, 628X2, 628S2, 628K3, 633R2, 634/2 A, 641B en 666X6 |
Inrichtingsnummer: | 20200615-0070 (Krijgsbaan) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, Vegetatiewijzigingen |
Voorwerp van de aanvraag: | het uitvoeren van rioleringswerken en werken i.k.v. een warmtenetwerk, het veranderen van de vegetatie (het vellen van alleenstaande bomen, gelegen in de groenzone langsheen de Krijgsbaan) en het exploiteren van een bemaling + bijstelling |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
Huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De gemeenteraad beslist de bezwaren over de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg' te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ‘20200317_Krijgsbaan_Rooilijnplan’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de uitrusting en inrichting van de Krijgsbaan tussen Jaak Schram Plantsoen en Sint-Bernardsesteenweg.