Terug
Gepubliceerd op 07/01/2021

2021_DCME_00011 - District Merksem. Campiniastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 07/01/2021 - 09:30 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Jari Frensch, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2021_DCME_00011 - District Merksem. Campiniastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DCME_00011 - District Merksem. Campiniastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden in het gedeelte begrepen tussen Roederdelft en Blijvoort (artikel 2);
  • langs de onbebouwde zijde werd een tweerichtingsfietspad aangelegd. Dit wordt opgenomen in het reglement (artikel 3);
  • het parkeerverbod langs de beide zijden in het gedeelte tussen de Bredabaan en Blijvoort is niet meer van toepassing. Bij de heraanleg van de Ingenieur Menneslaan en de aanleg van de fietsbrug werd dit gedeelte van de Campiniastraat gesupprimeerd;
  • de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van Roederdelft wordt verplaatst naar de andere tak van het kruispunt.
    In de bestaande situatie komen voetgangers uit op het fietspad wat tot conflicten kan leiden. In de nieuwe situatie komt de oversteekplaats in het verlengde van de oversteekplaats in de heraangelegde Ingenieur Menneslaan te liggen. De voetgangersbewegingen zullen ook meer hier gebeuren. De nieuwe locatie belet tegelijkertijd het foutparkeren in de bocht. 

De parkeerbalans neemt toe met één (1) parkeerplaats.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019  (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Campiniastraat in het district Merksem:  
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 25 januari 2010 (jaarnummer 185); 
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Campiniastraat-Winterling"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • maakt deel uit van de wijk "IJskelder" waar de toegang verboden wordt voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton, uitgezonderd voor laden en lossen.

De oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van Roederdelft wordt verplaatst naar de andere tak van het kruispunt.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Het aanvullend verkeersreglement wordt aangepast aan de huidige toestand in de straat.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 18 december 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Campiniastraat in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 januari 2010 (jaarnummer 185).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen