Met de gemeenteraadsbeslissing van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 3 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor het reglement lokale sportsubsidies.
Het districtscollege legt aan de districtsraad ter goedkeuring een afwijking tot en met 31 december 2021, op het reglement 'werkingssubsidies voor sportvereniging' voor.
De afwijking heeft toepassing op artikel 3. Er wordt gevraagd om geen rekening te houden met de voorwaarde dat Ekerse sportverenigingen hun maatschappelijke zetel in Ekeren moeten hebben.
Op 22 juni 2020 (jaarnummer 52) keurde de districtsraad het reglement 'werkingssubsidies voor sportverenigingen' goed.
Artikel 3 van het reglement stelt dat de maatschappelijke zetel van de sportverenigingen in Ekeren gevestigd moet zijn.
De deadline voor het aanvragen van werkingssubsidies is 31 maart 2021.
Omwille van de coronacrisis zullen verschillende sportclubs hun maatschappelijke zetel en bijhorende statuten niet meer tijdig kunnen wijzigen. Het district wenst dan ook een afwijking op het reglement toe te passen, tot en met 31 december 2021, met betrekking tot artikel 3 om de sportverenigingen maximaal te kunnen blijven ondersteunen.
Het districtscollege Ekeren legt de afwijking betreffende artikel 3, om geen rekening te houden met de voorwaarde dat de Ekerse sportverenigingen hun maatschappelijke zetel in Ekeren moeten hebben, van het 'reglement werkingssubsidies voor Ekerse sportverenigingen' ter goedkeuring voor aan de districtsraad. De afwijking is geldig tot en met 31 december 2021.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werd de delegatie van de bevoegdheden van de gemeenteraad aan de districtsraden goedgekeurd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal participatie en verenigingsleven.
Volgens de basisprincipes van het nieuwe Kaderbesluit - Ondersteuningsbeleid goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) kreeg elk product een eigen reglement. Op 22 februari 2021 (jaarnummer 15) keurde de districtsraad de ondersteuningsreglementen Dorpsmakers voor grote activiteiten, kleine activiteiten, buurtcontracten, buurtboosts en de lentepoets goed.
Het verplicht indienen van een begroting en het achteraf bewijzen met aankoopbewijzen wordt vervangen door een verantwoording via een activiteitenverslag, een sfeerfoto van de speelstraat en een groepsfoto van de deelnemende kinderen.
Ondersteuning werd voordien gegeven per straat. Omdat dit voor ongelijkheid zorgt in lange straten of straten met woonblokken wordt in dit nieuwe reglement gesproken over straat of straatdeel.
Het onderscheid tussen grote en kleine speelstraten is niet langer noodzakelijk door de wijzigingen in het reglement toelating tijdelijk gebruik van een straat als speelstraat. Speelstraten duren tussen de één en veertien dagen en zijn nooit langer dan de desbetreffende schoolvakantie, de desbetreffende officiële buitenspeeldag of het desbetreffende verlengde weekend. Anders dan voorheen is het nu dus ook mogelijk om een speelstraat aan te vragen die langer dan drie dagen duurt in alle andere schoolvakanties dan de paas- en zomervakantie waarin dit al mogelijk was. Voorheen werd een combinatie van een lange en korte speelstraat in dezelfde maand niet ondersteund door het district. Door het wegvallen van het onderscheid tussen grote en kleine speelstraten, werd deze voorwaarde aangepast. Via het nieuwe reglement kan de ondersteuning per straat(deel) worden aangevraagd voor maximaal één speelstraat per maand.
De wijzigingen in het reglement toelating tijdelijk gebruik van een straat als speelstraat maken het mogelijk ook speelstraten te organiseren op officiële buitenspeeldagen. Via dit nieuwe ondersteuningsreglement Dorpsmakers voor speelstraten ondersteunt het district Ekeren ook speelstraten die tijdens officiële buitenspeeldagen zouden plaatsvinden. De uiterste indiendatum voor speelstraten die zouden plaatsvinden tijdens een officiële buitenspeeldag werd gelijkgesteld met de indiendatum voor speelstraten tijdens de paasvakantie.
Alle uiterste indiendata voor de verschillende mogelijke perioden om een speelstraat te organiseren, werden verlaat:
periode speelstraat | uiterste indiendatum huidige reglement Dorpsmakers | uiterste indiendatum nieuwe ondersteuningsreglement Dorpsmakers voor speelstraten |
paasvakantie | 9 januari | 15 februari |
officiële buitenspeeldag | (niet mogelijk) | 15 februari |
dag van de Arbeid, Hemelvaart en Pinksteren | 9 februari | 15 maart |
juli (zomervakantie) | 9 april | 10 mei |
augustus (zomervakantie) | 9 mei | 10 juni |
herfstvakantie of Wapenstilstand | 9 augustus | 15 september |
kerstvakantie | 9 oktober | 5 november |
krokusvakantie | 9 december | 1 januari |
Organisatoren van speelstraten kregen reeds een korting van maximaal 20,00 euro op de huurprijs van spelmateriaal bij Buurtsport Antwerpen. Dit werd uitgebreid waardoor diezelfde korting verkregen wordt bij het huren van spelmateriaal bij de uitleendienst van het district Ekeren.
De informatie met betrekking tot de bewonersenquête werd aangepast naar een in de praktijk meer efficiënte werkwijze met informatieflyers.
Peters en meters die zich opgeven om aanwezig te zijn op straat tijdens de speeluren van de speelstraat mogen in de directe nabijheid van de speelstraat wonen. Zij hoeven niet per se in de speelstraat zelf te wonen. Het is niet langer vereist dat peters of meters een engagementsverklaring ondertekenen.
De rest van het aanbod blijft hetzelfde, net als de financiële ondersteuning ervan.
Op 29 mei 2017 (jaarnummer 296) keurde de gemeenteraad het reglement 'Stadsmakers voor Antwerpenaars met initiatief' goed.
Op 29 mei 2017 (jaarnummer 300) besliste de gemeenteraad om de bevoegdheden voor het verenigingsleven over te dragen aan de districtsraden, meer bepaald het reglement voor het aanwenden van districtsbudgetten specifiek voor wijk- of burgerinitiatieven, het reglement voor het ondersteunen van wijkactiviteiten en projecten in de wijk en het reglement voor het ondersteunen van socioculturele verenigingen en wijkverenigingen. Deze nieuwe bevoegdheden voor het district gingen in op 1 januari 2019.
Op 2 mei 2018 (jaarnummer 238) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het reglement voor de toelating voor het organiseren van een speelstraat goed.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 156) keurde de districtsraad het reglement Dorpsmakers Ekeren ter ondersteuning van straat- en buurtinitiatieven goed, waarmee het aanbod dat vroeger onder het stedelijke "stadsmakers" viel, in Ekeren aangepast en overgenomen werd door het district onder de naam "Dorpsmakers". Het reglement Dorpsmakers trad in werking op 1 januari 2020. Na evaluatie worden er enkele aanpassingen gedaan.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 656) keurde de gemeenteraad het reglement toelating tijdelijk gebruik van een straat als speelstraat goed.
Op 22 februari 2021 (jaarnummer 15) keurde de districtsraad de ondersteuningsreglementen Dorpsmakers voor grote activiteiten, kleine activiteiten, buurtcontracten, buurtboosts en de lentepoets goed.
Op 1 maart 2021 (jaarnummer 89) keurde de gemeenteraad de wijziging van het reglement toelating tijdelijk gebruik van een straat als speelstraat goed.
Het bestuursakkoord district Ekeren 2019-2025 vermeldt dat het de ambitie is om Ekeren te behouden als een leefbaar, aangenaam en levendig dorp in de stad. De verschillende ondersteuningsproducten onder de noemer "Dorpsmakers" dragen hieraan bij.
De uitgaven in het kader van deze reglementen zullen verrekend worden op het boekingsadres 2EKE010211A00000 / 5055000000 / 6496500
Het districtscollege legt de wijzigingen met betrekking tot de opheffing van artikel 5.2.3 van het reglement 'Dorpsmakers Ekeren, ter ondersteuning van straat- en buurtinitiatieven', zoals goedgekeurd op 25 november 2019 (jaarnummer 156) ter goedkeuring voor aan de districtsraad.
Het districtscollege beslist om het nieuwe ondersteuningsreglement Speelstraten - Dorpsmakers district Ekeren, dat in voege treedt op 1 april 2021, ter goedkeuring voor te leggen aan de districtsraad.
Volgens artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 heeft de districtsraad, naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
In het dossier spoorvertakking Oude Landen loopt een openbaar onderzoek in functie van de omgevingsvergunning. Het district Ekeren wenst zijn bezorgdheid uit te drukken over een aantal punten, zoals opgesomd in dit besluit. Bovendien verwijst het districtsbestuur naar de randvoorwaarden zoals reeds geformuleerd in het besluit van 21 mei 2019 (jaarnummer 118) dat werd goedgekeurd door het districtscollege inzake de flankerende maatregelen.
Het districtsbestuur vraagt aan het college om de geformuleerde punten op te nemen in het advies van de stad Antwerpen aan de Vlaamse Overheid.
Op 3 maart 2020 (jaarnummer 49) keurde het districtscollege Ekeren het advies met betrekking tot de omgevingsvergunning - Infrabel NV, spoorvertakking Oude Landen OMV 2019049910 goed.
Het district Ekeren brengt een advies uit aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen over het dossier - omgevingsvergunning - Infrabel NV - spoorvertakking Oude Landen, OMV 2020053471. Dit betreft een bovenlokaal dossier met grote impact op het district.
De districtsraad Ekeren keurt volgend advies goed naar aanleiding van het openbaar onderzoek “Omgevingsvergunning Infrabel NV, spoorvertakking Oude Landen OMV 2020053471, en vraagt aan het college om dit advies toe te voegen aan het advies van de stad Antwerpen:
Het districtsraad vraagt met aandrang om het onderzoek naar de inplanting van een infrastructuur op de site van het recreatiebuurtpark Oude Landen, die multifunctioneel gebruikt kan worden, verder te zetten en nog deze legislatuur werk te maken van een architecturaal concept.
Volgens artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 heeft de districtsraad, naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Den Deugeniet is een binnenspeeltuin gelegen aan de Leugenberg in Ekeren. Deze heeft op dit moment al een bovenlokale aantrekking. Met de uitbreiding van dit complex zal 'Den Deugeniet' niet enkel verder uitgroeien tot een bovenlokale attractiepool maar zal de impact van de site op de onmiddellijke omgeving ook toenemen. Het district Ekeren wenst daarom zijn bezorgdheid uit te drukken over een aantal punten, zoals opgesomd in dit besluit.
Het districtsbestuur vraagt aan het college om de geformuleerde punten in overweging te nemen bij de beoordeling van de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de uitbreiding van 'Den Deugeniet'.
Het district Ekeren brengt een advies uit aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen over het dossier - omgevingsvergunning – Den Deugeniet. Dit betreft een bovenlokaal dossier met grote impact op het district.
De districtsraad Ekeren keurt volgend advies goed naar aanleiding van het openbaar onderzoek “Omgevingsvergunning uitbreiding Den Deugeniet” en vraagt aan het college om dit advies in overweging te nemen bij de beoordeling van de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de uitbreiding van 'Den Deugeniet':
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) de volgende bevoegdheden over openbaar domein over te dragen aan de districtscolleges (artikel 11):
De uitvoering van het budget voor:
Bij de oprichting van een BIN worden er in samenspraak met de BIN gemandateerde afspraken gemaakt over de plaatsing van BIN borden, waarbij het aantal borden steeds tot een minimum herleid wordt.
De borden worden pas op vraag van de lokale politie geplaatst nadat er een 'afschrift van districtsbesluit' wordt ontvangen. Hierna wordt het dossier bezorgd aan de stad Antwerpen voor de eigenlijke plaatsing van de borden.
Art. 14 uit de omzendbrief Buurtinformatienetwerken 2019 met referentie BIN/PLP2010 regelt de plaatsing van BIN-borden: 'Het BIN is gelegen in een geografisch afgebakend gebied (cfr artikel 01 van deze omzendbrief), dat aangeduid wordt door een bord met het BIN-logo. Het bord wordt geplaatst aan het begin van elke invalsweg voor het BIN-gebied. De vorm en de plaatsing van de borden gebeurt onder de verantwoordelijkheid van de lokale bestuurlijke overheden.'
Op 2 januari 2021 werd de BIN Schoonbroek en BIN Oude Landen opgericht.
Het districtscollege ontving een vraag van de Lokale Politie Antwerpen om toelating voor de plaatsing van borden in de wijk Schoonbroek en Oude Landen. Er zullen nieuwe borden geplaatst worden aan de invalswegen, tevens wenst de Lokale Politie Antwerpen van deze gelegenheid gebruik te maken om een aantal overbodige BIN borden in het district te verwijderen.
Volgende BIN-borden zullen geplaatst worden:
Volgende BIN-borden zullen verwijderd worden:
Het districtscollege Ekeren keurt het plaatsen van BIN borden op het lokaal openbaar domein van het district Ekeren goed voor:
Het districtscollege Ekeren keurt het verwijderen van de overbodige BIN borden in het district Ekeren goed.
Artikel 19 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld. Ingevolge artikel 126 van het Decreet lokaal bestuur, is dit artikel ook van toepassing op de districten.
De voorzitter van de districtsraad beslist tot bijeenroeping van de districtsraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.
Artikelen 18 tot 39 en 126 en 127 van het Decreet lokaal bestuur bepalen de werking van de gemeenteraad en de districtsraad.
Het districtscollege keurde in zitting van 17 november 2020 (jaarnummer 252) de vergaderdata voor de districtsraad voor het eerste semester 2021 goed.
De districtsraad vergadert zo dikwijls als de zaken die tot zijn bevoegdheid behoren het vereisen en ten minste tienmaal per jaar.
Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de districtsraad op 22 maart 2021 en deelt aan de voorzitter de punten mee die het wenst te behandelen:
Het districtscollege verzoekt de voorzitter van de bestendige raadscommissie om deze op 15 maart 2021 samen te roepen.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de delegatie van bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen aan de districtscolleges goedgekeurd. Artikel 2, 3, 4 en 5 bepalen dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid, lokaal sportbeleid, lokaal jeugdbeleid en lokaal seniorenbeleid.
Aanvrager | Advies | Argumentatie |
Ekers Hof | gunstig | het dossier voldoet aan het van kracht zijnde reglement |
De beoordelingscommissie heeft het ingediende dossier besproken.
Om te beantwoorden aan de wettelijke voorschriften wordt de renovatie van het dak een prioriteit. Na 50 jaar dienst is dit aan renovatie én isolatie toe. De kosten worden geraamd op ongeveer 60.000,00 euro. Het district kan een infrastructuurtoelage toekennen ten belope van 80% van de kostprijs met een maximum van 20.000,00 euro.
Er werden drie firma's bevraagd:
Renodak | 58.802,00 euro |
Carl Peeters | 59.675,00 euro |
Dakwerken Lambrechts | kunnen de werken niet uitvoeren |
De werken zullen uitgevoerd worden door de firma Renodak, Molenaarstraat 48 b2, 2180 Ekeren.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 154) werd het reglement voor infrastructuursubsidie van het district Ekeren door de districtsraad goedgekeurd. Dit reglement kadert binnen het bestuursakkoord en werd vertaald onder de doelstelling: "2EKE010207" Ekeren ondersteunt op een actieve manier het Ekerse verenigings- en gemeenschapsleven en stimuleert de sociale cohesie.
Op 27 januari 2021 heeft het district een aanvraag ontvangen van Ekers Hof.
De ondersteuning voor infrastructuurwerken wordt verrekend op kostenplaats 5056500000 en functiegebied 2EKE010207A00000, waar voldoende budget werd voorzien bij de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goedgekeurd in de districtsraad van 23 november 2020 (jaarnummer 82).
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuning voor infrastructuurwerken voor 20.000,00 euro aan Ekers Hof, Groot Hagelkruis 6 bus 1, 2180 Ekeren, NBE0631047257 goed. De betaling gebeurt op basis van bewijsstukken.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Ekers Hof NBE0631047257 |
20.000,00 euro | budgetplaats: 5056500000 budgetpositie: 664600 functiegebied:2EKE010207A00000 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2EK090750 budgetperiode:2100 |
4505122223 |
Artikelen 132, 277 en 278§2 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet Lokaal Bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De goedgekeurde notulen worden voor de volgende vergadering van het districtscollege na het districtscollege waarop de notulen werden goedgekeurd aan de districtsraadsleden bezorgd.
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Het districtscollege vergaderde op 2 maart 2021. Iedereen was aanwezig.
Het districtscollege keurt de notulen van 2 maart 2021 goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Om het districtscollege op de hoogte te brengen van beslissingen die het college nam met betrekking tot het district Ekeren, wordt een lijst ter kennisneming voorgelegd.
Op het college worden agendapunten over het district Ekeren besproken waarover het districtsbestuur geen beslissingsbevoegdheid heeft. Deze beslissingen kunnen van belang zijn voor inhoudelijke dossiers op districtsniveau.
Het districtscollege Ekeren neemt kennis van onderstaande opsomming met collegebeslissingen:
Datum | Jaarnummer | Titel |
5 maart 2021 | 2021_CBS_01782 | Rechtsgeding. VBA/2016/237. Ekerse putten - domein Muisbroek. Sluikstort drugslabo - Afstand vordering en dading. Ondertekening - Goedkeuring |
5 maart 2021 | 2021_CBS_01884 | Bezettingsvergoeding 2021-2022 voor domein Muisbroek - Vastlegging krediet - Goedkeuring |
5 maart 2021 | 2021_CBS_01905 | District Ekeren. Boterbloemlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring |
Artikel 143 van het Decreet Lokaal Bestuur: de bepalingen betreffende de planning en het financieel beheer van de gemeenten zijn van toepassing op de planning en het financieel beheer van de districten met dien verstande dat:
De bepalingen van titel 4 zijn van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, §3, artikel 256 en 264, tweede lid en met dien verstande dat de volgende woorden worden gelezen als volgt:
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
Om het districtscollege een transparant beeld te geven van alle bestellingen die worden goedgekeurd onder budgethouderschap, wordt maandelijks een lijst ter kennisgeving voorgelegd.
In zitting van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) bepaalde de gemeenteraad dat alle handelingen met betrekking tot de gewone dienst onder dagelijks bestuur vallen. Sinds de invoering van de beleids- en beheerscyclus in 2011 dient gewone dienst te worden gelezen als exploitatiebudget.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 (jaarnummer 458), inzake definitie dagelijks bestuur, is van toepassing met ingang van 1 oktober 2019.
Op 11 december 2018 (jaarnummer 318) werd een nieuw delegatiebesluit budgethouderschap aan de districtssecretaris goedgekeurd.
Het districtscollege neemt kennis van de bestelbonnen, goedgekeurd onder budgethouderschap, voor de periode februari 2021.