Terug
Gepubliceerd op 01/04/2022

2022_RVBAGSO_00067 - SO2022_1328 - Raamovereenkomst voor een all-in servicecontract voor binnenluchtkwaliteitsmetingen en adviezen - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 25/03/2022 - 18:00 de Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Jinnih Beels, Voorzitter; Paul Cordy; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Greet Valck; Sanne Descamps; Nathalie van Baren; Greet De Vrij; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Veronique Van Langenhove, Kabinetschef schepen onderwijs; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Mie Branders; Peggy Pooters; Elke Verhaert

Verontschuldigd

Claude Marinower

Secretaris

Greet De Vrij

Voorzitter

Paul Cordy
2022_RVBAGSO_00067 - SO2022_1328 - Raamovereenkomst voor een all-in servicecontract voor binnenluchtkwaliteitsmetingen en adviezen - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring 2022_RVBAGSO_00067 - SO2022_1328 - Raamovereenkomst voor een all-in servicecontract voor binnenluchtkwaliteitsmetingen en adviezen - Gunningswijze en lastvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het Stedelijk Onderwijs bouwt mee aan de stad van morgen door het realiseren van voldoende, gezonde, duurzame en inspirerende leer- en werkomgevingen voor haar lerenden en medewerkers. Duurzame en inspirerende schoolgebouwen verhogen het welbevinden, wat bijdraagt tot betere leerprestaties. Aantrekkelijke schoolomgevingen en -gebouwen faciliteren het leerproces. Zo zorgen we ervoor dat schoolteams zich kunnen concentreren op hun kerntaak. Deze uitdagingen vragen om een doordachte aanpak en een heldere richting. Het Stedelijk Onderwijs expliciteerde hiervoor haar beleidsvisie op het onderwijspatrimonium. (2019_RVBAGSO_00163) De visienota biedt een inspirerend kader. Ze geeft aan waar het Stedelijk Onderwijs op lange termijn (perspectief 2020-2050) met haar schoolgebouwen naar toe wil. Ze geeft richting aan zowel grote nieuwbouwprojecten als renovaties, preventief onderhoud, kleine herstellingen en het dagelijks beheer van het patrimonium.

In het hoofdstuk “Deel van de toekomst” is een paragraaf opgenomen over Luchtkwaliteit, omgevingsgeluid en mobiliteit : “Slechte omgevingslucht is op heel veel plaatsen in de stad een gegeven. De impact vanuit het Stedelijk Onderwijs op de slechte omgevingslucht is zeer beperkt. We kunnen inzetten op milderende maatregelen, zoals rekening houden met oriëntatie, inplanting en zonering van gebouw, gebouwdelen of muren, strategisch voorzien van groenaanplantingen en filtersystemen die de buitenlucht filteren op schadelijke omgevingsdeeltjes vooraleer de lucht naar binnen te brengen.

In het hoofdstuk “Gewoon in orde” is een paragraaf opgenomen over Gezond schoolgebouw : “In een gezond gebouw voelen de gebruikers zich goed. Een gezond gebouw biedt voldoende comfort op vlak van binnenluchtkwaliteit, hygiëne, temperatuur, akoestiek, luchtvochtigheid en licht. Voor elk van deze comfortparameters zijn er bepaalde prestatie-eisen. Sommige van deze eisen kunnen met elkaar conflicteren. Het is dan belangrijk te zoeken naar een goede balans. Onder andere omwille van de verwachtingen voor een gedifferentieerd ruimte-aanbod en flexibele ruimtes, alsook de negatieve invloed van geluidsproductie van verluchtingssystemen, gaat extra aandacht naar akoestisch comfort.” Dit strookt ook met de resultaten van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek, waarbij werd aangetoond dat concentratie, stemming, welzijn, aanwezigheid en leerproces worden beïnvloed door temperatuur, luchtkwaliteit en lawaai. Een goede fysische toestand van het gebouw zorgt voor meer tevredenheid. Slechte luchtkwaliteit, slecht thermisch, akoestisch en visueel comfort zijn hinderlijk.  

AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen wil, na het uitvoeren van diverse pilootprojecten, een duurzame campagne opzetten voor het meten van de binnenluchtkwaliteit van haar patrimonium. Daarom heeft het sluiten van deze raamovereenkomst tot doel het uitvoeren van luchtkwaliteitsmetingen van het binnenklimaat. Hierbij zullen naar schatting 90 toestellen geplaatst worden in een 30-tal scholen (3 toestellen per school) bij aanvang van de raamovereenkomst. Gedurende de volledige looptijd van de raamovereenkomst zullen de meettoestellen verplaatst worden naar andere locaties, zodat uiteindelijk in alle gebouwen van AG SO metingen uitgevoerd worden. 

De metingen gebeuren continu en de hierbij verzamelde gegevens worden gedurende minstens een jaar centraal bijgehouden door de opdrachtnemer en zijn tijdens die periode steeds raadpleegbaar door de leidend ambtenaar of diens afgevaardigde.

De opdrachtnemer dient doeltreffende adviezen en verbetervoorstellen te formuleren op korte, middellange en/of lange termijn, op gedrag en bouwtechnisch vlak én dit op verschillende niveaus: ad hoc adviezen, adviezen op basis van periodieke rapporten, gerichte adviezen voor bouwkundige ingrepen en/of investeringen in de gebouwtechnieken en advies i.v.m luchtreinigingstoestellen.

Deze overheidsopdracht betreft het sluiten van een raamovereenkomst voor een all-in servicecontract voor binnenluchtkwaliteitsmetingen aan de scholen/academies/centra van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen volgens de technische bepalingen opgenomen in het bestek. 

De opdracht wordt niet in percelen verdeeld om: 

  • kostenefficiënt aankopen/investeringen te kunnen doen;
  • de beheersbaarheid inzake de uitvoering te garanderen;
  • de aansprakelijkheid inzake de uitvoering;
  • de administratie en planlast voor de scholen tot een minimum te herleiden.

De raamovereenkomst zal gesloten worden met één enkele deelnemer die de economisch meest voordelige regelmatige offerte (rekening houdend met de gunningscriteria zoals opgenomen in het bestek) heeft ingediend. Alle voorwaarden zijn in de raamovereenkomst bepaald.

De raamovereenkomst wordt gesloten voor een periode van maximum 5 jaar, die ingaat vanaf de datum vermeld bij sluiting van het contract. De aanbestedende overheid wijkt af van artikel 57 aangaande de looptijd van deze raamovereenkomst: gezien op alle locaties van AG SO metingen uitgevoerd moeten worden en gezien er slechts 30 locaties per jaar ingepland kunnen worden in functie van de beheersbaarheid van de opdracht bij AG SO, wordt de volledige looptijd van de raamovereenkomst bepaald op vijf (5) jaar, te rekenen vanaf de datum vermeld bij sluiting van de overeenkomst.

  • de vermoedelijke begindatum van deze overheidsopdracht: 1 augustus 2022
  • de vermoedelijke einddatum van deze overheidsopdracht: 31 juli 2027

Argumentatie

De inschrijvers worden getoetst aan het toegangsrecht zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren.

De economische en financiële draagkracht van de inschrijvers zal nagegaan worden aan de hand van een verklaring betreffende de totale omzet en de omzet van de bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht is over de laatste drie beschikbare boekjaren, die de inschrijver bij zijn offerte dient te voegen. Verder behoudt de aanbestedende overheid zich het recht voor de jaarrekeningen van de inschrijver nader te onderzoeken.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver met de economisch meest voordelige offerte, rekening houdend met volgende gunningscriteria: 

  • Prijs – 40 punten
  • Plan van aanpak / dienstverlening / ondersteuning – 35 punten
  • Uitwerking educatieve aspect – 10 punten
  • Competenties en samenstelling team – 10 punten
  • Duurzaamheid – 5 punten

Juridische grond

  1. Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
  2. Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
  3. Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
  4. Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
  5. Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
  6. Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
  7. De verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

Regelgeving: bevoegdheid

Raad van bestuur conform aankoopprocedures en goedkeuringsmatrix van het AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen.

Inspraak

Sinds de realisatie van Opti-Aankoop wordt extra ingezet op de betrokkenheid van de klant(en). Er werd een aankoopteam samengesteld, bestaande uit Financiën/Aankoop en 2 medewerkers van Vastgoedprojecten.

Algemene financiële opmerkingen

De totale geraamde uitgave van de opdracht, voor een looptijd van 5 jaar, bedraagt € 428.224,00 exclusief btw of € 515.000,00 inclusief 21% btw. 

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt het bestek SO2022_1328 goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor een all-in servicecontract voor binnenluchtkwaliteitsmetingen en adviezen. 

De opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure met Europese bekendmaking. De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige regelmatige offerte rekening houdend met de gunningscriteria zoals opgenomen in het bestek.

Artikel 2

Uitvoering beslissing:
Taak Verantwoordelijke Timing
Publicatie van de overheidsopdracht via e-NotificationFinanciën/Aankoop Na (vrijgave) beslissing raad van bestuur

Artikel 3

De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt
Omschrijving Bedrag Boekingsadres
Raamovereenkomst voor een all-in servicecontract voor binnenluchtkwaliteitsmetingenDe totale geraamde uitgave van de opdracht, voor een looptijd van 5 jaar, bedraagt € 428.224,00 exclusief btw of € 515.000,00 inclusief 21% btw.  budgetplaats: B912
budgetpositie: 6131
functiegebied: 2LWS020504PROG41
budgetperiode: 2022-2025

Bijlagen