Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2022_CBS_00707 - Selectieleidraad GAC_2021_02090 - Raamovereenkomst voor het aanmaken en distribueren van verschillende soorten digitale kredieten (horecakrediet, mobiliteitskrediet, Sintkrediet, ...) - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/01/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00707 - Selectieleidraad GAC_2021_02090 - Raamovereenkomst voor het aanmaken en distribueren van verschillende soorten digitale kredieten (horecakrediet, mobiliteitskrediet, Sintkrediet, ...) - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring 2022_CBS_00707 - Selectieleidraad GAC_2021_02090 - Raamovereenkomst voor het aanmaken en distribueren van verschillende soorten digitale kredieten (horecakrediet, mobiliteitskrediet, Sintkrediet, ...) - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

Inzake de kwalitatieve selectie dient een kandidaat minimaal 1 referentie te kunnen voorleggen waarbij de dienstverlener een digitaal krediet ter beschikking stelt waarbij de aanbestedende overheid:

  • kan bepalen bij welke handelaren dat krediet kan besteed worden (zowel qua beroepscategorie als geografisch);
  • kan bepalen binnen welke tijd het krediet dient besteed te worden;
  • kan bepalen welke doelgroep het krediet mag gebruiken (medewerkers, burgers, …) en kan bepalen welk deel van het aankoopbedrag door de betreffende doelgroep zelf dient betaald te worden.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat er niet kan worden voorzien in de behoeften van de aanbestedende overheid zonder aanpassing van onmiddellijk beschikbare oplossingen.

In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

Naast grote uitgaven wordt de stad (groep) Antwerpen uiteraard ook geconfronteerd met een pak kleinere uitgaven:
  • horeca kosten;
  • verplaatsingskosten;
  • teambuilding (intern) budgetten;
  • incentive (nudging burger) budgetten;
  • Sint bonnen;
  • etc.

Momenteel worden die kleine uitgaven geregeld via tal van bestelbonnen (en soms zelfs correctiebonnen). Dit leidt tot lange administratieve procedures voor vaak erg kleine bedragen. Het genereert heel wat indirecte kosten, de snelheid ontbreekt, leidt tot frustraties bij de eindgebruiker, en komt ook de mededinging niet ten goede (vaak zijn het immers dezelfde zaken die willen werken met een bestelbon).

Daartegenover stond het succes van de Ucoins. Een systeem dat door een breed netwerk van handelaren aanvaard werd, administratief eenvoudig te verwerken was, en veilig en transparant was.

Om een aantal van die kleinere uitgaven te verwerken, is de stad (groep) Antwerpen op zoek naar een gelijkaardig systeem waarbij het per soort digitaal krediet kan bepalen wie het krijgt, hoeveel het te besteden bedrag is, wanneer het kan besteed worden, waar het kan besteed worden, tot wanneer het krediet geldig is, of er al dan niet een deel ten laste is van de begunstigde, etc.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om deze opdracht op de markt te zetten en schreef daartoe selectieleidraad GAC_2021_02090 uit.

Algemene financiƫle opmerkingen

Op dit moment toets de Gemeenschappelijke Aankoopcentrale nog binnen de groep Antwerpen af welke bedrijfseenheden / entiteiten hier gebruik van willen maken. Dit wordt in kaart gebracht ten laatste tegen het goedkeuren van het bestek. Op dat moment worden ook de budgettaire dimensies in beeld gebracht.

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt selectieleidraad GAC_2021_02090 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het aanmaken en distribueren van verschillende soorten digitale kredieten (horecakrediet, mobiliteitskrediet, Sintkrediet, ...) goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een mededingingsprocedure met bekendmaking wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 02090_20220104_selectieleidraad.pdf