Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021176531 |
Gegevens van de aanvrager: | Mohamed Achoukhi met als adres Gijselsstraat 48 te 2140 Antwerpen |
Ligging van het project: | Gijselsstraat 48 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 25 sectie A nr. 82M4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een eengezinswoning op het gelijkvloers en de eerste verdieping |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/07/1978: toelating (179#11542) voor voorgevelveranderingswerken;
- 23/12/1968:toelating (180#3684) voor vervangingswerken.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- functie en bouwvolume: eengezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- het gelijkvloers is aan de linkerzijde volgebouwd over de volledige perceeldiepte (17 m), waarbij de koer verkleind is tot circa 6,3 m²;
- vernieuwd buitenschrijnwerk in antraciet PVC;
- de dorpel aan de voordeur werd verlaagd en in de inkom werd een helling aangelegd in functie van het verbeteren van de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers.
Gewenste toestand
- regulariseren van de gelijkvloerse uitbreiding achteraan;
- vergroten van de opening tussen de eetplaats en leefruimte;
- plaatsen van 2 nieuwe koepels in het plat dak boven het gelijkvloers;
- slopen van de bestaande en herbouwen van de achterbouw op de eerste verdieping tot een bouwdiepte van 12,50 meter ter hoogte van de rechter- en 13,50 meter aan de linker perceelgrens.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van een gelijkvloerse achterbouw;
- voorzien van een nieuwe aanbouw ter hoogte van de eerste verdieping;
- regulariseren van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
In voorliggende aanvraag wordt de bestaande achterbouw uitgebreid. Op het gelijkvloers wordt een regularisatie gevraagd voor het uitbreiden van het linkergedeelte van de achterbouw over de volle perceelsdiepte. Op de eerste verdieping wordt de bestaande achterbouw gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe uitbreiding tot op een bouwdiepte van 13,5 m op de linkerperceelgrens en 12,5 m op de rechterperceelgrens.
De te regulariseren uitbreiding op het gelijkvloers veroorzaakt een strijdigheid met artikel 27 en 28 van de bouwcode; de gelijkvloerse open ruimte wordt verkleind t.o.v. de laatst vergunde toestand tot 6 m² of 8% van de oppervlakte van het perceel. Gezien er echter steeds minder dan 20% open ruimte aanwezig was, kan een beperkte afwijking worden toegestaan, mits voldoende woonkwaliteit kan worden gegarandeerd doordat aan alle andere voorschriften van de bouwcode wordt voldaan. Dit is hier echter niet het geval. Zo beschikt de woning door de gelijkvloerse uitbreiding over te weinig buitenruimte in verhouding tot het aantal slaapkamers. Een woning met 4 slaapkamers moet kunnen beschikken over minstens 10 m² buitenruimte.
Visueel-vormelijke elementen
Er wordt een regularisatie aangevraagd voor het vernieuwen van het buitenschrijnwerk in de voorgevel naar antracietkleurig PVC. Dit is aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van artikel 21 en 24 van de bouwcode; de slaapkamers op de dakverdieping zijn onvoldoende hoog vanwege de aanwezigheid van een zoldervloer op minder dan 2,60 m hoogte. De centrale eetplaats en slaapkamer 4 (achteraan onder het dak) krijgen onvoldoende licht en lucht. Voornoemde ruimtes zijn bijgevolg niet geschikt voor het inrichten van verblijfsruimtes.
De aanvraag wijkt af van artikel 34 van de bouwcode; bij de daken boven de gelijkvloerse keuken en badkamer is er ter hoogte van de linker- en rechterscheidingsmuur geen dakopstand van 30 cm ten opzichte van de hoogst aangrenzende dakvlak.
Omwille van bovenstaande strijdigheden met de stedenbouwkundige voorschriften komt de aanvraag niet voor vergunning in aanmerking. De aanvraag moet worden geweigerd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 16 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 februari 2022 |
Verslag GOA | 24 januari 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.