Terug
Gepubliceerd op 28/03/2022

2022_CBS_02438 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Digital Fashion - verlenging project - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02438 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Digital Fashion - verlenging project - Goedkeuring 2022_CBS_02438 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Digital Fashion - verlenging project - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed. 

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad een tweede, vernieuwde versie van het reglement goed. Artikel 7.01 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen. Het college delegeert deze bevoegdheid aan de algemeen directeur.

Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.

Op 30 november 2021 (jaarnummer 671) keurde de gemeenteraad aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.

Op 9 april 2021 (jaarnummer 2938) keurde het college de toekenning en uitbetaling van de ondersteuning vanuit het stadsmarketingfonds voor het project Digital Fashion goed voor een bedrag van 14.600,00 euro aan Mutani Comm V. - Shayli Harrison. 

Digital fashion 

Shayli Harrison ontwikkelt digitale modestukken en slaat hiermee een brug tussen de mode- en gamingwereld. Daarbij koppelt ze dit aan sensibilisering van bedreigde plantsoorten in België.
Ze neemt met haar project deel aan Digital Village en wil dit als springplank naar een digitaal modemerk gebruiken en uitgroeien tot digital fashion ambassador. Digital Village is een online modeplatform dat deel uitmaakt van de Helsinki Fashion Week en is de eerste holistische blockchain gebaseerde digitale modeplek.

Argumentatie

Shayli Harrison is haar afspraken nagekomen en heeft haar digitale modecollectie en video afgewerkt. Verder heeft ze zich ook ontpopt als digitale mode-ambassadeur voor de stad Antwerpen en België, met deelname aan (inter)nationale panelgesprekken en toespraken op congressen en educatieve instellingen in binnen- en buitenland.
Contractueel mag ze haar digitale modecollectie en video pas uitbrengen tijdens de lancering van het Digital Village platform. De ontwikkeling hiervan blijkt een extreem ambitieus verhaal, waardoor de lancering van Digital Village gedurende 2021 constant opschoof. De lancering is nu uitgesteld tot tweede helft 2022.

In lijn met het reglement stadsmarketingfonds wordt de uitbetaling van de laatste schijf (50 %) na afloop van het project uitbetaald. De uitbetaling van de laatste schijf van bestelbon 4505123172 moet bijgevolg verschoven worden naar 2022. Artikel 11, 4de lid van het reglement bepaalt dat substantiële wijzigingen (partners, activiteiten, timing,...) tijdens de uitvoering van het project voorafgaand aan de stad Antwerpen moeten voorgelegd worden. De aanvrager heeft de aangepaste timing aan de stad Antwerpen laten weten.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020. Artikel 9 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college beslist over de al dan niet toekenning van de toelage.

Algemene financiële opmerkingen

Een ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat de uitvoeringstermijn van het project Digital Fashion van Mutani Comm V. - Shayli Harrison éénmalig wordt verlengd tot 31 december 2022.

Artikel 2

Het college keurt goed dat de uitbetaling van de tweede schijf (50 %) van bestelbon 4505123172 voor een maximaal bedrag van 7.300,00 EUR aan Mutani Comm V. - Shayli Harrison, Wetstraat 49, 2060 Antwerpen ondernemingsnummer BE0765.745.120 voor het project Digital Fashion verschoven wordt naar 2022.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.