Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021171707 |
Gegevens van de aanvrager: | NV KERTIBO met als adres Loveldstraat 104 te 9070 Destelbergen en de heer Tanguy de Lophem met als adres Kerselarenlaan 108 bus 3 te 1200 Brussel |
Ligging van het project: | De Keyserlei 22-24 en Quellinstraat 1 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nrs. 1237P7 en 1237G8 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | gedeeltelijk wijzigen van de kantoorfunctie naar twee wooneenheden en het wijzigen van de voorgevel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Quellinstraat 1:
- De Keyserlei 22:
Vergunde toestand
- functie:
- detailhandel op de volledige gelijkvloerse verdieping;
- kantoorfunctie op de 1ste en 2de verdieping;
- reca op de gelijkvloerse verdieping en mezzanine verdieping;
- kantoorfunctie op de 1ste, 2de en 3de verdieping;
- bouwvolume:
- 3 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing;
- hoekpand van 3 bouwlagen onder een mansardedak;
- gevelafwerking:
- onderste gedeelte van de voorgevel in blauwe hardsteen met daarboven een gevelafwerking in lichtgrijs pleisterwerk;
- buitenschrijnwerk in donkergrijze aluminium;
- nieuwe toegangsdeur in de voorgevel;
- geen zaakgebonden publiciteit;
- gelijkvloerse voorgevel in blauwe hardsteen en delen in lichtgrijs geschilderde sierpleister;
- buitenschrijnwerk in aluminium.
Gewenste toestand
- functie:
- detailhandel op de volledige gelijkvloerse verdieping;
- kantoorfunctie op de 1ste en 2de verdieping;
- reca op de gelijkvloerse verdieping en mezzanine verdieping;
- kantoorfunctie op de 1ste verdieping;
- woonfunctie op de 2de en 3de verdieping:
- drie-slaapkamerappartement (appartement 1) met een netto-vloeroppervlakte van circa 133,2 m² zonder private of gemeenschappelijke buitenruimte;
- drie-slaapkamerxappartement (appartement 2) met een netto-vloeroppervlakte van circa 136 m² met een private buitenruimte van circa 4 m²;
- bouwvolume:
- 3 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing;
- in de gemeenschappelijke inkomhal wordt een fietsstalplaats voorzien;
- hoekpand van 3 bouwlagen onder een mansardedak;
- afbreken van de bestaande paserelle;
- de kelderverdieping is met elkaar verbonden:
- het sanitair op de kelderverdieping wordt vervangen door een fietsenberging;
- gevelafwerking:
- gevelmaterialisatie conform vergunde toestand;
- regulariseren van de zaakgebonden publiciteit aangebracht tegen de gevel:
- losse letters ‘Standaard boekhandel’;
- verlicht logo;
- haakse reclame;
- gelijkvloerse voorgevel in blauwe hardsteen en delen in lichtgrijs geschilderde sierpleister;
- nieuwe voorgevel ter hoogte van de hoek:
- schrijnwerk in donkergrijs aluminium met een borstwering in metaalgrijs antraciet gelakt;
- wit geschilderde gevelbepleistering en kroonlijst:
- de neoclassicistische ornamenten zoals de kroonlijsten met muizentanden onder en boven het mansardedak zullen opnieuw over de hoek doorgetrokken worden over de ganse lengte van de straatgevel;
- buitenschrijnwerk in aluminium;
- voorgevel maakt geen deel uit van de aanvraag.
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging op de 2de en 3de verdieping van kantoren naar 2 wooneenheden;
- interne verbouwingswerken;
- wijzigen van de voorgevel;
- voorzien van zaakgebonden publiciteit.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 18 januari 2022 | 8 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 18 januari 2022 | 24 januari 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 18 januari 2022 | 27 januari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 18 januari 2022 | 27 januari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 18 januari 2022 | 21 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 18 januari 2022 | 8 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
bij een functiewijziging naar wonen dient elke zelfstandige woning over een buitenruimte te beschikken. Appartement 1 heeft geen buitenruimte. Appartement 2 heeft slechts een buitenruimte van 4 m² voor 3 slaapkamers, waar een buitenruimte van minstens 8 m² moet voorzien worden;
er wordt geen volwaardige fietsenstalling voorzien voor de appartementen;
er worden geen autostaanplaatsen voorzien voor de appartementen;
de zaakgebonden publiciteit op de gevel in de Quellinstraat is niet verhouding tot de maat van het gebouw en de oppervlakte van de functie waarvoor de publiciteit wordt voorzien;
het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m². Het nieuwe dak wordt niet voorzien van een groendak.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het voorzien van een woonfunctie is functioneel inpasbaar in de omgeving die bestaat uit een mix van commerciële functies en woningen.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag voorziet geen noemenswaardige wijzigingen aan het bouwvolume.
De verdiepingen beschikken over voldoende hoge plafonds voor het voorzien van een woonfunctie. De bestaande circulatie is geschikt voor het ontsluiten van de appartementen.
Het voorstel voorziet twee ruime appartementen in het stadscentrum. Gelet op de hoekligging is het voorzien van buitenruimte niet evident.
Voor appartement 1 kan een afwijking van artikel 28 ‘Minimale oppervlakte buitenruimte’ van de bouwcode worden toegestaan. Het voorzien van een buitenruimte voor dit appartement zou het gevelbeeld niet ten goede komen. De patio in appartement 2 heeft geen impact op het gevelbeeld. In voorwaarden kan dan ook worden opgelegd dat deze vergroot moet worden tot 8 m² aangezien er drie slaapkamers worden voorzien.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Aangezien het dak wordt vernieuwd zal in voorwaarden worden opgenomen dat dit moet worden aangelegd als groendak conform ‘artikel 38 Groendaken’ van de Bouwcode.
Visueel-vormelijke en cultuurhistorische aspecten
De basisbebouwing van de De Keyserlei bestaat uit eind-19de-eeuwse panden met bepleisterde lijstgevels in neoclassicistische of second empirestijl. Elk pand heeft op de begane grond een winkel- of horecafunctie. Van bij de aanleg van de straat, nodigde de ligging vlakbij het station uit tot het bouwen van winkels, cafés, hotels en bioscopen, functies die tot nog toe doorleven in het straatbeeld, maar die tevens tot vele onoordeelkundige verbouwingen hebben geleid.
Zo ook het voorliggende pand op de hoek met de Quellinstraat, waar ING in de jaren 1990 een opvallende hoekerker toevoegde aan een neoclassicistisch pand met afgeronde hoek dat in 1869 werd ontworpen door architect Joseph Schadde voor Louis Bachelier.
Aangezien deze erker wordt gesloopt en de gevel wordt hersteld naar origineel model werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Het advies kan als volgt worden samengevat:
“De aangevraagde werken hebben betrekking op de twee bovenliggende verdiepingen van het hoekpand en betreffen een functiewijziging tot twee duplexappartementen alsook gevelwijzigingen. Op basis van oude foto’s en de oorspronkelijke bouwplannen, wenst de aanvrager de beeldverstorende hoekerker te supprimeren en de afgeronde hoek opnieuw te herstellen.
De nieuwe geveldelen zullen worden voorzien van een wit geschilderde gevelbepleistering. Het nieuwe buitenschrijnwerk is voorzien in donkergrijs aluminium. De neoclassicistische ornamenten zullen eveneens – in een mogelijks iets soberdere uitvoering – op de nieuwe geveldelen toegepast worden.
Boven de kroonlijst zal de hoekgevel ongeveer 70 cm opgetrokken worden. Het hierdoor ontstane gevelbeeld is sterk analoog aan de initiële gevelplannen en de toestand begin 20e eeuw.
De wens en ontwerpkeuze van de aanvrager om de gevel van het hoekpand opnieuw in zijn oude glorie te herstellen, wordt sterk gewaardeerd. Het herstel van de oorspronkelijk gevelordonnantie met afgeronde hoek, de afwerking van de gevel in een gladde, witte bepleistering en de voorziening van de neoclassicistische gevelornamenten komen de beeldwaarde van de historische gevelwand en de toegang tot de Quellinstraat sterk ten goede.
Vanuit oogpunt monumentenzorg wordt sterke aandacht gevraagd voor het buitenschrijnwerk. In Antwerpen vormen ramen immers een erg kwetsbaar erfgoedkenmerk dat stilaan uit het straatbeeld verdwijnt. Buitenschrijnwerk is een erfgoedkenmerk bij uitstek aangezien het essentieel de belevingswaarde van de voorgevel, het straatbeeld en de gehele stad ondersteunt. Ze bepalen in sterke mate mee de eigenheid van een gebouw en maken integrerend deel uit van de architecturale expressie van een pand. De plaatsing van aluminium schrijnwerk in de gevelopeningen op de verdiepingen, wordt daarom als een gemiste kans gezien en zou de oprechte en sterk gewaardeerde inspanningen tot herstel gedeeltelijk tenietdoen. De herneming van houten schrijnwerk met een T-verdeling in alle raamopeningen van de verdiepingen, wordt om die reden als voorwaarde bij de vergunning opgelegd.”
Het uitgangspunt van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt begrepen en zou het herstel van de oorspronkelijke gevel alleen maar versterken. Echter is het merendeel van het schrijnwerk reeds in 2006 uitgevoerd in grijs aluminium. Dit werd ook op deze manier vergund. Hiermee rekening houdend is het niet in verhouding tot de aangevraagde werken om in voorwaarden op te nemen om alle ramen in hout te voorzien.
Wel is het van belang een uniform gevelbeeld te bekomen.
In voorwaarden zal bijgevolg worden opgenomen dat het nieuwe schrijnwerk dezelfde materialisatie, profilering, indeling en kleur moet hebben dan de bestaande, vergunde ramen.
Eveneens zal in voorwaarden worden opgenomen dat als, tijdens de verbouwingswerken alle ramen op de verdiepingen worden vervangen, deze moeten worden uitgevoerd in wit geschilderd hout, historisch geprofileerd met een T-verdeling. Details van het schrijnwerk dienen vooraf aan de bestelling en uitvoering ter advies worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
De zaakgebonden reclame op het pand in de Quellinstraat voldoet niet aan de voorschriften van artikel 33 van de bouwcode. De grootte en veelheid van de publiciteit heeft een aanzienlijke impact op het gevelbeeld en wordt als storend beschouwd.
Aangezien de handelsfunctie zich in het gebouw beperkt tot het gelijkvloers, zal de publiciteit die aan deze functie wordt gekoppeld, beperkt dienen te blijven tot het gelijkvloers. Zowel de letters als het logo op het gevelvlak zullen uitgesloten worden uit de vergunning.
De haakse lichtbak is inpasbaar.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. Het kantoor op de 2de en 3de verdieping wordt verbouwd naar 2 appartementen. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1: 2 appartementen: parkeerbehoefte = 2. De werkelijke parkeerbehoefte is 2.
|
De plannen voorzien geen nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Het pand is gelegen in kernwinkelgebied waarbij het volledige gelijkvloers wordt ingenomen door commerciële functies. Het voorzien van parkeerplaatsen zou de bruikbaarheid van deze commerciële ruimten niet ten goede komen.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 2 parkeerplaatsen. In de laatst vergunde toestand zijn er kantoren. De oppervlakte van de kantoren vermindert met 321 m². 321 m² kantoren in de stationsomgeving met parkeernorm 0,6/100 m²: 321m² x 0,6/100 m² = 1,9. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 2.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 2 = 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de twee appartementen met drie slaapkamers moeten 8 fietsenstallingen voorzien worden
(2 x 4 = 8). Er worden drie kleine fietsenbergingen voorzien: een fietsenberging in de kelder voor 4 fietsen, en twee fietsenbergingen op het gelijkvloers voor 1 en 3 fietsen.
De fietsenstalplaatsen die worden voorzien in de gemeenschappelijke inkomhal komen het gebruik van deze gedeelde circulatie niet ten goede. Het voorzien van fietsenstalplaatsen en bijkomende bergplaatsen zal worden uitgesloten uit de vergunning.
Het is beter één voldoende grote en vlot bereikbare fietsenstalling in te richten voor de 8 fietsen.
In voorwaarden zal worden opgenomen dat er een fietsenstalling voor 8 fietsen moet worden voorzien in de kelder of op het gelijkvloers achter de evacuatietrappen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Eén grote fietsenstalling te voorzien voor 8 fietsen in de kelder of op het gelijkvloers achter de evacuatietrappen conform artikel 29 van de bouwcode.
3. De patio in appartement 2 te vergroten tot minimaal 8 m² conform artikel 28 van de bouwcode.
4. Het nieuwe dak aan te leggen als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
5. Het nieuwe schrijnwerk te voorzien in dezelfde materialisatie, profilering, indeling en kleur als het bestaande, vergunde schrijnwerk.
6. Bij het vervangen van alle schrijnwerk op de verdiepingen dit uit te voeren in wit geschilderd hout, historisch geprofileerd met een T-verdeling. Details van het schrijnwerk dienen vooraf aan de bestelling en uitvoering ter advies worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
7. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen:
8. Geen vergunning wordt verleend voor het voorzien van fietsenstalplaatsen of bergplaatsen in de gemeenschappelijke inkomhal.
9. Geen vergunning wordt verleend voor de zaakgebonden publiciteit in de vorm van de losse letters en het logo op de gevel in de Quellinstraat.
Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De gemeentelijke omgevingsambtenaar stelt dat de zaakgebonden publiciteit op de gevel in de Quellinstraat niet verhouding zou zijn tot de maat van het gebouw en de oppervlakte van de functie waarvoor de publiciteit wordt voorzien. Om die reden wordt de zaakgebonden publiciteit in de vorm van losse letters en het logo op de gevel in de Quellinstraat uitgesloten van vergunning.
De aangevraagde gevelpubliciteit herneemt grotendeels de positie en afmetingen van de vroegere gevelpubliciteit van het voormalige ING agentschap, die vergund werd.
De losse letters en logo voldoen door de plaatsing, afmetingen en uitvoering aan de voorwaarden gesteld in artikel 33 van de bouwcode met betrekking tot zaakgebonden publiciteit. Het college is dan ook van mening dat de zaakgebonden publiciteit in verhouding is tot de maat van het gebouw en schrapt de desbetreffende uitsluiting.
Als er in de toekomst toch nog bijkomende publiciteit zou worden aangevraagd, zal de aanwezige publiciteit in de voorgevel in zijn totaliteit als een geheel worden beoordeeld.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 18 januari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 19 maart 2022 |
Verslag GOA | 4 maart 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Eén grote fietsenstalling te voorzien voor 8 fietsen in de kelder of op het gelijkvloers achter de evacuatietrappen conform artikel 29 van de bouwcode.
3. De patio in appartement 2 te vergroten tot minimaal 8 m² conform artikel 28 van de bouwcode.
4. Het nieuwe dak aan te leggen als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
5. Het nieuwe schrijnwerk te voorzien in dezelfde materialisatie, profilering, indeling en kleur als het bestaande, vergunde schrijnwerk.
6. Bij het vervangen van alle schrijnwerk op de verdiepingen dit uit te voeren in wit geschilderd hout, historisch geprofileerd met een T-verdeling. Details van het schrijnwerk dienen vooraf aan de bestelling en uitvoering ter advies worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
7. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen:
8. Geen vergunning wordt verleend voor het voorzien van fietsenstalplaatsen of bergplaatsen in de gemeenschappelijke inkomhal.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.