Terug
Gepubliceerd op 21/03/2022

2022_CBS_01874 - Omgevingsvergunning - OMV_2021167991. Jachthavenweg 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/03/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Afwezig

Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_01874 - Omgevingsvergunning - OMV_2021167991. Jachthavenweg 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_01874 - Omgevingsvergunning - OMV_2021167991. Jachthavenweg 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021167991

Gegevens van de aanvrager:

BV H&E Exploitations met als contactadres Beukenlaan 20 te 2020 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

BV H&E Exploitations (0840585271) met als contactadres Beukenlaan 20 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Jachthavenweg 1 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 756/2

waarvan:

 

-          20181115-0111

afdeling 13 sectie N nr. 756/2  (Strantwerpen)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

hernieuwen en wijzigen van de omgevingsvergunning voor Strantwerpen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          6/08/2021: voorwaardelijke vergunning (20212134) voor het aanleggen van 3 tijdelijke padelvelden;

-          10/07/2019: voorwaardelijke vergunning (20191270) voor het omvormen van een tijdelijke constructie naar een permanente constructie en het exploiteren van een restaurant/dansgelegenheid;

-          09/05/2014: vergunning (2014439) voor het oprichten van een tijdelijke constructie met tijdelijke omgevingswerken.

 

Vergunde toestand

-          de vergunning voor de tijdelijke constructie werd verleend voor een periode van 3 jaar (tot 30 september 2022).

 

Huidige toestand

-          terrein met tijdelijke constructies: kunstmatig strand, speeltuin, padelvelden, zwembad, overdekt terras en restaurant (1 bouwlaag onder schilddak) met parking;

-          3 tijdelijke opslagcontainers op de parking.

 

Gewenste toestand

-          omvormen van de tijdelijke constructie naar een permanent restaurant/dansgelegenheid;

-          fietsenstalling en 9 parkeerplaatsen op grasdallen;

-          koelcel tussen paviljoen en straat;

-          heringerichte buitenaanleg met doorsteek, trap en poort naar de dijk.


Inhoud van de aanvraag

-          omvormen van de tijdelijke constructie naar een permanente constructie als restaurant/dansgelegenheid;

-          herinrichten van de buitenruimte, inclusief het plaatsen van:

  • fietsenstalling en 9 parkeerplaatsen op grasdallen;
  • koelcel tussen paviljoen en straat;
  • trap en poort naar de dijk.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Milieutechnisch werd er op 10 juli 2019 door het college akte genomen van ingedeelde inrichtingen of activiteiten verbonden aan de exploitatie van de ontspanningsinrichting “Strantwerpen”. De aktename werd verleend tot 30 september 2022, gezien de gebouwen afgebroken dienen te worden uiterlijk op 14 oktober 2022.

 

Inhoud van de aanvraag

Huidig verzoek betreft een aanvraag om de tijdelijke constructies permanent te vergunnen alsook de bijhorende ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Strantwerpen

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.500,00 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

20,00 kW

17.1.2.1.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter;

700,00 liter

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;

95 dB(A)LAeq,15min

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

17 januari 2022

8 februari 2022

Voorwaardelijk gunstig

De Vlaamse Waterweg nv/ De Vlaamse Waterweg nv - afdeling Zeeschelde-Zeekanaal

17 januari 2022

16 februari 2022

Voorwaardelijk gunstig

Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid

17 januari 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

17 januari 2022

28 januari 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

17 januari 2022

24 februari 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

17 januari 2022

3 februari 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning

17 januari 2022

25 januari 2022

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

17 januari 2022

28 januari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor verblijfrecreatie. Deze gebieden zijn bestemd voor de recreatieve en toeristische accommodatie alsmede de verblijfsaccommodatie met inbegrip van de kampeerterreinen, de gegroepeerde chalets, de kampeerverblijfparken en de weekendsverblijfparken.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18:
    er werd onvoldoende informatie aangeleverd met betrekking tot mogelijk te overbruggen niveauverschillen in functie van de bereikbaarheid van het paviljoen. Deze dienen conform de verordening opgevangen te worden;
  • artikel 27 Parkeerplaatsen:

er is geen aangepaste parkeerplaats meer ingetekend.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer

Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. Dit is niet het geval bij de keuken;

  • artikel 26 Afvalverzameling

Functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is. Er wordt geen afvalberging voorzien;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen
    De fietsenstalling voor personeel moet overdekt en afgesloten zijn, apart van de fietsenstallingen voor bezoekers. Er moet voor 1/3 aanwezige personeelsleden een afgesloten fietsstalplaats ingericht worden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. De aanvraag is niet verenigbaar met het goedgekeurde masterplan Sint-Anneke Plage dat zal vertaald worden in het in opmaak zijnde RUP Sint-Anneke Plage en met de goedgekeurde analyse- en visienota masterplan Scheldeboorden.

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst publieke ruimte. Zij geven ongunstig advies:

“De vergunningsaanvraag bevindt zich binnen het goedgekeurde masterplan Sint-Anneke Plage (goedgekeurd door het CBS op 21 oktober 2016). De visie van masterplan Sint-Anneke Plage werd vertaald in zeven principes.

Een belangrijk principe uit masterplan Sint-Anneke Plage is ‘een open en continu park’. Daarin wordt, in tegenstelling tot de gefragmenteerde ontwikkeling van de boord tot op heden, het belang van het versterken van onderlinge relaties tussen de functies benadrukt. Dit draagt bij aan de openheid en doorwaadbaarheid van het gebied en voor een zekere wisselwerking tussen de aanwezige functies. Dat alles moet bijdragen aan een verbeterde veiligheid in het gebied. Ook een leesbare en coherente padenstructuur maakt deel uit van het open en continu park. De connectie in de Scheldebocht tussen Thonetlaan en Schelde is één van de drie hoofdtoegangen.

Strantwerpen ligt recht op de verbinding tussen de Thonetlaan en de aanmeersteiger. De aanpassing, verwerkt in de omgevingsvergunning die doorgang zou verlenen, draagt in beperkte mate functioneel bij tot de omgeving. Het geheel blijft nog steeds afgesloten en niet-uitnodigend voor niet-klanten.

In het principe ‘twee sterren brengen de Plage tot leven’ wordt het belang van gebouwen als verbindend element geduid. Als ‘stempels’ in het open landschap dragen ontwikkelingen bij aan het verbinden van de horeca met de jachthaven en van de Robinsontuin met het strand en de Schelde. Omheiningen rondom en geprivatiseerde buitenruimten zijn niet toegelaten.
Strantwerpen ligt als een eiland in de Scheldebocht, afgesloten van haar omgeving. Dat blijft met de wijzigingen aangegeven in de omgevingsaanvraag zo.

Het principe ‘Sint-Anneke Plage, vlakbij’ stelt dat de omgeving er is voor de recreant en dat gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk geweerd moet worden uit het gebied. Toeleveringen blijven wel mogelijk. Parkeren wordt georganiseerd aan de rand van het gebied, aan de parking van de Gloriantlaan en langsheen de Thonetlaan.
Strantwerpen voorziet een parking op terrein. Dit is in strijd met de visie uit het masterplan.

De krijtlijnen van het masterplan worden verankerd in het RUP Sint-Anneke Plage. Dit RUP dient nog voorlopig vastgesteld te worden. Op de locatie van de vergunningsaanvraag is in het RUP een vista voorzien van 25m, om een vrij doorzicht naar de Schelde te garanderen. Dit dient in de toekomst gerealiseerd te kunnen worden.

 

Op 24 april 2020 werd door het CBS beslist een masterplan Scheldeboorden Linkeroever op te maken in samenwerking met De Vlaamse Waterweg (DVW). DVW zal de dijken in kader van het Sigmaplan verhogen. De stad grijpt de opportuniteit aan om de publieke ruimte heraan te leggen. Het masterplan Scheldeboorden Linkeroever baseert zich op 7 principes goedgekeurd tijdens hetzelfde college en volgt de principes uit het masterplan en RUP Sint-Anneke Plage.

Voor het masterplan Scheldeboorden werd op 29 januari 2022 de analyse- en visienota goedgekeurd door het college. De visie stipuleert verschillende elementen die in strijd zijn met de omgevingsaanvraag.

  • De waterbushalte aan Sint-Anneke Plage als leesbare poort.
    Het aankomen op Sint-Anneke Plage met de waterbus wordt een aangename en leesbare ervaring door een geïntegreerde benadering van de plek als ontvangst- en verblijfplaats. De gefragmenteerde Scheldebocht kan omgetoverd worden tot een krachtige verwelkoming, een volwaardig plein dat de ontsluiting van de noordelijke zone organiseert. De plek leidt de bezoeker naar de Plage, het park of de jachthaven.
    De huidige inplanting van Strantwerpen valt niet te verzoenen met deze visie, zowel in haar huidige verschijningsvorm als met de aanpassingen die worden voorgesteld in de omgevingsaanvraag.  
  • We reserveren de Scheldeboorden als ruimte voor de zachte weggebruiker, waarbij we parkeren en gemotoriseerd verkeer zoveel als mogelijk concentreren aan de rand van het park.”
    Het voorzien van bijkomende parkeerplekken op deze locatie gaat in tegen deze visie.

Het definitief masterplan wordt verwacht klaar te zijn eind 2022. Aan het masterplan is een opmaak van een ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte gekoppeld. De aanleg van de noordelijke zone, waarin de vergunningsaanvraag zich bevindt, staat gepland vanaf de tweede helft van 2023.”

 

De aanvraag werd eveneens ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Ruimtelijke Planning, bevoegd voor de opmaak van het masterplan Sint-Anneke Plage en het RUP Sint-Anneke Plage. Zij geven ongunstig advies op basis van een gelijkaardige argumentatie als bovenstaand advies:

“De vergunningsaanvraag bevindt zich binnen het goedgekeurde masterplan Sint-Anneke Plage (goedgekeurd door het CBS op 21 oktober 2016). De krijtlijnen van het masterplan worden verankerd in het RUP Sint-Anneke Plage. Dit RUP dient nog voorlopig vastgesteld te worden.

Op de locatie van de vergunningsaanvraag is in het RUP een vista voorzien van 25 meter, om een vrij doorzicht naar de Schelde te garanderen. Dit dient in de toekomst gerealiseerd te kunnen worden. Indien een hernieuwing van de constructie voor onbepaalde duur wordt aangevraagd, is de uitvoering van het masterplan en RUP Sint-Anneke Plage niet mogelijk.

Op 24 april 2020 werd door het CBS beslist een masterplan Scheldeboorden Linkeroever op te maken in samenwerking met De Vlaamse Waterweg (DVW). DVW zal de dijken in kader van het Sigmaplan verhogen. De stad grijpt de opportuniteit aan om de publieke ruimte heraan te leggen. Het masterplan Scheldeboorden Linkeroever baseert zich op 7 principes goedgekeurd tijdens hetzelfde college en volgt de principes uit het masterplan en RUP Sint-Anneke Plage.

Voor het masterplan Scheldeboorden werd op 29 januari 2022 de analyse- en visienota goedgekeurd. In deze nota is het volgende te lezen: “We reserveren de Scheldeboorden als ruimte voor de zachte weggebruiker, waarbij we parkeren en gemotoriseerd verkeer zoveel als mogelijk concentreren aan de rand van het park.” Het voorzien van bijkomende parkeerplekken op deze locatie gaat in tegen deze analyse- en visienota.

Het definitief masterplan wordt verwacht klaar te zijn eind 2022. Aan het masterplan is een opmaak van een ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte gekoppeld. De aanleg van de noordelijke zone, waarin de vergunningsaanvraag zich bevindt, staat gepland vanaf de tweede helft van 2023.”

 

De aanvraag omvat geen wijzigingen aan het ruimtegebruik ten aanzien van de tijdelijke vergunning. De aanvrager stelt dat de site meer open wordt gemaakt, toch is deze ingreep niet volgens de principes van het masterplan en RUP Sint-Anneke Plage (in opmaak). Het geheel blijft afgesloten met hagen en afsluitingen en integreert zich niet als een paviljoen in het landschap. De enige tegemoetkomingen die worden gedaan is een gecontroleerde doorgang aan bezoekers die richting wandeldijk en Waterbus willen wandelen, het beperkt opbreken en (ver)plaatsen van afrasteringen en schuilhokken, het ruimen, graven en herprofileren van ingang, (her)aanleg perceelsovergang naar Club Cabane, beperkte grondwerken, het rooien van struiken, houtkanten en slordige heesters en allerhande (opruimings)werken.

Deze ingrepen beantwoorden niet aan de doelstellingen van het masterplan en hypothekeren de uitvoering ervan. Omwille van de strijdigheden met het masterplan kan de voorgestelde inplanting niet in aanmerking komen voor een permanente vergunning. 

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet in de permanente uitbating van een restaurant en dansgelegenheid (Strantwerpen). Opgemerkt wordt dat de padelvelden die eerder tijdelijk vergund werden, geen deel uitmaken van voorliggende aanvraag. In 2014 werd een eerste tijdelijke vergunning afgeleverd (5 jaar) voor deze uitbating en in 2019 werd deze verlengd met 3 jaar. De keuze en de tijdsduur van de laatste verlenging was gebaseerd op de visie uit het masterplan voor Sint-Anneke Plage die wordt geconcretiseerd in een RUP en in het masterplan Scheldeboord Linkeroever .

 

De aanvrager stelt dat Strantwerpen reeds meer dan tien jaar aanwezig is op deze site en dat het restaurant en de dansgelegenheid als ontmoetingsplaats perfect passen binnen de krijtlijnen van het ontwerp-RUP Sint-Anneke Plage. De gronden zijn in eigendom van De Vlaamse Waterweg. De aanvrager heeft een langlopende concessie (tot 2034) afgesloten met De Vlaamse Waterweg.

 

De stedelijke dienst bevoegd voor Ondernemen en Stadsmarketing geeft voorwaardelijk gunstig advies: “Daar het hier gaat over een concessietermijn, wordt de looptijd best in overeenstemming gebracht met de concessietermijn. In plaats van een looptijd voor onbepaalde termijn wordt daarom als voorwaarde opgelegd dat deze samenvalt met de concessietermijn (2034).”

 

Het voorstel om een tijdelijke duur van de vergunning af te stemmen op de concessietermijn wordt niet bijgetreden. De aanleg van de noordelijke zone conform de intenties van het masterplan Scheldeboorden Linkeroever, waarin de vergunningsaanvraag zich bevindt, staat gepland vanaf de tweede helft van 2023. Een tijdelijke vergunning tot 2034 verhindert deze uitvoering.

 

Hoewel de functionele inpassing van Strantwerpen op zich verenigbaar is met de omgeving, verhindert de exacte locatie van de constructies en de inpassing en uitwerking ervan de uitvoering van het masterplan. Het permanent verankeren van de constructies doet de zorgvuldig opgebouwde en gedragen visie teniet. Aanbevolen wordt dat stad Antwerpen, De Vlaamse Waterweg en de aanvrager in dialoog gaan om zo tot een aanvaardbaar voorstel te komen met betrekking tot de inplanting en inpassing van Strantwerpen. De inpassing van het restaurant en de dansgelegenheid op een andere locatie in de nabijheid of mits doorgedreven herschikking, conform de doelstelling van het masterplan, is haalbaar.

 

Rekening houdend met het feit dat de eerste werken ter uitvoering van het masterplan starten in de tweede helft van 2023 wordt geadviseerd om een tijdelijke vergunning te verlenen tot 15 september 2023. 


Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag bevat verschillende strijdigheden met de bouwcode waardoor voorwaarden worden opgelegd in de vergunning.

De keuken in het paviljoen Strantwerpen beschikt niet over licht- en luchttoetreding en is daarmee in strijd met artikel 24 van de bouwcode. In voorgaande vergunning werd de keuken wel voorzien van ramen en zo ook vergund. Deze openingen zijn niet ingetekend op het ingediende plan van de vergunde toestand, wat misleidend is.

Functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is. Deze afvalberging wordt niet voorzien.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.


De parkeerparagraaf is bij deze aanvraag niet van toepassing aangezien het een tijdelijke vergunning betreft. Er worden 9 parkeerplaatsen voorzien.

 

Fietsvoorzieningen

De 90 fietsenstallingen zoals gevraagd in de vorige aanvraag worden voorzien.

Een deel van deze fietsenstallingen is voorzien voor personeel. De fietsenstalling voor personeel moet overdekt en afgesloten zijn, apart van de fietsenstallingen voor bezoekers. Er moet voor 1/3 aanwezige personeelsleden een afgesloten fietsstalplaats ingericht worden. Dit wordt opgelegd in voorwaarden.

 

Laden en lossen

Laden en lossen gebeurt op eigen terrein.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld. De exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.


Uit het aanvraagdossier kan niet geoordeeld worden of de tijdelijke infrastructuur akoestisch voldoende geïsoleerd is om een geluidsniveau van maximaal 95 dB(A) te kunnen ontplooien. Indien blijkt - bij aanvang van de exploitatie - dat de omgevingsnorm voor geluid niet nageleefd kan worden, dient het emissieniveau in de zaal bijgesteld worden.

 

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandregels.

 

De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  2. De aanvraag dient de voorwaarden van het advies van de Vlaamse Waterwegen na te komen. 
  3. Minstens 1/3 van de fietsenstallingen in te richten voor personeel. Deze dienen afgescheiden te worden van de fietsenstallingen voor bezoekers en zijn overdekt en afgesloten. Alle fietsenstallingen worden ingericht conform artikel 29 van de bouwcode.
  4. Te voldoen aan de verordening toegankelijkheid met in het bijzonder artikels 18 en 29.
  5. De keuken te voorzien van ramen, conform artikel 24 van de bouwcode.
  6. Een afvalberging te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.
  7. Geldigheidsduur: De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan tot 15 september 2023 in stand blijven. De afbraak- en herstelwerken zullen beëindigd zijn ten laatste 30 september 2023. 


Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aan het college wordt voorgesteld om de gemelde ingedeelde inrichtingen of activiteiten te akteren.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gunstig geadviseerd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.500,00 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

20,00 kW

17.1.2.1.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter;

700,00 liter

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;

95 dB(A)LAeq,15min


Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 december 2021

Volledig en ontvankelijk

17 januari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 maart 2022

Verslag GOA

2 maart 2022

naam GOA

Katrijn Apostel en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:


Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.


Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  2. De aanvraag dient de voorwaarden van het advies van de Vlaamse Waterwegen na te komen. 
  3. Minstens 1/3 van de fietsenstallingen in te richten voor personeel. Deze dienen afgescheiden te worden van de fietsenstallingen voor bezoekers en zijn overdekt en afgesloten. Alle fietsenstallingen worden ingericht conform artikel 29 van de bouwcode.
  4. Te voldoen aan de verordening toegankelijkheid met in het bijzonder artikels 18 en 29.
  5. De keuken te voorzien van ramen, conform artikel 24 van de bouwcode.
  6. Een afvalberging te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.
  7. Geldigheidsduur: De handelingen waarvoor vergunning is verleend, mogen niet langer dan tot 15 september 2023 in stand blijven. De afbraak- en herstelwerken zullen beëindigd zijn ten laatste 30 september 2023. 


Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/YS/2022/G.00039.A5.0011 die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.


De vergunning omvat thans volgende rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.500,00 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

20,00 kW

17.1.2.1.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter;

700,00 liter

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;

95 dB(A)LAeq,15min

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is tot 15 september 2023.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.