Terug
Gepubliceerd op 07/02/2022

2022_CBS_00825 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2021049362. Scheldelaan 480. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Peter Wouters, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_00825 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2021049362. Scheldelaan 480. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_00825 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2021049362. Scheldelaan 480. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021049362

Gegevens van de aanvrager:

NV AIR LIQUIDE INDUSTRIES BELGIUM met als contactadres Noorderlaan 19 te 2140 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV AIR LIQUIDE INDUSTRIES BELGIUM (0457652730) met als contactadres Noorderlaan 19 te 2140 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan 480 2040 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 18 sectie A nr. 61T

waarvan:

 

-          20210408-0021

afdeling 18 sectie A nr. 61T (site te Lillo)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsing van constructies aanhorig aan een waterstofgasafnamestation;

Waterstofgasafnamestation: hernieuwing na verandering door wijziging en uitbreiding.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-      Het college verleende op 23 augustus 2013 een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//20132915) voor het bouwen van een waterstof netwerkcompressor en een vulstation voor vrachtwagens;

-      Het college verleende op 19 april 2013 een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B//2013485) voor de uitbraak van bestaande funderingen en het bouwen van verharding en muren voor H2 netwerkcompressor.

 

Inhoud van de aanvraag

-          Plaatsen analyseshelter;

-          Bouwen van brandwand rond compressor;

-          Voorzien van een betonnen verharding

-          Opslag van gassen (gewoonlijk gebruik).

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorgeschiedenis

Op 7 juli 2005 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning verleend aan Air Liquide Industries Belgium voor het verder exploiteren en veranderen van een waterstofgasafnamestation. Nadien werden nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft hoofdzakelijk een vroegtijdige hernieuwing van de vergunning.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

800,00 liter (hernieuwing)

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

2.000,00 kVA (hernieuwing)

12.3.1°

accumulatoren (gebruik van): vast opgestelde batterijen waarvan het product van het vermogen, uitgedrukt in Ah, met de klemspanning, uitgedrukt in V, meer bedraagt dan 10.000;

34.920,00 VAh (hernieuwing)

15.1.1°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

+2 voertuigen (totaal: 12 voertuigen)

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

+4.223,60 kW (totaal: 4.238,10 kW)

16.4.1°

inrichtingen voor het niet-huishoudelijk vullen van verplaatsbare recipiënten en voor de bevoorrading van motorvoertuigen, met uitzondering van deze vermeld in rubriek 16.9, met gevaarlijke gassen gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS02 of GHS06;

+18 laadplaatsen (totaal: 32 laadplaatsen)

17.1.2.1.3°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in ver­plaatsbare recipiënten met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen van meer dan 10.000 liter;

+25.800,00 liter (totaal: 76.200 liter)

17.2.1.

VR-plichtige inrichting waar gevaarlijke producten in hoeveelheden die gelijk zijn aan of groter zijn dan de hoeveelheid, vermeld in bijlage 5, deel 1 en 2, kolom 2, bij dit besluit, aanwezig zijn, in voorkomend geval gebruikmakend van de sommatieregel, vermeld in noot 4 bij bijlage 5, deel 1 en deel 2 (lagedrempel Seveso-inrichting).

+11,87 ton waterstof (totaal: 27,00 ton)

 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Elia Asset nv/ Elia Contact Center Noord

23 december 2021

23 december 2021

Geen bezwaar

Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu

24 december 2021

19 januari 2022

Gunstig

INOVYN Belgium

23 december 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 














Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is grotendeels gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden voornamelijk de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor de Scheldelaan ten westen - Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel aan de Scheldelaan lopen overdrukken met als aanduiding Leidingstraat en Hoogspanningsleiding.

 

Op circa 495 meter ten westen van de aanvraag bevindt zich de grens van het afgebakende zeehavengebied. Buiten de afbakeningslijn is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met bestemming Natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. De nieuwe betonverharding waar de compressor wordt opgezet (74,3 m²) watert - volgens het grondplan - af naar de waterzuivering en wordt als afvalwater beschouwd. De nieuwe betonverharding waarop de gasflessen worden opgeslagen, watert – volgens het grondplan -  af naar de naastliggende grindverharding om daar in de bodem te infiltreren (122,3 m²).

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Op een industrieterrein gekenmerkt door de aanwezigheid van installaties horende bij een waterstofstation, worden volgende werken uitgevoerd:

-      In het noorden van het terrein, wordt nabij een bestaande pijpenbrug op de bestaande verharding een analyseshelter geplaatst. Deze prefab constructie, met een oppervlakte van circa 20 m² en een hoogte van 3 meter, bevat meetapparatuur.

-      Ten zuidoosten van de analyseshelter wordt een nieuwe compressor geplaatst. Op een nieuwe betonverharding wordt een stalen frame geplaatst waarop de compressor gemonteerd wordt. Rond de nieuwe compressor worden drie betonnen brandwanden geplaatst met een hoogte van 3,50 meter. Op 5 meter hoogte wordt een afdak voorzien.

-      Ten oosten van deze betonnen wanden wordt grind- en betonverharding uitgebroken en wordt er nieuwe betonverharding aangelegd. Deze verharding zal gebruikt worden voor opslag.

 

De nieuwe constructies dragen bij tot de verdere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De prefab cabine (analyseshelter) wordt afgewerkt met silex betonpanelen. Het afdak aan de zuidzijde wordt uitgevoerd in staal en rust op stalen kolommen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit. Ook het college hecht belang aan dit advies.

 

Gelet op de werken in de nabijheid van hoogspanningsinstallaties is het advies van Elia gevraagd. Elia heeft geen bezwaar en voegt de veiligheidsvoorschriften toe voor werken in de nabijheid van hoogspanningslijnen, -kabels en -posten. Deze veiligheidsvoorschriften dienen gerespecteerd te worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte.

 


Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

Air Liquide Industries Belgium exploiteert een waterstofstation. Onderhavige aanvraag staat in teken van de vroegtijdige hernieuwing van de milieuvergunning. De huidige vergunning vervalt op 7 juli 2025. Men argumenteert dat de 2 bijkomende waterstofcompressoren een aanzienlijke investering inhouden waardoor men, om redenen van rechtszekerheid, een vroegtijdige hernieuwing aanvraagt.

 

Conform het Omgevingsvergunningsdecreet kan een vroegtijdige hernieuwing aangevraagd worden indien de exploitant belangrijke veranderingen beoogt. Gelet op de beoogde veranderingen kan de vroegtijdige hernieuwing toegestaan worden.

 

Het waterstofstation wordt gebruikt voor het zuiveren van waterstof komende van Inovyn en het opdrukken voor levering via het Air Liquide netwerk en het vullen van bundels (kaders met gasflessen) en trailers.

 

Het waterstof bevat lage concentraties zuurstof (max. 1.000 ppm) en stikstof (max. 100 ppm) en is verzadigd met water. De zuurstof wordt katalytisch verbrand in een deoxo-unit. Het water wordt afgescheiden in een waterafscheider en er worden 2 drogers gebruikt om de resterende hoeveelheid water te verwijderen.

 

De bestaande installatie omvat een grote 100 bar waterstofcompressor die waterstof van 2,2 bar samendrukt tot een maximale druk van 100 bar, om te injecteren in het waterstofnetwerk van Air Liquide. Er is ook een leveringsstation voor de levering van waterstof aan Inovyn en een leveringsstation voor de levering aan een industriële klant vanuit het netwerk van Air Liquide.

 

De bestaande installatie omvat tevens een vulstation voor waterstoftrailers met 8 boxen waar waterstoftrailers (stalen flessen op vrachtwagens) gevuld kunnen worden. Er zijn 2 kleinere waterstofcompressoren voor het vulstation. Er zijn ook 6 laadplaatsen voor het vullen van waterstof kaders (kaders met gasflessen). De laadplaatsen voor kaders met gasflessen wordt uitgebreid met 18 laadplaatsen.

 

Momenteel worden er enkel bundels op 200 bar en trailers op 200 en 250 bar gevuld. In de nabije toekomst zullen bundels op 200 of 300 bar gevuld kunnen worden. Trailers zullen ook op 200, 250 of 300 bar gevuld kunnen worden. Hiervoor worden de 2 kleinere waterstofcompressoren voor het vulstation aangepast naar 300 bar vullingen. Verder wordt er een additionele waterstofcompressor (210 kW) voorzien en, in een tweede fase, nog een vierde waterstofcompressor (132 kW) om trailers op 635 bar te kunnen vullen.

 

Naast de uitbreiding met laadplaatsen en de nieuwe compressoren omvat de aanvraag het volgende:

- opslag 800 liter brandbare vloeistoffen, in een ingekuipte opslagkast;

- transformator van 2.000 kVA (droge type);

- vast opgestelde batterijen 34.920 VAh;

- stalplaatsen 12 voertuigen (uitbreiding met 2 stalplaatsen voor waterstoftrailers);

- airco’s en compressoren: 4.238 kW, onder meer bijkomende waterstofcompressoren;

- opslag van gassen in verplaatsbare recipiënten, voornamelijk waterstof: 76.200 liter (uitbreiding met 25.800 liter).

 

In het aanvraagdossier wordt gesteld dat het hemelwater van de parking / laadposten olie-afscheiders passeert. Voor het sanitair afvalwater is er een individuele waterbehandelingsinstallatie / septische put aanwezig. Elders in het dossier wordt gesteld dat het afvalwater in het afvalwaternet van Inovyn terecht komt.

Het is uit het aanvraagdossier niet volledig duidelijk wat er met het water (water afkomstig van de waterafscheider, potentieel verontreinigd hemelwater en sanitair afvalwater) gebeurt, ook op de plannen staan geen afvalwaterstromen vermeld. De exploitant wordt er op gewezen dat huishoudelijk afvalwater niet ongezuiverd mag geloosd worden. Een septische put is geen afdoende zuivering.

 

Het bedrijf is een lagedrempel Seveso-inrichting. Het aanvraagdossier bevat een Sevesostatusbepaling en een veiligheidsstudie. Uit de studie blijkt dat voor het plaatsgebonden risico de 10-5 risicocontour de terreingrens overschrijdt tot op het terrein met Invoyn. Er zijn in die zone geen belangrijke populaties volgens de studie. De exploitant sloot in het verleden al een veiligheidsinformatieplan (VIP) af met Solvic (Inovyn). De 10-6 en 10-7 risicocontouren omvatten respectievelijk geen gebieden met woonfunctie of gebieden met kwetsbare functies. Het groepsrisico voldoet aan het criterium.

 

Gezien de initiële faalkans, ontstekingskans, explosiekans en de kans op de juiste windrichting, wordt de kans op domino-effecten bij installaties bij buurbedrijven als niet significant beschouwd in de studie.

 

Het bedrijf is toegetreden tot de Energiebeleidsovereenkomst voor de verankering van en voor blijvende energie-efficiëntie in de Vlaamse energie-intensieve industrie. Het aanvraagdossier bevat ook een energiestudie, opgesteld voor de 2 nieuwe compressoren, waaruit blijkt dat de gekozen compessoren energie-efficiënt zijn.

 

De grote waterstofcompressor staat in een afgesloten ‘noise hood’. De kleinere waterstofcompressoren, inclusief de 2 bijkomende compressoren, hebben afgeschermde onderdelen. Het geluidsniveau zal voor elk maximaal 85 dB(A) bedragen op 1 meter afstand.

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.


Aandachtspunt: de veiligheidsvoorschriften die Elia toevoegt aan hun advies moeten gerespecteerd worden.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

800,00 liter (hernieuwing)

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

2.000,00 kVA (hernieuwing)

12.3.1°

accumulatoren (gebruik van): vast opgestelde batterijen waarvan het product van het vermogen, uitgedrukt in Ah, met de klemspanning, uitgedrukt in V, meer bedraagt dan 10.000;

34.920,00 VAh (hernieuwing)

15.1.1°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

+2 voertuigen (totaal: 12 voertuigen)

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW;

+4.223,60 kW (totaal: 4.238,10 kW)

16.4.1°

inrichtingen voor het niet-huishoudelijk vullen van verplaatsbare recipiënten en voor de bevoorrading van motorvoertuigen, met uitzondering van deze vermeld in rubriek 16.9, met gevaarlijke gassen gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS02 of GHS06;

+18 laadplaatsen (totaal: 32 laadplaatsen)

17.1.2.1.3°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in ver­plaatsbare recipiënten met een gezamen­lijk water­inhoudsvermogen van meer dan 10.000 liter;

+25.800,00 liter (totaal: 76.200 liter)

17.2.1.

VR-plichtige inrichting waar gevaarlijke producten in hoeveelheden die gelijk zijn aan of groter zijn dan de hoeveelheid, vermeld in bijlage 5, deel 1 en 2, kolom 2, bij dit besluit, aanwezig zijn, in voorkomend geval gebruikmakend van de sommatieregel, vermeld in noot 4 bij bijlage 5, deel 1 en deel 2 (lagedrempel Seveso-inrichting).

+11,87 ton waterstof (totaal: 27,00 ton)

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

20 december 2021

Start openbaar onderzoek

29 december 2021

Einde openbaar onderzoek

27 januari 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

8 februari 2022

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

29 december 2021

27 januari 2022

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.


Aandachtspunt: de veiligheidsvoorschriften die Elia toevoegt aan hun advies moeten gerespecteerd worden.  

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/VHet advies te bezorgen aan de instantie die om het advies gevraagd heeft.


Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.