Terug
Gepubliceerd op 19/04/2022

2022_CBS_02983 - Omgevingsvergunning - OMV_2022013108. Oudebareellei 107. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/04/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02983 - Omgevingsvergunning - OMV_2022013108. Oudebareellei 107. District Merksem - Goedkeuring 2022_CBS_02983 - Omgevingsvergunning - OMV_2022013108. Oudebareellei 107. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022013108

Gegevens van de aanvrager:

de heer Moussa Talhi met als adres Oudebareellei 107 bus 001 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Oudebareellei 107 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 220E14

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met handelsgelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/11/2021: weigering (20213584) voor het verbouwen van gelijkvloers met functiewijziging handel naar woonruimte;

-          04/08/2006: vervallen vergunning (3166#31) voor het verbouwen winkel tot appartement;

-          03/12/2004: vergunning (103#741 en 103#741) voor het wijzigen winkelraam en inkom;

-          13/08/1942: toelating (1974#6369) voor het bijbouwen kelders;

-          10/02/1946: toelating (1974#6698) voor herstellings- en veranderingswerken.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 2 appartementen:
    • handelspand op de gelijkvloerse verdieping;
    • 1 wooneenheid op de eerste verdieping;
    • 1 wooneenheid op de tweede verdieping.

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder mansardedak;
  • nokhoogte van 13,3 m en kroonlijsthoogte (voorgevel) van 10,8 m;
  • bouwdiepte hoofdvolume 8,6 m,
  • achteraanbouw (aan rechterzijde) van 2 bouwlagen tot op 12,8 m;
  • gelijkvloerse achteraanbouw (aan rechterzijde) tot op 14,8 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel:
    • gelijkvloers in donkergrijs crepi, met wit PVC buitenschrijnwerk (gevelbreed raamwerk over heel gelijkvloerse verdieping met 2 deuren) en plint in blauwe hardsteen;
    • verdieping in gele gevelsteen met wit PVC buitenschrijnwerk;
    • roofing dakbekleding met velux ramen;

-          inrichting:

  • koer van circa 15 m².

 

Huidige toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 3 appartementen:
    • handelspand op de gelijkvloerse verdieping;
    • 1 wooneenheid op de eerste verdieping;
    • 1 wooneenheid op de tweede verdieping;
    • 1 wooneenheid op de derde verdieping onder de daklaag;

-          inrichting:

  • perceel volledig bebouwd.

 

Gewenste toestand

-          functie:

  • vermeerderen van het aantal wooneenheden van 2 naar 3:
    • 1 1-slaapkamerappartement op de gelijkvloerse verdieping van circa 53,2 m²;
    • 1 1-slaapkamerappartement op de eerste verdieping van circa 45,2 m²;
    • 1 1-slaapkamerappartement (duplex) op de tweede en derde verdieping van circa 75,5 m².

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder mansardedak;
  • nokhoogte van 13,30 m en kroonlijsthoogte (voorgevel) van 10,80 m;
  • bouwdiepte hoofdvolume 8,6 m, met achteraanbouw aan rechterzijde van 2 bouwlagen tot op 12,8 m en gelijkvloers tot op 18,5 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel:
    • gewijzigde gelijkvloerse raamindeling;
    • gelijkvloers in donkergrijs crepi, met wit PVC buitenschrijnwerk (raam en deur) en plint in blauwe hardsteen;
    • verdieping in gele gevelsteen wit PVC buitenschrijnwerk;
    • roofing dakbekleding met velux ramen;
  • achtergevel:
    • gelijkvloers in donkergrijs crepi met wit PVC buitenschrijnwerk;
    • verdieping in cementbezetting met wit PVC buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • gelijkvloerse tuin op de plaats van de vroegere, overdekte koer;
  • terras op eerste verdieping (4,5 m²) en op tweede verdieping (4,7 m²).

Inhoud van de aanvraag

-          het gelijkvloers wordt ingericht als eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 54 m² en voorzien van een tuin van 19 m² achteraan en een fietsenberging achter de gemeenschappelijke gang;

-          het eenslaapkamerappartement op de eerste verdieping wordt voorzien van een dakterras, toegankelijk via een nieuwe doorgang langs de badkamer;

-          het appartement op de tweede verdieping wordt als duplex ingericht met de dakverdieping (totaal circa 75,5 m²) en voorzien van een dakterras en 2 slaapkamers;

-          het gelijkvloers raam vooraan wordt aan de woonfunctie aangepast en voorzien van een borstwering.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

25 februari 2022

21 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

25 februari 2022

7 maart 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

25 februari 2022

11 maart 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:

De gelijkvloerse gevel wordt in een donkergrijze kleur afgewerkt;

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer;

De dakvlakvensters van de slaapkamer vooraan op de dakverdieping zijn te hoog geplaatst waardoor ze onvoldoende kunnen worden opgenomen in de daglichtberekening. Het is ook niet duidelijk of ze voldoende groot zijn ten opzichte van de vloeroppervlakte van de kamer.

  • Artikel 25 Toegankelijkheid van de functie:

De verdiepingen van de duplex zijn verbonden met de gemeenschappelijke traphal.

  • Artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:

Voor de duplex met twee slaapkamers bedraagt de buitenruimte 4 m² en niet 6 m².

  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

De fietsenberging is niet voldoende groot om fietsen te kunnen stallen.

  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen

Er worden geen parkeerplaatsen voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De functiewijziging van voormalige gelijkvloerse reca naar woning, in een pand gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling) is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte op deze locaties niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden.

 

Op 10/11/2021 werd een weigering (dossiernummer: OMV_2021137766) afgeleverd. Tijdens de procedure van dit dossier werd er advies gevraagd aan de dienst vermoeden van vergunning. Zij gaven voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“Kadaster: 3 bewoonbare bouwlagen: gelijkvloers en 2 verdiepingen.

Vergunning 2004: verbruikszaal op gelijkvloers, 1 woning op verdieping 1, 1 woning op verdieping 2.

Geen informatie over daklaag / 3e verdieping.

Daklaag / 3e verdieping voldoet niet aan Vlaamse wooncode, brandweernormen, bouwcode en mag dus niet bewoond worden.

 

Gunstig voor maximaal 2 woonentiteiten conform vergunning 2004.”

 

Aangezien volgens de dienst vermoeden van vergunning de vierde bouwlaag niet bewoond is, en er geen extra informatie wordt aangeleverd om dit uit te klaren, wordt de derde verdieping uit de vergunning uitgesloten.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.
 

In de weigering werd aangaande dit punt volgende motivering gebruikt:

“Het perceel was in functie van de reca volledig volgebouwd. Conform artikel 27 van de bouwcode moet er bij een functiewijziging 20 % open ruimte worden aangeboden. De open ruimte in nieuwe toestand bedraagt ca. 8 m², wat minder is dan 20% van de perceeloppervlakte. Dit is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. …”

 

De aanvraag voldoet nu aan artikel 20 van de bouwcode. De bebouwing achteraan op de gelijkvloerse verdieping wordt afgebroken. Er wordt een kwalitatieve open ruimte aangeboden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Op de gelijkvloerse verdieping wordt het etalageraam in de voorgevel vervangen door een raam met borstwering. De wijzigingen aan de voorgevel vormen een eerlijke vertaling van de achtergelegen woonfunctie.

 

De gevelafwerking – donkergrijze bepleistering – is tegenover de weigering niet gewijzigd en is dus nog steeds strijdig met artikel 11 van de bouwcode. Naar voorwaarden wordt meegenomen om de gevel af te werken met een lichte bepleistering.

 

Bij pleisterwerk is het noodzakelijk om een plint te plaatsen, ook al is deze niet aanwezig in de bestaande toestand. De plint biedt bescherming tegen beschadigingen.

Hierbij dient er rekening mee gehouden te worden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. De plint, mag dan ook op geen enkele manier dragen op het openbaar domein, maar moet volledig opgehangen worden aan de achterliggende muur. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.


Wanneer er pleisterwerk is voorzien als gevelmateriaal, worden de randen van bijvoorbeeld raamopeningen voorzien van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheid voldoende wooncomfort biedt.
 

Hoewel de totale oppervlakte van de nieuwe woongelegenheid eerder aan de lage kant is, biedt de planschikking toch een aanvaardbaar appartement. Het plan groepeert de verschillende verblijfsruimtes immers rond een zo compact en efficiënt mogelijke circulatie waardoor de beschikbare oppervlakte optimaal benut kan worden.

 

In de weigering werd aangaande dit punt volgende motivering gebruikt.

“…Een eerste tegenstrijdigheid betreft een verschil tussen de achtergevel en het plan van de eerste verdieping. Op plan van de eerste verdieping staat een dakterras ingetekend op het plat dak van de gelijkvloerse verdieping. Echter is dit terras niet zichtbaar op de achtergevel. Het is dus niet duidelijk of dit terras al of niet gerealiseerd zal worden en in welk materiaal dit zal worden uitgevoerd.

 

Een tweede tegenstrijdigheid betreft een verschil tussen de achtergevel en het plan van de tweede verdieping. Ook hier staat op het plan van de tweede verdieping achteraan een dakterras ingetekend op het plat dak van de eerste verdieping. Op plan is dit terras bereikbaar via een deur. Echter staat dit terras en de deuropening niet opgetekend op het plan van de achtergevel. Het is dus niet duidelijk of dit terras al of niet gerealiseerd zal worden en in welk materiaal dit zal worden uitgevoerd.

 

Een derde tegenstrijdigheid is tussen de voorgevel en het plan van de derde verdieping. In de voorgevel zijn op de derde verdieping 2 dakvlakvensters ingetekend. Op plan staat een raamopening over quasi de volledige voorgevel opgetekend. Hierdoor kan er niet worden geoordeeld of de slaapkamer wel voldoet aan artikel 24 van de bouwcode.

 

 

De afwijking op artikel 28 van de bouwcode is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.

Voor de duplex met twee slaapkamers bedraagt de buitenruimte slechts 4 m² en niet de verplichte 6 m². Omwille dat het niet duidelijk is of de dakterrassen al of niet gerealiseerd worden, kan er niet geoordeeld worden of de buitenruimten voldoende groot is te om effectief als bruikbare kwalitatieve buitenruimte beschouwd te kunnen worden. Tevens biedt een buitenruimte die enkel bereikbaar is via de badkamer onvoldoende comfort.”

 

Deze tegenstrijdigheden en afwijkingen zijn nog steeds niet uitgeklaard of opgelost. Echter hebben deze punten allemaal betrekking op de bovenliggende verdiepingen en niet op de gelijkvloerse verdieping. Daarom wordt geadviseerd om de gelijkvloerse verdieping te vergunnen en de werken op de eerste tot en met de derde verdieping uit te sluiten.

 

Verder wordt het dossier voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning. OF Het dossier werd ongunstig geadviseerd door brandweer. De aanvraag dient bijgevolg geweigerd te worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert, rekening houdend met de voorwaarden, een werkelijke parkeerbehoefte van parkeerplaatsen.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

 

Er komt 1 woning bij op het gelijkvloers, daardoor is de parkeerbehoefte 1.

Er wordt 1 woongelegenheid op de derde verdieping uit de vergunning gesloten.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

 

‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 .

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op plaatsen.

 

 

 

Fietsvoorzieningen

Het betreft een woning met 2 slaapkamers, waardoor de fietsparkeerbehoefte 3 is. Er werd een ruimte als fietsberging voorzien, maar deze is onvoldoende groot om fietsen in te stallen.

Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De bepleistering op de gevel van de gelijkvloerse verdieping moet in een lichte kleurstelling worden uitgevoerd, conform artikel 11 van de bouwcode.

4. Onderaan de gevel moet een plint worden geplaatst van minimaal 60 cm. De plint steekt voorbij het gevelvlak.

5. De hoekprofielen – die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk – zijn onzichtbaar uit te voeren.

6. Wanneer de nieuwe afwerking van de voorgevel tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. De nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, mag dan ook op geen enkele manier dragen op het openbaar domein, maar moet volledig opgehangen worden aan de achterliggende muur.

7. De fietsenberging moet men uitvoeren conform de afmetingen van artikel 29 van de bouwcode.


Uitsluitingen

1.  Alle werken, handelingen en wijzigingen op de eerste tot en met de derde verdieping en de worden uit de vergunning uitgesloten.

2.  De woongelegenheid op de derde verdieping wordt uit de vergunning uitgesloten.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

25 februari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 april 2022

Verslag GOA

5 april 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De bepleistering op de gevel van de gelijkvloerse verdieping moet in een lichte kleurstelling worden uitgevoerd, conform artikel 11 van de bouwcode.

4. Onderaan de gevel moet een plint worden geplaatst van minimaal 60 cm. De plint steekt voorbij het gevelvlak.

5. De hoekprofielen – die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk – zijn onzichtbaar uit te voeren.

6. Wanneer de nieuwe afwerking van de voorgevel tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de voorgevel ingrepen moeten gebeuren. De nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, mag dan ook op geen enkele manier dragen op het openbaar domein, maar moet volledig opgehangen worden aan de achterliggende muur.

7. De fietsenberging moet men uitvoeren conform de afmetingen van artikel 29 van de bouwcode.


Uitsluitingen

1.  Alle werken, handelingen en wijzigingen op de eerste tot en met de derde verdieping en de worden uit de vergunning uitgesloten.

2.  De woongelegenheid op de derde verdieping wordt uit de vergunning uitgesloten.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.