Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022012073 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Wim Villé met als adres Sint-Bernardsesteenweg 354 te 2020 Antwerpen |
Ligging van het project: | Sint-Bernardsesteenweg 354 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 9 sectie I nr. 2494R6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van apotheek |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/06/2001: vergunning (2001274) verbouwen woonhuis met apotheek.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- Een eengezinswoning op de verdiepingen;
- Een apotheek op het gelijkvloers;
- Een volume dat bestaat uit 3 bouwlagen onder een zadeldak;
- De bouwdiepte op het gelijkvloers:
- Op het plat dak ter hoogte van de 1ste verdieping is er tegen de rechter perceelgrens een dakterras met een tuintrap;
- afwerking gevels:
Huidige toestand
- Idem vergunde toestand.
Gewenste toestand
- De uitbreiding en herindeling van de apotheek op het gelijkvloers;
- De bouwdiepte op het gelijkvloers:
- De uitbreiding van het dakterras met een strook als extensief groendak;
- De verhoging van de rechter scheidingsmuur door het doortrekken van de bestaande scheidingsmuur over een afstand van 2,80 meter;
- afwerking gevel uitbouw:
Inhoud van de aanvraag
- Het uitbreiden van het gelijkvloers van een apotheek;
- Het uitbreiden van het dakterras van de hoger gelegen eengezinswoning.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 23 februari 2022 | 9 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 23 februari 2022 | 9 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 23 februari 2022 | 28 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 23 februari 2022 | 24 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 26 en 40 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden afgeweken van deze artikels. Dit wordt als voorwaarde opgenomen bij de vergunning.
De aanvraag wijkt af op artikel 10 van de bouwcode. Er kan met behulp van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden verleend. Dit wordt verder gemotiveerd onder de rubriek ‘Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid’.
Functionele inpasbaarheid
De functie van apotheek en eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Er werd advies gevraagd aan de Stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie. Het advies is gunstig:
“Het project omvat de beperkte uitbreiding van een bestaande apotheek voor onder meer de weekeinde en feestdagen dienstverlening te voorzien. De site is gelegen in het lokaal kenwinkelgebied Abdijstraat - Den Tir (zone B3 is het secundaire deel) zoals voorzien in de beleidsnota detailhandel. Daar is er een grotere mengeling van handel, horeca, diensten.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt de uitbreiding van een apotheek op het gelijkvloers. Na uitbreiding bedraagt de bouwdiepte op het gelijkvloers 22,40 meter. Ter hoogte van de tuintrap palend aan het rechter buurperceel bedraagt de bouwdiepte plaatselijk 26 meter. De buurpercelen zijn in tegenstelling volledig bebouwd op het niveau van het maaiveld. Bovendien is de apotheker gelegen in Kernwinkelgebied waar meer bebouwing op het niveau van het maaiveld mogelijk is. In dit project wordt er echter gezorgd dat er nog een ruime tuinzone bewaard blijft voor de hoger gelegen eengezinswoning. Hierdoor komt de woonkwaliteit van de woning niet in het gedrang en blijft de ecologische waarde behouden op het perceel en in het bouwblok. De uitbreiding is bijgevolg inpasbaar op het perceel en de bebouwde omgeving. Op de eerste verdieping wordt het dakterras uitgebreid over de volledige dakoppervlakte van de nieuwe gelijkvloerse uitbreiding. Hierdoor wordt ook de trap naar de tuin verlegd. Er wordt opgemerkt dat dat de bouwdiepte ter hoogte van de eerste verdieping (uitbreiding dakterras inclusief tuintrap) hierdoor voorbij de kenmerkende bouwdiepte komt (artikel 10). Echter kan er geoordeeld worden dat de uitbreiding van het bestaande en vergunde dakterras een logisch gevolg is van de gelijkvloerse uitbreiding. Een gedeelte van het dakterras ontoegankelijk maken zou er voor zorgen dat er geen verbinding met de tuin meer mogelijk is vanuit de woning. Bovendien is het gelijkvloers van de buurpanden volledig bebouwd waardoor geoordeeld wordt dat er geen hinder verwacht wordt ten opzichte van de buurpercelen. Door het uitbreiden van het dakterras wordt de scheidingsmuur ter hoogte van het rechterbuurperceel verhoogd/doorgetrokken over een afstand van 2,80 meter.
Er wordt opgemerkt dat er, strijdig met art 678 van het burgerlijk wetboek, op het terras ter hoogte van het rechterbuurperceel geen ontoegankelijke zone wordt voorzien met een breedte van 1,90 meter daar waar de scheidingsmuur slechts 1,70 meter boven het terras uitkomt. In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam.
Visueel-vormelijke elementen
Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van een apotheek.
De apotheek op het gelijkvloers breid uit met +/- 25m. Gezien de beperkte oppervlakte van de uitbreiding wordt er geen parkeerbehoefte bepaald.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
Fietsvoorzieningen:
Omdat het gaat om een zeer beperkte uitbreiding moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Er dient een afvalberging te worden voorzien in de kelder conform artikel 26 van de bouwcode.
2. Het rioolstelsel moet gescheiden zijn en als dusdanig worden aangeboden aan de straat conform artikel 40 van de bouwcode.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt te worden nageleefd.
4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 januari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 23 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 april 2022 |
Verslag GOA | 1 april 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Er dient een afvalberging te worden voorzien in de kelder conform artikel 26 van de bouwcode.
2. Het rioolstelsel moet gescheiden zijn en als dusdanig worden aangeboden aan de straat conform artikel 40 van de bouwcode.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen dienen op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt te worden nageleefd.
4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.