Terug
Gepubliceerd op 19/04/2022

2022_CBS_02940 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021179014. Boomsesteenweg 1000. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/04/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02940 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021179014. Boomsesteenweg 1000. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_02940 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021179014. Boomsesteenweg 1000. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021179014

Gegevens van de aanvrager:

OPDRAVER Intercommunale voor Slib- en Vuilverwijdering van Antwerpse Gemeenten met als adres Boomsesteenweg 1000 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 1000 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 44 sectie D nr. 125M

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van tijdelijke containerunits

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/03/2020: vergunning (OMV_2019109052) voor het bouwen en exploiteren van een nieuwe afvalenergiecentrale en de sloop van de bestaande installaties;

-          27/02/2019: weigering (OMV_2018095639) voor het bouwen en exploiteren van een nieuwe afvalenergiecentrale van ISVAG te Wilrijk;

-          29/05/2018: voorwaardelijke vergunning (OMV_2017007490) voor een ISVAG hernieuwing: verder exploiteren na verandering en uitbreiding van een afvalverwerkingsinstallatie en warmtenet;

-          01/04/2015: vergunning (20142468) voor het uitbreiden van het gebouwencomplex ISVAG met werkplaats en kantoren;

-          10/02/2012: vergunning (20116411) voor de extensie van de bestaande aerocondensor van de energie-installatie;

-          29/06/2011:milieuvergunning klasse 1 (2010417) voor de hernieuwing na de uitbreiding van een afvalverbrandingsoven.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          afvalverwerkingsbedrijf met warmtenet met een grondoppervlakte van circa 9.500m²;

-          parkeerzone aan de noordoostzijde van het hoofdgebouw.

Huidige toestand

-          3 containerunits ingericht als eetzaal, lockerlokaal en sanitair van 1 bouwlaag onder plat dak;

-          tijdelijke units ingeplant ter hoogte van de parkeerzone aan de noordoostzijde van het hoofdgebouw;

-          totale hoogte 3,17 meter en een footprint van 9,25 meter op 6,17 meter;

-          gevels in grijze sandwichpanelen en wit pvc buitenschrijnwerk.

Gewenste toestand

-          6 gestapelde containerunits units ingericht als burelen, vergaderzaal, eetzaal, lockerlokaal en sanitair;

-          totale hoogte 6,33 meter en een footprint van 9,25 meter op 6,17 meter;

-          gevels in grijze sandwichpanelen en wit pvc buitenschrijnwerk met een buitentrap in verzinkt staal.

 

Inhoud van de aanvraag

-          voorzien van tijdelijke vrijstaande containerunits in afwachting van de realisatie van de nieuwe verbrandingsoven met bijhorende kantoren.

 

 

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

28 maart 2022

30 maart 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

28 maart 2022

30 maart 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

28 maart 2022

28 maart 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

28 maart 2022

5 april 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet in de tijdelijke plaatsing van enkele containers voor het personeel en als kantoorruimte in afwachting van de realisatie van het nieuwe project. Gelet op de tijdelijkheid, de noodzakelijkheid en de kleinschaligheid kan gunstig advies gegeven worden voor de functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen voorzien 6 containerunits ingericht als burelen, vergaderzaal, eetzaal, lockerlokaal en sanitair. De constructie heeft een oppervlakte van 57 m² en bestaat uit 2 bouwlagen. De inplanting is aanvaardbaar omdat de locatie van de containers geen negatieve invloed heeft op de goede werking van de huidige verbrandingsoven. Het voorstel is ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De containers bestaan uit grijze sandwichpanelen met een buitentrap in verzinkt staal. De materialisatie benadrukt de tijdelijkheid van de constructie waardoor deze aanvaard kan worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In een normale situatie worden containers tijdelijk vergund voor een periode van ongeveer twee jaar. Deze periode komt overeen met de tijd die de aanvrager nodig heeft om tot een definitieve oplossing te komen. In voorliggend dossier wordt een tijdelijkheid van 7 jaar aangevraagd. De nieuwe afvalenergiecentrale is reeds vergund op 12/03/2020, door lopende beroepsprocedures wordt verwacht dat deze pas in gebruik kan genomen worden over 7 jaar.

 

In voorwaarde zal worden opgenomen dat de handelingen waarvoor vergunning is verleend, niet langer in stand mogen blijven dan 7 jaar of, indien dit sneller is dan 7 jaar, tot dat de nieuwe afvalenergiecentrale klaar is.

 

De containers voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

 

De aanvraag betreft de plaatsing van containerunits. 3 containers met kantoor/vergaderfaciliteiten en er boven op 3 containers met sanitaire ruimte.

De 3 sanitaire containers vervangen de verouderde (onvergunde?) sanitaire containers, de 3 containers voor kantoor/vergaderfaciliteiten omwille van te beperkte ruimte binnen in de bestaande gebouwen.

 

De containers zijn er ter vervanging en zijn er dus niet omwille van uitbreiding of nieuwbouw. Dit brengt geen parkeerbehoefte mee.

 

De containers worden in een parkeerstrook gezet. Er verdwijnen daardoor 4 parkeerplaatsen. Deze worden normaal bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

Gezien het om tijdelijke verlaging gaat van een beperkt aantal plaatsen en er momenteel een overschot aan plaatsen is (werkelijke behoefte is 36 plaatsen (uit dossier 20183176) waar aan men blijft voldoen wordt er geen behoefte opgelegd.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend, er is momenteel een overschot aan plaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De handelingen waarvoor vergunning wordt verleend, mogen niet langer dan 7 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven of, indien dit sneller is dan 7 jaar, tot dat de nieuwe afvalenergiecentrale klaar is. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

22 maart 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

21 april 2022

 

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De handelingen waarvoor vergunning wordt verleend, mogen niet langer dan 7 jaar na de datum waarop de huidige vergunning een definitief en niet langer voor administratief beroep vatbaar karakter verkrijgt, in stand blijven of, indien dit sneller is dan 7 jaar, tot dat de nieuwe afvalenergiecentrale klaar is. Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning moet de begunstigde het terrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.