Terug
Gepubliceerd op 19/04/2022

2022_CBS_02961 - Omgevingsvergunning - OMV_2021191166. Driekoningenstraat 50. District Berchem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 15/04/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02961 - Omgevingsvergunning - OMV_2021191166. Driekoningenstraat 50. District Berchem - Weigering 2022_CBS_02961 - Omgevingsvergunning - OMV_2021191166. Driekoningenstraat 50. District Berchem - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021191166

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ruben Vandenberghe met als adres Sint-Elisabethstraat 50 bus 8 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Driekoningenstraat 50 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie B nr. 188W5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren en verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/04/2021: proces-verbaal (11002_2021_14006_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder omgevingsvergunning;

-          14/10/1999: vergunning (961#1795) verbouwen van een woning;

-          05/05/1931: vergunning (1275#911) verbouwing zolderverdieping.
Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie en bouwvolume:

  • eengezinswoning van 2 bouwlagen onder een zadeldak;
  • gelijkvloerse bouwdiepte 12 meter met aansluitend overdekte bergplaats (met bijkomende bouwdiepte van 11,2 meter);
  • 9 meter bouwdiepte op de verdieping;
  • de scheidingsmuren in de tuin (langsheen de werkplaats) betreffen een totale hoogte van 2,5 meter (in tegenstelling tot de aangeleverde plannen van de aanvrager met een hoogte van circa 2,7 meter);

-          inrichting:

  • bij de gelijkvloerse aanbouw beschikt de vergunde bergplaats over een vrije hoogte van 2,62 meter (in tegenstelling tot de aangeleverde plannen van de aanvrager met vrije hoogte van 2,5 meter);
  • bij de gelijkvloerse werkplaats blijft de vergunde vloerpas overal even hoog (in tegenstelling tot de aangeleverde plannen van de aanvrager waarbij de vloerpas achteraan de tuin verhoogt met circa 10 centimeter);
  • achteraan de eerste verdieping beschikt de vergund overloop over een vrije hoogte van 2,16 meter (in tegenstelling tot de aangeleverde plannen van de aanvrager met vrije hoogte van 2 meter);
  • ter hoogte van het gelijkvloers werden een fietsenstalplaatsen ingericht;

-          visueel:

  • voorgevel gelijkvloers lichtgrijze gevelsteen gedragen door een arduinen plint met lichtgrijze poort en deur met doorlopende indeling;
  • witte bezetting met wit pvc buitenschrijnwerk op de verdieping.
    Huidige toestand

-          functie en bouwvolume:

  • eengezinswoning van 2 bouwlagen onder een zadeldak;
  • gelijkvloerse bouwdiepte 15,75 meter met bijkomend een luifel van 0,75 meter;
  • bouwdiepte van 9,10 meter op de verdieping;
  • dakkapel ter hoogte van de achtergevel met een breedte van 3,20 meter;
  • tuimuren met hoogte van 2,68 meter;

-          inrichting:

  • gelijkvloers ingericht met vooraan een leefruimte met vrije hoogte van 2,48 met en achteraan een keuken met vrije hoogte van 2,41 meter;
  • eerste verdieping ingericht met slaapkamer, wc, berging en badkamer met vrije hoogte van 2,58 meter;
  • achteraan de eerste verdieping een dakterras van circa 30 m²;
  • onder het zadeldak twee slaapkamers ingericht met vrije hoogte van 2,2 meter en zolderruimte onder de nok;

-          visueel:

  • voorgevel in een witte bezetting met wit pvc buitenschrijnwerk gedragen door een arduinen plint.

Gewenste toestand

-          functie en bouwvolume:

  • eengezinswoning van 2 bouwlagen onder een zadeldak;
  • dakkapel ter hoogte van de achtergevel met een breedte van 2,05 meter;

-          inrichting:

  • behoud van de bestaande toestand met beperkte vrije hoogte waarbij de luifel achteraan vervangen wordt door een nieuwe luifel en de vrije hoogte van de tweede verdieping verlaagt wordt tot 2,17 meter;

-          visueel:

  • voorgevel in een witte bezetting met wit pvc buitenschrijnwerk gedragen door een arduinen plint.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren sloop gelijkvloerse werkplaats;

-          regulariseren van de gelijkvloerse achterbouw;

-          regulariseren van het opgehoogde zadeldak;

-          regulariseren van de interne constructieve wijzigingen inclusief de gewijzigde vrije hoogtes;

-          regulariseren de gewijzigde tuinmuren;

-          regulariseren en aanpassen van de voor- en achtergevel;

-          voorzien van een nieuwe dakkapel ter hoogte van de achtergevel;

-          wijzigen van de scheidingsmuren.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    de bouwdiepte (inclusief luifel) tot circa 16,4 meter in combinatie met de beperkte vrije hoogte hindert de ideale daglichttoetreding van de gelijkvloerse verblijfsruimtes op onaanvaardbare wijze;
  • Artikel 19 Tuinafsluitingen:
    de tuimuren in beton worden behouden tot een hoogte van 2,68 meter en de gemetste tuinmuren worden voorzien tot een hoogte 2,93 meter, wat hoger is dan de maximale hoogte;
  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de hoogte in de leefruimte bedraagt 2,48 meter en in de keuken 2,41 meter < 2,60 meter. Volgens de plannen van de laatst vergunde toestand was de gelijkvloerse binnen hoogte minimaal 2,62 meter. De hoogte van de eerste verdieping bedraagt 2,58 meter < 2,6 meter. De verdieping onder het schuin dak heeft een hoogte van 2,17 meter. Verblijfsruimtes kunnen niet worden voorzien onder het schuin dak;
  • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer:
    het dakvlakraam van de slaapkamer onder het zadeldak heeft geen minimale oppervlakte van 1 m²  zoals in vergunde toestand en de bestaande ramen werden niet als te openen weergegeven;
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    de vergunde fietsstalplaatsen werden verwijderd, maar er worden geen nieuwe fietsstalplaatsen voorzien;
  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: er wordt een minimale opstand van 0,15 meter voorzien ter hoogte van de te regulariseren achterbouw t.o.v. het hoogst aangrenzende dakvlak < 0,30 meter;
  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    de plannen verduidelijken niet of de bestaande en nieuwe toestand voldoet aan dit artikel;
  • Artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    de plannen verduidelijken niet of de bestaande en nieuwe toestand voldoet aan dit artikel;
  • Artikel 43 Septische putten:
    de plannen verduidelijken niet de vergunde septische put behouden blijft.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen en Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De woning beschikt over een onvoldoende leefkwaliteit.

 

De vrije hoogte van iedere bouwlaag is te laag, waarbij de vrije hoogte van de slaapkamers ter hoogte van de daklaag slechts 2,17 meter betreft op het hoogste punt. Bijkomend beschikken deze kamers over een onvoldoende licht- en luchttoetreding. Het gebruiken van de daklaag als slaapkamers is niet aanvaardbaar.

 

De gelijkvloerse leefruimte-keuken heeft een lengte van circa 15 meter. Deze ruimte beschikt vooraan over een vrije hoogte van 2,48 meter en achteraan over een vrije hoogte van 2,41 meter. Zelfs na het toevoegen van de dakkoepel van de keuken kan er niet gesteld worden dat bij deze beperkte vrije hoogte het daglicht op een ideale wijze over de gehele leefruimte voorzien wordt. De beperkte vrije hoogte van het gelijkvloers is niet aanvaardbaar. De bouwdiepte van het gelijkvloers tot 16 meter (inclusief luifel) is niet aanvaardbaar.

 

Bijkomend toont het rioleringsplan geen nieuwe septische put en wordt op de het aangeleverde rioleringsplan (grondplan BA_Woning_P_N_1_Driekoningenstraat) dat de “riolering/fundering situatie niet gekend” is. De vergunde beerput (septische put) blijft dus behouden onder de ruimte die als leefruimte ingericht wordt. Dit is niet aanvaardbaar.

 

De gelijkvloerse garage wordt verwijderd, maar er worden geen nieuwe stalplaatsen voor fietsen op eigen terrein voorzien.

 

De bouwdiepte van het gelijkvloers (inclusief luifel) overschrijd de kenmerkende bouwdiepte van de overige woningen in dit deel van de straat. Een gelijkvloerse bouwdiepte tot maximaal 15 meter zou gunstig geadviseerd kunnen worden op voorwaarde dat de ideale daglichttoetreding en de minimale vrije hoogte gerespecteerd zou worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 december 2021

Volledig en ontvankelijk

2 maart 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 mei 2022

Verslag GOA

7 april 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.