Terug
Gepubliceerd op 19/04/2022

2022_CBS_02985 - Omgevingsvergunning - OMV_2022015052. Jozef Cuyversstraat 28. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/04/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02985 - Omgevingsvergunning - OMV_2022015052. Jozef Cuyversstraat 28. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_02985 - Omgevingsvergunning - OMV_2022015052. Jozef Cuyversstraat 28. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022015052

Gegevens van de aanvrager:

Inne en Torben Goossens - Driesen met als adres Lakenmakersstraat 31 bus 2 te 2800 Mechelen

Ligging van het project:

Jozef Cuyversstraat 28 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 44 sectie D nr. 343P3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/05/1954 toelating (238#8567) voor het bouwen van een huis.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met een bovengrondse vloeroppervlakte van circa 94 m²;

-          bouwvolume:

  • een rijwoning met een half ondergrondse bouwlaag en twee bovengrondse bouwlagen onder plat dak;
  • de half ondergrondse en eerste bouwlaag hebben een bouwdiepte tot circa 13 meter;
  • de eerste verdieping heeft een bouwdiepte tot circa 9 meter;

-          gevelafwerking:

  • de gevels van de woning zijn afgewerkt met een rode gevelsteen in combinatie met dorpels en deuromlijsting in witte natuursteen;
  • het buitenschrijnwerk en de kroonlijst zijn uitgevoerd in een witte kleur;

-          inrichting:

  • het perceel heeft achteruitbouwstrook van circa 4 meter;
  • deze achteruitbouwstrook is deels ingericht met een afrit naar de half ondergronds gelegen autoparkeergarage, deels met een trapconstructie naar de voordeur van de woning;
  • de vloerpas van de woning ligt 1,39m ter hoger dan het trottoirniveau en 1,11 meter hoger dan het maaiveld van de tuinzone.

Huidige toestand

  • met uitzondering van het dichtbouwen van de open terrasruimte in functie van een uitbreiding van de keuken, is de woning wat volume en indeling betreft ongewijzigd gebleven ten opzichte van de laatst afgeleverde en uitgevoerde stedenbouwkundige toelating;

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk en de kroonlijst: wit pvc en aluminium.

Gewenste toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met een bovengrondse vloeroppervlakte van circa 99 m²;

-          bouwvolume:

  • een gelijkvloerse uitbouw met een bouwdiepte gelijk aan de bebouwing op het links naastgelegen perceel en een kroonlijsthoogte van circa 3,70 meter, gemeten van het maaiveld in de achtertuin;
  • het bestaande bouwvolume op de eerste verdieping blijft ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • de gelijkvloers achtergevel: oranje baksteen;
  • de achtergevel op de eerste verdieping: isoleren en afwerken met houten beplanking;
  • nieuwe buitenschrijnwerk in de achtergevel: blauwkleurig aluminimum;

-          inrichting:

  • achteraan de nieuwe woning voorziet men een verhoogd terras dat via een trap verbonden wordt met de tuin;
  • bovenop het dak van de nieuwe gelijkvloerse uitbreiding voorziet men een dakterras van 6,75m² dat aansluit tegen rechterscheidingsmuur;
  • de overige delen van het nieuwe platte dak, wenst men aan te leggen als groendak.

Inhoud van de aanvraag

-          het slopen van de bestaande achterbouw;

-          het aanbouwen nieuwe achterbouw;

-          het aanleggen van een dakterras en groendak achteraan de eerste verdieping;

-          wijzigen van de scheidingsmuren.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    uit de ingediende bouwplannen blijkt dat de verlengde scheidingsmuur op de rechterperceelsgrens wordt opgetrokken in metselwerk met een dikte van 14 centimeter;
  • artikel 43 Septische putten:
    de bestaande septische put werd gesupprimeerd. De inhoud van de nieuwe septische put werd niet meegedeeld op de bouwplannen. Gezien het hier een gebouw betreft met enkel een woonfunctie, zou deze -tot en met 5 gebruikersequivalenten- een minimale inhoud moeten hebben van 2000 liter.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken met volume uitbreiding situeren zich achteraan de woning. De nieuwe bouwdiepte sluit aan bij de linkerbuur en komt minder diep dan de rechterbuur. De wijzigingen aan de scheidingsmuren zijn beperkt.

 

Op het gelijkvloers wordt de bestaande aanbouw gesloopt en vervangen door een nieuw volume. Het niveauverschil tussen de woning en de tuinzone wordt in het voorstel in twee keer overbrugd. Zo is er reeds een trap tussen de eetruimte en de keuken en nog een tweede trap tussen het terras aan de woning en de tuin. Hierdoor kan er in de keuken een royale vrije hoogte van meer dan 3 meter voorzien worden en wordt het contact met de tuin geoptimaliseerd. Door de grote raamopeningen en de dakkoepel wordt het gelijkvloers van voldoende natuurlijk licht voorzien. Op de eerste verdieping wordt er achteraan een terras voorzien op het platte dak van de gelijkvloerse uitbreiding. Door de hogere scheidingsmuur van de rechterbuur en de ruime afstand tot de linkerbuur heeft deze beperkte buitenruimte geen negatief effect op de privacy van de buren. Door deze aanpassingen wordt de vereiste woonkwaliteit ruim voorzien.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld. De geplande uitbreidingswerken op het gelijkvloers en de plaatsing van het terras zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het aanpassen van het buitenschrijnwerk in wit aluminium en het toevoegen van een stalen balustrade ter hoogte van de gelijkvloerse raamopening. De bestaande voorgevel uit rood gevelmetselwerk en elementen in natuursteen  wordt behouden. Op die manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.

 

Voor de gelijkvloerse achtergevel voorziet de aanvraag een oranje baksteen, blauw aluminium buitenschrijnwerk en een terrastrap in terracotta tegels. De achtergevel op de eerste verdieping wordt geïsoleerd en afgewerkt met een houten gevelbekleding. Ook hier wordt het buitenschrijnwerk voorzien in blauw aluminium. De balustrade rond het terras bestaat uit roestrood staal. De voorgestelde materialisatie is hedendaags en stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De scheidingsmuren conform de voorschriften van artikel 34 te voorzien.

2. Een septische put met een inhoud van 2000 liter te voorzien.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 februari 2022

Volledig en ontvankelijk

28 februari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 april 2022

Verslag GOA

7 april 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschrift ontvangen dat handelt over de impact van de uitbreiding op de aanpalende veranda.

  1. Door de voorziene uitbreiding zal de veranda een groot deel van het zonlicht verliezen.

Evaluatie: Het klopt dat er een impact zal zijn op het zonlicht op de veranda. Deze impact is niet van zulke grootte orde dat de leefbaarheid van de aanpalende in het gedrang komt.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Door de voorziene uitbreiding is er risico op beschadiging van de veranda.

Evaluatie: Vastgesteld wordt dat scheidingsmuur ter hoogte van de uitbreiding niet in overeenstemming is met de bepalingen van de bouwcode omtrent scheidingsmuren.

Los hiervan betreft het risico op beschadiging een uitvoeringstechnische aangelegenheid en uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.

Het bezwaar is deels gegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De scheidingsmuren conform de voorschriften van artikel 34 te voorzien.

2. Een septische put met een inhoud van 2000 liter te voorzien.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.