Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021197356 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Michelle Verheijen met als adres Steenovenstraat 61 te 2040 Antwerpen en de heer Sven Jennart met als adres Steenovenstraat 61 te 2040 Berendrecht (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Steenovenstraat 61 te 2040 Berendrecht (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 19 sectie C nr. 22B3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/10/1996: vergunning (804#609) voor het bouwen van een hondenhok;
- 20/10/1994: vergunning (804#68) voor het bouwen van een paardenstal;
- 27/02/1992: vergunning (86#900600) voor het bouwen van een garage;
- 03/02/1986: vergunning (18#65558) voor het uitbreiden van de woning.
Vergunde en huidige toestand
- functie: eengezinswoning met een bruto-vloeroppervlakte van circa 165 m²;
- bouwvolume: de woning heeft 1 bouwlaag onder een zadeldak in een open bebouwing.
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie: eengezinswoning;
- de bestaande woning wordt verbouwd:
- bouwvolume: het schuine dak wordt opgetrokken.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur)/ Dept. Landbouw en Visserij, buitendienst Antwerpen | 26 januari 2022 | 14 maart 2022 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 26 januari 2022 | 31 januari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 26 januari 2022 | 9 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op het volgend punt:
- de woning ligt in de bestemmingszone (herbevestigd) agrarisch gebied volgens het gewestplan. De woning is zonevreemd.
In artikels 4.4.12 en 4.4.15 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) worden uitspraken gedaan naar de mogelijkheden om een zonevreemde woning te verbouwen en/of uit te breiden:
- In toepassing van artikel 4.4.12 van de VCRO geldt dat de vigerende bestemmingsvoorschriften op zichzelf geen weigeringsgrond vormen bij de beoordeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verbouwen van een bestaande zonevreemde woning, op voorwaarde dat het aantal woongelegenheden beperkt blijft tot het bestaande aantal.
De voorgestelde verbouwingswerken hebben hier geen invloed op het aantal woongelegenheden, zijnde één eengezinswoning.
- Artikel 4.4.15 van de VCRO doet op zijn beurt een aantal uitspraken aangaande de uitbreidingsmogelijkheden van een zonevreemde woning. In toepassing van artikel 4.4.15 van de VCRO zijn uitbreidingen voor zonevreemde woningen toegelaten tot maximum 1.000 m³.
De hier voorgestelde volume-uitbreiding wordt enkel gerealiseerd door het ophogen van het dak en is dus als beperkt te aanzien. Na de werken bedraagt het volume van de woning slechts 500m³.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:
onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van de slaapkamers, te meten vanaf 1,80 m, een hoogte te hebben van minstens 2,60 m. In de slaapkamer van de ouders lukt dit niet.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de verbouwing en uitbreiding van een bestaande zonevreemde woning, volgens het gewestplan gelegen in herbevestigd agrarisch gebied.
In het advies van het Departement Landbouw en Visserij wordt verklaard dat volgens de voor hen beschikbare gegevens (landbouwregistratie) hier in het verleden geen
professionele landbouwbedrijfszetel gevestigd was en er dus vanuit gegaan kan worden dat het hier inderdaad een zonevreemde woning betreft. De voorgestelde werken wijzigen deze zonevreemde woonfunctie niet en zijn in overeenstemming met de zonevreemde regelgeving.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De voorgestelde volume-uitbreidingen situeren zich enkel ter hoogte van het dak dat beperkt verhoogd wordt, zodat meer ruimte ontstaat voor kwalitatieve slaapkamers en een extra zolder voor opslag. De nok van het dak stijgt hierdoor van 6,14 m naar 6,76 m. De verhoging van het dak wordt voornamelijk gerealiseerd door het aanpassen van de dakhelling, waardoor de kroonlijsthoogte slechts 12 cm verhoogt. De footprint van de woning wijzigt niet. De ruimtelijke impact van de verbouwing op de omgeving is dan ook zeer beperkt.
Visueel-vormelijke elementen
De nieuwe uitbreiding, het verhoogde dak, wordt afgewerkt met typisch landelijke materialen. Het dak zelf wordt opnieuw afgewerkt met rode dakpannen, de gevelpunten worden afgewerkt met gepotdekselde sidings. Voor deze sidings wordt in de aanvraag geen kleur aangeduid, maar hiervoor wordt best een kleur gekozen die aansluit bij de kleur van de bestaande gevel en de overheersende kleur van de aanwezige bebouwing in de omgeving. In de praktijk zal dit een kleur zijn die varieert van rood tot roodbruin. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op het gelijkvloers wordt het woongedeelte lichtjes gereorganiseerd zodat het wat functioneler wordt. De inkomhal wordt geminimaliseerd zodat de leefruimte iets ruimer wordt. Ook de badkamer en de keuken worden anders ingericht. In de berging wordt een apart toilet toegevoegd. Vervolgens worden onder het nieuwe dak twee kinderkamers ingericht, een grote slaapkamer voor de ouders en een toilet. De restruimte doet dienst als zolderberging.
Uit de plannen blijkt dat de slaapkamer van de ouders niet voldoet aan artikel 21 van de bouwcode aangaande de minimale hoogte van een verblijfsruimte. Onder een schuin dak dient de helft van de netto-oppervlakte van de slaapkamers, te meten vanaf 1,80 m, een hoogte te hebben van minstens 2,60 m. Voor de slaapkamer van de ouders lukt dit echter niet. Om alsnog te kunnen voldoen aan artikel 21 zal deze slaapkamer een grotere oppervlakte moeten hebben. Dit lukt mits een deel van de aangrenzende zolderruimte bij de ouderslaapkamer te voegen. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden en in rood op de plannen aangeduid worden.
De aanvraag voldoet verder aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Conform artikel 21 van de bouwcode moet de helft van de netto-oppervlakte van de slaapkamers onder schuine daken, te meten vanaf 1,80 m, een hoogte hebben van minstens 2,60 m, hier door de oppervlakte van de slaapkamer te vergroten door een deel van de zolderruimte toe te voegen aan deze slaapkamer zoals in rood aangeduid op de plannen.
2. De kleur van de gepotdekselde sidings tegen de puntgevels te voorzien in een kleur die aansluit bij de kleur van de bestaande gevel en de overheersende kleur van de aanwezige bebouwing in de omgeving, variërend van rood tot roodbruin.
3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 december 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 26 januari 2022 |
Start openbaar onderzoek | 4 februari 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 5 maart 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 mei 2022 |
Verslag GOA | 11 april 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
4 februari 2022 | 5 maart 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Conform artikel 21 van de bouwcode moet de helft van de netto-oppervlakte van de slaapkamers onder schuine daken, te meten vanaf 1,80 m, een hoogte hebben van minstens 2,60 m, hier door de oppervlakte van de slaapkamer te vergroten door een deel van de zolderruimte toe te voegen aan deze slaapkamer zoals in rood aangeduid op de plannen.
2. De kleur van de gepotdekselde sidings tegen de puntgevels te voorzien in een kleur die aansluit bij de kleur van de bestaande gevel en de overheersende kleur van de aanwezige bebouwing in de omgeving, variƫrend van rood tot roodbruin.
3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.