Terug
Gepubliceerd op 19/04/2022

2022_CBS_02967 - Omgevingsvergunning - OMV_2021197356. Steenovenstraat 61. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/04/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02967 - Omgevingsvergunning - OMV_2021197356. Steenovenstraat 61. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring 2022_CBS_02967 - Omgevingsvergunning - OMV_2021197356. Steenovenstraat 61. District Berendrecht-Zandvliet-Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021197356

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Michelle Verheijen met als adres Steenovenstraat 61 te 2040 Antwerpen en de heer Sven Jennart met als adres Steenovenstraat 61 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Ligging van het project:

Steenovenstraat 61 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 19 sectie C nr. 22B3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          01/10/1996: vergunning (804#609) voor het bouwen van een hondenhok;

-          20/10/1994: vergunning (804#68) voor het bouwen van een paardenstal;

-          27/02/1992: vergunning (86#900600) voor het bouwen van een garage;

-          03/02/1986: vergunning (18#65558) voor het uitbreiden van de woning.

 

Vergunde en huidige toestand 

-          functie: eengezinswoning met een bruto-vloeroppervlakte van circa 165 m²;

-          bouwvolume: de woning heeft 1 bouwlaag onder een zadeldak in een open bebouwing.

-          gevelafwerking:

  • de gevels van de woning zijn opgetrokken in roodbruine gevelsteen;
  • het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in witte PVC en de dakbedekking in bruine pannen.

 

Gewenste toestand 

-          functie: eengezinswoning;

-          de bestaande woning wordt verbouwd:

  • de inkomhal wordt kleiner gemaakt zodat de leefruimte iets groter wordt;
  • de badkamer en de keuken worden gemoderniseerd;
  • op de verdieping worden 2 kinderkamers en een grote slaapkamer voor de ouders ingericht;
  • de overige ruimte wordt ingericht als berging;

-          bouwvolume: het schuine dak wordt opgetrokken.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Departement Landbouw en Visserij (hoofdbestuur)/ Dept. Landbouw en Visserij, buitendienst Antwerpen

26 januari 2022

14 maart 2022

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

26 januari 2022

31 januari 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

26 januari 2022

9 februari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op het volgend punt:

 

-          de woning ligt in de bestemmingszone (herbevestigd) agrarisch gebied volgens het gewestplan. De woning is zonevreemd.

 

In artikels 4.4.12 en 4.4.15 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) worden uitspraken gedaan naar de mogelijkheden om een zonevreemde woning te verbouwen en/of uit te breiden:

 

-          In toepassing van artikel 4.4.12 van de VCRO geldt dat de vigerende bestemmingsvoorschriften op zichzelf geen weigeringsgrond vormen bij de beoordeling van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verbouwen van een bestaande zonevreemde woning, op voorwaarde dat het aantal woongelegenheden beperkt blijft tot het bestaande aantal.

De voorgestelde verbouwingswerken hebben hier geen invloed op het aantal woongelegenheden, zijnde één eengezinswoning.

-          Artikel 4.4.15 van de VCRO doet op zijn beurt een aantal uitspraken aangaande de uitbreidingsmogelijkheden van een zonevreemde woning. In toepassing van artikel 4.4.15 van de VCRO zijn uitbreidingen voor zonevreemde woningen toegelaten tot maximum 1.000 m³.

De hier voorgestelde volume-uitbreiding wordt enkel gerealiseerd door het ophogen van het dak en is dus als beperkt te aanzien. Na de werken bedraagt het volume van de woning slechts 500m³.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
 

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:

 

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van de slaapkamers, te meten vanaf 1,80 m, een hoogte te hebben van minstens 2,60 m. In de slaapkamer van de ouders lukt dit niet.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft de verbouwing en uitbreiding van een bestaande zonevreemde woning, volgens het gewestplan gelegen in herbevestigd agrarisch gebied.

 

In het advies van het Departement Landbouw en Visserij wordt verklaard dat volgens de voor hen beschikbare gegevens (landbouwregistratie) hier in het verleden geen

professionele landbouwbedrijfszetel gevestigd was en er dus vanuit gegaan kan worden dat het hier inderdaad een zonevreemde woning betreft. De voorgestelde werken wijzigen deze zonevreemde woonfunctie niet en zijn in overeenstemming met de zonevreemde regelgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De voorgestelde volume-uitbreidingen situeren zich enkel ter hoogte van het dak dat beperkt verhoogd wordt, zodat meer ruimte ontstaat voor kwalitatieve slaapkamers en een extra zolder voor opslag. De nok van het dak stijgt hierdoor van 6,14 m naar 6,76 m. De verhoging van het dak wordt voornamelijk gerealiseerd door het aanpassen van de dakhelling, waardoor de  kroonlijsthoogte slechts 12 cm verhoogt. De footprint van de woning wijzigt niet. De ruimtelijke impact van de verbouwing op de omgeving is dan ook zeer beperkt.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De nieuwe uitbreiding, het verhoogde dak, wordt afgewerkt met typisch landelijke materialen. Het dak zelf wordt opnieuw afgewerkt met rode dakpannen, de gevelpunten worden afgewerkt met gepotdekselde sidings. Voor deze sidings wordt in de aanvraag geen kleur aangeduid, maar hiervoor wordt best een kleur gekozen die aansluit bij de kleur van de bestaande gevel en de overheersende kleur van de aanwezige bebouwing in de omgeving. In de praktijk zal dit een kleur zijn die varieert van rood tot roodbruin. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Op het gelijkvloers wordt het woongedeelte lichtjes gereorganiseerd zodat het wat functioneler wordt. De inkomhal wordt geminimaliseerd zodat de leefruimte iets ruimer wordt. Ook de badkamer en de keuken worden anders ingericht. In de berging wordt een apart toilet toegevoegd. Vervolgens worden onder het nieuwe dak twee kinderkamers ingericht, een grote slaapkamer voor de ouders en een toilet. De restruimte doet dienst als zolderberging.

 

Uit de plannen blijkt dat de slaapkamer van de ouders niet voldoet aan artikel 21 van de bouwcode aangaande de minimale hoogte van een verblijfsruimte. Onder een schuin dak dient de helft van de netto-oppervlakte van de slaapkamers, te meten vanaf 1,80 m, een hoogte te hebben van minstens 2,60 m. Voor de slaapkamer van de ouders lukt dit echter niet. Om alsnog te kunnen voldoen aan artikel 21 zal deze slaapkamer een grotere oppervlakte moeten hebben. Dit lukt mits een deel van de aangrenzende zolderruimte bij de ouderslaapkamer te voegen. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden en in rood op de plannen aangeduid worden.

 

De aanvraag voldoet verder aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Conform artikel 21 van de bouwcode moet de helft van de netto-oppervlakte van de slaapkamers onder schuine daken, te meten vanaf 1,80 m, een hoogte hebben van minstens 2,60 m, hier door de oppervlakte van de slaapkamer te vergroten door een deel van de zolderruimte toe te voegen aan deze slaapkamer zoals in rood aangeduid op de plannen.

2. De kleur van de gepotdekselde sidings tegen de puntgevels te voorzien in een kleur die aansluit bij de kleur van de bestaande gevel en de overheersende kleur van de aanwezige bebouwing in de omgeving, variërend van rood tot roodbruin.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 december 2021

Volledig en ontvankelijk

26 januari 2022

Start openbaar onderzoek

4 februari 2022

Einde openbaar onderzoek

5 maart 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 mei 2022

Verslag GOA

11 april 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

4 februari 2022

5 maart 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Conform artikel 21 van de bouwcode moet de helft van de netto-oppervlakte van de slaapkamers onder schuine daken, te meten vanaf 1,80 m, een hoogte hebben van minstens 2,60 m, hier door de oppervlakte van de slaapkamer te vergroten door een deel van de zolderruimte toe te voegen aan deze slaapkamer zoals in rood aangeduid op de plannen.

2. De kleur van de gepotdekselde sidings tegen de puntgevels te voorzien in een kleur die aansluit bij de kleur van de bestaande gevel en de overheersende kleur van de aanwezige bebouwing in de omgeving, variƫrend van rood tot roodbruin.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.