Terug
Gepubliceerd op 14/04/2022

2022_CBS_02849 - Ondersteuningsproduct. Detailhandel en horeca - Ondersteuning voor renovatie van Antwerpse handelspanden. Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/04/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_02849 - Ondersteuningsproduct. Detailhandel en horeca - Ondersteuning voor renovatie van Antwerpse handelspanden. Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring 2022_CBS_02849 - Ondersteuningsproduct. Detailhandel en horeca - Ondersteuning voor renovatie van Antwerpse handelspanden. Opheffing en nieuwe versie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 14 december 2020 (jaarnummer 742) keurde de gemeenteraad de huidige versie van het reglement renovatietoelage voor Antwerpse handelspanden goed. 

Uit de praktijk en na evaluatie van het reglement zijn er een aantal aanpassingen en aanvullingen noodzakelijk.

Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) keurde de gemeenteraad het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid goed. Het ‘Reglement renovatietoelage voor Antwerpse handelspanden’ wordt aangepast volgens de nieuwe principes voor het geven van ondersteuningen, conform dit Kaderbesluit.

Argumentatie

Het reglement beoogt de uitvoering van doelstelling 2LWS010301 'Ruimtelijk beleid retail, detailhandel en horeca (incl. retailclusters, ruimtelijke economie, kwalitatieve winkelstraten en comm. mix).

Het stadsbestuur ondersteunt zelfstandigen en ondernemers door de tijdelijke verhoogde ondersteuning voor de renovatie van voorgevels van handelspanden te bestendigen tot 31 december 2022. Alle handelspanden die vallen onder de toepassing van het reglement en gelegen zijn op het grondgebied van de stad Antwerpen kunnen een verhoogde ondersteuning aanvragen voor de voorgevel gebouw of winkelunit. 

Bovendien, uit de praktijk en na evaluatie van het reglement, zijn er een aantal aanpassingen noodzakelijk. 

De voornaamste toevoegingen of wijzigingen zijn:

Artikel 1

Aanpassing van volgende definities als volgt: 

  • Operationele handelszaak: Een handelszaak die bemand is, toegankelijk voor klanten tijdens de wettelijke openingsuren en waar handelsverrichtingen mogelijk zijn en effectief plaatsvinden.
  • Winkelpui: Gevels van winkels aan de voorkant van een straat die meestal een etalage hebben. Vitrines van winkels zonder pui aan de voorkant van de straat gelegen in shoppingscentra worden niet beschouwd als winkelpui, de werkzaamheden hieraan vallen onder de categorie ‘inrichting commerciële ruimte’.   

Artikel

  • Toevoeging onder categorie  'isolatie voorgevel' voorgevel: mits voldaan wordt aan de minimale voorwaarden die van toepassing zijn op het verkrijgen van premies van de netbeheerder voor overeenkomstige investeringen in niet-woongebouwen;
  • Toevoeging onder ruwbouw, categorie 'duurzame verwarmings- of koelingstechnieken (wand- of vloerverwarming gekoppeld aan een laagtemperatuursysteem, warmtepomp)': mits voldaan wordt aan de minimale voorwaarden die van toepassing zijn op het verkrijgen van premies van de netbeheerder voor overeenkomstige investeringen in niet-woongebouwen;
  • Toevoeging dat integrale nieuwbouw en het plaatsen of vervangen van garagepoorten niet in aanmerking komen voor de ondersteuning (rubriek 'Subsidieerbare werken en materialen voorgevel').  
  • Aanpassing van de 'Specifieke criteria of voorwaarden'  als volgt: De ondersteuning wordt enkel toegekend voor werken aan handelspanden die in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige voorschriften en die stedenbouwkundig vergund of vergund geacht zijn. De behandeling van het dossier kan een jaar uitgesteld worden (vanaf de datum van het indienen van het dossier renovatietoelage) als blijkt dat de uitgevoerde werken niet vergund zijn en een aanvraag tot regularisatie werd ingediend. Ten laatste op de einddatum van deze termijn van een jaar moet de aanvrager een bewijs van regularisatie voorleggen van dienst omgevingsvergunningen. 

Artikel 10

  • Aanpassing rubriek 'Berekening ondersteuning', punt 4 als volgt: De facturen mogen niet ouder zijn dan 1 jaar (te rekenen vanaf de datum van indiening). Voorschotfacturen van dezelfde aannemer komen in aanmerking op voorwaarde dat de saldofactuur niet ouder is dan 1 jaar bij het indienen van het dossier. 
  • Verlenging van de tijdelijke verhoging ondersteuning voor de voorgevel als volgt:  

Het stadsbestuur ondersteunt zelfstandigen en ondernemers door de tijdelijke verhoogde ondersteuning voor de renovatie van voorgevels van handelspanden te bestendigen tot 31 december 2022.

Alle handelspanden die vallen onder de toepassing van het reglement en gelegen zijn op het grondgebied van de stad Antwerpen kunnen een verhoogde renovatie-ondersteuning aanvragen voor de voorgevel gebouw of winkelunit: 

  • ‘totale renovatie voorgevel gebouw’ ten belope van 75% van het factuurbedrag, excl. btw met een maximum van 17.500,00 euro. De uit te voeren werken moeten minimaal 1.500,00 euro excl. btw bedragen.
  • ‘totale renovatie voorgevel winkelunit’ ten belope van 75%, excl. btw, met een maximum van 7.500,00 euro. De uit te voeren werken moeten minimaal 1.500,00 euro excl. btw bedragen.

De facturen van de uitgevoerde investeringen dienen uiterlijk ingediend te worden op 30 juni 2023 én niet ouder te zijn dan 1 jaar (te rekenen vanaf de datum van indiening van de aanvraag) om in aanmerking te komen voor de betoelaging. 

Dit artikel is van toepassing op aanvragen ingediend tussen 1 april 2020 en 31 december 2022 en vervalt op 31 december 2022.

Artikel 15 

  • Herformulering rubriek 'Beperkingen' voor inrichtingswerken als volgt: Voor inrichtingswerken commerciële ruimte kan iedere handelaar - voor de inrichting van de commerciële ruimte van hetzelfde handelspand - slechts een maal een toelage bekomen per 3 jaar te rekenen vanaf de datum van de goedkeuring van de uitbetaling door het college.

Juridische grond

Het reglement moet voldoen aan de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen.

Het Kaderbesluit ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595). 

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd om de gemeentelijke reglementen vast te stellen gebaseerd op artikel 40 §3 van het Decreet lokaal bestuur.

Algemene financiële opmerkingen

De middelen voor dit reglement zijn voorzien op 5318500000 / 664600  / 2LWS010301A00000.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS01 - Middenstand en toerisme
2LWS0103 - Reguliere werking middenstand
2LWS010301 - Ruimtelijk beleid retail, detailhandel en horeca (incl. retailclusters, ruimtelijke economie, kwalitatieve winkelstraten en comm. mix)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist het huidige reglement 'Renovatietoelage voor Antwerpse handelspanden', dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 14 december 2020 (jaarnummer 742), op te heffen met ingang van 1 mei 2022. 

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het reglement 'Ondersteuning voor renovatie van Antwerpse handelspanden' goed. Het reglement gaat in op 1 mei 2022 en eindigt op 31 december 2025. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.