Terug
Gepubliceerd op 11/04/2022

2022_CBS_02885 - Ondersteuning. Evenementen. Golazo Sports NV - Organisatie, logistieke en financiële ondersteuning. Vastlegging nominatief krediet. AG Antwerp 10 Miles. Afsprakennota en uitbetaling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/04/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_02885 - Ondersteuning. Evenementen. Golazo Sports NV - Organisatie, logistieke en financiële ondersteuning. Vastlegging nominatief krediet. AG Antwerp 10 Miles. Afsprakennota en uitbetaling - Goedkeuring 2022_CBS_02885 - Ondersteuning. Evenementen. Golazo Sports NV - Organisatie, logistieke en financiële ondersteuning. Vastlegging nominatief krediet. AG Antwerp 10 Miles. Afsprakennota en uitbetaling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 24 september 2021 (jaarnummer 7749) keurde het college de organisatie en de logistieke en financiële ondersteuning goed voor de AG Antwerp 10 Miles editie 2021.

Op 30 november 2021 (jaarnummer 671) keurde de gemeenteraad de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Daarin werd de nominatieve ondersteuning goedgekeurd.

Op 28 januari 2022 (jaarnummer 749) keurde het college de collegiale brief goed om toestemming te vragen aan de bevoegde minister voor het gebruik van de Kennedytunnel zoals in 2021.

Argumentatie

Op zondag 24 april 2022 wordt de 36ste AG Antwerp 10 Miles georganiseerd in de stad Antwerpen.

Om het groot aantal deelnemers van de AG Antwerp 10 Miles na de start op Linkeroever op een veilige en comfortabele manier naar rechteroever te loodsen, wordt zoals de voorbije edities de Kennedytunnel ingeschakeld. Na een aantrekkelijk parcours in de binnenstad nemen de lopers de Waaslandtunnel terug naar Linkeroever.

Voor de editie 2021 was er vanuit het standpunt veiligheid beslist om, naar aanleiding van de wegversmalling op het op- en afrittencomplex van Linkeroever ten gevolge van de Oosterweelwerken, in vier waves te starten met telkens maximum 5.000 lopers om de densiteit van de massa te minderen. Deze maatregel is verder geëvalueerd en in samenspraak met de organisatie zal er voor de editie van 2022 in vier waves gestart worden van maximum 7.000 lopers, met de mogelijkheid om in de laatste wave tot 8.000 te gaan zodat de lopers die de start van hun wave hebben gemist toch nog kunnen aansluiten.

Het programma van zondag 24 april 2022 ziet er als volgt uit:

  • 10.30 uur: Alpro Kids Run 1,8 kilometer (4-12 jaar);
  • 11.30 uur: AG Antwerp Short Run 6,5 kilometer;
  • 13.30 uur: AG Antwerp 10 Miles (start in vier waves: 13.30 uur - 13.55 uur - 14.20 uur - 14.45 uur).

Voor dit evenement vraagt de organisator Golazo Sports het volgende:

  • financiële ondersteuning van 35.000,00 EUR;
  • gebruik van de Charles de Costerlaan tussen Thonetlaan en Halewijnlaan van maandag 18 april 2022  8.00 uur tot maandag 25 april 2022 23.59 uur;
  • gebruik van de graszone aan de Charles de Costerlaan van maandag 4 april 2022 8.00 uur tot uiterlijk zondag 1 mei 2022 19.00 uur;
  • gebruik van de Gloriantlaan van maandag 18 april 2022 08.00 uur tot maandag 25 april 2022 19.00 uur.
  • gebruik van het Frederik van Eedenplein voor de opbouw van de inschrijvingstent van maandag 11 april 2022 8.00 uur tot uiterlijk zondag 1 mei 2022 19.00 uur;
  • gratis ter beschikking stellen en leveren van feestmateriaal, watervoorziening en elektriciteitsmateriaal;
  • gratis leveren, ledigen en reinigen van vuilbakken; 
  • gratis leveren, ledigen en ophalen van twee containers 20m³ en 3 containers 30 m²;
  • inzet van de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging voor het leveren en ledigen van afvalcontainers en het reinigen van de startzone en het parcours vooraf en na afloop; 
  • inzet van de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;
  • toelating voor het gebruik van promotiemateriaal van Sporting A en de stad Antwerpen;
  • afvaardiging van de burgemeester en/of de schepen voor sport voor het startschot en prijsuitreiking van de AG Antwerp 10 Miles  op zondag 24 april 2022 volgens protocollaire afspraken;  
  • inzet van de dienst Stadsontwikkeling/Beheer en Operaties/Interventies voor het gratis verwijderen van obstakels zoals zitbanken, hek hondenweide en paaltjes;
  • inzet van de lokale politie/openbare orde/evenementen voor het afsluiten van de gevraagde straten en locaties noodzakelijk voor de organisatie van het evenement;
  • toelating voor het plaatsen van nadarbarelen op het parcours.

Net zoals vorige editie is er cateringexclusiviteit voor de organisatie op de organisatiezones op Linkeroever (Charles de Costerlaan, zone tussen Gloriantlaan, Charles de Costerlaan en Thonetlaan en Frederik Van Eedenplein). Dit om een professionele catering te kunnen organiseren en een wildgroei van ambulante handel (aangekondigd en onaangekondigd) te vermijden.

De organisatie kan voor deze editie een beroep doen op een nieuwe overeenkomst met De Lijn voor het verhogen van de tramcapaciteit.

Naast de betrokken stadsdiensten werden afspraken gemaakt met de lokale politie, de federale politie, het Vlaams Gewest en het Vlaams Verkeerscentrum (voor gebruik Ring en Kennedytunnel), de brandweer, de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, De Lijn en de NMBS. 

AG Antwerp 10 Miles is een bovenlokaal sportevenement met een belangrijke sportieve, maatschappelijke en marketingwaarde. Het evenement garandeert een uitgebreide deelnemers- en publieksopkomst en een interessante communicatie- en mediawaarde.

De stad Antwerpen verkrijgt, naar aanleiding van deze ondersteuning, van de organisatoren een uitgebreid pakket voordelen (logovermelding, visibiliteit tijdens het evenement en 50 deelnametickets).

Het project kadert in het bestuursakkoord 2019-2024 en meer bepaald de doelstelling sport en evenementen.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 2 (publiek evenement in co-organisatie met de groep stad Antwerpen) en wordt dus vrijgesteld van alle kosten en retributies (inname openbaar domein, logistiek materiaal, nutsverbruik, opkuis, afvalcontainers, parkeerverbodsborden en verwijderen straatmeubilair).

Alle nodige documenten voor de opmaak van de bestelbon zijn door de organisatie aangeleverd en toegevoegd aan de bestelbon.

De gevraagde documenten voor de verantwoording voor de ontvangen ondersteuning zijn opgenomen in de afsprakennota en zullen door de organisatie worden ingediend bij de stad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen uiterlijk 25 juli 2022.

Dit besluit keurt de afsprakennota goed.  

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 775) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, en manifestaties 2021-2025 goed. 

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen en het kaderbesluit met de basisprincipes van het ondersteuningsbeleid (gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020, jaarnummer 595) zijn van toepassing.

Algemene financiële opmerkingen

Op 27 november 2015 (jaarnummer 9823) keurde het college het algemeen principe voor het uitbetalen van toelagekredieten exploitatiebudget aan derden goed.

De ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

De ondersteuning zal volledig in zijn geheel worden uitbetaald, na het indienen van een inhoudelijke rapportage uiterlijk op 27 mei 2022 en een financiële rapportage uiterlijk op 25 juli 2022, omdat voor dit evenement reeds alle voorbereidende financiële kosten zijn gemaakt.

Adviezen

Agev-overleg - Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Voor de opening van het evenement, op 22 april 2022, wordt een veiligheidsrondgang georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende disciplines.

Er wordt een multidisciplinaire plaatsfiche opgemaakt in overleg met de verschillende disciplines. Het document wordt gedeeld met de leden van de Gemeentelijke Veiligheidscel en de Adviesgroep Evenementenveiligheid.

Dit in functie van een preventieve commandopost die op 24 april 2022 georganiseerd wordt met aanwezigheid van de verschillende disciplines.

MPA - Mobiliteit & Parkeren - Buurtparkeren Gunstig advies
AG VESPA - stadsprojecten Gunstig advies
SW - Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

mMts uitvoering mobiliteitsplan als opgemaakt.


SB - Groendienst Antwerpen Linkeroever Gunstig advies

Mits er rekening wordt gehouden met het document "Groenadvies bij evenementen".

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park én in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur & activiteit, milieu & veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend.

SW - B&O - Interventies Gunstig advies

Er mag geen schade toegebracht worden aan de openbare weg of straatmeubilair. Indien er straatmeubilair verwijderd dient te worden, gelieve dit dan tijdig door te geven.

MV - Stadshavendienst Gunstig onder voorwaarden

De Stadshaven merkt op dat dit advies geen betrekking heeft op de controle/het nazicht van de naleving van de vereiste maatregelen om de verspreiding van Covid-19 te voorkomen.

De gemeenteraad van de stad Antwerpen keurde op 26 april 2021 het politiereglement voor het stadshavengebied (PRSH) goed. Dit politiereglement legt de regels vast voor het gebruik van de watervlakken in het stedelijk havengebied met als doel het bewaren van de openbare rust en veiligheid in dit gebied.

De organisator dient het politiereglement van de Beneden-Zeeschelde alsook dit van het stedelijk havengebied te kennen, evenals de standaardvoorwaarden van de Stadshaven voor het organiseren van evenementen in de Stadshaven, te allen tijde strikt na te leven.

Bijkomend dienen onderstaande extra voorwaarden te worden gerespecteerd:

  • door de organisator dient in overleg met de dienst mobiliteit en lokale politie, voorzien te worden in een alternatief voor de busparking op de Scheldekaaien t.h.v. de ligplaatsen Sint-Andries;
  • de organisatie dient de toegang tot de noordelijke toegangsbrug van de Cruiseterminal Antwerpen (Orteliuskaai) te verzekeren in het belang van de toeleveringen aan de riviercruiseschepen en de busparking;
  • het gebruik van het ponton Steenplein door de Waterbus en het Veer (watermobiliteit) mag niet gehinderd worden. De toegang tot het ponton dient hierbij gevrijwaard te worden voor de gebruikers ervan;
  • alle verdere instructies of bijkomende voorwaarden van de dienst Stadshaven dienen steeds onmiddellijk opgevolgd te worden.
SB - EFMF - Ambulante Handel Gunstig advies

De standplaatsen ambulante handel Oever en Steenplein worden op 23 en 24 april 2022 opgeschort. De handelaar van standplaats ambulante handel Wapper wordt verwittigd dat hij via de Wapper moet afrijden op 24 april 2022. De standplaats ambulante handel Hessenplein wordt op 23 en 24 april 2022 niet ingenomen.

BZ - Protocol Gunstig advies
OS - advies taxi's Gunstig advies
OS - Business en innovatie Gunstig onder voorwaarden

Mits de horeca en handelszaken op het parcours op de hoogte worden gebracht van dit event en de mogelijke implicaties voor hen. Toegang en zicht naar de handel en horecazaken steeds vrijwaren. Gelieve rekening te houden met de uitbreidingsterrassen of stockage ruimte te voorzien in de nabije omgeving.

SB - EFMF - Markten en Foren Gunstig advies

De wekelijkse donderdagmarkt zal naast de expo komen te staan op 21 april 2022. De wekelijkse zondagsmarkt op het Sint-Jansvliet zal worden opgeschort op 24 april 2022.

MV - Bevolkingszorg Gunstig advies

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. 

Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 2 MUG-equipes, 1 arts, 3 verpleegkundigen, 6 ziekenwagens, 32 BLS ploegen en 16 hulpverleners.

OS - Toerisme Gunstig onder voorwaarden

GROTE MARKT

Er mogen geen afvalcontainers en dergelijke geplaatst worden in de Wisselstraat tot aan huisnummer 11.

De opkuis dient onmiddellijk na het evenement te gebeuren vermits het in een toeristische kernzone doorgaat. 

Er mogen geen opstellingen geplaatst worden op de voetpaden in de Wisselstraat zodat de toegangen tot de gebouwen altijd gegarandeerd blijven.

Het Velo-station in de Wisselstraat moet bereikbaar blijven. Indien niet mogelijk moet dit daags na het evenement opnieuw worden opengesteld.


STEENPLEIN

De toegang naar het schuine talud van Het Steen moet altijd vrij en zichtbaar blijven, dit is de officiële ingang naar het toeristisch bezoekerscentrum van Visit Antwerpen. Vlaggenbakken, sandwichborden, reclamepanelen en andere installaties dienen steeds op afstand van het talud geplaatst te worden en geenszins naast het standbeeld van Lange Wapper. Gelieve ook de toegang tot de hoofdingang door minstens 2 van de 3 blauwe pijlen uit bijgevoegd plan te blijven verlenen.

Medewerkers van Visit Antwerpen moeten steeds de doorgang verleend worden naar Het Steen aangezien dit hun werkplek is. 

De algemene aanblik van Het Steen mag niet gehinderd worden door de aankleding van het evenement dat er plaatsvindt. Het Steen is alle dagen geopend voor het grote publiek en moet dus alle dagen duidelijk zichtbaar én toegankelijk zijn.

Het lichtplan van Het Steen mag niet gehinderd worden. Er moet dus rekening mee gehouden worden dat de evenementeninfrastructuur/aankleding geen schaduw werpt op Het Steen indien die in de lichtstraal zou staan.

De ticketverkoop voor de Waterbus gebeurt vanuit de kiosk op het plein. De toegang tot de kiosk, inclusief de helling voor mindervaliden, moet vrij blijven. De organisator moet de Waterbus contacteren (info@dewaterbus.be) om concrete afspraken te maken. 

De organisator moet daarnaast ook Flandria (info@flandria.nu), de veerboot (vloot@vlaanderen.be) en de Stadshavendienst (stadshaven@stad.antwerpen.be) op de hoogte brengen van het evenement en de nodige afspraken maken zodat hun werking niet gehinderd wordt;

De toegang naar het ponton moet vrijgehouden worden zodat de passagiers vlot de recreatieve rondvaartboten en veerboten kunnen bereiken;

Aan Het Steen bevindt zich de nieuwe cruiseterminal. Deze dient ten alle tijde zichtbaar en toegankelijk te blijven.

De toegang tot de cruiseterminal en de cruise gangway moet altijd vrij blijven, zowel voor passagiers als bevoorradingsvoertuigen. De toegang mag door geen enkele opstelling visueel of fysiek gehinderd worden. Opstellingen (kraampjes, kermisattracties, …) mogen pas geplaatst worden ter hoogte van de hangars en verder richting noorden. De vrij te laten zone is aangeduid in het rood op het plan.

AG Vespa - Vastgoedverhuringen & Ruimtebeheer Gunstig onder voorwaarden

Voor deze locatie zijn de gebruikelijke veiligheidsvoorwaarden (politie/brandweer) van toepassing en moet de gebruiker rekening houden met volgende bijkomende voorwaarden die specifiek van toepassing zijn op de kaaien.

De terreinen op het Steenplein worden ter beschikking gesteld in de staat zoals ze zich bevinden op 24 april 2022.

De terreinen op het Steenplein worden ter beschikking gesteld voor het evenement zoals beschreven in het e-formulier 159776, voor de periode van 24 april 2022, zonder dat een stilzwijgende verlenging mogelijk is.

De gebruiker is verantwoordelijk voor eventuele ongevallen en moet de nodige maatregelen treffen om deze te voorkomen; hij gebruikt de bedoelde terreinen op eigen kosten en risico en moet alle eventuele schade vergoeden.

De poorten van de waterkeringsmuur moeten steeds bereikbaar zijn om het eventueel openen en/of sluiten toe te laten.

De gebruiker moet rekening houden met het feit dat de manifestatie wordt georganiseerd in een zone waar overstromingsgevaar bestaat; hij kan geen enkele schadevergoeding eisen bij eventuele overstroming.

Manifestaties die plaatsvinden op eenzelfde datum en locatie mogen niet gehinderd worden. 

De gebruiker dient zich behoorlijk te verzekeren voor de risico’s die het evenement met zich meebrengt; hij zal op het eerste verzoek van de stad of AG Vespa een afschrift van zijn verzekeringspolis overmaken.

SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het maximum geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A).

Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.

Brandweer - preventie Gunstig onder voorwaarden

Extra aandacht voor standaardvoorwaarde

Nummer 2101

Plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

Hekwerk op Linkeroever dient zodanig aangebracht te worden dat: 

1. overal de minimale doorgangsbreedte van 4 meter gerespecteerd is;

2. dat op onderstaande punten het hekwerk binnen één minuut kan weggenomen worden bij een incident.

a. Gloriantlaan thv de zijwegen over een minimale lengte van 4 meter;

b. August Vermeylenlaan thv Charles De Costerlaan (alle 4 beddingen).

Nummer 2124  

Grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of voor een tribune met meer dan 100 zit of staanplaatsen.  

De organisator dient gunstige keuringsattesten (opgesteld door een erkend keuringsorganisme) van de stabiliteit voor te kunnen leggen van de tenten en tribunes. Deze attesten dienen de maximale windsnelheid te vermelden waaraan de tenten en constructies blootgesteld mogen worden.  

De organisator dient de vereiste attesten met betrekking tot reactie bij brand van de gebruikte materialen voor de opstellingen voor te kunnen leggen. De reactie bij brand dient minimaal te voldoen aan de voorwaarden opgenomen in de standaardvoorwaarden van Brandweer Zone Antwerpen.  

Bij alle tenten dient het aantal maximum toegelaten personen duidelijk opgehangen worden bij elke ingang.  

Het inplantingsplan van de site bevat geen vermelding van het aantal en de breedte van de uitgangen. De organisator dient er zorg voor te dragen dat het aantal uitgangen en de breedte voldoet aan onderstaande voorwaarden. Brandweer Zone Antwerpen merkt op dat er door de organisatie meer aandacht gegeven dient te worden aan de nooduitgangen van de tenten op de evenementenzone. Brandweer wenst te benadrukken dat de veiligheid in de tenten te allen tijde gewaarborgd dient te worden.  

Voorwaarden aantal uitgangen:  

- tot 50 personen (tot 30 m²): 1 uitgang;  

- van 51 tot 250 personen (meer dan 30 m² en tot 150 m²): 2 uitgangen;  

- van 251 tot 500 personen (meer dan 150 m² en tot 300 m²): 3 uitgangen; 

- meer dan 500 personen (meer dan 300 m²): 1 bijkomende uitgang per begonnen schijf van 500 personen.

Voorwaarden uitgangen:  

- moeten zo ver mogelijk van elkaar liggen;  

- zijn minimum 80 cm breed (a rato1,25 cm per persoon die er gebruik van maakt);  

- vrije hoogte = minimum 200 cm;  

- moeten volledig vrij zijn;  

- leiden steeds rechtstreeks naar de openbare weg of een gelijkaardige, veilige plaats en mogen geen andere ruimten, gebouwen of inrichtingen doorlopen; 

- deuren draaien open in de vluchtzin en moeten in geopende stand kunnen worden geblokkeerd.  

Het maximaal aantal toegelaten personen in overdekte ruimtes is het laagste getal van onderstaande voorwaarde:

- 1 per m²; 

- 1 persoon per 1,25cm uitgang;

- Het aantal uitgangen conform beschreven in ‘voorwaarde aantal uitgangen'.

Nummer 2083  

Potentieel risico-evenement. 

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken. De organisator neemt hiervoor de nodige maatregelen bij de voetgangerstunnel, fietserstunnel, startlocatie (opstelplaats waves), …  

De organisator neemt ook de nodige maatregelen voor de publiekverplaatsing van linker- naar rechteroever rekening te houden met een éénduidige communicatie tijdens de duur van het evenement over de verschillende transportmogelijkheden.  

In de Waaslandtunnel dient een duidelijke signalisatie voorzien te worden welke op een eenvoudige wijze positiebepaling mogelijk maakt.  

De afsluitingen die geplaatst worden rond de start en aankomstzone en rond de zone van het éénrichtingsverkeer voor deelnemers en publiek dienen op regelmatige plaatsen (eenvoudig opengemaakt kunnen worden in het geval van een incident.  

De delen van de afsluiting die verwijderd kunnen worden, dienen boven hoofdhoogte gemarkeerd te worden met een duidelijke signalering van een nooduitgang.  

De organisator voorziet de nodige interne richtlijnen alsook personeel om het openzetten van de start -en finish in geval van een incident te faciliteren.  

Ter hoogte van het éénrichtingsverkeer voor deelnemers en publiek aan de startzone dienen er door de organisatie de nodige informatievoorzieningen (borden, schermen, …) voorzien worden die de deelnemers en het publiek duidelijk informeren.  

Er dienen tevens de nodige stewards ingezet te worden in deze zone om het publiek en de deelnemers te informeren en om bij te grote drukte de in- en uitstroom van deelnemers en publiek te regelen zodat drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek voorkomen wordt. 

Extra voorwaarden

Brandweerpost Linkeroever:  

De uitrukmogelijkheden op de Halewijnlaan dienen gegarandeerd te blijven over één van de twee beddingen. Deze zal dan in beide richtingen gebruikt worden. 

Brandweerpost Centrum:  

Om de operationaliteit van de brandweerpost Centrum te garanderen zal de organisator een doorsteek voorzien op onderstaande locaties:

•    ter hoogte van de kazerne zelf zal een oversteekpunt voor de manschappen voorzien worden, zo-dat deze tot aan hun voertuigen geraken in de Lange Sint-Annastraat;

•    ter hoogte van de splitsing Sint-Jacobsmarkt en Lange Nieuwstraat, voor toegang Lange Nieuwstraat.

Bijkomend zal de organisatie het herpositioneren van de voertuigen in de Lange Sint Annastraat via de Sint Jacobsmarkt faciliteren (na interventie).

SB - EFMF - District Antwerpen Gunstig advies
Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
SB - Logisitiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.

SB - EFMF - Evenementen Gunstig advies
SB - EFMF - Acquisitie Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0303 - Gevarieerd evenementenaanbod / promotie A
2BRS030301 - Tradities en sterkhouders

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door Golazo Sports NV van het evenement AG Antwerp 10 Miles op datum van zondag 24 april 2022 goed. Golazo Sports NV dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen die op het moment van het evenement van kracht zijn.

Artikel 2

Het college keurt de afsprakennota die loopt van 8 april 2022 tot en met 25 juli 2022 goed met de organisator van het evenement, Golazo Sports NV, Schoebroekstraat 8, 3583 Beringen.

Artikel 3

Het college keurt de uitbetaling van de ondersteuning van bedrag 35.000,00 EUR goed aan Golazo Sports, Schoebroekstraat 8, 3583 Beringen..

Artikel 4

Het college beslist om in afwijking van de betalingsregeling voorzien in het collegepunt van 27 november 2015 (jaarnummer 09823) het volledige toelagebedrag in een keer uit te betalen.

Artikel 5

Het college keurt de afvaardiging goed van de burgemeester en/of de schepen voor sport voor het startschot en prijsuitreiking van AG Antwerp 10 Miles volgens protocollaire afspraken.

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Uitbetaling ondersteuning AG Antwerp 10 Miles

Golazo Sports NV
Schoebroekstraat 8
3583 Beringen

Ondernemingsnummer: 0442.115.211
Rekeningnummer: BE64 0016 2999 3252
35.000,00 EURbudgetplaats: 5373015000
budgetpositie: 6496600
functiegebied: 2BRS030301A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA070719
budgetperiode: 2200
4505137046

Artikel 7

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SB/BOF
  • gratis ter beschikking stellen van het aangevraagde materiaal volgens reglement BOF;
  • gratis transport van het aangevraagde materiaal volgens reglement BOF;
  • gratis opbouw en afbouw van het gevraagde materiaal volgens reglement BOF;
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers en de lediging ervan volgens reglement BOF;
  • gratis ter beschikking stellen van stroom- en watervoorziening volgens reglement BOF;
  • plaatsen van de nodige infoborden langs het parcours, de parkings, fietsenstallingen en aan de startsite;
  • plaatsen van nadars langs het parcours;
  • ter beschikking stellen van twee techniekers op de start- en aankomstzone Linkeroever op zondag 24 april van 8.00 uur tot 18.30 uur;
SB/SR/BIT
  • reiniging van het parcours voor het evenement;
  • reiniging van de organisatiesites Charles De Costerlaan, Gloriantlaan voor en na het evenement;
  • reiniging van de bevoorradingsposten na het evenement;
  • gratis ter beschikking stellen van de nodige vuilniscontainers (start- en aankomstzone Linkeroever en bevoorradingsposten);
  • gratis bijkomende levering, lediging en ophaling van vijf containers (2 van 20 m³ en 3 van 30 m³);
SW/Beheer en Operaties/Interventies
  • gratis verwijderen van hinderlijk straatmeubilair op de verschillende sites die worden gebruikt en het parcours;
OS/Marketing en Communicatie
  • bekendmaking van het evenement via de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;
SW/Milieuvergunningen
  • toelating geven voor het spelen van muziek op zondag 24 april 2022 van 09.00 tot 19.00 uur tot maximaal 92db;
Lokale Politie Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen
  • afsluiten van de gevraagde straten en locaties noodzakelijk voor de organisatie van het evenement;
  • visuele aanwezigheid op de start- en aankomstzone Linkeroever en aan de voetgangers- en fietstunnel;
  • bemanning van de kruispunten (politiepersoneel als seingever) in samenwerking met de organisatie;
  • toelating voor het plaatsen van nadarbarelen op het loopparcours;
  • maatregelen nemen voor het parkeervrij en verkeersvrij maken van de straten langs het parcours;
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers en signalisatie;;
  • maken van mobiliteitsafspraken met De Lijn;
  • geen toelating verlenen voor terrasuitbreiding aan horecazakenuitbaters rond het parcours;
SB/EFMF/Markten en Foren
  • verplaatsen van de marktkramen naar een locatie naast de expo-tent in het kader van de wekelijkse markt op het Frederik Van Eedenplein op donderdag 21 april 2022;
  • opschorten van de marktkramen in het kader van de wekelijkse markt op het Sint-Jansvliet op zondag 24 april  2022;
  • opschorten van de standplaatsen ambulante handel Oever en Steenplein op zaterdag 23 en zondag 24 april 2022.