Op 30 november 2021 (jaarnummer 671) keurde de gemeenteraad aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Op 10 januari 2020 (jaarnummer 195) keurde het college de indiening van het aanvraagformulier in het kader van de open oproep regierol sociale economie periode 2020-2025 goed.
Via de stedelijke doelstelling 2LWS0904 'De stad wil het sociale engagement van ondernemers versterken', zet de stad Antwerpen sterk in op het creëren van tewerkstellingsplaatsen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als lokale regisseur sociale economie rolt de stad Antwerpen acties uit om de Antwerpse sociale economie en het lokaal sociaal ondernemerschap te stimuleren en ondersteunen.
Op 31 januari 2022 (jaarnummer 37) keurde de gemeenteraad de nieuwe versie van het toelagereglement “Nieuwe werkvloeren voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt” goed.
1. Indiening op het reglement en de eindrangschikking
Via dit reglement ondersteunt de stad Antwerpen projecten die de sociale economie en het sociaal ondernemerschap versterken met als doel om tewerkstelling te creëren voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Projecten die inzetten op technologische innovatie, het ontwikkelen van nieuwe activiteiten of niches in productie en dienstverlening binnen het grondgebied van de stad Antwerpen en samenwerkingen met de reguliere economie, kunnen ondersteund worden. In 2022 bedraagt het totaalbudget van dit reglement 300.000,00 EUR. De aanvrager kan een aanvraag indienen voor een voortraject of een implementatietraject. Een voortraject duurt maximaal zes maanden en de maximale ondersteuning bedraagt 20.000,00 EUR. Een implementatietraject duurt maximaal één jaar en er kan een maximale ondersteuning van 60.000,00 EUR aangevraagd worden.
De indieningsaanvraag verloopt via vaste indieningsronde. Deze voorbije indieningsronde sloot af op 28 februari 2022.
Er werden drie dossiers ingediend, die werden voorgelegd aan de jury.
De drie kandidaten die door de jury werden weerhouden voldeden aan alle toekenningscriteria in het reglement.
Naam indiener | gevraagd en toegewezen budget |
AROP vzw | 60.000,00 EUR |
Causa Sui | 19.800,00 EUR |
Yacura | 19.549,49 EUR |
2. De projecten
De drie projecten worden hieronder kort omschreven :
PROJECT IN BETWEEN
Indiener: AROP vzw
Soort project: Implementatietraject
Aangevraagde toelage: 60.000,00 EUR
Looptijd: na goedkeuring college – 31/12/2022. Het project kan officieel starten na goedkeuring door het college, maar er wordt afgesproken dat kosten, zoals voorzien in de ingediende begroting, vanaf 1 maart 2022 (start project) kunnen ingebracht worden.
Inhoudelijk :
In samenwerking met BUSO-school De Ark heeft AROP het project “In Between” bedacht wat klasstages mogelijk moet maken voor in totaal 50 leerlingen. Het door AROP inregelen van klasstages (maximum 18 leerlingen/werkdag) biedt de Antwerpse BUSO-scholen een unieke kans om hun leerlingen in een professionele werkomgeving te laten wennen aan werken binnen een maatwerkbedrijf. Voor Arop biedt dit de gelegenheid om de leerlingen aan het werk te zien, ze op te leiden en te begeleiden naar een mogelijke toekomst bij AROP of in andere SEC-bedrijven. Daarmee creëren ze meer zekerheid op vlak van instroom van nieuwe maatwerkers. De leerlingen doen via deze weg praktijkervaring op, krijgen een positieve eerste werkervaring en bouwen hierdoor meer zelfvertrouwen op waardoor ze nadien sterker staan op de werkvloer.
AROP heeft de intentie om dit projecten voor meerdere jaren verder te zetten en open te stellen naar andere BUSO-scholen en andere doelgroepen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
PROJECT CRCLR Antwerpen : Connecteren – Inspireren _ Co-creëren
Indiener: Causa Sui
Soort project: Voortraject
Aangevraagde toelage: 19.800,00 EUR
Looptijd: na goedkeuring college – 14/9/2022. Het project kan officieel starten na goedkeuring door het college, maar er wordt afgesproken dat kosten, zoals voorzien in de ingediende begroting, vanaf 15 maart 2022 (start project) kunnen ingebracht worden.
Inhoudelijk :
Causa Sui wil nagaan of er één of meerdere business cases mogelijk zijn tussen enerzijds Antwerpse start-ups en scale-ups met circulaire activiteiten of ambities en anderzijds maatwerkbedrijven en sociale werkvloeren op het grondgebied Antwerpen. Ze willen circulair ondernemen vergemakkelijken door matchmaking tussen circulaire ondernemers en sociale economie, de inschakeling van technologie en het ontwikkelen van skills. Ze willen de mogelijkheden en potentiële samenwerkingen onderzoeken tijdens dit voortraject. Het doel is een businesscase die voor alle stakeholders (circulaire ondernemers, bedrijven met circulaire ambities en maatwerkbedrijven die mogelijkheden zien binnen de circulaire economie) interessant genoeg is om te realiseren. Voor de producenten zal dit liggen in de digitale eenvoud om dit uit te kunnen besteden, bij de maatwerkbedrijven zal dit liggen bij de afweging wat de kosten en mogelijke opbrengsten in omzet en extra personeel/groei kan zijn.
PROJECT Productie van medische zorghulpmiddelen binnen een maatwerkbedrijf - studie
Indiener: Yacura
Soort project: Voortraject
Aangevraagde toelage: 19.549,49 EUR
Looptijd: na goedkeuring college – 3/6/2022. Het project kan officieel starten na goedkeuring door het college, maar er wordt afgesproken dat kosten, zoals voorzien in de ingediende begroting, vanaf 3 februari 2022 (start project) kunnen ingebracht worden.
Inhoudelijk :
Yacura produceert hulpmiddelen voor in de zorg. Hun afzetmarkt groeit enorm, ook in het buitenland. Ze kunnen de productie niet meer in eigen beheer houden. Ook op vlak van automatisatie en digitalisering is er groei nodig. Als oplossing willen ze de productie uitbesteden aan KUNNIG via een state-of-the-art productievloer en efficiënte supply chain voor al hun producten. Niet enkel productie maar ook verpakking, voorraadbeheer, order picking komen er aan te pas. Aan het einde van dit voortraject is er een duidelijk businessplan om deze productie te kunnen gaan implementeren. Er is een engagementsverklaring tussen Yacura en Kunnig. Het project resulteert een tewerkstelling van 5-7 maatwerkers op verschillende productielijnen in de loop van dit traject, met nog een toenemend aantal tewerkstellingen na het voortraject.
De geselecteerde projecten worden, na goedkeuring van dit collegebesluit, via de communicatiekanalen van de stad Antwerpen bekend gemaakt. Er wordt ook een persbericht uitgestuurd. De projecten worden per mail op de hoogte gebracht en krijgen elk een projectverantwoordelijke van de stad Antwerpen, die erop zal toezien dat de ondersteuning correct wordt ingezet en afspraken worden gevolgd, zoals vermeld in het reglement "Nieuwe werkvloeren voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt" (jaarnummer 37) en in overeenkomst met hun ingediende dossier.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.
Het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).
Besluit van de gemeenteraad van 31 januari 2022 (jaarnummer 37 ) betreffende de nieuwe versie van het reglement “Nieuwe werkvloeren voor personen met een afstand tot de arbeidsmarkt”.
De middelen budgetperiode 2200 zijn beschikbaar op het boekingsadres van de dienst WERK / net-Werk van de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing met als functiegebied 2LWS090401A00000, budgetplaats 5318300000 en budgetpositie 6496600.
Elke externe communicatie rond het project wordt afgestemd met de projectverantwoordelijk van de stad Antwerpen.
De ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
70 % van de ondersteuning wordt betaald binnen de 30 dagen na goedkeuring van de vastlegging en uitbetaling van de ondersteuning door het college. De resterende 30 % wordt betaald na indiening van het eindverslag door de project-indiener en na positieve evaluatie hiervan door de stad Antwerpen.
Meet indicatoren die bereikt moeten worden:
Als basis dienen de projectaanvragen ingediend op indieningsronde 28 februari 2022.
Naam indiener | Project | Toewijzing budget |
AROP vzw | In Between | 60.000,00 EUR |
Causa Sui bv | CRCLR Antwerpen : connecteren-inspireren-co-creëren | 19.800,00 EUR |
Yacura bv | Productie van medische zorghulpmiddelen binnen een maatwerkbedrijf - studie | 19.549,49 EUR |
Naam indiener | Project | Toewijzing budget |
AROP vzw | In Between | 60.000,00 EUR |
Causa Sui bv | CRCLR Antwerpen : connecteren-inspireren-co-creëren | 19.800,00 EUR |
Yacura bv | Productie van medische zorghulpmiddelen binnen een maatwerkbedrijf - studie | 19.549,49 EUR |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Sociale Rehabilitatie vzw (AROP) Dynamicalaan 9 2610 Antwerpen NBE0407407720 IBAN:BE55 3200 2645 9044 | 60.000,00 EUR | budgetplaats: 5318300000 | 4505137036 |
Causa Sui bv Krugerstraat 232 2660 Antwerpen NBE0774580929 IBAN: BE81 7340 5372 9824 | 19.800,00 EUR | budgetplaats: 5318300000 | 4505137037 |
Yacura bv Rozendaalweg 28 2860 Sint-Katelijne-Waver NBE0505727415 IBAN: BE86 5230 8071 1250 | 19.549,49 EUR | budgetplaats: 5318300000 | 4505137038 |