Terug
Gepubliceerd op 11/04/2022

2022_CBS_02914 - District Hoboken. Van Praetstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/04/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_02914 - District Hoboken. Van Praetstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2022_CBS_02914 - District Hoboken. Van Praetstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Van Praetstraat in het district Hoboken:

  • behoort gedeeltelijk tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • sluit op het grondgebied van de gemeente Hemiksem aan op de Sint-Bernardsesteenweg. 

Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op vraag van het district Hoboken wordt de snelheid beperkt tot 50 km/u. 

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • de snelheid wordt beperkt tot 50 km/u (artikel 1).
    De Van Praetstraat bevindt zich buiten de bebouwde kom, het is wettelijk toegelaten 70 km per uur te rijden. De categorisering van de weg (ook buiten de bebouwde kom) is 'industriehoofdstraat'. De aanbevolen snelheid die daarbij hoort is 50 km/u. Het is niet aangewezen met de huidige inrichting van de straat en met het vele vrachtverkeer om de snelheid op 70 km/u te behouden, aangezien de straatbreedte daarop niet aangepast is. Bovendien zijn ook de fietspaden aan één zijde aanliggend zonder schrikafstand, waardoor 50 km/u aangewezen is omwille van de veiligheid;
  • de signalisatie op de fietspaden wordt aangepast volgens de principenota voor speed pedelecs in Antwerpen.
    De verkeersborden D7 worden voorzien van een onderbord, bromfietsen verboden (artikel 2).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 25 februari 2022 Gunstig advies
Districtsraad Hoboken, advies van 21 maart 2022 (jaarnummer 30) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Praetstraat in het district Hoboken goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen