Terug
Gepubliceerd op 11/04/2022

2022_CBS_02892 - District Berchem. Dianalaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/04/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_02892 - District Berchem. Dianalaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2022_CBS_02892 - District Berchem. Dianalaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Dianalaan in het district Berchem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 12 oktober 2018 (jaarnummer 9182);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Bikschotelaan"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart; 
Na vele meldingen betreffende verkeersonveilige situaties in de Dianalaan, omwille van de combinatie van overdreven snelheid en een te breed straatprofiel, vond er een constructieve dialoog plaats tussen bewoners en districtsbestuur. Hierbij werd gekeken naar maatregelen die de bestaande problematiek kunnen oplossen. Vervolgens werd in samenwerking met de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdelingen Mobiliteit en Publieke Ruimte) een proefopstelling uitgewerkt waarbij de rijbaan versmald wordt, asverschuivingen gecreëerd worden en er tevens verdrijvingsvakken met plooibakens worden aangebracht om de oversteekplaatsen voor voetgangers veiliger te maken. Deze proefopstelling wordt ingesteld voor een periode van zes maanden.

Argumentatie

In de straatsegmenten begrepen tussen Gitschotellei en Minervastraat en Lodewijk Van Berkenlaan en Diksmuidelaan worden volgende ingrepen uitgevoerd:
  • herintroductie van het langsparkeren;
  • de parkeerstroken worden gemarkeerd met behulp van een volle witte lijn; 
  • de rijwegbreedte wordt verkleind naar 4,80 meter;
  • asverschuivingen worden bij de kruispunten ingevoerd;
  • parkeerstroken worden onderbroken om oversteekplaatsen te creëren ter hoogte van de Valkenputstraat en Moorsledestraat;

De parkeerbalans neemt af met drie plaatsen. Door de infrastructurele inrichting van de straat, het invoeren van langsparkeren, en het feit dat de parkeerstrook op twee plaatsen wordt onderbroken om een overzichtelijke veilige oversteekplaats te creëren in een zone 30, wordt de parkeerbalans verklaard.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 25 februari 2022 Gunstig advies

De vrijgekomen ruimte tussen de voetpaden en de nieuwe parkeerzone dient door middel van infrastructurele ingrepen (bv. met plantbakken) vrijgehouden worden van verkeer (uitgezonderd voetgangers) en/of parkerende voertuigen.

De afdeling Mobiliteit zal deze aanvulling meenemen bij de evaluatie van de proefopstelling.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Dianalaan, district Berchem, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220119_13164_BT_NT.pdf