Terug
Gepubliceerd op 11/04/2022

2022_CBS_02901 - District Antwerpen. Vogelzanglaan (Gewest) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/04/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer m.b.t. één of meerdere gewestwegen.

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_02901 - District Antwerpen. Vogelzanglaan (Gewest) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2022_CBS_02901 - District Antwerpen. Vogelzanglaan (Gewest) - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Vogelzanglaan in het district Antwerpen:

  • is een gewestweg waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 9 november 2018 (jaarnummer 9948). 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) stellen voor dat de langsparkeerplaatsen op de Vogelzanglaan, zijde EXPO/Camping, worden gereserveerd voor bussen vanwege:

  • de behoefte vanuit de 'autocar sector' naar parkeerplaatsen voor bussen groot is vanwege een te klein aanbod;
  • het verdwijnen van de bus parking op de Plantinkaai en Schippersdok;
  • klachten over de sociale veiligheid en voorzieningen op de tijdelijke bus parking op de D’Herbouvillekaai.

Het Vlaams gewest heeft reeds stilstaan- en parkeerverbodsborden (E3) aangebracht langs weerzijden van de toegang tot de parking. Dit wordt tevens gereglementeerd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • het stilstaan- en parkeerverbod werd ingevoerd langs beide zijden van de toegang tot de camping (artikel 1).
    Bij het opbouwen en afbreken van evenementen in Antwerp Expo, worden grote vrachtwagens gebruikt. Zij hebben nood aan voldoende manoeuvreerruimte om een U-turn te kunnen uitvoeren, komende van de Jan Van Rijswijcklaan;
  • de bestaande parkeerzone uitsluitend voor autocars wordt uitgebreid langs de oneven zijde (kant Antwerp/EXPO) over heel de lengte (artikel 4).
    Dit is een gunstige ligging ten opzichte van de meest gebruikte aanrijroutes. Er is voldoende parkeercapaciteit voorhanden, enkel tijdens evenementen kan er overbezetting zijn, maar dan zullen de bussen doorverwezen worden naar een alternatieve locatie. Het is makkelijk inpasbaar vanwege voldoende brede parkeerhaven in de huidige toestand. Hier staan nu vaak vrachtwagens. Er zijn geen ingrijpende fysieke wijzigingen nodig aan het openbaar domein, enkel het woord bus dient in de parkeerstrook aangebracht te worden en de verkeersborden E9d (parkeerplaats voor autocars). Ook is er voldoende aanbod aan commerciële voorzieningen en vervoersvoorzieningen binnen wandelafstand, zoals een tankstation, hotel, camping, openbaar vervoer, Velostation, enzovoort.

De parkeerbalans neemt af:

  • met 10 parkeerplaatsen door het stilstaan- en parkeerverbod;
  • met 41 parkeerplaatsen ten behoeve van autocars. Hierdoor zal er plaats zijn voor zeventien à achttien autocars.
.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 17 februari 2022 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 21 maart 2022 (jaarnummer 40) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Vogelzanglaan (gewestweg) in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 9 november 2018 (jaarnummer 9948).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter goedkeuring wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen