Terug
Gepubliceerd op 11/04/2022

2022_CBS_02775 - Omgevingsvergunning - OMV_2021186097. Perckhoevelaan 38. District Wilrijk - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 08/04/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_02775 - Omgevingsvergunning - OMV_2021186097. Perckhoevelaan 38. District Wilrijk - Weigering 2022_CBS_02775 - Omgevingsvergunning - OMV_2021186097. Perckhoevelaan 38. District Wilrijk - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021186097

Gegevens van de aanvrager:

BV MHS INVEST met als adres Groeningenlei 163 te 2550 Kontich

Ligging van het project:

Perckhoevelaan 38 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nr. 211R5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

inrichten van een extra studio in een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/10/1966: vergunning (222#13389) voor het bouwen van een woning met twee appartementen.

Vergunde toestand

-          meergezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloerse garage met bergplaats en een toegang tot de tuin;

-          2 bovenliggende tweeslaapkamer appartementen;

-          voorgevel in rode baksteen en aluminium buitenschrijnwerk in natuurkleur.

Huidige toestand

-          voordeur en raamindeling anders uitgevoerd.

Gewenste toestand

-          inrichting van een extra studio met een netto vloeroppervlakte van circa 51 m² op het gelijkvloers;

-          aangepaste voorgevel en achtergevel plus uitbreiding van de terrassen achteraan.

Inhoud van de aanvraag

-          de bestaande garage verdwijnt en het gelijkvloers wordt ingericht met een studio en een gemeenschappelijke fietsenberging;

-          de vloer van het nieuw appartement wordt 30 cm verdiept;

-          de voormalige gemeenschappelijke tuin wordt een privé tuin bij het gelijkvloers appartement;

-          beide uitpandige terrassen op de verdiepingen worden in de breedte en de diepte uitgebreid;

-          de voorgevel wordt aangepast met een tweede deur in plaats van de garagepoort en voorzien van nieuw buitenschrijnwerk in zwart aluminium.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

4 januari 2022

11 februari 2022

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

4 januari 2022

31 januari 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

4 januari 2022

6 januari 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 januari 2022

13 januari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 3 Heistraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 1992. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone c voor woningen en openbare weg.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt::

-          artikel 4 Afmetingen van de gebouwen:
beide verdiepingen hebben na de verlenging van de terrassen achteraan een bouwdiepte van 15m35 in plaats van de maximaal toegelaten 13 m.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.


Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 27 Open ruimte:
    de voormalige oprit blijft over een breedte van 2m77(waterdoorlatend) verhard in plaats van slechts de maximaal toegelaten verharding van 1m50 breedte te voorzien naar de inkom van de fietsenberging;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    de ruime, bestaande garage verdwijnt terwijl er nog parkeerbehoefte voor 1 wagen wordt bij gecreëerd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.  

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van een meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De terrassen aan de achterzijde van de eerste en tweede verdieping worden vergroot om deze meer kwalitatief te maken. De diepte gaat van 0,87 meter naar 1,35 meter. In vergunde toestand behouden te terrassen een ruime afstand van circa 1,73 en 1,91 meter van de perceelgrenzen waardoor de hinder naar de aanpalende eerder beperkt is. In nieuwe toestand wordt de afstand van de terrassen tot de perceelgrenzen aan beide zijde beperkt tot 0,70 meter. Dit is onaanvaardbaar naar de aanpalende toe.

In voorwaarde zou kunnen opgenomen worden om de afstand gelijk te houden aan die van de vergunde toestand. Op die manier wordt er een private buitenruimte gecreëerd van circa 3,19 m² voor wooneenheden met 2 slaapkamers.

Deze, eventueel aangepaste, buitenruimtes dienen de gemeenschappelijke tuinzone van circa 52m² te vervangen. Deze voorgestelde, eventueel aangepaste, buitenruimtes zijn geen verbetering van de vergunde situatie.

De voorgestelde afwijking van de voorschriften van het BPA komen dus niet in aanmerking voor vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het aanpassen van het buitenschrijnwerk in zwart aluminium waarbij de garagepoort wordt vervangen door een vast paneel en een beglaasde deur naar de achterliggende fietsenstalling. De bestaande voorgevel uit rood gevelmetselwerk, elementen in natuursteen en een hardstenen plint wordt behouden. Op die manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag betreft het inrichten van een studio op de gelijkvloerse verdieping van een meergezinswoning. In bestaande toestand bevindt zich hier een garage en twee bergingen. De gemeenschappelijke tuin achter het pand is bereikbaar via de garage. De nieuwe gelijkvloerse studio zorgt ervoor dat de appartementen op de verdieping geen rechtstreekse toegang meer hebben tot de tuin, waardoor hun buitenruimte verdwijnt. Daarbij verdwijnen er ruimten (twee bergingen en een inpandige garage) die volgens de plannen als gemeenschappelijk kunnen beoordeeld worden. Daardoor vermindert de woonkwaliteit van de appartementen op de verdiepingen aanzienlijk, wat vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet aanvaardbaar is.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Buiten de afwijking op het BPA wijkt de aanvraag ook nog af op artikel 27 en 30 van de bouwcode. Gelet op bovenstaande is er geen aanleiding hier een afwijking op toe te laten.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 bijkomende parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

In een meergezinswoning met een diepe garage op het gelijkvloers wordt die ruimte omgevormd tot een studio.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

De parkeerbehoefte voor de studio is 1 x 1 = 1 parkeerplaats.

Er verdwijnt door de verbouwing 1 parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte.

De werkelijke parkeerbehoefte is 2 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

De inpandige garage dient behouden te blijven.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 december 2021

Volledig en ontvankelijk

4 januari 2022

Start openbaar onderzoek

13 januari 2022

Einde openbaar onderzoek

11 februari 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 april 2022

Verslag GOA

28 maart 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

13 januari 2022

11 februari 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.