Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021179666 |
Gegevens van de aanvrager: | Thomas Vermeerbergen met als adres Neerstraat 52 te 2450 Meerhout |
Ligging van het project: | Falconplein 24-30 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nr. 428B |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | het wijzigen van de voorgevel (toevoegen toegangsdeur) en het aanbrengen zaak-gebonden gevelpubliciteit en raamfolies |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/08/2013: vergunning (20133564) voor beperkte uitbreiding van een kantoor op het gelijkvloers.
- 15/09/2006: vergunning (20062625) voor het bouwen van 19 appartementen, commerciële ruimtes en ondergrondse parking;
- 24/02/2006: weigering (20054083) voor het plaatsen van een verlicht publiciteitspaneel
Vergunde/bestaande toestand
- gelijkvloerse verdieping: kantoren (kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen).
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie: kappersschool (kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen).
- bouwvolume conform vergunde/bestaande toestand met:
- gevelafwerking conform vergunde/bestaande toestand met uitzondering van:
- raamfolies in een doorlopend golfpatroon voor het linker buitenschrijnwerkgeheel en de 3 ramen rechts ervan;
- rechts, ter hoogte van de hoek met Falconplein, zaakgebonden gevelpubliciteit:
- grijskleurig aluminium buitenschrijnwerk voor de nieuwe toegang;
- links, ter hoogte van de hoek met Verversrui, zaakgebonden gevelpubliciteit:
Inhoud van de aanvraag
- het wijzigen van de voorgevels, inclusief de toegang;
- er worden geen andere vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen gevraagd.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 16 februari 2022 | 9 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 16 februari 2022 | 4 maart 2022 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 16 februari 2022 | 25 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 16 februari 2022 | 20 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
- niveauverschillen van meer dan 18 cm moeten overbrugd worden, ofwel met een trap in combinatie met een helling, ofwel met een trap in combinatie met een lift, ofwel met een helling in combinatie met een lift. De (nieuwe) toegang voldoet niet aan de bepalingen van dit artikel.
- indien de dubbele toegangsdeur naar de kappersschool manueel te bedienen is, dient de effectieve vrije doorgang minstens 90 cm te bedragen wanneer het primaire deurblad 90° geopend is. Volgens de aangeleverde voorgevelplannen is de netto doorgangsbreedte voor beide vleugels circa 82 cm.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht.
Door het aanbrengen van de raamfolie komt de daglichttoetreding van de diepe gelijkvloerse verdieping in gedrang.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Vanuit de dienst OS/BI wordt een gunstig advies gegeven voor het wijzigen van de functie kantoren naar dienstverlening (kapper/kapperschool) op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone strategische horecakern Schipperskwartier. In deze zones wordt er naar gestreefd om een goede mix te hebben tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen en langdurige leegstand te vermijden.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels blijven, behoudens het wijzigen van de inkom, het voorzien van raamfolies en het voorzien van zaakgebonden publiciteit, ongewijzigd.
Het plaatsen van zaakgebonden publiciteit is aanvaardbaar bij commerciële panden om zich kenbaar te maken in de omgeving. De publiciteit bestaat uit losse letters en is in verhouding met de maat van het gebouw en is bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Het is onduidelijk hoe de raamfolies er zullen uitzien. Om de eigenheid van het gebouw niet in het gedrang te brengen is het belangrijk dat deze folie sober blijft. In voorwaarde zal worden opgelegd een matte lichtdoorlatende folie te voorzien. De lichtdoorlatendheid is belangrijk om de daglichttoetreding in de achterliggende werkruimte niet in het gedrang te brengen ‘bouwcode, art. 24).
De beoogde gevelwijzigingen zijn mits tegemoet gekomen wordt aan bovenstaande voorwaarde inpasbaar in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanpassing van de inkom is op enkele punten in strijd met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. Met betrekking tot het niveauverschil kan een afwijking worden toegestaan aangezien het een bestaand pasverschil betreft. Bovendien zouden de werken die nodig zijn voor de aanpassing ervan niet in verhouding tot het resultaat.
Met betrekking tot de breedte van de deurvleugel kan geen afwijking worden toegestaan. Dit is enkel aanvaardbaar indien beide deurvleugels automatisch open gaan, wat in voorwaarde zal worden opgelegd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De raamfolie moet een matte lichtdoorlatende folie zijn.
3. De dubbele inkomdeur moet automatisch open gaan.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 23 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 16 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 17 april 2022 |
Verslag GOA | 28 maart 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De raamfolie moet een matte lichtdoorlatende folie zijn.
3. De dubbele inkomdeur moet automatisch open gaan.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.