Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021178818 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW Griekse Gemeenschap van Antwerpen - Griekse Zeemanshuis met als adres Vlasmarkt 28 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Vlasmarkt 28 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 4 sectie D nr. 193D |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van de functiewijziging van gemeenschapsvoorziening (schoolgebouwencomplex) naar dareca (dancing-restaurant-café) en het uitvoeren van wijzigingen zowel intern als extern in binnengebied |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Vlasmarkt 26 en 30:
- Vlasmarkt 26-30, waaronder nr. 28:
- Vlasmarkt 28:
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- functie:
- de noordwesthoek doet dienst als feestzaal;
- de noordoosthoek doet dienst als horecaruimte,
- de zuidoosthoek met het bijgebouw aan de zuidzijde wordt voorzien als bergruimte;
- bouwvolume: de feestzaal (dancing-restaurant-café) wordt gerestaureerd;
- gevelafwerking: de gevels in binnengebied werden overschilderd in de kleuren: rood, zwart en blauw.
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- inrichting:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- functiewijziging van gemeenschapsvoorziening (schoolgebouwencomplex) naar dareca (dancing-restaurant-café)
- uitvoeren van interne en externe structurele wijzigingen;
- uitvoeren van wijzigingen aan de gevels in binnengebied;
- vernieuwen en restaureren van een beschermd monument.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 7 januari 2022 | 17 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 7 januari 2022 | 28 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 26 januari 2022 | 27 januari 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 7 januari 2022 | 24 januari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 7 januari 2022 | 27 januari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 7 januari 2022 | 24 maart 2022 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 7 januari 2022 | 7 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 5: zone voor centrumfuncties - publieksgerichte gebouwen (ce5).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
reca is op het gelijkvloers toegelaten met uitzondering van feestzalen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
bij het uitvoeren van werken dienen alle mogelijke voorzorgen genomen te worden om de opgaande beplanting te beschermen, om deze in goede gezondheid te houden en om schade te voorkomen. Dit geldt voor de hoogstammige boom in binnengebied;
functies anders dan wonen dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben, die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is;
de uitlaat van kanalen voor de afvoer van schadelijke gassen (keuken) moet zich situeren minstens boven de kroonlijst van het eigen gebouw (gemeten vanaf de uitlaat), en in ieder geval 2 m boven de bovenrand van alle deur-, venster- en ventilatieopeningen, die zich binnen een straal van 4 m bevinden, horizontaal gemeten vanaf de uitlaat van het afvoerkanaal. Er zijn geen gegevens beschikbaar op de plannen van voorliggende aanvraag dat hieraan voldaan wordt;
er is geen zicht op het bestaande afvoerstelsel van afval- en hemelwater.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een functiewijziging van gemeenschapsvoorziening naar restaurant en feestzaal. Het perceel is volgens RUP Binnenstad gelegen in artikel 5: Zone voor centrumfuncties-publieksgerichte gebouwen (Ce5). In deze zone zijn, naast wonen, onder meer reca (restaurant, café), detailhandel, kantoren en diensten, vrijetijdsvoorzieningen en gemeenschapsvoorzieningen toegelaten. Dancings of feestzalen met dansgelegenheden zijn hier niet toegelaten omdat ze voor te veel overlast zorgen.
Bijkomend wordt in die zin vermeld dat op het pand een erfpacht van 70 jaar loopt die eindigt op 30 juni 2054. AG VESPA (erfpachthouder) merkt op dat in de akte van erfpacht van 5 juli 1985, 9 april 1987 en in dading van 14 november 2012 als uitdrukkelijk doel is vermeld dat het recht van erfpacht wordt verleend aan de erfpachter uitsluitend voor het inrichten van een diplomatiek en cultureel centrum alsook het inrichten van een taverne voor zover er voor de omwonenden geen overlast wordt gecreëerd. De inrichting van bepaalde ruimtes tot een feestzaal zoals aangeduid op het plan strookt niet met het voormelde doel.
De in de erfpacht omschreven invulling beantwoordt volledig aan de bestemmingsvoorschriften van het RUP. Er kan geconcludeerd worden dat de beperkte interne wijzigingen – het verplaatsen van de keuken en het herstel van de historische onderdelen – functioneel inpasbaar zijn. Het inrichten van een feestzaal is dat niet. Dit neemt niet weg dat in de noordwestelijke ruimte (nu ingetekend als ‘feestzaal’) socio-culturele activiteiten kunnen plaatsvinden. De bestemming ‘feestzaal’ wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie is gunstig met betrekking tot de aanpassingen aan de reca-uitbating:
“Gelet op de locatie in afgebakende strategische horecakern Historisch Centrum, zijn deze investeringen gunstig te beoordelen.”
De dienst Business en Innovatie maakt ook het nodige voorbehoud in verband met mogelijke overlast die zou veroorzaakt worden door het inrichten van een feestzaal.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Aan de bestaande gebouwen worden zaken gerestaureerd, maar geen echte volumewijzigingen aangebracht.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het geheel werd als stedelijke kindertuin opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Grote delen van het complex, namelijk het refugiehuis van de Sint-Baafsabdij en de stedelijke kindertuin, zijn beschermd als monument.
Het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed is gedeeltelijk gunstig:
“Volgende handelingen krijgen een gunstig advies omdat ze geen afbreuk doen aan de bescherming:
- Herlokaliseren van de keuken in een niet beschermde ruimte
- Verlagen van de raamopening aan de nieuwe keuken
- Verlagen van de raamopening aan de toog van het nieuwe restaurant
- Herstelwerken ter hoogte van de voormalige tuinkamer
- Paars geschilderde plinten
- Opnieuw openwerken van de arcades
- Aanbrengen van een nieuwe trap in een hedendaagse constructie uit glas en metaal
- Reorganisatie van de multifunctionele lokalen
Volgende handelingen krijgen een ongunstig advies, omdat ze afbreuk doen aan de bescherming:
Aanbrengen van een pleisterplaat onder de kinderbalken van de achterbouw. Door deze pleisterplaat aan te brengen, wordt de beeldbepalende en waardevolle balkenroostering aan het zicht onttrokken. Deze balkenroostering krijgt in de bouwhistorische nota van Monumenta een hoge waardering.
Uit de motivering blijkt dat deze handelingen niet overeenstemmen met de direct werkende normen van de regelgeving Onroerend erfgoed, namelijk met het passief behoudsbeginsel (art. 6.4.3 Onroerenderfgoeddecreet).”
Het aanbrengen van een pleisterplaat onder de kinderbalken van de achterbouw wordt uit de vergunning uitgesloten.
De stedelijke dienst Monumentenzorg laat weten verder geen bezwaar te hebben tegen de geplande werken.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Zoals hoger vermeld is de hinderlijke bestemming ‘feestzaal’ in strijd met de voorschriften van het RUP Binnenstad en wordt ze niet toegelaten.
Om geluidshinder voor de omwonenden te beperken wordt het afspelen van al dan niet geluidsversterkte muziek op de binnenplaats ook niet toegelaten.
Dit wordt in de voorwaarden opgelegd.
Om tegemoet te komen aan de voorschriften van de bouwcode worden volgende voorwaarden opgelegd:
- Bij het uitvoeren van werken dienen conform artikel 18 van de bouwcode alle mogelijke voorzorgen genomen te worden om de opgaande beplanting te beschermen, om deze in goede gezondheid te houden en om schade te voorkomen. Dit geldt voor de hoogstammige boom in het binnengebied.
- Functies anders dan wonen dienen conform artikel 26 van de bouwcode een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben, die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is.
- De uitlaat van kanalen voor de afvoer van schadelijke gassen (keuken) moet zich conform artikel 35 van de bouwcode situeren minstens boven de kroonlijst van het eigen gebouw (gemeten vanaf de uitlaat), en in ieder geval 2 m boven de bovenrand van alle deur-, venster en ventilatieopeningen, die zich binnen een straal van 4 m bevinden, horizontaal gemeten vanaf de uitlaat van het afvoerkanaal.
- Het voorzien van een septische put is verplicht. Deze moet voldoen aan de capaciteit opgelegd in artikel 43 van de bouwcode.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. In de laatst vergunde toestand is er een schoolgebouw. Het gebouw werd in 1984 in erfpachtgegeven aan vzw Griekse gemeenschap die er een restaurant/feestzaal uitbaat. Voor deze functiewijziging werd nooit een vergunningsaanvraag ingediend. De bestemming ‘feestzaal’ komt ook niet voor vergunning in aanmerking.
Voor een restaurant in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. De huidige functies zijn reeds lang aanwezig en vormen geen extra parkeerdruk op de omgeving. Bezoekers komen naar de stad om verschillende handels- en horecazaken te bezoeken en kunnen hiervoor gebruik maken van de publieke parkings in de omgeving.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Fietsvoorzieningen
Indien mogelijk zijn een aantal inpandige fietsenstallingen voor personeel gewenst.
Laden en lossen
Laden en lossen kan gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De bestemming ‘feestzaal’ wordt uitgesloten uit de vergunning. Er kunnen wel socio-culturele activiteiten plaatsvinden.
3. Het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed moet strikt worden opgevolgd: het aanbrengen van een pleisterplaat onder de kinderbalken van de achterbouw wordt uit de vergunning uitgesloten.
4. Bij het uitvoeren van werken dienen conform artikel 18 van de bouwcode alle mogelijke voorzorgen genomen te worden om de hoogstammige boom in het binnengebied te beschermen, om deze in goede gezondheid te houden en om schade te voorkomen.
5. Het afspelen van al dan niet geluidsversterkte muziek op de binnenplaats wordt niet toegelaten.
6. Er dient conform artikel 26 van de bouwcode een afgescheiden ruimte voor afvalberging, voorzien van verluchting, te worden ingericht van minimaal 4 m² groot.
7. De uitlaat van kanalen voor de afvoer van schadelijke gassen (keuken) moet zich conform artikel 35 van de bouwcode situeren minstens boven de kroonlijst van het eigen gebouw (gemeten vanaf de uitlaat), en in ieder geval 2 m boven de bovenrand van alle deur-, venster- en ventilatieopeningen, die zich binnen een straal van 4 m bevinden, horizontaal gemeten vanaf de uitlaat van het afvoerkanaal.
8. Het voorzien van een septische put is verplicht met een capaciteit conform artikel 43 van de bouwcode.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 december 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 7 januari 2022 |
Start openbaar onderzoek | 17 januari 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 15 februari 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 22 april 2022 |
Verslag GOA | 29 maart 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
17 januari 2022 | 15 februari 2022 | 7 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
De bezwaren kunnen als volgt worden samengevat:
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar is gegrond.
Het bezwaar is niet gegrond voor wat betreft de uitbating van een dancing.
Het bezwaar is deels gegrond.
Beoordeling: Het gebruik van het paviljoen als feestzaal is strijdig met de voorschriften van het RUP en wordt uit de vergunning gesloten.
Het bezwaar is gegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De bestemming ‘feestzaal’ wordt uitgesloten uit de vergunning. Er kunnen wel socio-culturele activiteiten plaatsvinden.
3. Het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed moet strikt worden opgevolgd: het aanbrengen van een pleisterplaat onder de kinderbalken van de achterbouw wordt uit de vergunning uitgesloten.
4. Bij het uitvoeren van werken dienen conform artikel 18 van de bouwcode alle mogelijke voorzorgen genomen te worden om de hoogstammige boom in het binnengebied te beschermen, om deze in goede gezondheid te houden en om schade te voorkomen.
5. Het afspelen van al dan niet geluidsversterkte muziek op de binnenplaats wordt niet toegelaten.
6. Er dient conform artikel 26 van de bouwcode een afgescheiden ruimte voor afvalberging, voorzien van verluchting, te worden ingericht van minimaal 4 m² groot.
7. De uitlaat van kanalen voor de afvoer van schadelijke gassen (keuken) moet zich conform artikel 35 van de bouwcode situeren minstens boven de kroonlijst van het eigen gebouw (gemeten vanaf de uitlaat), en in ieder geval 2 m boven de bovenrand van alle deur-, venster- en ventilatieopeningen, die zich binnen een straal van 4 m bevinden, horizontaal gemeten vanaf de uitlaat van het afvoerkanaal.
8. Het voorzien van een septische put is verplicht met een capaciteit conform artikel 43 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.