Samenstelling
Aanwezig
Jinnih Beels, schepen;
Annick De Ridder, schepen;
Nabilla Ait Daoud, schepen;
Peter Wouters, schepen;
Elisabeth van Doesburg, schepen;
Erica Caluwaerts, schepen;
Sven Cauwelier, algemeen directeur
Afwezig
Bart De Wever, burgemeester;
Koen Kennis, schepen;
Karim Bachar, schepen;
Tom Meeuws, schepen;
Serge Muyters, korpschef
Secretaris
Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_02891 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Conterscherp - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
Conterscherp in het district Berendrecht Zandvliet Lillo. Aanpas
Aanleiding en context
Conterscherp in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 20 december 2005 (jaarnummer 3096);
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Zandvliet";
- maakt deel uit van een zone met toegangsbeperking volgens tonnage, gekend als “Dorpskernen Berendrecht en Zandvliet”.
In samenspraak met het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo, wordt voorgesteld om het parkeren, dat niet is toegelaten in de bocht, te verduidelijken met borden. Dit voor een periode van zes maanden.
Argumentatie
Momenteel wordt er steeds geparkeerd voor de huizen tot bijna tegen de gevel. Dit is niet veilig omdat er quasi geen voetpad is. Door deze situatie worden fietsers en voetgangers verplicht om uit te wijken naar de rijbaan en komen dan in gevaarlijke situaties terecht met de andere weggebruikers.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt daarom voor om parkeerverbodsborden (E1) aan te brengen in de bocht, langs de even zijde, van nummer 2 tot nummer 14.
Dit parkeerverbod heeft geen invloed op de parkeerbalans en dient enkel ter verduidelijking dat parkeren in de bocht niet is toegestaan.
Regelgeving: bevoegdheid
- Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760)
waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 18 januari 2022
Gunstig onder voorwaarden
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt onderstaande opmerking op een 6-maand durende proefopstelling in Conterscherp.
Volgens de wegcode is parkeren sowieso niet toegelaten in dit deel van de straat. De rijbaan is niet voldoende breed om 3m vrij te laten naast een geparkeerd voertuig. Indien voertuigen zich opstellen deels naast de rijbaan, dan staan zij op het trottoir en ook dit is niet toegelaten.
Nog volgens de wegcode is het aanbrengen van signalisatie om verkeersregels te bevestigen niet toegelaten.
De verkeerspolitie kan zich gezien het feit dat het blijkbaar voor de weggebruiker niet duidelijk is dat men hier niet mag parkeren, uitzonderlijk vinden in het aanbrengen van de bijkomende signalisatie.
Districtscollege Berendrecht, Zandvliet en Lillo, advies van 28 maart 2022 (jaarnummer 70)
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Het college keurt de proefopstelling in het Conterscherp, district Berendrecht, Zandvliet en Lillo, goed.
Artikel 2
Het college geeft opdracht aan:
Dienst
|
Taak
|
SW/Communicatie en Participatie
|
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit
|
SW/Mobiliteit en LP/VK
|
in samenspraak de proefopstelling evalueren
|
SW/Mobiliteit
|
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]
|
SW/B&O
|
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen
|
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.