Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021129392 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer wouter Blondeel met als adres Niellonstraat 5 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | Niellonstraat 5 te 2600 Berchem-Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 23 sectie C nr. 283C3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning en plaatsen van een zwembad in de tuin |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/07/1933: toelating (1275#2251) voor het bouwen van een huis.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- afbraak van een overdekte terrasconstructie;
- uitbreiden van de benedenverdieping;
- terugplaatsen van de overdekte terrasconstructie;
- plaatsen van een zwembad met terras in de tuinzone.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De half ondergrondse laag wordt omgevormd naar een ondergrondse kelder. Het gelijkvloers wordt perceelsbreed uitgebreid tot circa 14 meter met links achteraan een overdekt terras tot een diepte van 17 meter en rechts achteraan een niet-overdekt terras tot 15 meter. De terrassen bevinden zich circa 1,2 meter boven het tuinniveau.
De scheidingsmuur rechts wordt ter hoogte van het gelijkvloers uitgebreid tot een bouwdiepte van 16 meter. Dit is circa 1 meter dieper dan het terrasdeel rechts achteraan en circa 7,5 meter dieper dan de bouwdiepte van de rechts aanpalende woning. Het niet-overdekte, maar wel verhoogde terrasdeel rechts en bijhorende uitbreiding van de scheidingsmuur sluit onvoldoende aan bij het bouwvolume van de aanpalende woning en hindert de ideale daglichttoetreding. Dit wordt ongunstig geadviseerd.
Het totale bouwvolume van het gelijkvloers links wordt voorzien aansluitend op de bouwdiepte van de rechts aanpalende gezinswoning. Dit wordt gunstig geadviseerd.
Achter het rechtergedeelte van het terras wordt een zwembad voorzien met een breedte van 2,56 meter en lengte van 8,94 meter. Dit zwembad wordt tot tegen de tuinmuur voorzien (op circa 14 centimeter van de perceelgrens) en wordt deels in opbouw voorzien tot een totale hoogte van 1,2 meter ten opzichte van het tuinniveau. Inzake de privacy-hinder als gevolge van een opbouwzwembad op slechts beperkte afstand tot de perceelgrens werd een gegrond bezwaar ingediend. De privacy-conflicten kunnen voorkomen worden door het zwembad te verlagen. In voorwaarden dient opgenomen te worden het zwembad in te graven, zodanig dat de zwembadrand gelijk komt met het terreinniveau.
De rechter scheidingsmuur wordt achteraan extern geïsoleerd tot over de perceelgrens. Bij deze uitbreiding van 14 centimeter over de perceelgrens heen zal de gevelopening en tuinkraan in de achtergevel van de aanpalende woning gehinderd worden. Er wordt bij het extern isoleren onvoldoende rekening gehouden met de werkelijke toestand van de aanpalende gezinswoning. Dit wordt ongunstig geadviseerd. Het na-isoleren van de rechter scheidingsmuur zoals voorgesteld dient uitgesloten te worden uit de vergunning.
Het dak van het hoofdvolume van de woning werd reeds in het verleden rechtgetrokken en verhoogd met bijhorende ophoging van de scheidingsmuren tot een hoogte van circa 11 meter ten opzichte van het straatniveau. Gelet op de aanwezigheid van een regenwaterput is het voorzien van een groendak niet noodzakelijk, maar er dienen voldoende maatregelen genomen te worden om brandoverslag te voorkomen.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag betreft geen wijzigingen aan de voorgevel.
De achtergevel blijft behouden in roodbruine baksteen, waarbij de reeds in het verleden gewijzigde ramen in bruinkleurig aluminium behouden blijven. De gelijkvloerse aanbouw wordt voorzien in witte pleister met grote ramen in aluminium. De terrasluifel wordt met een dakrand in witte pvc behouden en voorzien van een balustrade en terrasdek in hout. Gelet op de stedelijke context van de achtergevel, hiertegen geen bezwaar.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het zwembad ingegraven te voorzien, zodanig dat de hoogte van de zwembadrand gelijk is met het terreinniveau.
2. Iedere verblijfsruimte te voorzien van minimaal 1 te openen raamdeel beschikken, conform artikel 24 van de bouwcode.
3. Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).
4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
5. Het voorzien van externe isolatie op de rechter scheidingsmuur wordt uitgesloten uit de vergunning.
6. Het rechter gedeelte van het terras achteraan het gelijkvloers met breedte tot 2,4 meter van de rechter perceelgrens en de bijhorende uitbreiding van de scheidingsmuur rechts van dit terras, wordt uitgesloten uit de vergunning.
7. De kitchenette op de tweede verdieping niet te voorzien als verblijfsruimte.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 januari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 17 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 18 april 2022 |
Verslag GOA | 29 maart 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
2 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
1. Geen toestemming van de nabuur: De aanvrager vermeld dat de opdrachtgever de gebuur ingelicht heeft en diens akkoord zou hebben gekregen. Dit wordt betwist door de bezwaarindiener.
Beoordeling: De specifieke toestemming van de naburen is niet noodzakelijk voor het bekomen van de eventuele vergunning. Het bezwaar is ongegrond. Het niet beschikken van toestemming van de naburen heeft geen invloed op de beoordeling van de aanvraag. Dit kan echter wel een invloed hebben op de uitvoerbaarheid van de eventuele vergunning.
2. Privacy zwembad: Het bezwaar dat het containerzwembad de privacy van de aanpalende tuin hindert omwille van de en beperkte afstand.
Beoordeling: Het containerzwembad wordt voorzien tot tegen de perceelgrens met de rechts aanpalende woning en voorziet een hoogte van 1,2 meter ten opzichte van het tuinniveau. Het bezwaar is gegrond. De privacy van de rechts aanpalende woning wordt zowel bij het instappen en uitstappen van het zwembad, als ter hoogte van het vlakke gedeelte bovenaan het zwembad, als bij het gebruik van het zwembad gehinderd.
3. Privacy tuintrap: Het bezwaar dat de trap tussen het terras en de tuin de privacy van de aanpalende tuinen hindert omwille van de en beperkte afstand.
Beoordeling: De tuintrap wordt voorzien op een hoogte van 1,2 meter ten opzichte van het tuiniveau en een afstand van meer dan 2,4 meter ten opzichte van de aanpalende tuinen. Het bezwaar is ongegrond. De schaal van de trap blijft beperkt en de afstand tot de perceelgrenzen is twee maal groter dan de hoogte van de tuintrap, waardoor er niet gesteld kan worden dat hierdoor de privacy van de aanpalende woningen op onaanvaardbare wijze gehinderd wordt.
4. Vermoeden van geluidsoverlast: Het bezwaar dat een filtersysteem voor het water van het zwembad geluidshinder met zich mee kan brengen.
Beoordeling: De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de eventuele geluidshinder van de technische installatie is een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. De aanvraag betreft geen filtersysteem voor het water. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten. Het bezwaar is ongegrond.
5. Vermoeden van waterschade: Het bezwaar dat wanneer het zwembad overloopt er schade zal optreden aan de oude stenen tuinmuren.
Beoordeling: De aanvrager is verplicht de werken uit te voeren zonder schade aan derden en volgens de regels van de kunst. Dit is echter een bezwaar van burgerrechtelijke aard. Er kunnen ook geen veronderstellingen genomen worden. Het bezwaar is ongegrond. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.
6. Verbreken groen karakter: Het bezwaar dat het stedelijke karakter van de groene tuinen verloren zal gaan, met de opmerking dat dit zeker is aangezien de tuin van de bezwaarindiener te klein is voor dergelijk zwembad.
Beoordeling: De tuin van de woning waarop de aanvraag van toepassing is, is dusdanig groot dat het groene karkater van na het voorzien van een zwembad voldoende behouden blijft. Het bezwaar is ongegrond. De verharding in de tuin blijft veel kleiner dan 1/3de van het totale oppervlakte van de tuin. Bijkomend is de opmerking dat een zwembad niet mogelijk is in de kleinere tuin van de aanpalende woning geen afdoende stedenbouwkundige reden om een zwembad in deze tuin weigeren.
7. Isoleren scheidingsmuur: Het bezwaar de isolatielaag op de scheidingsmuur rechts over de perceelgrens heen voorzien wordt wat voorbij raamopening in de achtergevel van rechts aanpalende woning komt;
Beoordeling: Het extern isoleren van de zijgevel is in principe aanvaardbaar, maar bij het voorzien van deze specifieke isolatielaag (over de scheidingsmuur heen) wordt onvoldoende rekening gehouden met de aanpalende woning (raamopeningen en tuinkraan) . Het bezwaar is deels gegrond. Het voorzien van isolatie op de scheidingsmuur met de rechts aanpalende woning dient uitgesloten te worden uit de vergunning.
8. Uitbreiden scheidingsmuur: Het bezwaar de tuinmuur omgevormd wordt naar een scheidingsmuur die 100 centimeter hoger komt, welke de ideale daglichttoetreding van de omliggende tuinen hindert;
Beoordeling: De nieuwe en verhoogde scheidingsmuur rechts van het terras wordt dieper en hoger voorzien dan het maximale bouwvolume dat in overeenstemming is met de kenmerken van de omgeving. Deze ophoging wordt louter voorzien in het kader van een terrasafscheiding. Het bezwaar is gegrond. De uitbreiding van de scheidingsmuur houd onvoldoende rekening met de aanpalende woning. Het bouwvolume van het terrasgedeelte rechts met bijhorende scheidingsmuur dient uitgesloten te worden uit de vergunning.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
1. Het zwembad ingegraven te voorzien, zodanig dat de hoogte van de zwembadrand gelijk is met het terreinniveau.
2. Iedere verblijfsruimte te voorzien van minimaal 1 te openen raamdeel beschikken, conform artikel 24 van de bouwcode.
3. Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden; geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).
4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
5. Het voorzien van externe isolatie op de rechter scheidingsmuur wordt uitgesloten uit de vergunning.
6. Het rechter gedeelte van het terras achteraan het gelijkvloers met breedte tot 2,4 meter van de rechter perceelgrens en de bijhorende uitbreiding van de scheidingsmuur rechts van dit terras, wordt uitgesloten uit de vergunning.
7. De kitchenette op de tweede verdieping niet te voorzien als verblijfsruimte.
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.