Terug
Gepubliceerd op 12/04/2022

2022_CBS_02562 - Omgevingsvergunning - OMV_2021182544. Eksterlaar 1. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/04/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_02562 - Omgevingsvergunning - OMV_2021182544. Eksterlaar 1. District Deurne - Goedkeuring 2022_CBS_02562 - Omgevingsvergunning - OMV_2021182544. Eksterlaar 1. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021182544

Gegevens van de aanvrager:

NV Moortgat Real Estate met als contactadres Breendonk-Dorp 58 te 2870 Puurs-Sint-Amands

Ligging van het project:

Eksterlaar 1 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nrs. 454L en 454K

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

restaureren en uitbreiden van Brasserie Exter

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          04/02/1999: vergunning (629#2759) voor het verbouwen en uitbreiden café;

-          01/01/1988: vergunning (629#384) voor een terras;

-          10/08/1987: vergunning (19871733) voor het bijbouwen autobergplaats in zijtuinstrook;

-          04/08/1986: vergunning (627#31283) voor een binnenverbouwing - 30.4.1986;

-          vaststelling (ID: 6839, 99710 en 11267 ) van Herberg De Exter als bouwkundig erfgoed en beschermd monument;

-          vaststelling (ID: 6850) van Herberg De Exter: omgeving als cultuurhistorisch landschap.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie: recazaak;

-          bouwvolume: open bebouwing van 1 à 2 bouwlagen onder zadeldak;

-          gevelafwerking:

  • gevel in wit geschilderd pleisterwerk;
  • buitenschrijnwerk en luiken in eiken hout;
  • dorpels en plint in blauwe hardsteen;
  • Vlaamse dakpannen;

-          inrichting:

  • 2 sanitaire kernen op het gelijkvloers;
  • overdekte koer van 32,2 m² voor opslag;
  • niet-ingerichte, technische zolder;
  • septische put van 10.000 l en vetafscheider van 2.000 l.

 

Huidige toestand

 

-          volumewijzigingen:

  • de open koer en de overdekte opstelplaats voor afvalcontainers aan de rechter perceelgrens werden anders uitgevoerd dan vergund: deze zone is volledig binnen het bouwvolume betrokken;
  • nieuwe interne trap naar de zolderruimte vanuit de gelijkvloerse keuken;

-          gevelwijzigingen: zaakgebonden publiceitsborden tegen de voorgevel:

  • rechts op de voorgevel een lichtbak van “De Koninck”;
  • links een lichtbak haaks op de gevel en een centraal op de voorgevel geschilderd opschrift “CAFE EXTER”;

-          gewijzigde inrichting:

  • de centrale sanitaire cel werd omgevormd tot eetzaal;
  • parkeerzone voor fietsers en oprit van circa 6 m breedte in de voortuinstrook;
  • de zone aan de achterzijde van het gebouw is volledig verhard, waarbij een 11-tal bomen werden gerooid;
  • horecaterras aan de voorgevel.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: recazaak (brasserie);

-          bouwvolume:

  • de keuken wordt uitgebreid tot op 3 m van de linker perceelgrens met een volume van 1 bouwlaag onder plat groendak;
  • de oorspronkelijke koer wordt binnen het bouwvolume ingericht als bijkeuken tegen de rechter perceelgrens;
  • het dak van de bijkeuken wordt vernieuwd als plat groendak;

-          gevelafwerking van de nieuwe uitbreidingen:

  • gevels in witte gevelpleister met plint en dorpel in blauwe hardsteen;
  • wit aluminium buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • de 2 koelcellen worden verplaatst naar de nieuwe uitbreiding links achteraan;
  • nieuwe interne trap;
  • interne uitbreiding van de behouden sanitaire kern op het gelijkvloers;
  • de zone voor fietsparking wordt gesupprimeerd en een nieuwe infiltratievoorziening van 5,5 m² wordt aangelegd in de voortuinstrook;
  • een parkeerplaats in open lucht in de achtertuin.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          restaureren van het dak, de gevels en het buitenschrijnwerk in een als monument beschermde recazaak;

-          uitbreiden van het bouwvolume;

-          aanbrengen van zaakgebonden publiciteit;

-          wijzigen van de omgevingsaanleg.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos/ Adviezen en Vergunningen Antwerpen

9 februari 2022

8 maart 2022

Geen advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

9 februari 2022

2 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

9 februari 2022

23 februari 2022

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

9 februari 2022

23 februari 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 februari 2022

21 februari 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

9 februari 2022

18 februari 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

9 februari 2022

9 maart 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

 

  • het is niet duidelijk of de nieuwe en bestaande verhardingen op het terrein waterdoorlatend zijn voorzien en of de nieuwe infiltratievoorziening bijgevolg groot genoeg is.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

 

  • artikel 22: de vrije doorgangsbreedte van de sasdeur naar de sanitaire kern bedraagt minder dan 90 cm;
  • artikel 24: de vrije en vlakke draaicirkel kan aan de trekzijde van de deur naar het aangepaste toilet het deurvlak niet raken;
  • artikel 25: naast de sasdeur naar de sanitaire kern is geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm voorzien;
  • artikel 30: het integraal toegankelijk toilet heeft geen diepte van minstens 2,20 m tussen de plinten. De sanitaire toestellen moeten gespiegeld worden binnen de voorziene ruimte.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    de voorgestelde uitbreiding legt teveel beslag op de achtertuinzone;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    na de nieuwe uitbreiding en inrichting van de oorspronkelijke koer als binnenruimte (bijkeuken) beschikt de keuken slechts over één klein raam met een lichtdoorlatende oppervlakte van circa 0,70 m² dat rechtstreeks uitgeeft in open lucht. De keuken is dus niet van voldoende licht en lucht voorzien;
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    op de aangeleverde foto's is te zien dat er in de achtertuinzone afvalcontainers opgesteld staan in open lucht, terwijl er een afvalberging dient te worden voorzien;
  • artikel 27 Open ruimte:
    de achtertuin is voor meer dan 1/3de van de totale oppervlakte verhard. De oprit in de voortuinstrook is breder dan het toegestane maximum van 3 m. Er wordt een autostalplaats ingericht in open lucht in de achtertuin. Open ruimte dient zoveel mogelijk groen aangelegd te worden;
  • artikel 33 Zaakgebonden publiciteit:
    de zaakgebonden publiciteit op de voorgevel voldoet niet aan de voorschriften voor publiciteit bij inventarispanden;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    er is geen dakopstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak ter hoogte van de rechter scheidingsmuur voorzien;
  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:
    het is niet duidelijk hoe de ventilatieafvoeren uit de keuken voorzien zijn en of deze ook na de uitbreiding nog voldoen aan de voorschriften van dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het renoveren en uitbreiden van het pand ‘Herberg de Exter’, gelegen Eksterlaar 1-3. De functie van het pand wijzigt niet waardoor de functionele inpasbaarheid gerespecteerd blijft.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De wijzigingen aan het volume beperken zich tot de achterzijde. Er wordt een uitbreiding voorzien van circa 24 m² voor koelcellen. Verder wordt de bestaande berging tegen de rechter perceelgrens en de overdekte koer gesloopt. Hier wordt een nieuwe uitbreiding voorzien van circa 55 m², die ingericht wordt als bijkeuken en berging.

 

Het volume van de koelcellen wordt loodrecht tegen de bestaande achterbouw ingeplant, waardoor deze teveel beslag legt op de achtertuinzone. Dit is vanuit ruimtelijk oogpunt niet toegelaten. Er dient steeds doordacht om te gaan met de beperkte open ruimte op een perceel. In dit voorstel ontbreekt het aan optimaal ruimtegebruik.

 

Bijkomend vormt het ontwerp van de achterbouw ruimtelijk en planmatig geen geheel. Er worden verschillende uitbreidingen naast elkaar ingeplant. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is een geïntegreerd ontwerp voor de volledige achterbouw vereist dat rekening houdt met de erfgoedwaarde van het hoofdvolume. Dit blijkt ook uit het ingewonnen advies van de dienst Stadsontwikkeling/Onroerend Erfgoed/Monumentenzorg:

 

“De stedelijke dienst Monumentenzorg verleent niet alleen advies over de beschermde delen, maar neemt de erfgoedwaarde van het geheel in beschouwing. De vele uitbreidingen die het gebouw kende aan de achterzijde, hadden een negatieve impact op de erfgoedwaarde van de site. Daar waar de authenticiteit zeer leesbaar blijft (en verder hersteld wordt) aan de voorzijde, is deze achteraan sterk uitgehold.

 

Een herontwikkeling en verbouwing van de site zou moeten vertrekken vanuit een opwaardering en versterking van de bewaarde erfgoedelementen ook achteraan. De aangeleverde CHE-nota zal daarbij als vertrekpunt dienen om nieuwe elementen zodanig te integreren dat een herstel van de waardevolle site mogelijk is. We begrijpen dat een uitbreiding van het gebouw noodzakelijk is voor de toekomst van de zaak. De inplanting van de vooropgestelde uitbreiding wordt echter nergens in het dossier gemotiveerd en lijkt voornamelijk vanuit een zeer functionele insteek te gebeuren. Een uitbreiding binnen de bestaande footprint door het herbekijken van de vele kleine recentere constructies lijkt niet echt onderzocht. In tegenstelling tot een lukrake inplanting van verschillende achterbouwen tegen het historische volume, wordt geadviseerd om het geheel te herbekijken en te onderzoeken of een uitzuivering van de volumes kan leiden tot een opwaardering van het historisch waardevolle gebouw en vanzelfsprekend een optimalisatie van het ruimtegebruik wat de toekomst van de herberg garandeert.”

 

Omwille van bovenstaande redenen, worden de uitbreidingen uitgesloten uit de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag is strijdig met een aantal voorschriften van de bouwcode.

 

Conform artikel 26 van de bouwcode moet er een afvalverzameling worden voorzien.

 

De achtertuin is voor meer dan 1/3de van de totale oppervlakte verhard, dit is strijdig met artikel 27 van de bouwcode. De oprit in de voortuinstrook is breder dan het toegestane maximum van 3 m en er wordt een autostalplaats ingericht in de achtertuin. Open ruimte dient zoveel mogelijk groen aangelegd te worden. In voorwaarde wordt opgenomen de verhardingen in de achtertuin tot maximaal 1/3de van de oppervlakte te beperken. De wijzigingen in de voortuinstrook en het inrichten van de autostalplaats worden uitgesloten uit de vergunning.

 

De overige strijdigheden met de voorschriften van de bouwcode hebben betrekking op de uitbreidingen en zijn bijkomende redenen om deze uit te sluiten.

 

De aanvraag is strijdig met artikel 22, 24, 25 en 30 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.

 

Er is geen gegronde reden om van de voorschriften af te wijken. Het integraal toegankelijk toilet moet een minimale diepte van minstens 2,20 m hebben tussen de plinten en de sanitaire toestellen moeten gespiegeld worden binnen de voorziene ruimte.

 

De vrije doorgangsbreedte van de sasdeur naar de sanitaire kern dient minstens 0,90 m te zijn, de vrije en vlakke draaicirkel aan de trekzijde van de deur naar het aangepaste toilet kan het deurvlak niet raken en naast de sasdeur naar de sanitaire kern moet een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 0,50 m voorzien worden. Deze normen worden in voorwaarden opgenomen.

 

Visueel-vormelijke elementen – cultuurhistorische aspecten

 

De aanvraag omvat een grondige restauratie van de gevels, het dak en het buitenschrijnwerk van het hoofdvolume. Voor deze wijzigingen is een gunstig advies ontvangen van de stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Onroerend Erfgoed/Monumentenzorg:

 

“Zoals ook vermeld in het advies van het agentschap Onroerend Erfgoed, worden de vooropgestelde handelingen aan het beschermde gebouw, met name de restauratie van de gevels, het dak en het buitenschrijnwerk, sterk gewaardeerd en ook gunstig geadviseerd omdat ze geen afbreuk doen aan de bescherming. Op basis van het CHE-rapport werden de restauratie-opties sterk geëvalueerd en op maat van de verschillende elementen uitgewerkt.”

 

Gelet op het gunstig advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed en de dienst Stadsontwikkeling/Onroerend Erfgoed/Monumentenzorg is de restauratie van de gevels, het dak en het buitenschijnwerk van het hoofdvolume vanuit stedenbouwkundig oogpunt inpasbaar.

 

Voor zaakgebonden publiciteit aan dit beschermd pand is in artikel 33 van de bouwcode opgenomen dat die enkel mag bestaan uit losse letters. Dit wordt als voorwaarde opgelegd voor de publiciteit rechts aan de voorgevel.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college


Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een afvalverzameling te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.

2. De verhardingen in de achtertuin te beperken tot 1/3de van de totale oppervlakte van de tuin conform artikel 27 van de bouwcode.

3. Het integraal toegankelijk toilet van een minimale diepte van 2,20 m te voorzien tussen de plinten en de sanitaire toestellen te spiegel binnen de voorziene ruimte, conform artikel 30 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid. 

4. De vrije doorgangsbreedte van de sasdeur naar de sanitaire kern dient minstens 0,90 m te zijn, conform artikel 22 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.

5. De vrije en vlakke draaicirkel aan de trekzijde van de deur naar het aangepaste toilet kan het deurvlak niet raken, conform artikel 24 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.

6. Naast de sasdeur naar de sanitaire kern een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 0,50 m te voorzien, conform artikel 25 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.

7. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

8. De publiciteit rechts aan de voorgevel dient uitgevoerd in losse letters.


Uitsluitingen

9. De uitbreidingen aan de achterbouw, de wijzigingen in de voortuinstrook, het inrichten van de autostalplaats, zoals in rood aangeduid op de plannen.


Standpunt college 

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De omgevingsambtenaar adviseert om de uitbreidingen aan de achterbouw en het inrichten van de autostalplaats uit te sluiten van vergunning. Het college is van mening dat deze uitsluitingen niet noodzakelijk zijn. 

Wat betreft de nieuwe achterbouwen, volgt het college de stelling niet dat de draagkracht wordt overschreden. Ten opzichte van het bestaande en vergunde volume voorziet huidige aanvraag in een beperkte toename aan volume, die in functie staat van de werking van het restaurant. Van de open ruimte aan de achterzijde van het gebouw neemt dit bijkomend volume circa 10 à 15 procent in. Het college acht deze beperkte functionele uitbreidingen dan ook aanvaardbaar, mits de uitwerking van deze achterbouwen in overeenstemming is met het bestaande hoofdvolume. Daarom zal als bijkomende voorwaarde worden opgelegd om de uitwerking van deze nieuwe achterbouwen te voorzien in eenzelfde kleur en materiaal als het bestaande hoofdvolume. 

Wat betreft de totale verharding in de achtertuin en in het licht van artikel 27 van de Antwerpse Bouwcode, is het wenselijk een deel van de open ruimte vrij van verharding te voorzien. In functie van de handelsactiviteit blijft het evenwel aangewezen in het verlengde van de oprit in de zijtuin een verharde toegang te voorzien naar de inkom van de keuken en berging in de nieuwe uitbreidingen. Gelet op het feit dat de afvalcontainers in de achtertuinzone, die in bestaande toestand in open lucht zijn opgesteld, met huidige aanvraag komen te verdwijnen en inpandig worden voorzien, zal als voorwaarde worden opgelegd om: 

• In het verlengde van de oprit een verharde zone te voorzien van maximaal 4,5 meter breedte tot aan de berging met de koelcellen. Ter hoogte van de berging kan de verharding enigszins worden verbreed om een vlotte toegang tot de deur te realiseren. 

• Achteraan de bergingen kan een toegangspad van maximaal 2 meter breedte worden voorzien om de achterste berging te bereiken. 

• De verharding dient te worden voorzien in waterdoorlatende materialen. 

• De overige zones dienen te worden voorzien als open ruimte zonder verharding, die van beplanting kan voorzien worden (bijv. een haag ter afscheiding aan de achterste perceelsgrens). 

Wat betreft het erfgoedaspect, omvat de aanvraag een grondige restauratie van de gevels, het dak en het buitenschrijnwerk van het hoofdvolume. Voor deze wijzigingen is een gunstig advies ontvangen van de stedelijke dienst Stadontwikkeling/Onroerend Erfgoed/Monumentenzorg. Het college is van mening dat respectvol wordt omgegaan met de waardevolle elementen, en een goed evenwicht is nagestreefd tussen behoud en nieuw. Om die redenen acht het college dan ook een afwijking op artikel 33 van de bouwcode aanvaardbaar en schrapt het voorwaarde 8. 

Aanpassingen aan de bestaande verhardingen in de voortuinzone vormen geen deel van de aanvraag, zoals vermeld staat op het inplantingsplan nieuwe toestand. Hierover wordt dan ook geen uitspraak gedaan in deze vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 december 2021

Volledig en ontvankelijk

9 februari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 april 2022

Verslag GOA

23 maart 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een afvalverzameling te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.

2. De achtertuinzone maximaal van volgende verhardingen te voorzien: 

• In het verlengde van de oprit een verharde zone te voorzien van maximaal 4,5 meter breedte tot aan de berging met de koelcellen. Ter hoogte van de berging kan de verharding enigszins worden verbreed om een vlotte toegang tot de deur te realiseren. 

• Achteraan de bergingen kan een toegangspad van maximaal 2 meter breedte worden voorzien om de achterste berging te bereiken. 

• De verharding dient te worden voorzien in waterdoorlatende materialen. 

• De overige zones dienen te worden voorzien als open ruimte zonder verharding. 

3. Het integraal toegankelijk toilet van een minimale diepte van 2,20 m te voorzien tussen de plinten en de sanitaire toestellen te spiegel binnen de voorziene ruimte, conform artikel 30 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.

4. De vrije doorgangsbreedte van de sasdeur naar de sanitaire kern dient minstens 0,90 m te zijn, conform artikel 22 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.

5. De vrije en vlakke draaicirkel aan de trekzijde van de deur naar het aangepaste toilet kan het deurvlak niet raken, conform artikel 24 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.

6. Naast de sasdeur naar de sanitaire kern een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 0,50 m te voorzien, conform artikel 25 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.

7. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

8. De uitwerking van de nieuwe achterbouwen te voorzien in eenzelfde kleur en materiaal als het bestaande hoofdvolume. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.