Terug
Gepubliceerd op 11/04/2022

2022_CBS_02735 - Omgevingsvergunning - OMV_2021145960. Frankrijklei 111. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/04/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_02735 - Omgevingsvergunning - OMV_2021145960. Frankrijklei 111. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_02735 - Omgevingsvergunning - OMV_2021145960. Frankrijklei 111. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021145960

Gegevens van de aanvrager:

de heer Bert Huls met als adres Frankrijklei 111 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Frankrijklei 111 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 8 sectie H nr. 1206Y6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van het appartementsgebouw ten opzichte van de vergunning van 9 juli 2021 (referentie OMV_2021028984)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          09/07/2021: voorwaardelijke vergunning (OMV_2021028984) voor het verbouwen van een meergezinswoning met 4 woonentiteiten naar 3 woonentiteiten;

-          26/08/2005: vergunning (197#20040687) voor het verbouwen van 1 appartement en 1 zolderverdieping tot 2 duplexappartementen;

-          09/04/2004: vergunning (86#30512) voor het wijzigen van de functie en het verbouwen van kantoren tot appartementen;

-          vaststelling/bescherming (ID: 214921) van Neoclassicistisch herenhuis als bouwkundig erfgoed.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

 

-          functie:

  • meergezinswoning met een duplexappartement op het gelijkvloers en eerste verdieping, 1 appartement op de tweede verdieping en 1 duplexappartement op de bovenste verdiepingen;
  • de bovenste woongelegenheid is een twee-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 410 m²;

-          volume:

  • gesloten bebouwing van 4 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag onder plat dak;
  • dakterras met zwembad op het platte dak van de teruggetrokken daklaag op een afstand van 3 m van de voorgevel van de teruggetrokken daklaag;
  • dakopbouw voor toegang tot het dakterras ter hoogte van de rechter perceelgrens, met een diepte van 2,54 m;
  • kroonlijsthoogte van 21,70 m en een totale hoogte van 25,30 m;

-          gevelafwerking:

  • bepleisterde en witgeschilderde lijstgevel met hardstenen plint en wit geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • dakverdieping in witte sierpleister met aluminium buitenschrijnwerk;
  • glazen balustrades op de kroonlijst van de hoofdbouw en de teruggetrokken daklaag.

 

Huidige toestand

 

-          functie: meergezinswoning met 3 woongelegenheden;

-          volume:

  • gesloten bebouwing van 4 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag onder plat dak;
  • dakterras met zwembad op het platte dak van de teruggetrokken daklaag;
  • dakopbouw voor toegang tot het dakterras;
  • kroonlijsthoogte van 21,70 m en een totale hoogte van 24 m;

-          gevelafwerking:

  • bepleisterde en witgeschilderde lijstgevel met hardstenen plint en wit geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • terras aan de achterzijde op de bovenste verdieping;

 

Gewenste toestand

 

-          functie: meergezinswoning met 3 woongelegenheden;

-          volume:

  • gesloten bebouwing van 4 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag onder plat dak;
  • dakterras met zwembad op het platte dak van de teruggetrokken daklaag op een afstand van 2 m van de voorgevel van de teruggetrokken daklaag;
  • dakopbouw voor toegang tot het dakterras ter hoogte van de rechter perceelgrens, met een diepte van 5,83 m;
  • kroonlijsthoogte van 21,05 m en een totale hoogte van 24,90 m;

-          gevelafwerking:

  • bepleisterde en witgeschilderde lijstgevel met hardstenen plint en wit geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • dakverdieping in witte sierpleister met aluminium buitenschrijnwerk;
  • teruggetrokken glazen balustrades op de kroonlijst van de hoofdbouw en de teruggetrokken daklaag.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          wijzigen van het bovenste duplexappartement ten opzichte van de vergunning van 9 juli 2021 (referentie OMV_2021028984);

-          wijzigen van de scheimuren.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

22 februari 2022

23 februari 2022

Geen advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

22 februari 2022

21 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

22 februari 2022

9 maart 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

 

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

 

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

 

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

 

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)

 

Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag voorziet geen functiewijzigingen in het gebouw.

De aanpassingswerken aan de woonfunctie op de hoogste verdiepingen is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Het voorstel voorziet aanpassingen aan de eerder verleende vergunning voor de woongelegenheid op de bovenste verdiepingen en de daktuin met zwembad op de teruggetrokken daklaag.

De inplanting van het zwembad werd gewijzigd en afgestemd op het gebruiksgemak van het zwembad. Hoewel de inplanting van het zwembad afwijkt van de voorwaarden van de afgeleverde vergunning, wordt geoordeeld dat voldoende afstand wordt voorzien om de zichtbaarheid vanuit de omgeving te beperken.

 

Het doortrekken van het terras tot tegen de linker perceelsgrens verhoogt daarentegen wel de zichtbaarheid vanuit de omgeving. Bovendien hindert deze inplanting de privacy op de aanpalende percelen. In voorwaarden zal worden opgelegd dat het terras minstens 2 m afstand moet nemen van de linker perceelgrens, zoals in het rood aangeduid op de plannen. 

Dit deel van het dak moet mee aangelegd worden als intensief groendak.

Het aanleggen van het dak van de teruggetrokken daklaag als gebruiksdak werd in voorgaande vergunning bovendien verantwoord door het aanleggen een intensief groendak waarbij een meerwaarde werd voorzien op vlak van duurzaamheid en biodiversiteit. Het verkleinen van de oppervlakte groendak ten opzichte van de verleende vergunning is niet toelaatbaar.

 

Het dak rondom het terras wordt aangelegd als intensief groendak. Behoudens onderhoud is dit deel van het dak niet toegankelijk. In voorwaarden zal worden opgelegd dat dit groendak een substraatdikte moet hebben van minstens 15 cm waarop zowel siergrassen als andere vaste planten kunnen groeien.

 

De uitbreiding van de scheimuur ter hoogte van rechter perceelgrens voorziet geen onaanvaardbare hinder voor de geburen en is bijgevolg ruimtelijk inpasbaar.

 

Cultuurhistorische aspecten en visueel-vormelijke elementen

 

De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019.

 

Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg kan als volgt worden samengevat:

 

“Voorliggende aanvraag omvat een aantal wijzigingen ten opzichte van een eerder verleende vergunning. De aangevraagde aanpassingen hebben betrekking op de uitwerking van een nieuwe teruggetrokken daklaag die bovenop het neoclassistische herenhuis wordt voorzien. Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar, aangezien de handelingen geen betrekking hebben op de historische onderbouw en ten opzichte van de eerder verleende vergunning geen afbreuk doen aan de erfgoedwaarde van het pand.” 

 

Het herstellen van de kroonlijst op de rooilijn en het achteruit plaatsen van de glazen balustrades komt het gevelbeeld ten goede en is bijgevolg aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanpassingen voldoen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande verbouwingswerken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden inhoudt en dus geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het terras moet minstens 2 m afstand houden van de linker perceelgrens en aangelegd als intensief groendak zoals in het rood aangeduid op het plan.

3. Het intensief groendak te voorzien van een subtraatdikte van minstens 15 cm.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 december 2021

Volledig en ontvankelijk

22 februari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 april 2022

Verslag GOA

1 april 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het terras moet minstens 2 m afstand houden van de linker perceelgrens en aangelegd als intensief groendak zoals in het rood aangeduid op het plan.

3. Het intensief groendak te voorzien van een subtraatdikte van minstens 15 cm.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.