Terug
Gepubliceerd op 11/04/2022

2022_CBS_02729 - Omgevingsvergunning - OMV_2021183088. Blauwhoefstraat zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/04/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_02729 - Omgevingsvergunning - OMV_2021183088. Blauwhoefstraat zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_02729 - Omgevingsvergunning - OMV_2021183088. Blauwhoefstraat zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021183088

Gegevens van de aanvrager:

NV MICHIELSENS met als contactadres Antwerpsesteenweg 386 te 2500 Lier

Gegevens van de exploitant:

NV MICHIELSENS (0687476315) met als contactadres Antwerpsesteenweg 386 te 2500 Lier

Ligging van het project:

Blauwhoefstraat zn te 2040 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 18 sectie E nrs. 35R en 35P

waarvan:

 

-          20211201-0046

afdeling 18 sectie E nrs. 35P en 35R (kaai 600)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

regularisatie bestaande toestand, aanleggen van tankpiste en verbouwen van werkplaats en wasplaats

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

Op 17 juli 2009 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HVN/2009/B/0102 – 20092465) voor terreinaanlegwerken - verharding in beton, asfalt, klinkers -

terreinafsluiting – rioleringswerken.

 

Gewenste toestand

Het regulariseren van de bestaande toestand en het bouwen van een tankpiste en werkplaats.


Inhoud van de aanvraag

-          Regularisatie van kantoorunit, parkeerplaatsen, verharding, poorten, publiciteit en verlichtingspalen;

-          Aanleggen van een tankpiste;

-          Bouwen van een werkplaats.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorgeschiedenis

Het betreft een nieuwe ingedeelde inrichting of activiteit.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft een nieuwe ingedeelde inrichting of activiteit in functie van het stallen en onderhouden van zwaar materieel.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

2,00 m³/uur

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

1.000,00 liter

6.5.1°

brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met maximaal twee verdeelslangen;

2 verdeelslangen

15.1.1°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

17 voertuigen

15.2.

andere werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) dan de werkplaatsen, vermeld in rubriek 15.3;

1 werkplaats

15.4.1°

niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van voertuigen en hun aanhangwagens, wanneer volledig gelegen in industriegebied;

1 hogedruk reiniger

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt.

4,00 ton

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

15 februari 2022

21 februari 2022

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

15 februari 2022

1 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

Fluxys Belgium NV

15 februari 2022

8 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

Havenbedrijf Antwerpen/ terreinen

15 februari 2022

18 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

INFRABEL/ Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant

15 februari 2022

24 februari 2022

Geen bezwaar

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

15 februari 2022

17 februari 2022

Geen bezwaar

Water-link

15 februari 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

15 februari 2022

3 maart 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (GRUP) (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen.

Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Over het goed loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van transportleidingen en hun aanhorigheden. Nieuwe leidingen worden gerealiseerd in functie van het optimaal ruimtegebruik van de leidingstraat. De aanvragen voor vergunningen voor een transportleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.

De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de leidingen en hun aanhorigheden niet in het gedrang worden gebracht

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

Het kantoor is noodzakelijk voor de ondersteuning van de bedrijfsactiviteiten en dient gezien te worden als een nevenfunctie van een groter geheel. De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing met als bestemming Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Kanaaldok B1 en het Duwvaart Schuildok in het westen - Gebied voor waterweginfrastructuur. De Noorderlaan in het oosten en de R2 in het noorden zijn bestemd als Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel aan de Noorderlaan en dwars over en op het terrein waarop de aanvraag is gesitueerd loopt een overdruk met als aanduiding Leidingenstraat. In het zuiden loopt een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding.

De spoorwegen die langs de zuid - en oostzijde van het terrein waar de aanvraag is gelegen, lopen, hebben als bestemming Gebied voor spoorweginfrastructuur.

 

Ten noorden, dwars onder en ten zuiden van het terrein loopt een overdruk met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur. Ten noorden loopt tevens een overdruk met als aanduiding Verbinding voor fietsers.

 

Binnen deze straal van 500 meter is tevens het GRUP Hoogspanningslijn Zandvliet-Lillo-Liefkenshoek van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 1 juli 2016) met overdrukken Hoogspanningsleiding en Gebied met overdruk gebruiksbeperkingen. Deze overdrukzone reikt niet tot aan de projectzone van de vergunningsaanvraag.

 

Op circa 315 meter ten noorden van het terrein en dus binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Liefkenshoekspoortunnel (Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2008) van toepassing met overdruk Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).

De verordening hemelwater is van toepassing op de aanvraag. De dakoppervlakte van zowel de kantoorunits als de werkplaats bedraagt minder dan 100 m² waardoor de plaatsing van een hemelwaterput niet verplicht is. Het hemelwater dient volgens de verordening wel geïnfiltreerd te worden maar hiervoor werd een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd. Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.

De aanvrager toont gemotiveerd aan dat infiltratie moeilijk te verwezenlijken is (sonderingsproef met grondwater op 0,85 meter diepte). Op het terrein is, volgens de vergunde toestand, reeds een bufferbekken voorzien met een inhoud van 288.000 liter. Daar de totale oppervlakte betonverharding circa 3000 m² meer bedraagt dan in de vergunde toestand, voorziet huidige aanvraag in een uitbreiding van het bufferbekken met 18.000 liter. Bovendien is het terrein gesitueerd op een locatie waar infiltratie van hemelwater geen bijdrage levert aan het tegengaan van de verzilting van de polders ten oosten van het havengebied (bron: Onderzoek over de toepassing van het hemelwaterbesluit in het Antwerps havengebied op de rechteroever, in het bijzonder de mogelijke rol van infiltratie in het tegengaan van de verzilting van

het grondwater (K2205), IMDC, 2012).

De afwijking op het aspect infiltratie wordt gunstig beoordeeld.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

De regelgeving inzake toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Sectorale regelgeving

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project veroorzaakt een beperkte toename aan verharde oppervlakte ten opzichte van de vergunde situatie. De bebouwde oppervlakte wordt boven reeds verharde oppervlakte voorzien. In alle redelijkheid kan geoordeeld worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

Milieu-effectenrapportage: Het komt toe aan de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag om te beslissen of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van en als onderdeel van de beslissing over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag.

Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Een MER, ontheffing of project-m.e.r.-screening is bijgevolg niet vereist.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Een reeds verhard terrein gelegen ten noorden van Lillobrug, wordt gekenmerkt door het stallen van zwaar rollend materiaal zoals bouwkranen en opliggers, alsook door het stapelen van bouwmaterialen en onderdelen van machines voor grond- en bouwwerken.

 

Voor het aanleggen van de terreinverharding, rioleringswerken en terreinafsluiting werd een stedenbouwkundige vergunning verleend op 17 juli 2009. De kantoorcontainers, publiciteit,… maakten geen deel uit van de aanvraag maar maken nu wel deel uit van de bestaande toestand. De aanvrager wenst deze toestand te regulariseren.

 

Voorliggende aanvraag betreft de regularisatie maar tevens de uitbreiding van de inrichting met een werkplaats en tankpiste. De regularisatie omvat volgende werken:

-      De plaatsing van een kantoor in het zuidoosten van het terrein. Het kantoor is opgebouwd uit geschakelde en gestapelde prefab units met een gezamenlijke oppervlakte van 72m². De hoogte bedraagt bijna 6 meter.

-      De plaatsing van een werkplaats in het zuiden van het terrein. De werkplaats is opgebouwd uit 3 containers en wordt gebruikt voor opslag van materiaal en nazicht/onderhoud van kranen en vrachtwagens.

-      Het inrichten van 28 parkeerplaatsen voor personenwagens ten noorden en zuiden van het kantoor.

-      Het beperkt verplaatsen van de toegangspoort langs Blauwhoefstraat in noordelijke richting en het beperkt verplaatsen en vergroten van de schuifpoort in noordelijke richting langs de zijde van het Kanaaldok.

-      Het plaatsen van publiciteitspanelen aan de noord en oostgevel van het kantoor en het plaatsen van een vrijstaand publiciteitspaneel ter hoogte van de toegangspoort aan de Blauwhoefstraat.

-      Het aanleggen van een betonverharding langs de zijde van het Kanaaldok. In de vergunde toestand was deze strook aangelegd met een asfaltverharding.

-      Het plaatsen van drie lichtmasten verspreid over de breedte van de zuidelijke perceelsgrens. De lichtmasten hebben ieder een hoogte van 5 meter. 

 

De uitbreiding omvat volgende werken:

-      Het plaatsen van een tankinstallatie en tankpiste/wasplaats ten westen van het kantoor. De tankinstallatie heeft een inhoud van 4800 liter en wordt geplaatst in een container met een inhoud van 10 m³ die fungeert als lekbak. De tankpiste heeft een oppervlakte van circa 44 m² en wordt tevens als wasplaats gebruikt.

-      Het plaatsen van een luifel op de twee uiterste containers van de werkplaats zodat deze zone overdekt is.

 

De gebouwen en constructies dragen bij tot de exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is. Daar er dient gestreefd te worden naar een meer duurzame oplossing, worden de kantoorunits echter slechts vergund voor een periode van 8 jaar.

 

De publiciteitspanelen zijn enkel bedoeld om de eigen firma bekend te maken. Als de bedrijfsactiviteiten stopgezet worden, dient de publiciteit weggenomen te worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De prefabunits die het kantoor vormen, hebben een rood/oranje kleur. De containers die de werkplaats vormen, hebben een oranje kleur.

 

De Lillobrug en de Tijsmanstunnel zijn op de vastgestelde inventaris bouwkundig erfgoed opgenomen. Gelet op de voldoende ruime afstand tussen het onderwerp van de aanvraag en deze erfgoedobjecten hebben de werken geen storend effect op het erfgoedkarakter van deze objecten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door de aard van de aanvraag werd het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit. De voorwaarden en opmerkingen uit dit advies, met het oog op de brandveiligheid, kunnen integraal aan deze vergunning worden gehecht.

 

Het Havenbedrijf Antwerpen werd om advies gevraagd als gebiedsbeheerder. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit waarin volgende aspecten zijn opgenomen die rechtstreeks gekoppeld zijn aan de beoordeling van de vergunningsaanvraag en de goede ruimtelijke ordening:

-      De vergunning voor het plaatsen van kantoorcontainers is maximaal 8 jaar geldig. Kantoorcontainers zijn ontworpen voor een tijdelijke invulling en voldoen doorgaans niet aan de wettelijke brandweervoorschriften waaraan nieuwe gebouwen moeten voldoen. Ze hebben daarenboven geen aangenaam binnenklimaat (qua akoestisch en thermisch comfort) en voldoen vaak niet aan energieprestatievereisten waaraan gebouwen moeten voldoen. Het Havenbedrijf is bijgevolg van oordeel dat kantoorcontainers niet als een duurzame ontwikkeling beschouwd kunnen worden en wenst de vergunningstermijn hiervoor tot 8 jaar beperkt te zien. Deze voorwaarde wordt bijgetreden.

-      In de directe nabijheid van het terrein bevindt zich een windturbine. De slagschaduwstudie opgesteld voor deze turbine toont aan dat de kantoorcontainers die onderwerp uitmaken van deze aanvraag zijn opgericht in een slagschaduwgevoelige zone. De kantoorcontainers moeten dusdanig uitgerust worden dat bijkomende hinderlijke effecten van slagschaduw ten aanzien van de referentiesituatie uit de slagschaduwstudie worden vermeden. Het is aangewezen dat de aanvrager van de vergunning de voorwaarde in het advies van het Havenbedrijf verder afstemt met de exploitant van de windturbine. Dit kan als aandachtspunt in de vergunning worden opgenomen.

De overige voorwaarden betreffen uitvoeringsmodaliteiten met betrekking op rioolaansluitingen. Deze voorwaarden kunnen integraal aan de vergunning gekoppeld worden.

 

Daar de werken op minder dan 30 meter afstand van de gewestweg Noorderlaan gelegen zijn, werd het Agentschap Wegen en Verkeer als beheerder van deze weg om advies gevraagd. Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Er wordt voor de uitvoering van de vergunning enkel verwezen naar de algemene aandachtspunten voor gewestwegen. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Door de nabijheid van spoorwegen werd het advies ingewonnen van Infrabel als beheerder van de sporen. Zij uiten geen bezwaar tegen de aanvraag.

 

Een pijpleiding in het beheer van Fluxys dwarst het terrein waar de werken plaatsvinden. Fluxys werd om advies gevraagd en bracht een voorwaardelijk gunstig advies uit. De specifieke voorwaarden en veiligheidsmaatregelen dienen te allen tijde nageleefd te worden en er geldt een verbod om binnen de zone van 5 meter aan weerszijden van de as van de leiding constructies of gebouwen te plaatsen. De 5- meter zone is als zone non-aedificandi op het inplantingsplan bij de aanvraag ingetekend en is ook op het terrein gemarkeerd met een rode kleur (zie foto 8). Echter betreft dit enkel de zuidelijke kant van de leiding. Het advies van Fluxys geldt dus ook voor de noordelijke kant van de leiding. Gelet op de veiligheidsmaatregelen kunnen de voorwaarden van Fluxys gehecht worden aan de vergunning.

 

Aan de westzijde van het terrein bevindt zich een waterleiding. Waterlink werd als beheerder van deze leiding om advies gevraagd. Zij brachten geen tijdig advies uit. De aanvrager is verplicht een klip/klimmelding uit te voeren voor aanvang van de werken.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag voorziet in de aanleg van parkeerplaatsen voor personenwagens. Er wordt vanuit gegaan dat de aanvrager een correcte inschatting gedaan heeft van het benodigde aantal.

 

De aanvraag omvat het wijzigen van de locatie van de vergunde toegangspoort. De verkeerspolitie van de stad Antwerpen werd hierover om advies gevraagd. Zij uiten geen bezwaar tegen de aanvraag.

 


Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

Michielsens is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het verhuur van mobiele kranen voor transport en voor industriële montage. De site wordt enerzijds gebruikt voor het stapelen van bouwmaterialen en onderdelen van machines voor grond- en bouwwerken en staalconstructies en anderzijds voor het parkeren van het zwaar rollend materiaal, namelijk bouwkranen en opleggers.

 

Er worden maximaal 17 voertuigen zoals telescoopkranen en trekker-vrachtwagens geparkeerd op de site. In functie van het beperkt nazicht en onderhoud van de aanwezige vrachtwagens en kranen wordt ook een werkplaats voorzien.

 

Volgens het dossier wordt er naast de kantoorunits een wasplaats/tankpiste aangelegd met een oppervlakte van circa 44 m². De (voer)tuigen worden gewassen met een mobiele hogedruk reiniger, het betreft maximaal 5 voertuigen per week. Het bedrijfsafvalwater van deze was-/tankplaats bestaat dus uit waswater en potentieel verontreinigd hemelwater. Het wordt opgevangen in een afvoergoot die aangesloten is op een koolwaterstoffen(KWS)-afscheider alvorens lozing in oppervlaktewater met een maximumdebiet van 2 m³/uur.

 

Hoewel de wasplaats duidelijk ingetekend staat op het plan, wordt elders in het dossier vermeld dat voertuigen (ook) gewassen kunnen worden aan de werkplaats. Deze zone is niet aangesloten op een KWS-afscheider. Het wassen is daar niet toegelaten.
Er wordt op gewezen dat alle wasactiviteiten op de was-/tankplaats dienen te gebeuren zodat het waswater via de KWS-afscheider passeert voor lozing in oppervlaktewater. Dit wordt dan ook als bijzondere voorwaarde opgenomen.

 

Het huishoudelijk afvalwater afkomstig van de sanitaire installatie in de kantoorunit is niet indelingsplichtig (debiet < 600 m³/jaar). Het wordt gezuiverd in een individuele behandelingsinstallatie (IBA) alvorens het geloosd wordt in de dokken.

 

Ter bevoorrading van de voertuigen wordt naast de tankpiste een dieseltank van 4.800 liter (4 ton) met een verdeelslang voorzien, geplaatst in een container die fungeert als lekbak. Er is tevens een tank met het niet-ingedeelde AdBlue en verdeelslang aanwezig. Deze tank staat op een inkuiping.

 

Afvalolie wordt opgeslagen in een mobiele cubitainer (1.000 liter) op een inkuiping naast de werkplaats.

 

De ingedeelde inrichting of activiteit is louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandregels.

De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. de vergunning wordt verleend voor een periode van 8 jaar voor wat betreft de prefab units die het kantoor vormen

2. er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen voor wat betreft voorwaarden 3 en 4

3. er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Fluxys nv

4. als de bedrijfsactiviteiten stopgezet worden, dienen de publiciteitspanelen weggenomen te worden


Brandweeradvies

Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden en opmerkingen uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aan het college wordt voorgesteld om de gemelde ingedeelde inrichting of activiteit te akteren onder voorwaarden.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

2,00 m³/uur

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

1.000,00 liter

6.5.1°

brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met maximaal twee verdeelslangen;

2 verdeelslangen

15.1.1°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

17 voertuigen

15.2.

andere werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) dan de werkplaatsen, vermeld in rubriek 15.3;

1 werkplaats

15.4.1°

niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van voertuigen en hun aanhangwagens, wanneer volledig gelegen in industriegebied;

1 hogedruk reiniger

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt.

4,00 ton

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1.

alle wasactiviteiten moeten op de was-/tankplaats gebeuren zodat het waswater via de KWS-afscheider passeert voor lozing in oppervlaktewater.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 december 2021

Volledig en ontvankelijk

15 februari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 april 2022

Verslag GOA

1 april 2022

naam GOA

Bieke Geypens

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen voor wat betreft voorwaarden 3 en 4

2. er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Fluxys nv

3. als de bedrijfsactiviteiten stopgezet worden, dienen de publiciteitspanelen weggenomen te worden;

4. de vergunning wordt verleend voor een periode van 8 jaar voor wat betreft de prefab units die het kantoor vormen.


Brandweeradvies

er dient te worden voldaan aan de voorwaarden en opmerkingen uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

1.

alle wasactiviteiten moeten op de was-/tankplaats gebeuren zodat het waswater via de KWS-afscheider passeert voor lozing in oppervlaktewater.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.4.1°a)

het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II;

2,00 m³/uur

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

1.000,00 liter

6.5.1°

brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met maximaal twee verdeelslangen;

2 verdeelslangen

15.1.1°

al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van 3 tot en met 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn;

17 voertuigen 

15.2.

andere werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) dan de werkplaatsen, vermeld in rubriek 15.3;

1 werkplaats 

15.4.1°

niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van voertuigen en hun aanhangwagens, wanneer volledig gelegen in industriegebied;

1 hogedruk reiniger 

17.3.2.1.1.1°b)

opslag van gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen met een vlampunt hoger dan of gelijk aan 55°C met een gezamenlijke opslagcapaciteit van 100 kg tot en met 20 ton als de inrichting niet hoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt.

4,00 ton

 

De vergunning omvat thans volgende bijzondere milieuvoorwaarden:

1.

alle wasactiviteiten moeten op de was-/tankplaats gebeuren zodat het waswater via de KWS-afscheider passeert voor lozing in oppervlaktewater.

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.