Terug
Gepubliceerd op 11/04/2022

2022_CBS_02761 - Omgevingsvergunning - OMV_2022011982. Corneel Franckstraat 10. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/04/2022 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2022_CBS_02761 - Omgevingsvergunning - OMV_2022011982. Corneel Franckstraat 10. District Deurne - Goedkeuring 2022_CBS_02761 - Omgevingsvergunning - OMV_2022011982. Corneel Franckstraat 10. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022011982

Gegevens van de aanvrager:

de heer Najmi Rabië met als adres Corneel Franckstraat 10 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Corneel Franckstraat 10 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 31 sectie B nr. 225X14

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning met een derde bouwlaag (tweede verdieping)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          18/11/2005: vergunning (3155#554) voor het verbouwen/uitbreiden van een hoekwoning.

 

Vergunde toestand

 

-          functie: eengezinswoning met nevenfunctie detailhandel;

-          bouwvolume:

  • hoekwoning van 2 bouwlagen onder een toegevoegd pseudo-mansardedak;
  • kroonlijsthoogte van 7,27 m;

-          gevelafwerking:

  • het buitenschrijnwerk bestaat uit pvc met ralkleur 7012;
  • de gevel is op de gelijkvloerse verdieping uitgewerkt in een breuksteen met een blauwe hardstenen plint en roodbruin gevelmetselwerk op de verdiepingen;
  • de nieuwe daklaag is voorzien in zwarte pan of lei.

 

Huidige toestand

 

-          de nieuwe daklaag (2005) en ook de gevel werden niet uitgevoerd conform de vergunning;

-          gevelafwerking:

  • de gevel werd op de gelijkvloerse verdieping voorzien van steenstrips en een blauwe hardstenen plint en op de verdiepingen in gele crepi;
  • het betonnen terras met balustrade werd omgevormd naar een balkon in baksteen;
  • aan de zijde van de Corbletstraat werd het raam en de toegangsdeur op de hoek van de gelijkvloerse verdieping gesupprimeerd, enkel 2 rijen glasdallen werden voorzien;
  • het raam aan de C. Franckstraat werd verkleind;
  • op de eerste verdieping werd een voorzetrolluik voorzien aan de deuropening van het balkon.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • de nieuwe vloerpas wordt 2 cm hoger;
  • interne structurele werkzaamheden;
  • er wordt een derde bouwlaag toegevoegd;
  • de nieuwe kroonlijsthoogte bedraagt circa 9,47 m;

-          gevelafwerking:

  • de gevel bestaat uit een plint in gezoete blauwe steen met lichtgrijs gevelmetselwerk (tegels) op de gelijkvloerse verdieping;
  • de verdiepingen worden voorzien in witte sierpleister;
  • het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in zwarte pvc;
  • de dakranden worden uitgevoerd in zwart aluminium.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          uitbreiden van een eengezinswoning met een derde bouwlaag;

-          interne structurele werken;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:

 

  • artikel 38 Groendaken: het nieuwe dak heeft een oppervlakte groter dan 20 m² en dient bijgevolg aangelegd te worden als een groendak. Enkel voor de oppervlakte waar de zonnepanelen geplaatst zijn, vervalt de verplichting om een groendak te aan te leggen.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft de uitbreiding van een eengezinswoning met een extra bouwlaag en is functioneel inpasbaar.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De bestaande hoekwoning bestaande uit twee bouwlagen met plat dak wordt uitgebreid met een derde bouwlaag over de hele oppervlakte. Deze uitbreiding is aanvaardbaar in het straatbeeld. Zowel in de Corneel Franckstraat als in de Corbletstraat komen meerdere panden voor met drie bouwlagen onder plat dak.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De gevels aan de straatzijde worden geïsoleerd en afgewerkt met een lichtgrijs metselwerk, wit pleisterwerk en een plint in blauwe hardsteen. Het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in zwart pvc en de dakrand in zwarte aluminium. De borstwering van het inpandig terras wordt voorzien in transparant glas.

 

De afwerking is inpasbaar in het straatbeeld en de stedelijke omgeving waar het pand zich bevindt. Het na-isoleren van de gevels en materialisatie zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt inpasbaar. Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.

 

De stad Antwerpen hanteert een afwegingskader op aanvragen voor een omgevingsvergunning voor buitengevelisolatie. Bij plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14 cm uit te voeren.

 

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Dit detail eigen aan de stedelijke context dient behouden te blijven.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De woning voldoet aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid.

 

Op de eerste verdieping wordt een inpandig terras voorzien. Het toevoegen van een buitenruimte aan de woning vergroot het wooncomfort van de woonfunctie.

 

De ondergrondse atelierruimte, die in verbinding staat met de gelijkvloerse bureauruimte krijgt licht en lucht door de raamopeningen ter hoogte van de vide. Hierdoor wordt een aangename ruimte gevormd voor de combinatie bureau-atelier.

 

Het nieuwe hoofddak heeft een oppervlakte groter dan 20 m² en moet volgens artikel 38 aangelegd worden als een groendak. Aangezien op het dak energieopwekkende systemen worden voorzien, vervalt de verplichting om een groendak te plaatsen voor de oppervlakte die deze voorzieningen innemen op het dak. De overige dakoppervlakte dient als groendak te worden aangelegd of de dakwaterafvoer moet naar een hemelwaterput voorzien worden conform artikel 38 van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde opgenomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 cm.

2. De arrière-corps moet behouden blijven en vrij gelaten worden van materiaal en isolatie.

3. Het dakoppervlak waar geen energieopwekkende systemen worden voorzien als groendak aan te leggen of de dakwaterafvoer naar een hemelwaterput te voorzien, conform artikel 38 van de bouwcode.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

18 februari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 april 2022

Verslag GOA

31 maart 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 cm.

2. De arrière-corps moet behouden blijven en vrij gelaten worden van materiaal en isolatie.

3. Het dakoppervlak waar geen energieopwekkende systemen worden voorzien als groendak aan te leggen of de dakwaterafvoer naar een hemelwaterput te voorzien, conform artikel 38 van de bouwcode.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.